Letadlové motory pro vrtulníky

Pístové motory

09.04.2021

Údržba (generální opravy) motorů v Česku

Generální opravy motorů Lycoming pro vrtulníky Robinson provádí firma AEROENGINE.cz na letišti v Moravské Třebové a Aeromotory s. r. o. na letišti v Ostravě.

Revize magnet motorů Lycoming pro vrtulníky Robinson provádí firma Aeroklub Vysoké Mýto, LPS, letecké práce a služby, s.r.o..


Historie vývoje, výroby, provozování a údržby pístových motorů u nás

V roce 1946 motorářské oddělení ČKD připravovalo náš první vrtulníkový motor Praga M 107. Plochý čtyřválec s nuceným ventilátorovým chlazením, pracující ve svislé poloze. Jeho výkon byl 77 kW. Díky mnoha reorganizacím se vývoj dostal ze sféry ČKD do Motorletu v Jinonicích.

V roce 1962 letňanská Avie, později Automobilové závody Jiřího Dimitrova, konstrukční skupina pro vývoj pístových motorů vedená ing. Kodlem upravila pro potřeby vrtulníkové zástavby motor AI-14VF na naši verzi M 362, zkonstruovala ventilátor a přizpůsobila závěsné body pro instalaci do HC-3A.

Motory AI-26 V (polská licence Lit-3) se opravovaly v trenčínských opravnách.

Motory Švecov AŠ-82V se opravovaly v malešických opravnách.

Označení výrobce kW Použit v
Praga D 56 2500 ot/min, 65 kg, 12 l/h, čtyřválcový boxer, zdvojené zapalování. Świerszcz (Cvrček)
Praga DR  59 Praga E-I Exp. (1945)
Praga M 107 77 Praga E-I (1945-47) helo753.jpg (58010 bytes)
Praga DH (L+K 82, str. 550, 8/84) 59 Praga XE-II (1949)

Praga DH 

62

HC-2 (1952) helo1428.JPG (49145 bytes), helo1584.jpg (56672 bytes)

Avia M 110 H (L+K 82, str. 550)

81-85

HC-102 (1960) KV 26/61 civil/helo3358.jpg (322008 bytes), civil/helo3359.jpg (251616 bytes), civil/helo3360.jpg (92075 bytes), helo756.jpg (58295 bytes), helo1582.jpg (59148 bytes)

M 110 H 

103

HC-202 (1963) 

M 108 H (L+K 20/02) 162 HC-3 (1960)

(upravený Praga Doris) M 108 DH

202

HC-3 (1960)

M 108 DHK

221

HC-3 (1961)

Avia M362 (upravený AI-14VF) ? 221 HC-3A
M 460 (upravený AI-14VF) ? 221 HC-3A (1962) helo656.JPG (55428 bytes)
M 462 RF (upravený AI 14 VF) ? 221 HC-3A (1964) helo21.JPG (15592 bytes)

LOM PRAHA, Walter (Motorlet) M 332 (z Minor 4-III) (L+K 7/84, 25/85)

103

XZ-35 (1961), (Mi-60MAI 2001)

LOM PRAHA, Walter (Motorlet) M 337 (z Minor 6-III) (L+K 82, str. 430, 7/84, 25/85)

155

XZ-135 (1964), HC-103 (1962)

M 208 177 HC-4, HC-5, HC-6 (1951)
M 21 515 L-16 (1956)
Mikron 48 Rotorcraft Grasshopper

SSSR

MV-6

162

Omega 2MG

MG-31-F

257

Omega II

M-11-FR-1

103

Jak Experimental

M-76

33

Ka-8

AI-4 V

40

Ka-10

Ivčenko AI 14

220

Ka-15, Ka-18

AI-14 R 221 HC-3A (pouze ověření zástavby 1962)

Věděnějev M-14V-26 (L+K 82, str. 390)

272

Ka-26, Mi-34

AI-26 GR F

405

Bratuchyn B-5, B-9, B-10, B-11, Jak-100

AI-26 V (polská licence Lit-3)

423

Mi-1

Švecov AŠ-82V (L+K 82, str. 390) 

