Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Afghánistán

Provoz vrtulníků do 10.9.2001

Provoz vrtulníků od 11.9.2001

19.09.2019

 

Po 11.9.2001 provoz vrtulníků US speciálních sil nad Afghánistánem.

7.10.2001 americká armáda zahájila bombardování Afghánistánu. Letectvo Tálibánu bylo zničeno.

Americké vrtulníky vzlétaly z vrtulníkové lodě Peleliu, z Pákistánu a z oblastí držených tzv. Severní koalicí, která provozovala několik vrtulníků Mi-17 a Mi-24. CH-47

V TV byl vidět i vrtulník Mi-17 s americkou civilní registrací při přepravě amerických speciálních sil. CIA nakoupila tři kusy Mi-17.

Dva američtí vojáci zemřeli 19.10. při havárii vrtulníku Black Hawk v Pákistánu. Stroj se podle oficiálních zpráv zřítil nedaleko pákistánské letecké základny v Dalbandinu, která leží asi 60 kilometrů od hranic s Afghánistánem.

Dva raněné si vyžádala havárie amerického vojenského vrtulníku ve čtvrtek v podvečer 6.12. na jihu Afghánistánu. Nehoda se stala při přistávacím manévru na letišti, které je pod americkou kontrolou. Vrtulník po přistání začal hořet. Zřejmě byl zasažen střelbou stoupenců Tálibánu. Ze čtyř členů posádky jeden utrpěl lehčí zranění. Druhým raněným je voják z letiště, který přiběhl posádce na pomoc.

11.12.2001 vrtulník Mi-17 za letu z Talukanu do Kábulu. Vrtulník po 15 minutách narazil v mlze do hory. 18 osob zahynulo.


Vysoko v afghánských horách se 19.1.2002 zřítil vrtulník americké námořní pěchoty. Dva ze sedmi vojáků na palubě stroje při nehodě zahynuli. Zbylých pět utrpělo zranění a armáda je letecky transportovala z místa nehody na základnu Baghrám poblíž afghánského hlavního města Kábulu, kde se o ně starají lékaři. Z pěti přeživších členů posádky je podle nich jeden zraněn jen velmi lehce, dva vážně a další dva jsou v kritickém, ale stabilizovaném stavu. Vrtulník CH-53E Super Stallion odstartoval společně s dalším strojem včera ráno místního času ze základny Baghrám na zásobovací misi. Kolem osmé hodiny se zřítil asi 60 kilometrů jižně od Baghrámu. Okamžitě se rozběhlo vyšetřování. Americký ministr obrany Donald Rumsfeld řekl v televizním rozhovoru, že příčinou bylo selhání techniky. "Nejsou žádné důkazy o tom, že by na vrtulník někdo střílel," prohlásil Rumsfeld. Vrtulník havaroval v horské oblasti ve výšce kolem 2500 metrů nad mořem. Záchranný tým mohl přistát nedaleko místa nehody a jeho práce se tím podstatně zrychlila. "Naštěstí tu mám mohutné lékařské zázemí," konstatoval armádní kapitán Tom Bryant. Podle něj jsou zásobovací mise podobné té včerejší v Afghánistánu na denním pořádku. Odmítl však upřesnit, jaké zásoby vrtulník přepravoval a kam. Stejně tak americká armáda zatím tají jména obětí. "Nejprve informujeme jejich příbuzné. Naše srdce a modlitby jsou s nimi," řekl James Jarvis, mluvčí námořní pěchoty v jihoafghánském Kandaháru.

28.1.2002 se při tvrdém přistání dopravního vrtulníku CH-47 Chinook zranilo čtrnáct vojáků, z toho čtyři těžce. Vrtulník převážel vojáky na základnu v blízkosti Chóstu, kde měli vystřídat příslušníky námořní pěchoty.

Během dosavadních bojů v Afghánistánu sestřelili teroristé po sérii několika nehod první americký stroj. Vrtulník MH-47 Chinook šel k zemi v noci z neděle na pondělí 4.3.2002 poté, co ji zasáhla střelba ze země. Mířila k prudké bitvě v horách poblíž města Gardez. Vrtulník na palubu pojme až 32 vojáků. Kolik jich tam skutečně bylo, není známo. Úředníci amerického ministerstva neuvedli, zda už na místo vyrazily záchranné jednotky. "Šest vojáků zahynulo, dalších deset je zraněno. V bitvě zemřelo několik dalších," uvedla mluvčí Pentagonu Victoria Clarkeová.

