06.09.2024
Jednotky výkonu
Angloamerické motory. Horsepower (hp, HP). Mechanical Horsepower nebo Imperial Horsepower. Mechanická koňská síla. 1 k = 745,69987 W. Převody jednotek. (Označeno jako Koňská síla.)
Evropské, asijské motory. Pferdestärke (PS). Metric Horsepower. Metrická koňská síla. 1 k = 735,49875 W. Převody jednotek. (Označeno jako Kůň.)
Americký 1 000 "koňský" motor má 745,7 kW. Německý 1 000 "koňský" motor má 735,5 kW.
Americký 1 000 "koňský" motor je silnější než německý 1 000 "koňský" motor. Rozdíl činí 10,2 kW.
Údržba (generální opravy) motorů v Česku
Generální opravy motorů Lycoming pro vrtulníky Robinson provádí firma AEROENGINE.cz na letišti v Moravské Třebové a Aeromotory s. r. o. na letišti v Ostravě.
Revize magnet motorů Lycoming pro vrtulníky Robinson provádí firma Aeroklub Vysoké Mýto, LPS, letecké práce a služby, s.r.o..
Historie vývoje, výroby, provozování a údržby pístových motorů u nás
V roce 1946 motorářské oddělení ČKD připravovalo náš první vrtulníkový motor Praga M 107. Plochý čtyřválec s nuceným ventilátorovým chlazením, pracující ve svislé poloze. Jeho výkon byl 77 kW. Díky mnoha reorganizacím se vývoj dostal ze sféry ČKD do Motorletu v Jinonicích.
V roce 1962 letňanská Avie, později Automobilové závody Jiřího Dimitrova, konstrukční skupina pro vývoj pístových motorů vedená ing. Kodlem upravila pro potřeby vrtulníkové zástavby motor AI-14VF na naši verzi M 362, zkonstruovala ventilátor a přizpůsobila závěsné body pro instalaci do HC-3A.
Motory AI-26 V (polská licence Lit-3) se opravovaly v trenčínských opravnách.
Motory Švecov AŠ-82V se opravovaly v malešických opravnách.
Označení výrobce | kW | Použit v |
Praga D | 56 | 2500 ot/min, 65 kg, 12 l/h, čtyřválcový boxer, zdvojené zapalování. Świerszcz (Cvrček) |
Praga DR | 59 | Praga E-I Exp. (1945) |
Praga M 107 | 77 | Praga
E-I (1945-47) ![]() |
Praga DH (L+K 82, str. 550, 8/84) | 59 | Praga XE-II (1949) |
Praga DH |
62 |
|
Avia M 110 H (L+K 82, str. 550) |
81-85 |
|
M 110 H |
103 |
HC-202 (1963) |
M 108 H (L+K 20/02) | 162 | HC-3 (1960) |
(upravený Praga Doris) M 108 DH |
202 |
HC-3 (1960) |
M 108 DHK |
221 |
HC-3 (1961) |
Avia M362 (upravený AI-14VF) ? | 221 | HC-3A |
M 460 (upravený AI-14VF) ? | 221 | HC-3A
(1962) |
M 462 RF (upravený AI 14 VF) ? | 221 | HC-3A
(1964) |
LOM PRAHA, Walter (Motorlet) M 332 (z Minor 4-III) (L+K 7/84, 25/85) |
103 |
XZ-35 (1961), (Mi-60MAI 2001) |
LOM PRAHA, Walter (Motorlet) M 337 (z Minor 6-III) (L+K 82, str. 430, 7/84, 25/85) |
155 |
XZ-135 (1964), HC-103 (1962) |
M 208 | 177 | HC-4, HC-5, HC-6 (1951) |