1250

Mi-4, Jak-24, Jak-24 U helo1228.jpg (61586 bytes)

Německo

Argus

198

Fa 224 Libelle

BMW-Bramo (L+K 82, str 1027)

 

 

Sh 14 A

117

Fw 61

323 600 Fa 266 Hornische
301 735 Fa 223  Drache

Hirth

73

BŽ-1

Siemens Halske Sh 14A

110

Fl 282 Kolibri

Itálie

Dragon Fly/Hirth 

 

 

2703 49 Ultrasport 331
F30A26AK 75 Dragon Fly 330
F30 82 Ultrasport 496

Rakousko

Rotax

 

 

  50 Revolution Helicopter Co. Mini-500
503 74 Bezpilotní vrtulník HERON
Rotax 914 Turbo 4 85 Elisport CH-7 Kompresss

Spojené království

Alvis 

 

(L+K 82, str. 389)

Leonides 50

410

Westland Dragonfly

Leonides 524/1

382

Westland Widgeon,

Leonides 73

410

Bristol 171 Sycamore

Leonides Major 755/1

566

Westland Whirlwind, Bristol 173

Leonides Major 155

582

Westland Whirlwind

Blackburn Turmo 600

312

Saunders-Roe P.531

De Havilland Gipsy Major-200-Mk.30

149

W-14 Skeeter AOP Mk.12

Rolls-Royce Merlin 32

1191

Cierva W11 Air Horse

Francie

Hispano

257

Bréguet-Dorand

Turbomeca

 

 

Matchis G8

147

SO 1110 Ariel II.

Palouste

103

SO 1220 Djinn

Palouste IV.

176

SO 1221 Djinn

Artouste

202

SO 1120 Ariel III., IV.

USA

Franklin

 

 

? 75 Sikorski VS-300

6A-350

172

Silvercraft SH-4 C

6AGV-405

180

Kellet XR-8

6 AS-335 -A

191

FJ-V2 Skytrac

O-335-3

147

Bell 47B

O-355-5

147

Bell 47G

GV-4-200-C32

147

Bell 47D1

6VS-335

165

Omega BS-12

6AS-335

191

Omega BS-12D3S

6V6-245-B16T

180

S-52-2

General Electric J-35

1323

XH-17

.

Nelson Aircraft Corporation H-63C (L+K 82, část 4. Let. Píst. Motory)

32

 

.

Pratt & Whitney

 

 

R-985 SB5

330

Bréguet G-II

R-985-AN-1

331

Bratuchin G-3

R-985-AN-5

331

R-5

R-985-AN-14B 331 Mc Donnell Model 65 Whirlaway (XHJD-1, XHJH-1)

R-1340-28

441

Kaman K-600

R-1340-55

441

Bell 42, YH-12

R-1340-S1H2

441

S-55

R-1340-H

448

Piasecky HRP-2 Rescuer

R-2180-11

1213

Piasecki H-16 Transporter

R-2800-50

1397

Bell 61

R-2800-C5 Double Wasp

1470

S-56, S-60

.

RotorWay 

 

(L+K 82, str. 469 a část 4.)

RW-100

74

 

RW-133

88

RotorWay Scorpion

.

Teledyne Continental Motors

 

 

R-975-42

444

Piasecky H-25 A Army Mule

R-975-46

410

Piasecky HUP-2 Retriever

O-300 C

106

Cierva LTH-1

XT-51-T3

294

S-59

.

Lycoming

 

 

GO-145 48 Sikorsky VS-300

O-290-D1

96

Sikorsky VS-300

O-320-A2B

93

R22

O-320-B2C

117

R22 Beta, R22 Marines

O-360-J2A

121

R22 Beta II., Hélicopteres Guimbal Cabri G2

IVO-360A1A

132

Brantly-Hynes B-2B, Schetzow B

HIO-360A1A

132

Hughes 269 A

HIO-360D1A

140

Hughes 300, NH-300, Schweizer 300CB

HIO-360E (L+K 82, str. 470)

151

Enstrom F-280C

HO-360

132

Enstrom F-28A, Schweizer 300C

O-435 168 Sikorski R-6

VO-435

147

Bell 47G2

VO-435-21

161

Bell 47J Ranger, Hiller H-23D

TVO-435

224

Bell 47G-3, 4, 5

O-540

191

Omega BS-12D1, R44 Raven I.