Střelba z granátometů bojovníků Al-Kajdy a Talibanu v okolí města Gardez zasáhla během několika hodin už druhý americký vrtulník. "Stroj byl ještě na zemi, když palba začala. Ztratili jsme jednoho muže. Zbytek posádky byl schopen odletět," řekl agentuře AFP zdroj z ministerstva obrany. Mrtvý voják byl nalezen až poté, co stroj vzlétl. "Není známo, proč byl mimo vrtulník a zda ho zasáhl granátem," podotkl úředník.

Od 26.3.2002 působí z letiště v Kábulu tři německé vrtulníky CH-53G/GS.

21.12.2002 nehoda německého vrtulníku CH-53G u Kábulu. Zahynulo sedm osob.


30.1.2003 se vrtulník UH-60 zřítil několik kilometrů východně od základny v Bagramu. Zahynuli čtyři vojáci.

23.3. se zřítil vrtulník HH-60 asi 30 km severně Ghazni. Zahynulo šest vojáků.

22.11. zahynulo pět amerických vojáků a sedm jich bylo zraněno při nehodě vrtulníku severně Kábulu.


12.2.2004 přelet prvního německého vrtulníku CH-53G/GS z Kábulu do Tarmezu v Uzbekistánu, odkud nadále působili ve prospěch ISAF.

22.2.2004 byl civilní vrtulník sestřelen samopalem. Zahynul australský pilot a jeden Američan.

8.4. nizozemské vrtulníky AH-64D byly poškozeny palbou 8 km SZ Kábulu.

28.6. vrtulník AH-64 od 1. praporu 3. leteckého pluku poškozený palbou nouzově přistál u města Qalát na jihu Afghánistánu. Stroj shořel.

12.8. vrtulník UH-60 USMC sestřelen u města Chost na jihovýchodě Afghánistánu. Jeden mrtví a jedenáct zraněných.

16.9.2004 prezident Karzáí těsně unikl atentátu, když na jeho vrtulník vypálili ozbrojenci v městě Gardez na jihovýchodě země raketu. K útoku se přihlásilo hnutí Tálibán.

20.10. vrtulník HH-60G Pave Hawk 66. záchranné letky ze sil ISAF se při převozu zraněného zřítil hodinu před půlnocí asi 270 km východně města Shindand. Jeden člen posádky zahynul, dva zraněni. Zraněn byl i afghánský pacient.

Příslušníci 601. skupiny speciálních sil působili v roce 2004 v operaci „Enduring Freedom“ v provincii Nangarhar. Tato mise byla první bojovou operací České armády od 2. světové války. Vysláno bylo přes 100 lidí, kteří šest měsíců bez přestávky plnili úkoly v náročných klimatických podmínkách.


6.4.2005 se zřítil americký vrtulník CH-47 v pískové bouři nedaleko města Ghazní asi 125 km jihozápadně Kábulu. Zahynulo 18 lidí.

helo2588.jpg (19314 bytes) 21.6. Asi čtyřicet nepřátel bylo zabito v boji na jihu, když afghánské a koaliční jednoty byly napadeny rebely vyzbrojenými ručními zbraněmi a raketovými granátomety," stojí ve zprávě amerického velitelství. Při jedenáctihodinovém střetu byl zabit jeden afghánský policista. Zraněno bylo pět amerických vojáků a dva další místní policisté, ovšem podle zprávy jejich poranění nejsou vážná. Raněné transportoval vrtulník.

helo2587.jpg (19721 bytes)28.6. při bojové misi proti povstalcům západně od města Asadabád ve východním Afghánistánu poblíž pákistánské hranice se zřítil vrtulník typu MH-47 Chinook od the 160th Special Operations Aviation Regiment (Airborne). Vrtulník byl při akci sestřelen střelou z raketového granátometu RPG. Kouřovou stopu viděl pilot jednoho z dalších tří Chinooků. Vrtulník ještě nějakou dobu pokračoval v letu, než se zřítil. Záchranáři našli vrtulník se 16 mrtvými až 30.6.

28.7. shořel CH-47 Chinook při tvrdém přistání u Spin Boldak u pakistánských hranic. Šestičlenná posádka a 25 afghánských vojáků nezraněna.

29.7. byl při cvičných střelbách v noci u základny v Bagramu zničen AH-64. Posádka zraněna.

16.8. sedmnáct španělských vojáků působících v mírové misi NATO zahynulo při nehodě vrtulníku AS 532 UL Cougar od 402. vrtulníkové letky. Vrtulník narazil do terénu při nízkém letu západně města Herat. Druhá posádka vrtulníku si myslela, že vrtulník byl sestřelen a provedla úhybný manévr s následným přistáním, které nezvládla. Dalších 5 zraněných z 12 lidí na palubě.

