Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s. p. Oficiální stránky

16.02.2023

V Pardubicích se vytvořilo v březnu 2004 Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s. p. s dvěma vrtulníky Mi-2 0711 a 0713. Svou činnost zahájilo k 1.4.2004. Ředitel ing. Miroslav Brož. 

Instruktory (učiteli) vrtulníkového létání jsou bývalí příslušníci 34. zSpecL piloti - Zdeněk Umlauf, Karel Duchan, Petr Hladík, Karel Jančík a palubní technik Karol Rumpli. Specialita státního podniku: bývalí příslušníci 34. zSpecL kteří odešli do zálohy, pobírají výsluhu ale nadále létají ty samé vojenské vrtulníky jako civilové. Civilní průkazy způsobilosti ale nevlastní.

5.3.2004 přešlo do nájmu LOM PRAHA pět kusů vrtulníků Mi-2 "9427", "0709", "0711", 0713" a "0718".

7.4.2004 zahájeno létání.

8.6.2004 zahájen výcvik čtyř žáků s plánovaným náletem 100 hodin na žáka.

5.6.2005 vrtulník Mi-2 "0709" helo2660.jpg (346418 bytes) a "0711" helo2661.jpg (293051 bytes).

V srpnu 2005 zakoupen vrtulník Mi-2RCh "9428". Po generálce bude využit pro výcvik.

10. a 11.9.2005 v Tuřanech CIAF 2005. Mi-2 "0713".

V roce 2006 zahájen základní výcvik se 13 žáky.

L+K 9/06

V listopadu 2006 CLV dostalo do nájmu od armády tři vrtulníky Mi-17 "0828", "0836", "0837".

Lidé z okolí pardubického letiště se musejí připravit na to, že večer budou opět zesilovat televizi. V Pardubicích totiž bude pokračovat letecký výcvik na stíhačkách i vrtulnících. Vojáci budou létat až do půl desáté večer. „Pokračuje výcvik mladých pilotů na proudových letounech L-39, dopravních letounech L-410 a vrtulnících Mi-2. Nově v letošním roce bude zahájen výcvik na vrtulnících Mi-17,“ řekla kapitánka Iva Machová z pardubického letiště. Výcvik pilotů bude probíhat výhradně v pracovní dny. Lety budou začínat dopoledne a končit nejpozději do 21.30 hodin. „Může se stát, že vojenské letouny budou vzlétávat i v jiných časech. To je třeba případ letů, které by se týkaly zabezpečení protivzdušné obrany státu nebo plnění úkolů jiných částí armády,“ dodala Iva Machová. MF Dnes 8.3.2008

helo3863.jpg (18251 bytes) Mi-17 "0837".

V Pardubicích si lidé opakovaně stěžují na hluk při výcviku pilotů vrtulníků na vojenském letišti. Týká se to především lokalit v jeho blízkosti. Armáda ale tvrdí, že se snaží výcvikové lety regulovat. Na nadměrný hluk si stěžují i obyvatelé okolních obcí. Vzrůstající nespokojenost potvrzuje i starosta pátého pardubického obvodu. "Zaznamenali jsme několik stížností, vrtulníky dělají veliký hluk. Pravdou je, že létají ve všední den, někdy od rána do večera," říká starosta Pardubic V Jaroslav Kňava. Na letišti totiž začal výcvik pilotů vrtulníků. A to někteří obyvatelé v okolí nesou nelibě. "Ten hluk je dost nepříjemný," přiznává jedna z pardubických obyvatelek. "Pokud jsme doma a neotevíráme okna, tak to tolik slyšet není. Ale musíme mít zavřeno," dodává druhá. ČT24 16.3.2007

Na letišti ve Skutči trénují noční přistání posádky vrtulníků.

Den NATO 2008 na letišti Mošnov 19.9. Mi-2 "9427" helo3979.JPG (166119 bytes).

Na pardubickém letišti ve středu 7.1.2009 začne letecký výcvik vojenských pilotů pro rok 2009. Centrum leteckého výcviku (CLV) zde bude, stejně jako v letech předchozích, provádět praktický výcvik pilotů pro Armády České republiky. Letová činnost bude probíhat v pracovních dnech, a to v pondělí v době od 15 do 22 hodin, v úterý až čtvrtek od 9 do 22 hodin. Na pátky jsou plánovány pouze jednotlivé lety s předpokládaným ukončením činnosti do 14 hodin.

