Modernizace vrtulníků v Izraeli.

Izraelské vrtulníky.

15.02.2011

Koncem roku 1957 přišly do Izraela první dva civilní vrtulníky Sikorsky S-58B. Vrtulníky vyžadovaly značné úpravy.

V lednu 1961 zesílila 124. tajeset o tři civilní Alouette II. Vrtulníky vyžadovaly značné úpravy. Zkoušely se i s PTŘS Nord SS-11. 

Dále bylo v letech 1962-63 odkoupeny dvacet čtyři Sikorsky S-58 od západoněmecké Luftwaffe, na které se instalovaly zkušebně kulomety ráže 12,7 mm na bocích trupu a ještě jeden pohyblivý 7,62 mm kulomet FN.

Experimentovalo se také s přistáváním vrtulníků Sikorsky S-58 na upravených palubách torpédoborců Yaffa a Eilat. Zkoušelo se použití izraelských střel moře-moře Gabriel řízených z vrtulníků (tzv. metoda Over the Horizon Targeting).

Reakce na ohrožení vrtulníků ze strany PLŘS po válce v roce 1967. Úprava výstupního ústrojí motoru u vrtulníku Bell 205 (UH-1D Iroquois) a (AB 205A) Anafa helo2464.jpg (45843 bytes).

Během let 1974-75 se dočkaly modernizace SA 321K Super Frélon Tzir´ah. Stroje dostaly americké motory T58-GE-16.

V roce 1988 bylo rozhodnuto modernizovat Sikorsky S-65C-3 (CH-53D Sea Stallion) na Yas´ur Super A.

V roce 1990 bylo pronajato deset (CH-53A) z výzbroje USMC,  v roce 1992 bylo pronajato dalších 6 kusů a v roce 1993 dalších deset kusů. Po úpravách byly zařazeny k 114. tajeset jako Yas´ur Super A.

helo2472.jpg (260050 bytes) Dne 4.2.1993 byl z vrtulníkových dílen Mata (vrtulníková divize IAI) na jeruzalémském letišti Atarot dodán první exemplář modifikovaného stroje Sikorsky S-65 Yas´ur 2000. Modernizováno celkem 42 (30) strojů. První let vykonal v červnu 1992 a od konce roku byl testován u 601. tajeset. V létě 1994 byl první stroj dodán jednotce.

Vrtulníky Bell 209 (AH-1G HueyCobra) Tzefa byly od roku 1993 modernizovány montáží systému NTS (Night Targeting Systém). Celkem modernizováno na 400 strojů.

Firma Elbit v roce 1997 modernizovala avioniku rumunských vrtulníků IAR-330L Puma. První vzlet IAR-330 Puma SOCAT se uskutečnil v roce 1998. CIAF 2005 helo2783.jpg (85112 bytes), helo2739.jpg (359183 bytes), helo2742.jpg (405347 bytes), helo2741.jpg (297129 bytes)

V roce 1998 Izrael zakoupil 15 kusů Sikorsky S-70 (UH-60L) Yanshuf. Upraveny na Yanshuf 2.

Modernizace Mi-17 Peak 17 pro indické vojenské letectvo. Aero India 2001. (L+K 3/08)

Od února 2003 spolupráce na vrtulníku Dhruv s indickým výrobcem HAL. helo3865.jpg (348676 bytes) Yelahanka (VOYK) Indie, 6.2.2003. Vrtulník byl vybaven moderní avionikou. (L+K 9/08)

Jeden český vrtulník Mi-24D 4010 (rok výroby 1978) odkoupil Izrael v roce 2004. ../mil/helo1896.jpg (49919 bytes)

Z Izraele pocházejí dokonce tři programy modernizace Mi-24. Tím prvním je Mission 24 od divize Tamam firmy IAI, který si vybrala Indie. Dále je to Mi-24 HeliCOAT od firmy Rafael, který zahrnuje také protitankové rakety NTD. Konečně Elbit nabízí ve spolupráci s americkou firmou Lockheed Martin program Mi-24 Upgrade; několik nejmenovaných zemí už údajně na tuto nabídku kývnulo.