M 21 | 515 | L-16 (1956) |
Mikron | 48 | Rotorcraft Grasshopper |
SSSR
MV-6 |
162 |
Omega 2MG |
MG-31-F |
257 |
Omega II |
M-11-FR-1 |
103 |
Jak Experimental |
M-76 |
33 |
Ka-8 |
AI-4 V |
40 |
Ka-10 |
Ivčenko AI 14 |
220 |
Ka-15, Ka-18 |
AI-14 R | 221 | HC-3A (pouze ověření zástavby 1962) |
Věděnějev M-14V-26 (L+K 82, str. 390) |
272 |
Ka-26, Mi-34 |
AI-26 GR F |
405 |
Bratuchyn B-5, B-9, B-10, B-11, Jak-100 |
AI-26 V (polská licence Lit-3) |
423 |
Mi-1 |
Švecov AŠ-82V (L+K 82, str. 390) |
1250 |
Německo
Argus |
198 |
Fa 224 Libelle |
BMW-Bramo (L+K 82, str 1027) |
|
|
Sh 14 A |
117 |
Fw 61 |
323 | 600 | Fa 266 Hornische |
301 | 735 | Fa 223 Drache |
Hirth |
73 |
BŽ-1 |
Siemens Halske Sh 14A |
110 |
Fl 282 Kolibri |
Itálie
Dragon Fly/Hirth |
|
|
2703 | 49 | Ultrasport 331 |
F30A26AK | 75 | Dragon Fly 330 |
F30 | 82 | Ultrasport 496 |
Rakousko
Rotax |
|
|
50 | Revolution Helicopter Co. Mini-500 | |
503 | 74 | Bezpilotní vrtulník HERON |
Rotax 914 Turbo 4 | 85 | Elisport CH-7 Kompresss |
Spojené království
Alvis |
|
(L+K 82, str. 389) |
Leonides 50 |
410 |
Westland Dragonfly |
Leonides 524/1 |
382 |
Westland Widgeon, |
Leonides 73 |
410 |
Bristol 171 Sycamore |
Leonides Major 755/1 |
566 |
Westland Whirlwind, Bristol 173 |
Leonides Major 155 |
582 |
Westland Whirlwind |
Blackburn Turmo 600 |
312 |
Saunders-Roe P.531 |
De Havilland Gipsy Major-200-Mk.30 |
149 |
W-14 Skeeter AOP Mk.12 |
Rolls-Royce Merlin 32 |
1191 |
Cierva W11 Air Horse |
Francie
Hispano |
257 |
Bréguet-Dorand |
Turbomeca |
|
|
Matchis G8 |
147 |
SO 1110 Ariel II. |
Palouste |
103 |
SO 1220 Djinn |
Palouste IV. |
176 |
SO 1221 Djinn |
Artouste |
202 |
SO 1120 Ariel III., IV. |
USA
Franklin |
|
|
? | 75 | Sikorski VS-300 |
6A-350 |
172 |
Silvercraft SH-4 C |
6AGV-405 |
180 |
Kellet XR-8 |
6 AS-335 -A |
191 |
FJ-V2 Skytrac |
O-335-3 |
147 |
Bell 47B |
O-355-5 |
147 |
Bell 47G |
GV-4-200-C32 |
147 |
Bell 47D1 |
6VS-335 |
165 |
Omega BS-12 |
6AS-335 |
191 |
Omega BS-12D3S |
6V6-245-B16T |
180 |
S-52-2 |
General Electric J-35 |
1323 |
XH-17 |
.
Nelson Aircraft Corporation H-63C (L+K 82, část 4. Let. Píst. Motory) |
32 |
|
.
Pratt & Whitney |
|
|
R-985 SB5 |
330 |
Bréguet G-II |
R-985-AN-1 |
331 |
Bratuchin G-3 |
R-985-AN-5 |
331 |
R-5 |
R-985-AN-14B | 331 | Mc
Donnell |
R-1340-28 |
441 |
Kaman K-600 |
R-1340-55 |
441 |
Bell 42, YH-12 |
R-1340-S1H2 |
441 |
S-55 |
R-1340-H |
448 |
Piasecky HRP-2 Rescuer |
R-2180-11 |
1213 |
Piasecki H-16 Transporter |
R-2800-50 |
1397 |
Bell 61 |
R-2800-C5 Double Wasp |
1470 |
S-56, S-60 |
.