Centrum leteckého výcviku má najmuty od armády vrtulníky Mi-2 "0709", "0711", "0713", "0718" a "9427" a vrtulníky Mi-17 "0828", "0836" a "0837".

Trenažér kabinových postupů Virtual Procedure Trainer VPT Mi-2 helo4400.jpg (130718 bytes), helo4401.jpg (148292 bytes) firmy VR, Group a. s. L+K 4/09

V červnu 2009 vrtulník Mi-2 "0711" helo4216.jpg (219409 bytes).

Od března 2010 vrtulník Mi-2RCh "9428".

helo4399.jpg (115759 bytes), helo4391.jpg (313049 bytes) V pardubickém zahájili 1.4.2010 provoz na simulátoru avionických systémů (SAS). Trenažér Part Task Trainer PTT Mi-171 firmy VR, Group a. s. je určen pro výcvik kompletní posádky a umožňuje procvičování obsluhy a ovládání nových funkcí avionických systémů vrtulníku Mi-171Š na zemi a za letu, a to jak ve standardních, tak v nouzových situacích. army.cz

15.06.2010 Předvádění polského vrtulníku SW-4 Puszczyk "6622" helo4430.jpg (231336 bytes) pro CLV na letišti v Pardubicích.

V červnu 2010 vrtulník Mi-2 "9427" helo4529.jpg (578508 bytes).

Vrtulník Mi-17 "0837" helo4548.jpg (445412 bytes) dostal v opravnách žluté doplňky.

CLV cvičila americké a afghánské piloty na vrtulníky Mi-17.

 26.10.2010 chorvatská Mi-171Š "226" helo4475.jpg (273631 bytes) na letišti v Pardubicích.

20.11.2010 chorvatská Mi-8MTV-1 "H-206" helo4485.jpg (396749 bytes) na letišti v Pardubicích.

Chorvatské Mi-171Š. L+K 1/11

Helicoptershow 2011 na letišti v Hradci Králové. Mi-2" 0718" helo4553.jpg (388412 bytes).

V červenci 2011 vrtulník Mi-17 "0828" helo4574.jpg (453880 bytes) na letišti v Pardubicích.

31.8.2011 vrtulník Mi-17 "0837" helo4605.jpg (271720 bytes) na letišti v Pardubicích.

V září 2011 výcvik afghánských pilotů. Vrtulník Mi-17 "0836" helo4590.jpg (392530 bytes) na letišti v Pardubicích.

Skupina dvanácti afghánských studentů příslušníků vojenského letectva Afghánské národní armády a Afghánské národní policie absolvovala v CLV dvouměsíční výcvik na vrtulníku Mi-17. Skupinu tvořilo osm pilotů a čtyři palubní technici, kteří už měli za sebou základní výcvik v USA, kde nalétali zhruba sto dvacet letových hodin. Studenti tohoto výcvikového kurzu absolvovali pod dohledem amerických lektorů povinný jazykový kurz a získali teoretické základy o technice a výcviku pilotáže, které následně prověřili v praxi. Jelikož americká strana nedisponuje dostatečnými kapacitami výcviku na vrtulníku Mi-17, byl uzavřen kontrakt mezi USA a Českem o poskytnutí výcviku CLV. Během dvou měsíců nalétali budoucí piloti a palubní technici v Pardubicích dvacet, respektive patnáct letových hodin na uvedeném typu. Výuka se skládala nejprve z teorie, ve druhé části měli možnost vyzkoušet si létání na simulátoru vrtulníku, zbylý čas věnovali reálné činnosti. Po návratu zpět do vlasti budou tito příslušníci rozděleni do jednotlivých letek s působením nejen na mezinárodním letišti v Kábulu, ale i v jiných částech Afghánistánu a budou plnit operační úkoly.

Výcvik dalších čtyř Afghánců.