O-540F1B5

195

R44

VO-540B1

224

EMA-124

VO-540C2A (L+K 82, str. 470)

225

Hiller UH-12E5

IVO-540A1A

224

Brantly-Hynes 305

IO-390  160 Enstrom TH180, Safari Helicopter
IO-540   R44 Raven II.

.

Warner  R-500-1

135

VS-316A, R-4C

R-500-3 123 VS-316, R-4
R-550-3 Scarab 135 R-4B

.

Wright Cyclon R-1820-840

1207

S-58

R-1920-103

1048

Piasecky H-21 B Work Horse

 

Turbohřídelové motory pro vrtulníky

Seznam turbohřídelových motorů

Historie vývoje, výroby, provozování a údržby turbohřídelových motorů u nás

V létech 1971 až 1977 jsem pracoval ve vývojové konstrukci tehdejšího Motorletu na vývoji všech verzí motoru M601, v dalších létech jako skupinář v konstrukci sériové, musím říci, že verze vrtulníková byla ve své době nejdál a nejblíže certifikaci, právě díky pracím na vrtulníku HC-3/4. Vedoucím vrtulníkové skupiny v Motorletu byl agilní konstruktér ing. Bohumil Vtípil. V té době (1971-1972) se ovšem o motor M601 také intenzivně zajímali Poláci, neminul měsíc, aby v Motorletu nebyla skupina techniků z PZL Swidnik, v té době vyvíjeli také oni svůj vrtulník a měli evidentní zájem na spolupráci s tím, že by vyráběli a kompletovali motor ve vrtulníkové verzi (jako "dvojče", dvě turbogenerátorové jednotky pracující do společného rotorového reduktoru) pro svůj vrtulník s využitím unifikovaných dílů plynového generátoru a volné turbíny motoru M601 společných s verzí používanou, nebo předpokládanou k použití v letounu L-410. Na Poláky by zbyla výroba vrtulníkového reduktoru a konečná montáž jejich vrtulníkové verze. Za konstrukční řešení a certifikaci měl být odpovědný Motorlet. Protože v té době již byli v každém podniku generálního ředitelství AERO tzv. "zástupci přímého zákazníka" (predstavitel' prjamogo zakazščika), Sověti, v podstatě dva agenti KGB, před kterými jsme se snažili tyto aktivity utajit, ale našli se uvědomělí soudruzi, kteří to práskli, tak přišel příkaz okamžitě zastavit všechny práce na vývoji všech vrtulníkových verzí a čehokoliv, co by s vrtulníkem souviselo. Byli jsme na sebespytné schůzi poučeni sovětskými soudruhy, že nejlepší vrtulník své třídy na světě je Mi-2 s motory GTD a jako takový je určen k licenční výrobě v polském Swidniku. Na dotaz, proč tento typ nebude vyrábět nejdokonalejší sovětský letecký průmysl nebyla odpověď. Podotýkám, tázali se kolegové vystudovaní v tehdejším SSSR, kterých nebylo v tehdejším leteckém průmyslu málo, uměli perfektně rusky a většina byla silně protisovětská, zřejmě právě proto, že tam studovali. Toto je jeden ze skrytých zločinů komunizmu, promrhání tvůrčího potenciálu lidí. V pokročilém husákismu v 80. letech minulého století mě mohl vzít čert, když bolševici začali kampaň "zvýšení exportních schopností špičkových průmyslových odvětví", když předtím většinu agilních tvůrčích pracovníků při prověrkách vyházeli doslova na dlažbu a nebo zcela znechutili. Spotřeba (měrná) "šestsetjedniček" byla rovna nebo nižší než 0,4 kg/kW/hod., z výkonu maximálního vzletového 540 KW a trvalého cestovního mezi 440÷480 kW podle typu se dá pak celková spotřeba vypočítat. Pro motory verze M601 H byla na horní mezi, dalším vývojem hlavně zvyšováním účinnosti kompresoru se ji podařilo snižovat, nejnižší spotřebu mají poslední verze pro letouny L-410 UVP-E, M601 E(konomická) a M601 F (cca 0,394). Je fakt, že spotřeba letadel je velmi závislá na podmínkách letu a na dovednosti posádky (jemnosti pilotáže). Pro úplnost připojuji hustotu leteckého petroleje pro přepočet na litry, ta je asi 0,78÷0,8 kg/litr paliva podle období a výrobce. Jaroslav Prepura, Praha-Prosek, 1.8.2008.