RotorWay |
|
(L+K 82, str. 469 a část 4.) |
RW-100 |
74 |
|
RW-133 |
88 |
RotorWay Scorpion |
.
Teledyne Continental Motors |
|
|
R-975-42 |
444 |
Piasecky H-25 A Army Mule |
R-975-46 |
410 |
Piasecky HUP-2 Retriever |
O-300 C |
106 |
Cierva LTH-1 |
XT-51-T3 |
294 |
S-59 |
.
|
|
|
GO-145 | 48 | Sikorsky VS-300 |
O-290-D1 |
96 |
Sikorsky VS-300 |
O-320-A2B |
93 |
R22 |
O-320-B2C |
117 |
R22 Beta, R22 Marines |
O-360-J2A |
121 |
R22 Beta II., Hélicopteres Guimbal Cabri G2 |
IVO-360A1A |
132 |
Brantly-Hynes B-2B, Schetzow B |
HIO-360A1A |
132 |
Hughes 269 A |
HIO-360D1A |
140 |
Hughes 300, NH-300, Schweizer 300CB |
HIO-360E (L+K 82, str. 470) |
151 |
Enstrom F-280C |
HO-360 |
132 |
Enstrom F-28A, Schweizer 300C |
O-435 | 168 | Sikorski R-6 |
VO-435 |
147 |
Bell 47G2 |
VO-435-21 |
161 |
Bell 47J Ranger, Hiller H-23D |
TVO-435 |
224 |
Bell 47G-3, 4, 5 |
O-540 |
191 |
Omega BS-12D1, R44 Raven I. |
O-540F1B5 |
195 |
R44 |
VO-540B1 |
224 |
EMA-124 |
VO-540C2A (L+K 82, str. 470) |
225 |
Hiller UH-12E5 |
IVO-540A1A |
224 |
Brantly-Hynes 305 |
IO-390 | 160 | Enstrom TH180, Safari Helicopter |
IO-540 | R44 Raven II. |
.
Warner R-500-1 |
135 |
VS-316A, R-4C |
R-500-3 | 123 | VS-316, R-4 |
R-550-3 Scarab | 135 | R-4B |
.
Wright Cyclon R-1820-840 |
1207 |
S-58 |
R-1920-103 |
1048 |
Piasecky H-21 B Work Horse |
Seznam turbohřídelových motorů
Historie vývoje, výroby, provozování a údržby turbohřídelových motorů u nás
V létech 1971 až 1977 jsem pracoval ve vývojové konstrukci tehdejšího Motorletu na vývoji všech verzí motoru M601, v dalších létech jako skupinář v konstrukci sériové, musím říci, že verze vrtulníková byla ve své době nejdál a nejblíže certifikaci, právě díky pracím na vrtulníku HC-3/4. Vedoucím vrtulníkové skupiny v Motorletu byl agilní konstruktér ing. Bohumil Vtípil. V té době (1971-1972) se ovšem o motor M601 také intenzivně zajímali Poláci, neminul měsíc, aby v Motorletu nebyla skupina techniků z PZL Swidnik, v té době vyvíjeli také oni svůj vrtulník a měli evidentní zájem na spolupráci s tím, že by vyráběli a kompletovali motor ve vrtulníkové verzi (jako "dvojče", dvě turbogenerátorové jednotky pracující do společného rotorového reduktoru) pro svůj vrtulník s využitím unifikovaných dílů plynového generátoru a volné turbíny motoru M601 společných s verzí používanou, nebo předpokládanou k použití v letounu L-410. Na Poláky by zbyla výroba vrtulníkového reduktoru a konečná montáž jejich vrtulníkové verze. Za konstrukční řešení a certifikaci měl být odpovědný Motorlet. Protože v té době již byli v každém podniku generálního ředitelství AERO tzv. "zástupci přímého zákazníka" (predstavitel' prjamogo zakazščika), Sověti, v podstatě dva agenti KGB, před kterými jsme se snažili tyto aktivity utajit, ale našli se uvědomělí soudruzi, kteří to práskli, tak přišel příkaz okamžitě zastavit všechny práce na vývoji všech vrtulníkových verzí a čehokoliv, co by s vrtulníkem souviselo. Byli jsme na sebespytné schůzi poučeni sovětskými soudruhy, že