První větší modifikace Mi-24 byla uskutečněna pro Indii. Firma Israel Aircraft Industries divize Tamam provedla konverzi Mi-24, která umožňuje noční operace. Ta se pojmenovala Mission 24. (L+K 3/08)

Smlouvou z roku 2003 firma Elbit Systems modernizoval vrtulníky Mi-17 a Mi-24 makedonského vojenského letectva. 1. stupeň modernizace (Jasmin) za 2 mil. USD. Vrtulníky dostaly ANVIS/HUD 2. stupeň modernizace (Alexander) se týkal  Mi-8MT, Mi-17 a Mi-24. Ty dostaly nový komunikační, identifikační a navigační systém, displeje s pohyblivou mapu. Další byly vybaveny TV kamerou s laserovým dálkoměrem/značkovačem, výstražným RL přijímačem a aktivním rušičem. (L+K 2/07)

V rámci programu SDLM byly v roce 2003 některé Sikorsky S-70 (UH-60A Black Hawk) Yanshuf vybaveny přídavnými nádržemi a tankovacím nástavcem. Starší Yanshuf  budou modernizovány na standard Yanshuf 3.

Právo 23.12.2005 ÚOHS prošetřuje modernizaci vrtulníků. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) prověřuje tendr na modernizaci 16 vrtulníků Mi-171Š, které získala česká armáda při deblokaci ruského dluhu. Výběrové řízení za ministerstvo obrany vedl státní podnik Letecké opravny Malešice Praha (LOM PRAHA), které vybraly ze tří účastníků firmu Česká letecká servisní. Konkurence si myslí, že opravny vítěze zvýhodnily. Antimonopolní úřad začal již prověřovat podle svého mluvčího Kristiána Chalupy dvě stížnosti na LOM PRAHA. Pokud kontroloři přijdou na pochybení, budou moci výsledky tendru zrušit. LOM PRAHA oslovil tři české firmy, které zastupují zahraniční dodavatele technologií: Českou leteckou servisní (BAE Systems), Aviation Service (Honeywell) a Evektor - Aerotechnik (Elbit). Firmy by měly nejdříve vyrobit prototyp modernizovaného vrtulníku, jenž by vyšel na 120 až 150 miliónů korun. Modernizace dalších 15 strojů by přišla asi na jeden a půl miliardy korun.

Průběžně modernizovaná Bell 209 (AH-1 HueyCobra) Tzefa helo3848.jpg (50731 bytes) 20.7.2006.

Modernizovaný vrtulník Mi-17 Mission Plus helo3861.jpg (134953 bytes) firmou AIA 16.5.2006.

V roce 2005 se plánovala modernizace 40 vrtulníků Boeing (AH-64A Apache) Peten na Boeing (AH-64D-I Apache Longbow) Saraf (bez radaru).

V červnu 2007 byl zahájen projekt Yanshuf ABH (Armed Battlefild Helicopter), jako společný projekt společnosti Sikorsky, Elbit Systems a IASF jako zákazníka. V září byl dodán první vrtulník ke konverzi na demonstrátor ABH k firmě Cyclone, pobočky Elbitu. Jedná se o instalaci skleněného kokpitu, přilbových zaměřovačů, optoelektronického systému pro průzkum a vedení palby na přídi trupu, kanonem pod trupem a čtyř podkřídelních závěsníků pro PTŘS.

10.9.2008 byl zalétán Yanshuf ABH 547.

1.11.2007 předvedení prvního modernizovaného vrtulníku Sikorsky S-65 (CH-53 Sea Stallion) Yas´ur 2025 helo3809.jpg (534469 bytes). (L+K 12/07)

Ve dnech 8. až 11.3.2008 navštívil předseda vlády ČR Mirek Topolánek Jordánsko a Izrael. Doprovázel ho i první náměstek ministryně obrany Martin Barták, který se při jednáních soustředil na oblast bezpečnosti a obrany. Náměstek Barták se spolu s Mirkem Topolánkem účastnil všech klíčových jednání s jordánskými i izraelskými představiteli včetně jordánského krále Abdulláha II., izraelského prezidenta Šimona Perese a předsedy izraelské vlády Ehuda Olmerta. V Izraeli první náměstek jednal s významnými výrobci obranných technologií, firmami Rafael, ELBIT či AIA. Rozhovory se týkaly mimo jiné projektu kolových obrněných transportérů pro Armádu ČR, modernizace českého vrtulníkového letectva a projektu vojáka budoucnosti.

Firma Elbit Systems modernizoval vrtulníky Mi-24 makedonského vojenského letectva v ukrajinském Konotopu.. Vrtulníky dostaly ANVIS/HUD 24 s modulem LOS pro použití přilbového zaměřovače. (ATM 2/09)

Na začátku roku 2010 přišel do služby první modernizovaný vrtulník Boeing (AH-64A Apache) Peten. L+K 3/11

 

 

Modernizace prostředků elektronického boje na palubách vrtulníků firmou Elisra.