30.9. u obce Dai Chopan v provincii Zabol, 470 km JZ Kábulu, se po zásahu palbou zřítil vrtulník CH-47D US Army. Pětičlenná posádka zahynula. Stroj se vracel po vysazení vojáků na svoji základnu

Výcvik personálu afghánského vládního letectva začal v roce 2005-6. Na letišti v Kábulu začalo fungovat velitelství a základna afghánského vojenského letectva. Velitel genmjr. Mohammad Darwan velel asi 400 podřízeným a 7 vrtulníkům Mi-17. Obnovu letectva financují Američani. Instruktoři jsou Američani, kteří absolvovali výcvik na Ukrajině.

V říjnu 2005 se 4 vrtulníky Mi-17 účastnily humanitární mise na pomoc zemětřesením postiženému pákistánskému Kašmíru. (L+K 12/07)

Výcvik afghánských posádek vrtulníků Mi-24, které prošly generálními opravami v Rusku v roce 2005 (4 vrtulníky Mi-24V a 2 vrtulníky Mi-24P), na letišti v Kábulu. Zavádí se kvalitní systém údržby. Nejsou technici. Proběhly i střelby. Do bojových akcí je zatím Američani nepouští. (L+K 12/07)


Příslušníci 601. skupiny speciálních sil opět působili v operaci „Enduring Freedom“ poblíž Kandaháru od května 2006. Domů se vrátili v listopadu 2006.

27.07.2006 se zřítil civilní vrtulník Mi-8 z dosud neznámých důvodů  přibližně 40 kilometrů severovýchodně od města Chóst. Podle informací jsou mezi mrtvými dva nizozemští vojáci, neupřesněný počet Američanů a další osoby různých národností. Celkem asi 19 osob zahynulo. Pro Nizozemí, které má v provincii Uruzgán více než 1500 vojáků, jsou to první ztráty na životech.

V pátek 24.11.2006 v nočních hodinách odlétli vojenským speciálem do Afghánistánu příslušníci kontingentu České armády, kteří na počátku prosince 2006 v rámci rotace mnohonárodních sil ISAF (International Security Assistance Force) převezmou odpovědnost za vedení mezinárodního letiště v Kábulu. Velitelem kontingentu a zároveň budoucím velitelem jednotek NATO na mezinárodním letišti v Kábulu je helo3601.jpg (60405 bytes) plukovník Bohuslav Dvořák. Jde o první působení Česka v úloze vedoucího národa v operaci mnohonárodních sil NATO na území Afghánistánu. Velitelství NATO na letišti v Kábulu (Kabul International Airport, KAIA) odpovídá za komplexní zabezpečení provozu letiště ve prospěch mnohonárodních sil, jednotlivých účastnických států v operaci a za zajištění civilního letového provozu. Vojáci budou v jeho organizační struktuře působit v řadě řídících a odborných funkcí. Pod českým velením při zabezpečení letového provozu a bezpečnosti letiště bude působit na 500 vojáků a specialistů z přibližně 20 členských států NATO a Afghánistánu. V sestavě 47 členného kontingentu jsou zařazeni specialisté služby řízení letového provozu, letecké informační služby, bezpečnosti letů, logistiky a dalších odborností. Všichni příslušníci nového kontingentu budou na místě do konce listopadu 2006. Na letišti v Kábulu se připojí ke 20 českým vojákům, kteří se zde dlouhodobě podílejí na meteorologickém a ženijním zabezpečení provozu letiště a likvidují nevybuchlou munici a výbušniny. Plukovník Dvořák před odletem z Prahy uvedl, že s ním do Kábulu odlétá zhruba polovina vojáků, kteří již mají zkušenosti s podobnou, ne-li stejnou misí. V operačním prostoru sil ISAF v oblasti Kábulu tak bude celkem působit 67 vojáků. Česká armáda bude vedoucí úlohu v sestavě jednotek NATO na mezinárodním letišti v Kábulu plnit po dobu čtyř měsíců. Návrat kontingentu do Česka se předpokládá v dubnu 2007. Druhou lokalitou působení našich vojáků v silách ISAF je oblast Fajzabádu v severním Afghánistánu, kde se Češi společně s dánskými a německými vojáky podílí na činnosti Provinčního rekonstrukčního týmu (ISAF PRT).  K hlavním úkolům PRT patří spolupráce s představiteli státní a místní správy a bezpečnostními složkami v provincii, jejich podpora při rekonstrukci provincie a rozvoj spolupráce s mezinárodními organizacemi, které v oblasti působí. V operaci mnohonárodních sil ISAF pod vedením NATO na území Afghánistánu tak bude celkem působit 150 českých vojáků.

3.12.2006 se zřítil civilní vrtulník Mi-26 od ruské firmy Vertikal T, najmutý společností Dyncorp. Zahynula osmi členná ruská posádka.