nejlepší vrtulník své třídy na světě je Mi-2 s motory GTD a jako takový je určen k licenční výrobě v polském Swidniku. Na dotaz, proč tento typ nebude vyrábět nejdokonalejší sovětský letecký průmysl nebyla odpověď. Podotýkám, tázali se kolegové vystudovaní v tehdejším SSSR, kterých nebylo v tehdejším leteckém průmyslu málo, uměli perfektně rusky a většina byla silně protisovětská, zřejmě právě proto, že tam studovali. Toto je jeden ze skrytých zločinů komunizmu, promrhání tvůrčího potenciálu lidí. V pokročilém husákismu v 80. letech minulého století mě mohl vzít čert, když bolševici začali kampaň "zvýšení exportních schopností špičkových průmyslových odvětví", když předtím většinu agilních tvůrčích pracovníků při prověrkách vyházeli doslova na dlažbu a nebo zcela znechutili. Spotřeba (měrná) "šestsetjedniček" byla rovna nebo nižší než 0,4 kg/kW/hod., z výkonu maximálního vzletového 540 KW a trvalého cestovního mezi 440÷480 kW podle typu se dá pak celková spotřeba vypočítat. Pro motory verze M601 H byla na horní mezi, dalším vývojem hlavně zvyšováním účinnosti kompresoru se ji podařilo snižovat, nejnižší spotřebu mají poslední verze pro letouny L-410 UVP-E, M601 E(konomická) a M601 F (cca 0,394). Je fakt, že spotřeba letadel je velmi závislá na podmínkách letu a na dovednosti posádky (jemnosti pilotáže). Pro úplnost připojuji hustotu leteckého petroleje pro přepočet na litry, ta je asi 0,78÷0,8 kg/litr paliva podle období a výrobce. Jaroslav Prepura, Praha-Prosek, 1.8.2008.
Revize vrtulníkových
motorů TV3-117 (Mi-24D), TV3-117MT (Mi-17), TV3-117V
(Mi-24V), APU AI-9V
Společnost Mora Hlubočky transformována do Honeywell. Vyrábí součásti leteckých motorů.
Ředitelé státního podniku LOM PRAHA a ruské akciové společnosti Klimov Corporation Jindřich Ploch a Alexandr Ivanovič Vatagin uzavřeli dne 30.6.2008 v Petrohradě smlouvy na provádění generálních oprav leteckých motorů a reduktorů pro vrtulníkovou techniku. Společnost KLIMOV, světový projektant a výrobce vrtulníkových proudových motorů, si ke spolupráci vybrala LOM PRAHA jako tradiční podnik českého leteckého průmyslu, zaměřený na opravy, údržbu a modernizaci letecké techniky, včetně motorů a reduktorů. Uzavřené česko-ruské smlouvy přispějí k zajištění a udržení vysoké kvality generálních oprav motorů pro vrtulníkovou techniku a umožní oběma stranám další rozvoj obchodně-technické spolupráce v rámci mezinárodního leteckého průmyslu. Smlouvy byly podepsány za podpory akciové společnosti OBORONPROM, jedné z nejvýznamnějších ruských strojírensko-investičních společností v oblasti vrtulníkové techniky.
3.7.2008 společnost GE - Aviation oznámila, že právě dokončila koupi stanovených aktiv firmy Walter Engines (Motorlet), českého výrobce malých turbovrtulových motorů a vysoce přesných obráběných dílů pro letecký průmysl.
Společnost První
brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s. vyrábí turbohřídelový motor
TS 100, který typově vychází z osvědčeného proudového motoru TJ 100.