27.10.2011setkání českého premiéra Petra Nečase a amerického prezidenta Baracka Obamy v Oválné pracovně Bílého domu ve Washingtonu. Podle Nečase se Baracku Obamovi velmi zamlouval plán na české výcvikové středisko pro piloty vrtulníků, kde by se školili především piloti Severoatlantické aliance pro létání na ruských typech strojů. Češi přitom už mají tréninkový tým, který například cvičí afghánské piloty vrtulníků Mi-17. Česko je tak jedinou členskou zemí aliance, která cvičí afghánské piloty, ale i pozemní personál, mimo Afghánistán. "Mohli bychom v rámci centra cvičit i americké instruktory", plánuje Nečas. Proč najednou taková změna? Všechny země se potýkají s rozpočtovými problémy,  a tlak na šetření v obranných resortech je tedy enormní. Zároveň žádná země NATO nechce ohrozit svou obranyschopnost. "Myšlenka na soustředěná specializovaná centra se setkala s podporou nejen u prezidenta Obamy a jeho administrativy, ale také v Kongresu. Senátor a předseda senátního zahraničního výboru John Kerry naši iniciativu podpořil, s pozitivním přijetím se setkala i Kongresu" řekl Nečas. Podle informací z diplomatických zdrojů je pro českou stranu v tuto chvíli důležité zejména to, aby projekt měl v USA dostatečnou politickou podporu. Lidovky.cz

V  listopadu 2011 vrtulník Mi-17 "0828" helo4603.jpg (429218 bytes) na letišti v Pardubicích.

Do listopadu 2011 provoz vrtulníku Mi-2 "0713".

V Bruselu se za účasti ministra obrany Alexandra Vondry a náčelníka Generálního štábu Armády ČR armádního generála Vlastimila Picka uskutečnilo ve dnech 2.-3.2. 2012 pravidelné zasedání ministrů obrany zemí NATO a partnerských států. Zasedání se neslo v duchu přípravy na květnový summit NATO v Chicagu, kde spojenci představí své příspěvky do společného budování aliančních schopností (tzv. Smart Defence). Česká strana prezentovala jako svůj příspěvek do Smart Defence projekt na vybudování Mnohonárodního centra leteckého výcviku pro piloty vrtulníků a pozemního personálu. Projekt, který před deseti dny při jednání s Alexandrem Vondrou v Pentagonu podpořil i ministr obrany USA Leon Panetta, by mohl získat reálnou podobu po chicagském summitu. army.cz

V březnu 2012 vrtulník Mi-17 "0837" helo4618.jpg (464771 bytes) na ploše Mravenečník v Jeseníkách. V pozadí vysílač Praděd.

V dubnu 2012 vrtulník Mi-2 "9428" helo4716.jpg (266630 bytes) na letišti v Pardubicích.

Severoatlantická aliance na svém summitu v Chicagu v květnu 2012 schválila vznik společného výcvikového vrtulníkového centra v Česku. Jde o jeden z projektů takzvané chytré obrany čili sdílení obranných kapacit mezi aliančními zeměmi.

Výcvik na vrtulnících absolvovalo za necelý rok kolem 50 afghánských a amerických pilotů. ČTK to řekl zástupce ředitele centra pro letecký výcvik Václav Tyrychtr dne 22.6.2012. Před pilotováním ve vzduchu trénovali na simulátorech a trenažérech. V budoucnu by v Pardubicích mohlo vzniknout vrtulníkové výcvikové centrum NATO. Centrum provozuje státní podnik LOM Praha, který patří pod ministerstvo obrany. Školení zahraničních pilotů a leteckého personálu si u něj objednala americká společnost Honeywell, která se mimo jiné zabývá letectvím a obranou a má pobočku i v České republice. "Od loňska se uskutečnily už čtyři kurzy. Byli jsme překvapeni dobrou úrovní afghánských vojáků, předtím, než přišli k nám, absolvovali určitý výcvik v USA, včetně jazykové přípravy," řekl Tyrychtr. Američní piloti se v Pardubicích přeškolují na ruské vrtulníky Mi-17. Výcvik začíná na jednodušším trenažéru kabinových postupů s dotykovými displeji, kde se piloti naučí ovládat tlačítka a vypínače, základní postupy včetně přistání a nouzových situací a zkouší i létání. Dokonalejší jsou trenažéry s plným pohybem pro simulaci všech obratů včetně akrobacie. Výcvik boje pak budoucí vojenští letci absolvují na taktickém simulátoru. Plán na vznik centra NATO se ale nelíbí řadě místních obyvatel, které ruší hluk z vojenského letiště. Podle Tyrychtra by se v Pardubicích odehrávala jen část výcviku, další by byly v jiných místech. Výcvikové centrum by využilo stávající simulátory a trenažéry, letecký park by bylo nutné rozšířit ze stávajících pěti o jeden až dva vrtulníky. Centrum leteckého výcviku v Pardubicích zaměstnává kolem 160 lidí, zvláště instruktorů a mechaniků. K dispozici má celkem 27 letadel pěti typů. Ročně střediskem projde až 80 pilotů. Správa vojenského letiště v Pardubicích zajišťuje jeho provoz pro vojenské účely i potřeby leteckého výcvikového centra. Pracuje na něm asi 140 příslušníků armády. Jeho zázemí využívá i sousední mezinárodní civilní letiště.