Video. Britské CH-47. Odvoz raněných na křídle WAH-64.

16.2.2007 ministryně obrany Vlasta Parkanová (KDU-ČSL) se rozhodla předložit vládě ke schválení delikátní operaci: věnovat afghánské vládě z výzbroje české armády dvacet tisíc samopalů a 650 kulometů v celkové hodnotě přes 30 miliónů korun. Následovat by v budoucnu měla ještě dodávka dvanácti transportních a bitevních vrtulníků. Vojenský materiál by měl být darován na žádost kábulské vlády. Podle resortu obrany jde o nepotřebný materiál, jehož darováním se Česko připojí k mezinárodnímu úsilí o zajištění bezpečnosti a posílení demokracie v regionu. Kdy k případnému předání daru dojde, zatím není jasné. Jisté je pouze to, že pokud vláda na návrh Parkanové kývne, mělo by Česko zaplatit pouze dopravu z místa skladování na letiště, odkud mají zbraně bezplatně přepravit alianční partneři. V případě darování vrtulníků ministerstvo obrany předpokládá, že nejdřív musí být modernizovány a teprve poté budou Afghánistánu předány. Podle Hamáčka by mělo jít o stroje typu Mi-17 a Mi-24, které za peníze NATO zmodernizují české letecké opravny. "O tomto daru již informoval v USA náměstek ministra zahraničí Tomáš Pojar," řekl Právu šéf zahraničního výboru. Uvedl, že darování zbraní i vrtulníků by vláda nebo ministryně obrany měly probrat s příslušnými sněmovními výbory. To však podle všeho Topolánkův kabinet nechystá, neboť rozhodnout chce již příští středu.

18.2.2007 zřícení vrtulníku CH-47 Chinook u pákistánské hranice, kde vojáci zablokovali dálnici, a odkud je hlášena zvýšená aktivita radikálního hnutí Taliban. Osm amerických vojáků zahynulo a dalších 14 bylo zraněno.

Dar z Ruska pro afghánského prezidenta.

Afghánské vojenské letectvo je rozděleno na vrtulníkové křídlo s Mi-17 a Mi-24, dopravní křídlo s letouny a prezidentské křídlo s vrtulníky Mi-8MTV-1. Početní stavy mají narůst až na 4550 osob. USA objednali v Rusku vrtulníky Mi-24.

Pád vrtulníku Mi-17 z technických příčin. Zraněn i šéf vrtulníků ANA generál Amin Džon Rahimí.

2.4.2007 předávání velení v Kábulu.

4.4.2007 česká vláda schválila, že Afghánistánu daruje 12 nepotřebných bojových a dopravních vrtulníků, které se nyní opravují a modernizují v LOM PRAHA s. p. Česko o to loni požádali spojenci z NATO. Tato opatření si vyžádají několik stovek milionů korun, avšak veškeré náklady má uhradit NATO. Jedná se o 6 dopravních vrtulníků Mi-17 a 6 bojových vrtulníků Mi-24. První vrtulník by afghánská armáda měla od nás převzít již letos v září. Česká armáda vrtulníky určené pro Afghánistán vyřadila z výzbroje, protože v rámci splácení ruského dluhu získala modernější stroje, přičemž poslední tři vrtulníky převzala loni v lednu. Finance.

Útvar speciálních operací Vojenské policie provozoval bezpilotní vrtulník americké výroby SR20 v misi ISAF v provincii Hílmand. (A report  20/07) Letečtí návodčí ze základny v Náměšti byli poprvé nasazeni v ostré akci. Navedli dvojici amerických AH-64 na cíl, který byl třemi raketami Hellfire zničen.

30.5.2007 zahynulo sedm vojáků NATO, z toho pět amerických při havárii vrtulníku CH-47 Chinook v jižním Afghánistánu,  okrese Kadžkaj v provincii Hílmand.

Od května 2007 v provincii Herát slouží italských 5 strojů A129 Mangusta CBT. Později přílet dalších 3 strojů. (ATM 1/11)

Němečtí piloti, kteří mají Afghánistánu ze vzduchu zajišťovat lékařskou pomoc při operacích sil Severoatlantické aliance proti radikálům z hnutí Tálibán, odmítají večer pracovat. Odvolávají se přitom na zdravotní a bezpečnostní předpisy. Piloti vrtulníků práci končí odpoledne tak, aby před západem slunce byli zpět na základně, čímž ztěžují spojeným silám NATO a afghánské armády postup v operaci Pouštní orel. Němci sídlí na základnách v Mazár-e Šaríf a v Kunduzu a v Afghánistánu provádí mimo jiné i vzdušný průzkum a lékařské zabezpečení. Německo má v zemi také specialisty na elektronickou válku. Omezení vnesla do koaličních řad napětí. Norští vojáci byli jednou nuceni kvůli odletu Němců opustit bojiště a zanechat místní složky dál bojovat proti povstalcům samotné. "Je to beznadějné. Útočíme a ve tři, čtyři hodiny najednou helikoptéry odletí. Měli bychom mít naše vrtulníky, ty mohou létat v noci," řekl norský důstojník. Z akce se nakonec stáhli i v Afghánci, dokud na druhý den ráno nepřispěchaly americké posily.

