Radiolokátory v našich vrtulnících
04.12.2016
Od začátku roku 1979 probíhala bezprostřední technická příprava vojskových zkoušek radiotechnického pátrače Ramona. V prostoru západních Čech toposlužba určila přesné souřadnice vybraných kót a míst. V LOK byl do vrtulníku Mi-4 zabudován místo vymontovaného kulometného stanoviště radiolokační zaměřovač PSBN-M-8, jenž umožňoval bombardování přes mraky z bombardéru Iljušin Il-28. Pro zjištění bodové přesnosti visel vrtulník nad topograficky určenými body a pro ověření možnosti průzkumu nízkoletících cílů létal v určených výškách nad silnicemi a řekami. Jiří Hofman, Jan Bauer - Tajemství radiotechnického pátrače Tamara
Vrtulníky Bell 412HP LS Policie ČR sloužící od roku 1993 mají zabudovaný meteorologický radar Bendix/King RDS 84.
Armáda dostala v dubnu 1996 do Kbel modifikovanou Mi-8S9 "0829" "Máňu" s novým přístrojovým vybavením. Nové vybavení je zvnějšku na první pohled patrné především "nosem" na přídi vrtulníku, pod nímž se ukrývá anténa nového meteorologického radaru Bendix/King RDR 2000, a prutovou anténou, instalovanou na pravém boku pod okny pilotní kabiny. Radar na barveném displeji zobrazuje vertikální nebo horizontální situaci ve směru letu, přičemž horizontální situaci zobrazuje v úhlu 100°. V režimu MAP může zobrazovat také pevné překážky před strojem. Situace se zobrazuje před oběma pilotními sedadly a volbu horizontální či vertikální nebo obojí situace současně provádí pilot podle své potřeby. Obraz na displeji je dostatečné jasný a dobře viditelný za běžného osvětlení kabiny denním světlem. Čtveřice displejů, dva před každým pilotem, je součástí zobrazovacího systému EFIS-50 a mimo uvedené radiolokační situace umožňuje zobrazení údajů i ostatních instalovaných navigačních a dalších letových systémů, například údajů o sklonu a náklonu vrtulníku vůči gyrovertikále KVG 350. Vrtulník "0829" byl zničen 28. 10. 2001.
K 8.10.1996 armáda převzala nové vrtulníky W-3A Sokol
s moderním přístrojovým vybavením včetně
meteorologického
radaru Bendix/King RDR 2000.
Foto Tomáš Soušek.
Vrtulník Bell 222UT D-HTEN německé firmy Rhein Ruhr Helicopter, sloužící v LZS v Plzni v roce 1997 měl ve výbavě meteorologický radar Primus 300 SL.
Zgenerálkované vrtulníky Mi-8 dostaly meteorologické radary Bendix/King RDR 2000. Zástavbu provedla firma AVIATION SERVICE, a. s.
Ve dnech 6. až 10.11.2006 dva plzeňské Sokoly se zúčastnily součinnostního cvičení s 28. letkou polského námořnictva u Gdyně. Seznamovací lety se uskutečnily vrtulníkem W-3WA RM Anakonda, se svými vrtulníky si pak naše posádky vyzkoušeli vyhledávání lodí pomocí palubního radiolokátoru.
25.9.2012 na kbelském letišti byl předveden nově zmodernizovaný stroj Mi-171Š pro speciální operace (Special Operations Force). Podle brigádního generála Bohuslava Dvořáka patří mezi to nejlepší, co česká armáda vlastní. K dispozici má momentálně tři stroje tohoto typu, které mohou být nyní po jejich modernizaci nasazeny v jakékoli situaci. „Dnes jsme dokončili druhou fázi modernizace. Byla hrazená z prostředků Spojených států, které na ni přispěly dva milióny dolarů,“ uvedl Dvořák. Česko do celkové modernizace investovala dalších deset miliónů korun. Vrtulníky dostaly novou výbavu a jsou dnes schopné operovat i za ztížených povětrnostních nebo světelných podmínek. Modernizované Mi-171Š "9774", "9781", "9825" dostaly meteorologický radar Rockwell Collins TWR 850. Dostali jsme od USA pět kompletů.
Mi-171Š "9774" po modernizaci v květnu 2013 v Přerově.