Motor TJ 100 plní úlohu generátoru plynů, jež generuje spaliny, které
pohání volnou turbínu a ta následně hlavní reduktor vrtulníku.Tato
pohonná jednotka disponuje výkonem až 180 kW. Motor je vhodný jako pohonná
jednotka ultralehkých vrtulníků
Označení výrobce |
kW |
Použit v |
Walter (Motorlet) M601 H | 405 | Vývoj HC-4 |
TE 50 B | 70 | Na-40 Bongo |
TS 100 | 180 | IRI T250, Winner SCS B250, Softex-Aero VV2, |
.
Pratt& Whitney Rzeszów S.A. WSK PZL Rzeszów, SA Rzeszów, Polska (L+K 18/97)
GTD 350 |
298 |
Mi-2 |
GTD 350P |
336 |
Mi-2 |
(Glušenkov TVD-10) PZL-10W |
715 |
PZL Swidnik W-3 Sokol Fotka |
.
Ivchenko-Progress ZMKB (Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро «Прогрес» ім. О.Г.Івченка, Zaporizhia Machine-Building Design Bureau "Progress" State Enterprise named after Academician O.H.Ivchenko) (konstruktér Lotarev) Запоріжжя, Україна.
Мотор Січ Motor Sich Запоріжжя, Україна
MS-500V |
Kazan Ansat | |
TV3-117VMA- SBM1V, série 4E | 1251 | Mi-8MTV |
VK-2500-V3 | Mi-17, Mi-24 | |
AI-450M | 342 | Mi-2A |
D-136 C | 8390 | Mi-26 |
.
Mars, Ojsc Omsk Engine Design Bureau, konstrukční kancelář P. I. Baranova, Omsk, Russian Federation, (konstruktéři Kobčenko, Glušenkov)
TVD-10 GTD 3 |
670 |
Ka-25 |
TVD-100 |
537 |
Ka-126 |
TVD-1500 |
|
Kamov V-62 |
TV-O-100 |
537 |
Ka-126 |
.
Klimov Corporation (konstruktér Izotov) (L+K 5/09)
Izotov GTD 350 |
300 |
Mi-2 |
VK-800V | 740 | |
TV2-117 (L+K 26/75, 9/77) |
1267 |
Mi-8, Mi-14 |
TV3-117 3. série |
Mi-17, Mi-24D, Mi-28, Mi-14PL, Ka-32 |
|
TV3-117MT 3. série |
1434-29 |
Mi-17, Mi-18 |
TV3-117V Fotky |
1544,6 |
Mi-24V |
TV3-117VM | 1434-29 | Mi-171Š |
TV3-117VMA | 1636-32 | Ka-32A, Mi-35 |
VK-2500 | 2000 | Mi-17, Mi-24, Mi-28N, Ka-32, Ka-50/52 |
TV7-117V | 2600 |
.
|
Ka-115 ?, Mi-38 ? |
.
Saturn, Rybinsk Engine-Building Design Bureau (RKBM): Rybinsk, Russian Federation
956 |
Ka-60 |
.
Aviadvigatel, Ojsc Perm Engine. Perm, Russian Federation, (konstruktéři Solovjev, Švecov)
D-25V (TV-2BM) (L+K 9/77) GTD-25V |
4045 |
Mi-6, Mil V-8, Mi-10, Ka-22 |
D-25VF |
4780 |
Mi-10K, Mil V-12 |
.