Revize vrtulníkových motorů TV3-117 (Mi-24D), TV3-117MT (Mi-17), TV3-117V (Mi-24V), APU AI-9V a reduktorů VR-24 (Mi-24) a VR-14 (Mi-17) v LOM PRAHA s.p.

Společnost Mora Hlubočky transformována do Honeywell. Vyrábí součásti leteckých motorů.

Ředitelé státního podniku LOM PRAHA a ruské akciové společnosti Klimov Corporation Jindřich Ploch a Alexandr Ivanovič Vatagin uzavřeli dne 30.6.2008 v Petrohradě smlouvy na provádění generálních oprav leteckých motorů a reduktorů pro vrtulníkovou techniku. Společnost KLIMOV, světový projektant a  výrobce vrtulníkových proudových motorů,  si ke spolupráci vybrala LOM PRAHA jako tradiční podnik českého leteckého průmyslu, zaměřený na opravy, údržbu a modernizaci letecké techniky, včetně motorů a reduktorů. Uzavřené česko-ruské smlouvy přispějí k zajištění a udržení vysoké kvality generálních oprav motorů pro vrtulníkovou techniku a umožní oběma stranám další rozvoj obchodně-technické spolupráce v rámci mezinárodního leteckého průmyslu. Smlouvy byly podepsány za podpory akciové společnosti OBORONPROM, jedné z nejvýznamnějších ruských strojírensko-investičních společností v oblasti vrtulníkové techniky.

3.7.2008 společnost GE - Aviation oznámila, že právě dokončila koupi stanovených aktiv firmy Walter Engines (Motorlet), českého výrobce malých turbovrtulových motorů a vysoce přesných obráběných dílů pro letecký průmysl.

Společnost První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s. vyrábí turbohřídelový motor TS 100, který typově vychází z osvědčeného proudového motoru TJ 100. Motor TJ 100 plní úlohu generátoru plynů, jež generuje spaliny, které pohání volnou turbínu a ta následně hlavní reduktor vrtulníku.Tato pohonná jednotka disponuje výkonem až 180 kW. Motor je vhodný jako pohonná jednotka ultralehkých vrtulníků

Označení výrobce

kW

Použit v

Walter (Motorlet) M601 H  405 Vývoj HC-4
TE 50 B  70 Na-40 Bongo
TS 100 180 IRI T250, Winner SCS B250, Softex-Aero VV2,

.

Pratt& Whitney Rzeszów S.A. WSK PZL Rzeszów, SA Rzeszów, Polska (L+K 18/97)

GTD 350

298

Mi-2

GTD 350P

336

Mi-2

(Glušenkov TVD-10) PZL-10W

715

PZL Swidnik W-3  Sokol Fotka

.

Ivchenko-Progress ZMKB (Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес» ім. О.Г.Івченка, Zaporizhia Machine-Building Design Bureau "Progress" State Enterprise named after Academician O.H.Ivchenko) (konstruktér Lotarev)  Запоріжжя, Україна.

Мотор Січ Motor Sich Запоріжжя, Україна

 

MS-500V

Kazan Ansat
TV3-117VMA- SBM1V, série 4E 1251 Mi-8MTV
VK-2500-V3 Mi-17, Mi-24
AI-450M 342 Mi-2A
D-136 C 8390 Mi-26

.

Mars, Ojsc Omsk Engine Design Bureau, konstrukční kancelář P. I. Baranova, Omsk, Russian Federation, (konstruktéři Kobčenko, Glušenkov)

TVD-10 GTD 3

670

Ka-25

TVD-100

537

Ka-126

TVD-1500

 

Kamov V-62

TV-O-100

537

Ka-126

.