LOM PRAHA s. p. vyhrál v srpnu 2012 výběrové řízená na výcvik polských pilotů vrtulníků za 50 milionů korun. Do konce roku 2012 vycvičí ve svém pardubickém centru 12 letců na vrtulnících Mi-17, informoval týdeník Ekonom. Firma se dostala do finančních problémů vinou poklesu zakázek od armády i nadbytečnými nákupy náhradních dílů. Snaží se tak získat finance kupříkladu prodejem pozemků, které již nepotřebuje. Peníze chce zpětně investovat do oprav svých výrobních hal. V pardubickém výcvikovém centru již trénují američtí či afghánští letci. Za necelý rok zde bylo vycvičeno zhruba 50 pilotů z těchto zemí. Před samotným létáním trénují na simulátorech a trenažérech.

Na podzim 2012 bylo 6 letuschopných Mi-2.

V letech 2012 a 2013 se nekonal základní výcvik na vrtulníku Mi-2.

Mi-17 "0828" helo5463.jpg (626888 bytes) s novým kabátem.

V listopadu 2012 vrtulník Mi-17 "0825" helo5469.jpg (329853 bytes), výpomoc z Kbel.

21.2.2013 v Bruselu podepsán Letter of Intent k Mnohonárodnímu středisku pro letecký výcvik (MATC).

Od roku 2013 Poláci absolvují týdenní kurzy na trenažéru.

Na zasedání vlády 9.8.2013 souhlasila vláda s výcvikem deseti letců z Burkiny Faso v Pardubicích u státního podniku LOM Praha na vrtulnících Mi-17.

Od roku 2013 vrtulník Mi-17 "0835" jako učební pomůcka.

28.8.2013 vrtulník Mi-17 "0836" helo6722.jpg (315859 bytes) po generálce s novým lakem.

V roce 2014 modernizace trenažéru.

Centrum mnohonárodnostního výcvikového střediska vrtulníků (MATC) se nakonec vybuduje na letišti v Přerově. Původně mělo být v Pardubicích, tam se ale objevil problém se zvukovými limity. Lidovým novinám to řekl šéf českého projektového týmu Václav Čejka. Středisko začne v Bochoři naplno fungovat v roce 2016. Společný projekt Česka, Slovenska, Chorvatska, Maďarska a USA má vysokou důležitost pro NATO. Podle státního tajemníka ministerstva obrany Daniela Koštovala by MATC měl umožnit přípravu na případné společné nasazení vrtulníkových sil do operací, ať již pod hlavičkou NATO, nebo Evropské unie.

V září 2014 chorvatská Mi-8MTV-1 "H-202" helo8291.jpg (312473 bytes) na letišti v Pardubicích.

25.6.2015 podpisem ministři obrany Česka, Chorvatska Maďarska a Slovenska stvrdili vytvoření Mnohonárodního střediska leteckého výcviku (MATC). army.cz

V roce 2015 zahájen omezený základní výcvik se 31 iráckými žáky.

V lednu 2016 vrtulník Mi-17 "0832" helo9255.jpg (543823 bytes).