Na základě souhlasu české vlády byla darovací smlouva mezi Českým ministerstvem obrany, Ministerstvem obrany Afghánistánu a Velitelstvím amerických sil v Afghánistánu (CSTC-A) podepsána 29.10.2007.

Česká armáda 21.11.2007  předala představitelům Afghánistánu první tři kusy vrtulníku Mi-17. Všech 12 darovaných vrtulníků v účetní hodnotě asi 612 milionů korun prochází generálními opravami, které hradí severoatlantická aliance v ceně přibližně 650 milionů korun. Poslední stroje by měly být do Afghánistánu dodány do poloviny roku 2009. Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek doplnil, že Česko připravuje vyslání vojenského výcvikového týmu, který by pomohl afghánským pilotům i pomocnému personálu opravené stroje využívat. Skupina čítající asi 12 až 15 osob by v zemi měla působit zhruba od března příštího roku. Zatím je však podle něj předčasné hovořit o tom, že by Afghánci cvičili také v Česku. V prosinci 2007 vrtulníky byly z Pardubic převezeny do Afghánistánu.

helo3810.jpg (42936 bytes)helo3811.jpg (51065 bytes)Ve dnech 6. až 11.12.2007 příslušníci Velitelství Společných sil a 23. základny vrtulníkového letectva z Přerova uskutečnili rekognoskaci prostoru budoucího působení týmu Aviation Operational Mentoring Liasion Team (OMLT) na letišti v Kábulu (KAIA). Tento poradní tým by měl být nasazen od 1.4.2008 a jeho hlavním úkolem bude nastolit systém ošetřování vrtulníkové letecké techniky Afghánské národní armády v souvislosti s dodáním českých vrtulníků do užívání Afghan National Army (ANA). Dalším úkolem bude verifikovat systém přípravy leteckého personálu k létání a doporučit nutné změny v přípravě a vyhodnocování letů s cílem zamezit nežádoucím jevům ohrožujícím bezpečnost létání. Tým OMLT bude působit pod odborným vedením Combined Security Transition Command – Afghanistan (CSTC-A), který výcvik Afghan Army Air Corps (AAAC) ANA zastřešuje. Cílem rekognoskace bylo seznámení se současným stavem technické údržby vrtulníků Mi-17 a Mi-24 ANA, jejich dokumentací a úrovní vycvičennosti leteckého a technického personálu. Na základě výsledků budou zpracovány osnovy výcviku leteckého i technického personálu Afghánské národní armády. Během rekognoskace byla provedena řada jednání se zástupci CSTC-A. Dále se tým představil velitelům všech stupňů velení a proběhly také neformální diskuse s piloty a technickým personálem ANA. Český tým přednesl prezentace týkající se systému ošetřování letecké techniky v prostředí České armády a operačního použití vrtulníku Mi-24V. Zájem o naše zkušenosti a postupy byl jednoznačný, zároveň dotazy příslušníků afghánského létajícího i technického personálu naznačily nemalé množství problematických oblastí, kterými se budou naši experti v rámci mise OMLT zabývat. www.army.cz


Na začátku roku 2008 měli Afghánci 10 vrtulníků Mi-17 a 6 vrtulníků Mi-24. V tomto roce je v plánu dodávka asi 16 vrtulníků Mi-17 a 6 vrtulníků Mi-24.

Do Afghánistánu v roce 2009 plánuje naše armáda nasadit tři modernizované vrtulníky Mi-171Š. Modernizace vrtulníků má být ukončena 12.12.2008.