Klimov Corporation (konstruktér Izotov) (L+K 5/09)

Izotov GTD 350

300

Mi-2

VK-800V 740

TV2-117 (L+K 26/75, 9/77)

1267

Mi-8, Mi-14

TV3-117 3. série

Mi-17, Mi-24D, Mi-28, Mi-14PL, Ka-32

TV3-117MT 3. série

1434-29

Mi-17, Mi-18

TV3-117V Fotky

1544,6

Mi-24V

TV3-117VM 1434-29  Mi-171Š
TV3-117VMA 1636-32  Ka-32A, Mi-35
VK-2500 2000 Mi-17, Mi-24, Mi-28N, Ka-32, Ka-50/52
TV7-117V 2600

.

 

 

Ka-115 ?, Mi-38 ?

.

Saturn, Rybinsk Engine-Building Design Bureau (RKBM): Rybinsk, Russian Federation

RD-600V

956

Ka-60

.

Aviadvigatel, Ojsc Perm Engine. Perm, Russian Federation, (konstruktéři Solovjev, Švecov)

D-25V (TV-2BM) (L+K 9/77) GTD-25V

4045

Mi-6, Mil V-8, Mi-10, Ka-22

D-25VF

4780

Mi-10K, Mil V-12

.

Honeywell Aerospace (Lycoming, Allied Signal, Garrett, Airesearch)

 

 

TSE36-1 (L+K 14/69) 150 Enstrom T-28, Verticraft VC-1, Hughes 269A

LTS101

495

AS 350, Kawasaki KH-7

LTS101-650 B-1

447

BK 117

LTS101-750 C-1

442

Bell 222, SA 365

LTC4B-8D

2184

AB 214 A

T53

1156

XV-15, Fuji XMH

T53-L-5

809

Bell 204

T53-L-11

1156

Bell 205

T53-L-13

1029

Bell 209

T53-L-13B

1342

Bell UH-1H, Fuji 204 B2

T53-L-702

1397

Bell 214 A

T53-L-703

1324

Bell AH-1S, Bell Huey II.,

T5317A-1

 

Kaman K-MAX

T5317BCV

 

 

T55-L-11

2760

CH-47 Chinook, Boeing Vertol 347

AL 5512

3040

Boeing Vertol 234

KT53-11A

809

Fuji 205 A

TVO-435-D1A

198

Kawasaki KH-4

HTS900 630  Marenco Swisshelicopter AG SKYe SH-09

.

General Electric Aviation (GE Aicraft Engines)

 

 

T58    

T58-T

1103

S-67 Black Hawk

T58-GE-5

1103

Agusta HH-3 F, S-72

T58-GE-8B

919

Micubiši S-61, Kaman K-820 Sealite

T58-GE-8B

1029

Boeing-Vertol 107

T58-GE-8 F

1000

Kaman K-20 A/C , SH-2 Sea Sprite

T58-GE-10

1120

S-61 L, A, B, CH-46, Agusta SH-3 D

CT-58

919

S-62 A/C

CT-58-140-1

1029

Kawasaki KV-107

CT-58-140-2

1103

S-61 L/A, R

T64    

T64-GE-16

2890

Lockeed AH-56A Cheyenne

T64-S4D-1

3144

S-65 A/D

T64-GE-413

2900

RH-53 Sea Stallion

T64-GE-415

3221

S-65 E

T-700

1044

S-78, Ka-62 ?

T-700-GE-700 (L+K 10/72)

1103

Bell 409, YUH-61 A, S-70

T-700-GE-701

1265

AH-64

T-700-GE-701 C

1360

MH-60

T-700-GE-701 D

  AH-64D Block III

CT7-6A (T-700-GE-401)

1432

EH-101 italské výroby, AH-1W

CT7-6D

1510

S-92C

CT7-8

1812

S-92

GE38   CH-53K

 .

MTU Motoren und Turbinen Union

Model 6022 (L+K 82, str 1028)

 

BO 105, DO-32Z

.

