Týlové zabezpečení na letišti Olomouc

21.07.2022

V poválečném období se stalo prvním "uschopněným" v síti letišť na střední Moravě, kde mělo působit Letecké učiliště. Již od 21.1.1946 byla zřízena výnosem MNO-VL č. j. 8001/46 Školní peruť III. Přejmenována na Školní základnu III. (ŠZ III) VÚ 4932 Olomouc.

1.1.1951 Výnosem MNO č. j. 695/3-51 vznikla 24. letecká základna.

15.3.1951 z ní vznikl 24. letištní prapor. Od svého zřízení zajišťoval 1. letecký školní pluk v Olomouci. Využíval také plochu letiště v Olomouci Holicích. Velitelé 24. lpr: plk. Topič.., pplk. Šárovec Štefan (1951-1954), plk. Kilián Václav (1954-1955).

Sanitka (typ?) a hasičský automobil Tankspritze 15 [m. Lkw. A-Typ] Ts 15 nebo Tanklöschfahrzeug 15/43 [m. Lkw. A-Typ] TLF 15/43 na automobilu Opel Blitz 3,6 - 6700 A. Zdroj. Vpravo letoun C-5 (Zlín Z-26).

Po redislokaci na podzim 1955 do Prostějova byl jeho 24. lpr v r. 1955 redislokován spolu s přečíslovaným 4. lšp na 2. lšp do Čáslavi. (Týl na letišti Čáslav.)

 

15.8.1962 byl založen 12. vrtulníkový pluk v Olomouci. Zabezpečovací útvary: 2. letištní prapor a 18. pr PZN/RTZ. Tento 2. lpr vznikl jako "nový" a zabezpečoval 12. vrp až do podzimu 1968.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

V důsledku "redislokačních změn vyvolaných VSTUPEM, letiště DOČASNĚ obsadili "VSTUPCI", proto na podzim 1969 zrušeny.

Výstavba asfaltové VPD.

Vrtulníky startovaly kursem 120 stupňů - přímo na nemocnici ve městě. Pro velký odpor obyvatelstva Sověti umožnili postavit českou firmou a za české peníze dráhu orientovanou tak, aby vrtulníky nelétaly přímo přes město. Dvě krátké asfaltové VPD o délce 500 m sloužily především k provozu vrtulníků Mi-6VKP.