helo3816.jpg (84037 bytes)helo3815.jpg (89059 bytes)17.1.2008 se na civilní části kábulského letiště sešli nejvyšší představitelé vedení země v čele s prezidentem Hamídem Karzaím a velení sil ISAF, aby slavnostně otevřeli novou kapitolu v historii afghánských leteckých sil. Slavnostní akt se uskutečnil za velmi přísných bezpečnostních podmínek v tzv. „Severní části“ mezinárodního letiště v Kábulu. Českou armádu zde zastupoval náčelník logistiky (CJ4) na Velitelství sil ISAF plukovník Vladimír Halenka. Po slavnostní přehlídce vojenské jednotky na počest prezidenta Afghánistánu Hamída Karzaího se ujal slova náčelník Generálního štábu ozbrojených sil Afghánistánu generál Bismullah Chan. Ve svém projevu zdůraznil, že tímto dnem dochází ke „znovuzrození“ afghánských vzdušných sil. Ministr obrany Afgánistánu Abdul Rahím Wardak následně poděkoval všem státům, které věnováním techniky umožnily nastartovat proces znovuzrození letectva ANA (Afghánská národní armáda), zejména pak Spojeným státům americkým a České republice za dodávky letounů a vrtulníků, bez nichž by, dle jeho slov, obnova ANA nebyla možná. Na závěr ceremoniálu následoval projev prezidenta Hamída Karzaího, po kterém přestřihl slavnostní pásku otevírající dveře k nové budoucnosti letectva. Jednak dveře pomyslné, ale hlavně ty skutečné od nového hangáru, které odhalily několik vrtulníků a letoun An-32.

helo3828.jpg (27955 bytes)helo3829.jpg (64501 bytes)13.2.2008, po dvou nocích strávených v Bagramu, dorazila první část 1. kontigentu České armády PRT Logar na základnu Forward Operating Base Shank (FOB SHANK), která bude jejich domovem po dobu šesti měsíců. Základna se nachází nedaleko hlavního města provincie Logar Pol-e´Alam. Vojáci jsou ubytováni v dřevěných budovách, které pro ně postavili místní Afghánci. Podmínky jsou velmi tvrdé, ale jak američtí kolegové, tak čeští vojáci udělají vše pro to, aby základna byla plně funkční pro plnění úkolu Provinčního rekonstrukčního týmu. České vojáky přepravili Američané třemi vrtulníky CH-47 Chinook.

Kvůli sněhové bouři musel 21.2.2008 v afghánských horách nouzově přistát vrtulník, na jehož palubě byli tři američtí senátoři, demokrat John F. Kerry z Massachusets, který neuspěl v roce 2004 v prezidentských volbách, republikán z Nebrasky Chuck Hagel a demokrat z Delaware Josepf Biden. Skupinu senátorů převezly na vojenskou základnu Bagrám automobily americké armády. Senátoři však museli u vrtulníku v zasněžených horách několik hodin čekat. Po tu dobu na vrtulníkem přelétávaly stíhačky F-16, které střežily vzdušný prostor a byly připravené i k útoku na pozemní cíle, kdyby se do oblasti blížily bojovníci Tálibánu. Přistát musel také druhý vrtulník, v němž byl doprovod. Senátoři navštívili v Afghánistánu předsunuté základny.

helo3893.jpg (101189 bytes)21.4.2008 zahájil na kábulském mezinárodním letišti KAIA v Afghánistánu svou činnost český letecký výcvikový a styčný tým CZE Air OMLT (Operational Mentor and Liaison Team), který je od 16.4. součástí 4. kontingentu polní nemocnice a chemické jednotky České armády v Afghánistánu. Před osmi příslušníky vojenského letectva České armády pod vedením podplukovníka Ivana Pospíchala leží velmi náročný úkol – zabezpečit výcvik obsluh a techniků pro vrtulníky afghánských vzdušných sil, mimo jiné i pro vrtulníky, které Česko darovalo Afghánské národní armádě (ANA) v loňském roce. Příslušníci týmu zodpovídají za vytvoření efektivního systému výcviku osádek a techniků ANA. Rovněž mají za úkol seznámit afghánský letecký a zabezpečovací personál se systémem ošetřování techniky, se způsobem a postupy provádění pravidelné údržby a kontroly vrtulníků tak, aby byl zabezpečen jejich bezproblémový provoz. Tým českých vrtulníkářů tvoří dva piloti-instruktoři, palubní technik, dva specialisté na údržbu motoru a draků vrtulníků, dva specialisté na elektroniku strojů a radista. „Místní piloti jsou velmi zkušení. Někteří mají nalétáno i tisíce hodin,“ uvádí praporčík Ivan Skácel a jeho kolega praporčík Pavel Solař dodává: „Někteří již v osmdesátých letech bojovali po boku Rusů proti povstalcům a jiní poté i proti Tálibánu“. Společně zmiňují, že slabinou je zejména údržba strojů a nedostatek potřebného nářadí pro techniky. „Staří a zkušení technici nechtějí ze strachu o ztrátu zaměstnání zaučit mladší kolegy, takže ti jenom umývají draky vrtulníků,“ podotkl praporčík Skácel. Pro všechny příslušníky týmu bylo velmi překvapivé zjištění, že v této muslimské zemi objevili mezi vojenskými piloty i ženu. army.cz Umí naši borci vzlétat s rozběhem?