MTU/Rolls-Royce/Turboméca

 

 

MTR385

882

Tiger (L+K 24/83)

MTR390

1160

Tiger

 .

Pratt & Whitney Canada (United Aircraft of Canada)

 

 (L+K 5/91)

T73-P1

3320

S-64

T74 (PT 6)

373

Lockheed 286

UACL PT-6

1323

S-58 T

PT6B-35H (L+K 11/93)

 

AeroProducts Lama (přestavba)

PT6B-36

70

 S-76B

PT6B-37A (L+K 16/96)

747

A119 Ke

PT6C-67A

 

Bell Boeing 609

PT6C-67C 1252 AB139

PT6T-3 (L+K 24/68)

1324

Bell AH-1, Bell 212, S-69,

PT6T-3B

1342

Bell 412, S-58T

PT6T-6

948

AB-212

T400 Twin Pac

1529

Bell AH-1T

T400 C

1765

Bell-309

JFTD-12 A

3530

S-64 Skycrane

PW200/9

 

SW-4

PW206-8 D-E

 

Hiller UH-12 E

PW206B

454

EC 135 P

PW206C

477

A109E Power, A109S, Ansat

PW207D

522

Bell 427

PW210S 786 S-76D

.

Napier

 

 

Gazelle-NGa-2-Mk.101

1230

Westland 192 Belvedere HC Mk.1

Gazelle-NGa.13 Mk.161

1081

Westland Wessex HAS Mk.1

Eland E 229

2059

Westland Westminster

NEI.3

2237

Westland Fairey Rotodyne

.

Rolls-Royce (Bristol Siddeley)

 

 

Bristol Siddeley/Blackburn Turbomeca Nimbus 103

529

Westland P-531 Wasp

Bristol Siddeley Gnome H-11

783

Westland Whirlwind

Bristol Siddeley Gnome H-1000 Mk.110/111

1007

Westland Wessex

Bristol Siddeley Gnome H-1400

1119

Agusta A101G, Sea King

Bristol Siddeley Gnome H-1400-1

1238

Commando, Sea King HC Mk.4

GEM 2

670

WG-13 Lynx

GEM 2 Mk.1004D

615

A129

GEM 41

835

WG-30

GEM 42

825

Super Lynx

GEM 60-3

880

Lynx 3

AE 1107C - Liberty 4590 V-22 Osprey
RR300 223 R66, KC630
RR500 373  
RR500TS 373  

.

Rolls-Royce North America (Allison Engine Co.)

 

  (L+K 1/93)

225-C10A

261

Schweizer 330

250-C18A (L+K 2/66)

233

OH-58A, FH-1100, MD 500

250-C18B

236

Bell 206A

250-C19

183

Enstrom 380

250-C20

300

Bell 206B JetRanger II

250-C20B

287

A109, Hughes 500, PZL Kania, BO 105, H-3 Sprinter, Hiller UH-12E5T, Ka-226, Bell 206L

250-C20F

317

AS 355F

250-C20J

294

Bell 206B-3 JetRanger III

250-C20R

336

Bell 400, BO 108,

250-C20R 3

 

PAH-1

250-C20R/9

 

A109E Power

250-C20W

313

Schweizer 330, 330SP, Enstrom 480B

250-C28C

410

BO 105 MBB Canada

250-C30

485

S-75, S-76

250-C30M (L+K 22/91)

 

AS 350 AllStar (přestavba AS 350 Astar)

250-C30P

485

Bell 206 TexasRanger

250-C30R    

250-C30S

522 S-76A
250-C40 533 Bell 430

250-C47

606

Bell 407

250-C47M (L+K 8/95)

590

MD 600N, Bell 407

T-63-A-700 (L+K 1/93)

233

Bell TH-57, Bell 206

T-406 AD 400

4536

V-22

XT701-AD-700

5746

XCH-62

T703-A-700   OH-58D

.

Rolls-Royce/Turboméca RTM-322-01

1724

S-70, EH 101 britské výroby,WAH-64, NH-90

 .

Safran Helicopter Engines (ex Turboméca)

 

 

Salmson 9NG

149

SE 3110, SE 3120

Artouste II.

264

SE 3130 Alouette II.