Honeywell Aerospace (Lycoming, Allied Signal, Garrett, Airesearch) |
|
|
TSE36-1 (L+K 14/69) | 150 | Enstrom T-28, Verticraft VC-1, Hughes 269A |
LTS101 |
495 |
AS 350, Kawasaki KH-7 |
LTS101-650 B-1 |
447 |
BK 117 |
LTS101-750 C-1 |
442 |
Bell 222, SA 365 |
LTC4B-8D |
2184 |
AB 214 A |
T53 |
1156 |
XV-15, Fuji XMH |
T53-L-5 |
809 |
Bell 204 |
T53-L-11 |
1156 |
Bell 205 |
T53-L-13 |
1029 |
Bell 209 |
T53-L-13B |
1342 |
Bell UH-1H, Fuji 204 B2 |
T53-L-702 |
1397 |
Bell 214 A |
T53-L-703 |
1324 |
Bell AH-1S, Bell Huey II., |
T5317A-1 |
|
Kaman K-MAX |
T5317BCV |
|
|
T55-L-11 |
2760 |
CH-47 Chinook, Boeing Vertol 347 |
AL 5512 |
3040 |
Boeing Vertol 234 |
KT53-11A |
809 |
Fuji 205 A |
TVO-435-D1A |
198 |
Kawasaki KH-4 |
HTS900 | 630 | Marenco Swisshelicopter AG SKYe SH-09 |
.
General Electric Aviation (GE Aicraft Engines) |
|
|
T58 | ||
T58-T |
1103 |
S-67 Black Hawk |
T58-GE-5 |
1103 |
Agusta HH-3 F, S-72 |
T58-GE-8B |
919 |
Micubiši S-61, Kaman K-820 Sealite |
T58-GE-8B |
1029 |
Boeing-Vertol 107 |
T58-GE-8 F |
1000 |
Kaman K-20 A/C , SH-2 Sea Sprite |
T58-GE-10 |
1120 |
S-61 L, A, B, CH-46, Agusta SH-3 D |
CT-58 |
919 |
S-62 A/C |
CT-58-140-1 |
1029 |
Kawasaki KV-107 |
CT-58-140-2 |
1103 |
S-61 L/A, R |
T64 | ||
T64-GE-16 |
2890 |
Lockeed AH-56A Cheyenne |
T64-S4D-1 |
3144 |
S-65 A/D |
T64-GE-413 |
2900 |
RH-53 Sea Stallion |
T64-GE-415 |
3221 |
S-65 E |
T-700 |
1044 |
S-78, Ka-62 ? |
T-700-GE-700 (L+K 10/72) |
1103 |
Bell 409, YUH-61 A, S-70 |
T-700-GE-701 |
1265 |
AH-64 |
T-700-GE-701 C |
1360 |
MH-60 |
T-700-GE-701 D |
AH-64D Block III | |
CT7-6A (T-700-GE-401) |
1432 |
EH-101 italské výroby, AH-1W |
CT7-6D |
1510 |
S-92C |
CT7-8 |
1812 |
S-92 |
GE38 | CH-53K |
.
MTU Motoren und Turbinen Union
Model 6022 (L+K 82, str 1028) |
|
BO 105, DO-32Z |
.
|
|
|
MTR385 |
882 |
Tiger (L+K 24/83) |
MTR390 |
1160 |
Tiger |
.
Pratt & Whitney Canada (United Aircraft of Canada) |
|
(L+K 5/91) |
T73-P1 |
3320 |
S-64 |
T74 (PT 6) |
373 |
Lockheed 286 |
UACL PT-6 |
1323 |
S-58 T |
PT6B-35H (L+K 11/93) |
|
AeroProducts Lama (přestavba) |
PT6B-36 |
70 |
S-76B |
PT6B-37A (L+K 16/96) |
747 |
A119 Ke |
PT6C-67A |
|
Bell Boeing 609 |
PT6C-67C | 1252 | AB139 |
PT6T-3 (L+K 24/68) |
1324 |
Bell AH-1, Bell 212, S-69, |
PT6T-3B |
1342 |
Bell 412, S-58T |
PT6T-6 |
948 |
AB-212 |
T400 Twin Pac |
1529 |
Bell AH-1T |
T400 C |
1765 |
Bell-309 |
JFTD-12 A |
3530 |
S-64 Skycrane |
PW200/9 |
|
SW-4 |
PW206-8 D-E |
|
Hiller UH-12 E |
PW206B |
454 |
EC 135 P |
PW206C |
477 |
A109E Power, A109S, Ansat |
PW207D |
522 |
Bell 427 |
PW210S | 786 | S-76D |
.