Afghánské L-39C 0021 a 0023 helo3892.jpg (149012 bytes) v dubnu 2008. Foto Michal Uhler

helo3894.jpg (76028 bytes)8.5.2008 v ranních hodinách navštívil příslušníky 1. kontingentu České armády PRT Lógar český premiér Mirek Topolánek. Na základnu Shank zavítal v doprovodu náměstka ministryně obrany Martina Bartáka, náčelníka Generálního štábu České armády generálporučíka Vlastimila Picka a jeho zástupce - ředitele Společného operačního centra MO brigádního generála Miroslava Bálinta.

17.5. byl poškozen RPGéčkem vrtulník CH-47 Chinook, vezoucí guvernéra provincie Hílmand.

Příprava našich vrtulníků do mise v Afghánistánu.

Koncem měsíce června 2008 se v Afghánistánu v rámci poskytnutí daru Afghánské národní armádě uskutečnilo předání dalších tři kusů vrtulníků Mi-17. Tým odborníků podniku LOM PRAHA s. p. provedl za náročných klimatických podmínek montáž strojů, jejich zkoušky a zalétání. Veškeré úkony spojené s předáním vrtulníků proběhly bez problémů.

5.6. v 18.30 u Kandaháru ztráta dvojčlenné posádky vrtulníku OH-58 roty B, 96 leteckého zabezpečovacího praporu, 101 bojové letecké brigády US Army.

Letiště Kábul v červnu 2008. 

helo4265.jpg (172400 bytes) Prezidentský Mi-8MTV1 002. Oproti běžným Mi-17 má prodloužený trup. helo4306.jpg (200963 bytes) Mi-17 572 (ex. český 0830), helo4323.jpg (188524 bytes) Mi-17 581, helo4317.jpg (206499 bytes) Mi-17 588, helo4307.jpg (218624 bytes) kyrgizský Mi-8MTV-1 EX-911, helo4308.jpg (144017 bytes) afghánský Ka-32 YA-KAG, helo4322.jpg (173618 bytes) afghánský Ka-32 YA-KAH společnosti Kabul Air.

2.7. byl vrtulník UH-60 sestřelen v distriktu Kharwar v provincii Lógar. Pilotům se podařilo se zasaženým strojem bezpečně přistát. Nikdo z členů posádky neutrpěl vážné zranění. Poškozený vrtulník byl poté zničen.

9.7. bylo devět britských vojáků zraněno při útoku vlastního vrtulníku Apache v provincii Hílmand. Britská hlídka podle sdělení ministerstva obrany narazila poblíž základny Gibraltar na nepřátelské síly a požádala o vzdušnou podporu. Posádka Apache prý úspěšně zasáhla jedno nepřátelské stanoviště, pak vypálila i na druhé, o němž se domnívala, že se tam zdržují nepřátelské síly.

Při pokusu o vzlet za vysoké teploty se afghánský vrtulník Mi-24 dostal mimo beton, kde se v oblaku prachu převrátil. Vrtulník byl odepsán.

Afghánský pilot miluje útok (LN 30.7.2008). Afghánský generál Amin Džan Rahimí helo3932.jpg (52296 bytes) na léčení v Praze.

V srpnu 2008 2. rotace OMLT. Velitel major Vladimír Vladík. Úkolem druhého osmičlenného týmu, který do Afghánistánu z Přerova odcestoval, bude pokračování výcviku místních letců tak, aby během několika měsíců mohli podstoupit ostré bojové střelby s vrtulníky Mi-24. 1. skupina OMLT se 7.8.2008 vrátila z Afghánistánu. "K celé naší misi jsme proto přistoupili spíše jako k vzájemné výměně zkušeností, kdy my jsme získali nové poznatky z bojového létání a naopak jsme předávali novinky z oblasti technického vybavení případně organizace letového provozu," říká podplukovník Pospíchal. Pro naše letce bylo velice přínosné také samotné létání v místním horském prostředí ve výškách kolem 3500 metrů a při teplotách vysoce přesahujících 30 stupňů Celsia. Veškeré výcvikové lety prováděli v severní části Afghánistánu, která není tak nebezpečná, jako jiné oblasti. Afghánská armáda vysoce ocenila úroveň našich vojáků a prý bude požadovat jejich pomoc i na další 3-4 roky. Zatím je dohodnuta česká účast v OMLT na dobu jednoho roku. 

24.8. nehoda civilního vrtulníku Mi-8 pronajatého pro potřeby Severoatlantické aliance v Afghánistánu. Stroj se zřítil krátce po vzletu ve východoafghánské provincii Kunar poblíž hranice s Pákistánem a jedna osoba přitom zahynula. Představitel vzbouřenců z fundamentalistického hnutí Taliban tvrdí, že jeho lidé stroj sestřelili.