Artouste III. B

419

SA 315B Lama, SA 316B Alouette III., Atlas Alpha XH-1

Astazou II.A

389

SA 318C Alouette II.

Astazou III. N

441

SA 341 Gazelle

Astazou XIV

441

SA 319B Alouette III.

Astazou XIV H

640

SA 342 Gazelle

Astazou XVIII. A

768

SA 360 Dauphin

TAA-230

257

Agusta A106

Ariel

478

AS 350, SA 365 Dauphin 2

Ariel 1

593

A109, P-120

Ariel 1A

485

SA 365A Dauphin 2

Arriel 1C2 471 AS 365N2
Arriel 1D1 466 AS 350B2
Arriel 1E2 516 BK 117C1, EC 145

Arriel 1K1

 

A109E Power

Ariel 1S

 553

S-76A+

Arriel 1S1 600 S-76C
Arriel 2B 543 AS 350B3, EC 130B4, AS 550C3

Arriel 2C

597

AS 365N3, N4 (EC 155)

Arriel 2C2 636 EC 155B1

Arriel 2S1

731

S-76C+

TM-319 Arrius 1B (L+K 2/92)

317

BO 108

Arrius 1A 296 AS 355 N

Arrius 2B

454

AS 350B3, EC 135 T

Arrius 2F

376

EC 120 B

Arrius 2G2 Ka-226T
Arrius 2R 337 Bell 505

TM-333-1A

912

AS 365, AS 565 Panther

TM-333-1M

912

AS 565 Panther

TM-333-2B2

825

Hindustan (ALH) Dhruv

TM-333-2M2 825 Chetan (Alouette III) - Cheetal (Lama)

Turmo III. E6

1154

SA 321G Super Frelon

Turmo III C

 

SA 330B

Turmo IV B

1050

SA 330C Puma, Puma HC Mk.1

Turmo IV C

1168

SA 330H, J, L Puma

Makila 1A1

1185

AS 332L1 Super Puma, AS 532UC Cougar

Ardident (ve vývoji)

.

Light Helicopter Turbine Engine Company LHTEC  (Rolls-Royce/Honeywell)

T800 LH-800

919

RAH-66 (ATM 91 str.272)

CTS800-4A

1014

AgustaWestland T129

CTS800-4N 1015 AW159 Super Lynx, Lynx AH. 9A

Williams International

WR-34-15 (L+K8/86)

24

Canadair CL-227 Sentinel

.

Changzhou Lan Xiang Machinery Works: Changzhou, Jiangsu, China

WZ-6 (licence Turmo IIIC)

511

Jingdezhen Z-11

.

Shenyang Liming Aero Engine Group Corp: Shenyang, Liaoning, China

WZ-8D (licence Arriel 2B1A)

511

Jingdezhen Z-11

.

Mitsubishi

MG5-100

600

MH2000

TS1-10QT 662 OH-1
TS1-10M 662  

 

Solar T62-T-32

.

Heli Air Design Helineo

 

Konner TK-250

180

Konner K1

 

 

Odkazy : L+K 9/71

Hyan Tomáš Ing. - Letecké pístové motory (L+K 10-19/82)

Hyan Tomáš Ing. - Nové letecké motory (L+K 14-16/83)

Koráb J., Adamec J. - Letadlové pohonné jednotky, Nadas 1987 (L+K 5/88)

Říha Bohuslav Doc.Ing. CSc.- Automatické řízení a regulace (motorů), (L+K 26/86)  

Praga : 75 let (L+K 82, str.940),

Hyan Tomáš Ing. - Letecké pístové motory (L+K 82)

Pilát Zdeněk Ing. - Naše letecké motory (L+K 5-10/84),

Šimůnek Bohuslav Ing. - Vzpomínky konstruktéra leteckých motorů (L+K 17-22/84),

Blatný Jiří Ing. - Bohatá minulost a přítomnost Motorletu (L+K 19/86)

Námraza plynových turbín (KV 7,8/61)

Hyan Tomáš Ing. - Turbovrtulové a turbohřídelové motory (L+K 1-5/83)

 

Proudové motory - teorie a další články