Napier |
|
|
Gazelle-NGa-2-Mk.101 |
1230 |
Westland 192 Belvedere HC Mk.1 |
Gazelle-NGa.13 Mk.161 |
1081 |
Westland Wessex HAS Mk.1 |
Eland E 229 |
2059 |
Westland Westminster |
NEI.3 |
2237 |
Westland Fairey Rotodyne |
.
Rolls-Royce (Bristol Siddeley) |
|
|
Bristol Siddeley/Blackburn Turbomeca Nimbus 103 |
529 |
Westland P-531 Wasp |
Bristol Siddeley Gnome H-11 |
783 |
Westland Whirlwind |
Bristol Siddeley Gnome H-1000 Mk.110/111 |
1007 |
Westland Wessex |
Bristol Siddeley Gnome H-1400 |
1119 |
Agusta A101G, Sea King |
Bristol Siddeley Gnome H-1400-1 |
1238 |
Commando, Sea King HC Mk.4 |
GEM 2 |
670 |
WG-13 Lynx |
GEM 2 Mk.1004D |
615 |
A129 |
GEM 41 |
835 |
WG-30 |
GEM 42 |
825 |
Super Lynx |
GEM 60-3 |
880 |
Lynx 3 |
AE 1107C - Liberty | 4590 | V-22 Osprey |
RR300 | 223 | R66, KC630 |
RR500 | 373 | |
RR500TS | 373 |
.
Rolls-Royce North America (Allison Engine Co.) |
|
(L+K 1/93) |
225-C10A |
261 |
Schweizer 330 |
250-C18A (L+K 2/66) |
233 |
OH-58A, FH-1100, MD 500 |
250-C18B |
236 |
Bell 206A |
250-C19 |
183 |
Enstrom 380 |
250-C20 |
300 |
Bell 206B JetRanger II |
250-C20B |
287 |
A109, Hughes 500, PZL Kania, BO 105, H-3 Sprinter, Hiller UH-12E5T, Ka-226, Bell 206L |
250-C20F |
317 |
AS 355F |
250-C20J |
294 |
Bell 206B-3 JetRanger III |
250-C20R |
336 |
Bell 400, BO 108, |
250-C20R 3 |
|
PAH-1 |
250-C20R/9 |
|
A109E Power |
250-C20W |
313 |
Schweizer 330, 330SP, Enstrom 480B |
250-C28C |
410 |
BO 105 MBB Canada |
250-C30 |
485 |
S-75, S-76 |
250-C30M (L+K 22/91) |
|
AS 350 AllStar (přestavba AS 350 Astar) |
250-C30P |
485 |
Bell 206 TexasRanger |
250-C30R | ||
250-C30S |
522 | S-76A |
250-C40 | 533 | Bell 430 |
250-C47 |
606 |
Bell 407 |
250-C47M (L+K 8/95) |
590 |
MD 600N, Bell 407 |
T-63-A-700 (L+K 1/93) |
233 |
Bell TH-57, Bell 206 |
T-406 AD 400 |
4536 |
V-22 |
XT701-AD-700 |
5746 |
XCH-62 |
T703-A-700 | OH-58D |
.
Rolls-Royce/Turboméca RTM-322-01 |
1724 |
S-70, EH 101 britské výroby,WAH-64, NH-90 |
.
