RTZ na letišti Náměšť nad Oslavou

04.08.2016

Pro radionavigační zabezpečení letového provozu 20. slp, po jeho přemístění do Náměště nad Oslavou v roce 1960, sloužil 51. prapor PZN

Dne 13.10.1959 byl  proveden přesun útvaru z Brna na letiště Náměšť nad Oslavou do kasáren Sedlec, kde byl ubytován až do roku 1962. V roce 1962 se přestěhoval do kasáren Vícenice. Park techniky útvaru nadále zůstal v  kasárnách Sedlec.

Na základě rozhodnutí Velitelství letectva ČSLA byl dne 21.11.1959 51. prapor PZN převeden do podřízenosti 20. stíhacího leteckého pluku u 22. stíhací letecké divize.

Hlavními funkcionáři 51. praporu PZN: Velitel praporu: kpt. Babor Václav, ZVP: mjr. Romaňák František, Zást. velitele pro provoz: npor. Novák Lubomír, ZVT: npor. Linhart Miloš, Náčelník štábu: npor. Havlíček Jan, Velitel provozní skupiny: npor. Čáp Ladislav, Velitel radiové skupiny: npor.  Kamaryt František, Náčelník rádiových zaměřovačů: por. Paulenda Štefan, Náčelník exploatační skupiny: por. Jakoubek Josef, Náčelník LPS: npor. Kořínek Josef, Velitel výcv. čety: npor. Glogar Ivan.

K základnímu vybavení patřily následující prostředky PZN: Přívodní rdst PAR-3B, rdst typu RAS-UKV, rádioautomobilu leteckého představitele typu RAL-1,5t, rdst R-809, Radioautomobil VS leteckého pluku, 3 souprav rdst – stacionární typu R-118,16 souprav rádiový přijímač typu R-4, pozemní povětrnostní stanice, osvětlovací souprava  (pro vytyčení VPD) typu LUČ-1D, 4 soupravy přistávacích světlometů APM-90, dálnopisná stanice typu ST-35, podací stanice.

Mezi tento materiál patřily i  některé typy kořistní techniky (přistávací světlomety atd.). Kořistní technika byla postupně nahrazována novou technikou v souladu s TMP útvaru.

Útvar  nevlastnil radiolokační techniku, proto je na letišti dislokován pro potřeby 20 slp radiolokátor typu P-3 s obsluhou. Útvar doplněn další mobilní technikou (spojovací, radionavigační), zabezpečující vybudování přistávacího systému OSP-48 na jednom polním letišti a umožňující  létání za NPP.

Útvaru byly přiděleny radiolokátory RTV typu SON-9, P-10.

Na podzim 1963 byl přejmenován na 51. prapor  radiotechnického  zabezpečení (51. pr RTZ).

V tomto období je schopen vytvořit přistávací systémy: (radionavigační systém OSP-48 a radiolokační přistávací sytém  RSP). Postupným zaváděním naváděcích radiolokátorů typu P-3A, P-12, P-20 vznikal naváděcí systém na letišti. Naváděcí stanoviště bylo nejdříve zřízeno v prostoru Koněšín s radiolokátory typu P-12 a P-15, v roce 1966 je dodán  RL typu P-35. Informace o vzdušných cílech byly předávány telefonicky na planžet velitelského stanoviště a na planžet u řídícího létání na LSŘLP. Po instalaci a zprovoznění RL P-35 bylo využito zařízení typu  RL-30 FAZA k přenosu radiolokačního zobrazení  z P-35 na velitelské stanoviště.

V roce 1965 byla u 19. letištního praporu  "jednotka zvláštního určení" 19. letištní a RTZ rota "S" rozdělena na samostatné útvary : na 9. letištní rotu "S" a 51. prapor RTZ přebírá  51. rotu RTZ „S“. Její součástí je spojovací četa, radionavigační četa a skupina naváděcích radiolokátorů. Tomu také odpovídá i technické vybavení, veškerá technika byla dodána z  SSSR. Prvním velitelem byl mjr. Švec Václav, ZVT roty npor. Paulenda  Štefan,  velitel spojovací čety npor. Loos Rudolf, náčelník hlásného a naváděcího radiolokátoru por. Poduška Josef,  technik  radiolokátoru por. Rabušic Jaroslav. Jednotka se řídila zvláštním statutem a její technika se podle plánů obměňovala pravidelně jednou za dva roky v součinnosti  s příslušníky  Sovětské armády.  

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

V roce 1968 je RL technika doplněna o radiolokační výškoměr typu PRV-11. Organizačně byly radiolokační prostředky  začleněny do 3. roty RL navedení (mimo RL P-12, který byl součástí 1. roty určené k zabezpečování operačního letiště). 3. rota disponovala ještě technikou k vytváření  naváděcího stanoviště (radiovůz RAL-3/4t, rádiovou stanici R-824 a od  70. let zařízení NASTA). 

V začátku 70. let bylo vybudováno nové frontové radiolokační naváděcí stanoviště (FRNS) V této době je z provozu vyřazen RL P-12 a je nahrazen  RL  typu RL-4AS z Tesly Pardubice. V rámci reorganizačních změn v roce 1990 došlo v roce 1993 ke zrušení všech naváděcích radiolokátorů a tím i  FRNS.

Velitelé 51. praporu PZN/RTZ: kpt. Václav  Babor (1959 – 1961), kpt. Burger …(1961 ), mjr. Jan Havlíček ( 27.7.1961 – 1971), pplk. Ing. Josef Beránek (1971 – 1972), pplk. Ladislav Čáp (1972 – 1978), pplk. Ing. Bohuslav Junger (1978 – 1985), pplk. Ing. Jiří Hroch (1985 – 1991).

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

V souladu s koncepcí výstavby a Nařízením NGŠ – náměstka MNO ČSFR ke zrušení svazků, útvarů,  jednotek a zařízení  v roce 1991 byl dnem 30.4.1991 51. prapor RTZ zrušen.

1.5.1991 vznikla  z podstaty 19. lpr a 51. prrtz  20. letecká základna Náměšť nad Oslavou.

Pro radiotechnické zabezpečení  20. sbolp "Biskajského" u 20. LZ byla jedna rota RTZ a jedna rota Spojení a RTZ. Tento stav vydržel do 31.3.1994, kdy byl zrušen 20. sbolp"Biskajký" a 20. LZ.

K 1.4.1994 vzniká 32. základna Taktického letectva (32. zTL). Radiotechnické zabezpečení je organizačně zařazeno pod Zabezpečení letového provozu v Technické letce RTZ.

V její sestavě jsou prostředky zabezpečující oba směry vzletu a přistání - na hlavním směru 309°, na otočeném směru 129° VPRS a BPRS, systém RSBN, přistávací majáky PRGM, RL RPL-5 a záložní RPL-4, osvětlovací systém SP-2 a spojovací prostředky vzdušné radiové sítě.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.