(S-48) Vought-Sikorsky VS-316, R-4, HNS-1, Hoverfly

04.11.2019

Prototyp helikoptéry VS-300 postavený Igorem Sikorskym byl na jaře 1941 už natolik dobrý, že vojáci objednali pokusný prototyp XR-4.

Divize Vought-Sikorsky firmy United Aircraft byla pověřena stavbou dvousedadlové verze označené XR-4 s motorem o 110 kW jako WS-300, ale měla zakrytý trup, dvě sedadla vedle sebe a zdvojené řízení, které se stalo standardem pro všechny další helikoptéry.

První let nového vrtulníku se uskutečnil v 13. ledna 1942 ve Stratfordu. Brzy přeletěl na základnu Wright Field u Daytonu 1200 km daleko. 

Armádní letectvo objednalo pro zkoušky 30 předsériových vrtulníků. První tři nesly označení YR-4A, ostatní YR-4B a ty byly zkoušeny v extremních podmínkách Barmy a Aljašky.

Prototyp XR-4 byl v průběhu roku vybaven novým motorem R-500-3 o 123 kW k a novými listy rotoru o 11,6 m (dosud 11 m) a označení VS-316A, XR-4C.

V květnu 1943 byl u Long Islandu vyzkoušen vzlet a přistání na stojící i plovoucí tankové lodi a krátce na to byly tři YR-4B předány pobřežní stráži k vyzkoušení. Námořní americké označení bylo HNS-1.

Sedm dalších šlo k britské RAF, která je uvedla jako Howerfly I. helo2077.jpg (7639 bytes)

V USA se vrtulník zúčastnil záchranné akce poprvé v lednu 1944, kdy výbuch na torpédoborci USS Turner amerického námořnictva si vynutil k záchraně životů rychlou transfúzi krve, jejíž dopravu zajistil vrtulník HNS-1, a to za podmínek (nízká oblačnost, déšť se sněhem), ve kterých klasický letoun nemohl vůbec vzlétnout.

Jeden YR-4B byl  nedlouho předtím vzniklými Air Commandos použit 23. dubna 1944 k evakuaci pilota a tří raněných z letadla, které havarovalo v Barmě na území ovládaném Japonci. 

V roce 1944 byla uzavřena smlouva na 100 kusů R-4B s motory R-550-3 o 135 kW. Z této objednávky bylo 22 kusů přiděleno U.S. Coast Guard, 45 Británii a zbytek převzalo USAAF.

Celkem 25 vrtulníků HNS-1 operovalo u US Navy a US Coast Guard a 52 jich sloužilo v britských ozbrojených silách (jako Hoverfly I).

Modernizovaný Vought - Sikorsky VS-316A, R-6, HOS-1, Howerfly II.

Další vývoj přinesl vrtulník VS-372.

Technické údaje R-4B:

Vývoj :

První vzlet 13. ledna 1942

Motor :

Warner R-550-3 Super Scarab o 135 kW

Rotor :

Levotočivý o průměru 11,58 m, třílistý

Vrtulka :

Tlačná

G / G max

916 kg / 1150 kg

Osádka :

Pilot + cestující

Spotřeba :

? l/hod

Výroba :

131 kusů

Použití :

Víceúčelový

Odkazy: KV 20/55, L+K 2/73, 20/94, 6/96