Safran Helicopter Engines (ex Turboméca) |
|
|
Salmson 9NG |
149 |
SE 3110, SE 3120 |
Artouste II. |
264 |
SE 3130 Alouette II. |
Artouste III. B |
419 |
SA 315B Lama, SA 316B Alouette III., Atlas Alpha XH-1 |
Astazou II.A |
389 |
SA 318C Alouette II. |
Astazou III. N |
441 |
SA 341 Gazelle |
Astazou XIV |
441 |
SA 319B Alouette III. |
Astazou XIV H |
640 |
SA 342 Gazelle |
Astazou XVIII. A |
768 |
SA 360 Dauphin |
TAA-230 |
257 |
Agusta A106 |
Ariel |
478 |
AS 350, SA 365 Dauphin 2 |
Ariel 1 |
593 |
A109, P-120 |
Ariel 1A |
485 |
SA 365A Dauphin 2 |
Arriel 1C2 | 471 | AS 365N2 |
Arriel 1D1 | 466 | AS 350B2 |
Arriel 1E2 | 516 | BK 117C1, EC 145 |
Arriel 1K1 |
|
A109E Power |
Ariel 1S |
553 |
S-76A+ |
Arriel 1S1 | 600 | S-76C |
Arriel 2B | 543 | AS 350B3, EC 130B4, AS 550C3 |
Arriel 2C |
597 |
AS 365N3, N4 (EC 155) |
Arriel 2C2 | 636 | EC 155B1 |
Arriel 2S1 |
731 |
S-76C+ |
TM-319 Arrius 1B (L+K 2/92) |
317 |
BO 108 |
Arrius 1A | 296 | AS 355 N |
Arrius 2B |
454 |
AS 350B3, EC 135 T |
Arrius 2F |
376 |
EC 120 B |
Arrius 2G2 | Ka-226T | |
Arrius 2R | 337 | Bell 505 |
TM-333-1A |
912 |
AS 365, AS 565 Panther |
TM-333-1M |
912 |
AS 565 Panther |
TM-333-2B2 |
825 |
Hindustan (ALH) Dhruv |
TM-333-2M2 | 825 | Chetan (Alouette III) - Cheetal (Lama) |
Turmo III. E6 |
1154 |
SA 321G Super Frelon |
Turmo III C |
|
SA 330B |
Turmo IV B |
1050 |
SA 330C Puma, Puma HC Mk.1 |
Turmo IV C |
1168 |
SA 330H, J, L Puma |
Makila 1A1 |
1185 |
AS 332L1 Super Puma, AS 532UC Cougar |
Ardident (ve vývoji) |
.
Light Helicopter Turbine Engine Company LHTEC (Rolls-Royce/Honeywell)
T800 LH-800 |
919 |
RAH-66 (ATM 91 str.272) |
CTS800-4A |
1014 |
AgustaWestland T129 |
CTS800-4N | 1015 | AW159 Super Lynx, Lynx AH. 9A |
WR-34-15 (L+K8/86) |
24 |
Canadair CL-227 Sentinel |
.
Changzhou Lan Xiang Machinery Works: Changzhou, Jiangsu, China
WZ-6 (licence Turmo IIIC) |
511 |
Jingdezhen Z-11 |
.
Shenyang Liming Aero Engine Group Corp: Shenyang, Liaoning, China
WZ-8D (licence Arriel 2B1A) |
511 |
Jingdezhen Z-11 |
.
Mitsubishi
MG5-100 |
600 |
MH2000 |
TS1-10QT | 662 | OH-1 |
TS1-10M | 662 |
Solar T62-T-32 |
. |
Heli Air Design Helineo |
Konner TK-250 |
180 |
Konner K1 |
Odkazy :
Hyan Tomáš Ing. - Letecké pístové
motory (L+K 10-19/82)
Hyan Tomáš Ing. - Nové letecké motory
(L+K 14-16/83)
Koráb J., Adamec J. - Letadlové pohonné
jednotky, Nadas 1987 (L+K 5/88)
Říha Bohuslav Doc.Ing. CSc.- Automatické
řízení a regulace (motorů), (L+K 26/86)
Praga : 75 let (L+K 82, str.940),
Hyan Tomáš Ing. - Letecké pístové motory (L+K
82)
Pilát Zdeněk Ing. - Naše letecké motory (L+K 5-10/84),
Šimůnek Bohuslav Ing. - Vzpomínky konstruktéra leteckých motorů (L+K 17-22/84),
Blatný Jiří Ing. - Bohatá minulost a přítomnost Motorletu (L+K 19/86)
Námraza plynových turbín (KV 7,8/61)
Hyan Tomáš Ing. - Turbovrtulové a turbohřídelové motory (L+K 1-5/83)