Lety s brýlemi pro noční vidění s vrtulníky Mi-17 "0825" a "0832". Brýle nočního vidění typu AN/AVS-9 s mikrokanálovým zesilovačem jasu obrazu Delta, připevněné na přilbách ALPHA 900.

Cizinci se učí létat i na civilních vrtulnících R22 firmy HELI CZECH s. r. o. na vrtulnících Schweizer 300C firmy DSA a. s. a na vrtulníku Mi-171 firmy UTair EUROPE spol. s r. o.

25.7.2016 v CLV ukončilo výcvik na vrtulnících třicet jedna iráckých pilotů. V Česku strávili rok. Létali na vrtulnících Schweizer firmy DSA a. s., poté na vrtulnících Mi-2 a Mi-17 od CLV. army.cz

Česká televize natáčela na základně Al Tají v Iráku.

Od 1.1.2017 ředitel ing. Jaroslav Špaček.

V roce 2017 zahájen základní výcvik se 7 žáky.

V červnu 2017 vystoupení s vrtulníkem Mi-2 v Inowroclawi na oslavách 50 let zavedení vrtulníku Mi-2 do polského letectva.

2.10.2017 Mi-17 "0825" s podvěsem.

V říjnu 2017 Enstrom Helicopter Corporation podepsal smlouvu o dodávce šesti vrtulníků 480B-G s firmou LOM PRAHA TRADE a.s. Zdroj.

Mi-2 "0718" he017.jpg (426418 bytes), he018.jpg (647279 bytes), Enstrom 480B N829JK he008.jpg (866670 bytes), he009.jpg (957510 bytes). 11.-12.5.2018 Helicopter Show 2018 na letišti v Hradci Králové. 

20.6.2018 ukončen výcvik s vrtulníky Mi-2. Mi-2 "0711" pro předvádění. L+K 5/2018

Od 21.6.2018 provoz vrtulníku Enstrom 480B-G "0473" a "0474".

1.8.2018 první let žáka AČR s vrtulníkem Enstrom 480B.

6.8.2018

Mi-17 "0837" ? Libanice Kouř z motoru. Přistání do terénu. Zdroj.

Od 14.8.2018 provoz vrtulníku Enstrom 480B-G "0459" a "0460".

V půlce března 2019 se první dva instruktoři rozlétali s brýlemi pro noční vidění během nočních letů na vrtulnících Enstrom 480B-G, čímž by měl být zahájen druh výcviku, jež nebylo možné na starších vrtulnících Mi-2 realizovat. Nové Enstromy jsou vybaveny tzv. glasscocpitem Garmin G1000H s dvojicí multifunkičních displejů o rozměru 26,6 cm, který je plně kompatibilní s NVG včetně vnitřního osvětlení. Jako brýle nočního vidění se na Enstromech používají binokulární noktovizory typu HELIE od francouzského výrobce Thales, speciálně určené pro piloty vrtulníků, uchycené na nových přilbách HPH700 od francouzského výrobce ELNO. Jinak NVG od firmy Thales mají kompatibilní úchyt pro klasický noktovizor AN/AVS-9, používaný v AČR.

L+K 5/19

14.10.2019 slavnostní předání certifikátu 22 pilotům afghánských vzdušných sil. army.cz

V roce 2018 LOM PRAHA s. p. zakoupil v Polsku vrtulník Mi-8MTV-1 výr. č. 95528. Po generální opravě ho začátkem roku 2020 předal CLV. Vrtulník zapsán ve vojenském rejstříku jako Mi-17-1V. Trupové označení "0457". L+K 2/2020

CLV ještě dostalo vrtulník Mi-17 "0835". L+K 2/2020 28.2.2020 v Pardubicích.

Od 27.5.2021 provoz Enstrom 480B "0484" a "0485" CLV.

19.12.2022 byl na královéhradeckém letišti proveden předávací zálet s vrtulníkem Enstrom 480B poznávací značky "0516" a následoval přelet do CLV na pardubické letiště. Druhý den absolvoval obdobnou proceduru stroj pozn. zn. "0515". Za řízení obou strojů usedl ředitel CLV Jaroslav Špaček.

Od února 2023 provoz vrtulníků na letišti Přerov.