V současné době je v Afghánistánu nasazeno 32 vrtulníků OH-58D Kiowa Warrior.

Příslušníci 601. skupiny speciálních sil opět působí v operaci „Enduring Freedom“ poblíž Kandaháru od srpna 2008.

Prezidentské salony Mi-8MTV-1 DV provedly první přepravu prezidenta v říjnu 2008.

27.10.2008  americký vrtulník byl sestřelen v provincii Vardak, ležící západně od Kábulu. Zasáhla jej palba radikálů ze země. Čtyři povstalci, kteří na vrtulník zaútočili, byli usmrceni. Všech deset vojáků na palubě vrtulníků vyvázlo bez zranění. Podařilo se je z oblasti evakuovat. „Posádka vrtulníku a nepřítel po sobě navzájem stříleli. Zasažený vrtulník se zřítil,“ uvedl americký vojenský mluvčí Walter Matthew. Posádku i vojáky se podařilo evakuovat.

28.10.2008 premiér Topolánek vyznamenal vojáky 601. skupiny speciálních sil na základně u Kandaháru, kam se přepravil vrtulníkem UH-60. helo4004.jpg (94237 bytes), helo4005.jpg (35380 bytes), helo4006.jpg (94379 bytes).

Pilot OMLT mjr. Vladimír Vladík na letišti v Kábulu v pořadu ČT1 2.11.2008 50. minuta záznamu Prezidentský stroj helo4009.jpg (50723 bytes), brigádní generál Amin Džan Rahimí helo4010.jpg (65677 bytes).

helo4029.jpg (177163 bytes) 29.11.2008 odvezl An-124 tři vrtulníky Mi-24V (čísla 113,114,115) z Pardubic do Afghánistánu.

helo4076.jpg (345295 bytes)Ve dnech 15. a 16.12.2008 navštívila delegace Ministerstva obrany a Českého parlamentu příslušníky speciálních sil v Kandaháru, helo4075.jpg (307208 bytes)kontingent Provinčního rekonstrukčního týmu v Lógaru a kontingent logistické podpory v Kábulu v Afghánistánu. Poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Jan Vidím, Jan Hamáček, Kateřina Jacques, Tomáš Dub, Václav Klučka, František Novosad,  Zbyněk Novotný, Miroslav Svoboda a Petr Wolf se v doprovodu prvního náměstka ministryně obrany Martina Bartáka, prvního zástupce náčelníka Generálního štábu České armády generálmajora Josefa Prokše a ředitele Vojenského zpravodajství generálmajora Ondreje Páleníka seznámili s úkoly, které plní daleko za hranicemi jak příslušníci elitních jednotek České armády, tak i příslušníci 7. mechanizované brigády z Hranic na Moravě a příslušníci 14. brigády logistické podpory z Pardubic.

V prosinci 2008 3. rotace OMLT. Velitel kapitán Martin Vaniš

V prosinci 2008 nehoda vrtulníku Mi-17 576 (česká 0819). Při vypínaní vrtulníku nad ním přeletěl další vrtulník. Došlo k vymávnutí listu rotoru a k jeho střetu s ocasním nosníkem.

Bilancování v L+K 1/09 a ATM 1/09.

Britové v prosinci 2008 dislokovali v provincii Hílmand šest vrtulníků Merlin.

Letectvo ISAF. Vrtulníky těchto zemí jsou provozovány v Afghánistánu: Austrálie, Dánsko, Francie, Itálie, Kanada, Německo, Nizozemsko, Španělsko, USA, Velká Británie. (L+K 4/09)

Poláci v roce 2008 nasadili v Afghánistánu čtyři vrtulníky Mi-17-1V a čtyři vrtulníky Mi-24V ze základny Bagram a později Ghazni.


15.1.2009 třináct afghánských vojáků, včetně jednoho generála, zahynulo při nehodě vrtulníku Mi-17 574 (česká 0829) v západoafghánské provincii Herát. Vrtulník směřoval z Herátu do sousední provincie Faráh, když ve špatném počasí narazil do horského srázu. O život přišel i generál Fazl Ahmad Sayar, jenž byl jedním ze čtyř nejvyšších regionálních velitelů afghánské armády, který měl kontrolu nad celým západem země.

16.1.2009 nehoda UH-60 ve špatném počasí u Kábulu. Video.

Od ledna po dobu půl roku sloužil na americké základně Sharana Jan Dubec.

helo4328.jpg (118171 bytes) Mi-17 bez identifikace na letišti v Kábulu v únoru 2009.

V sobotu 21.3.2009 přistála na základně Shank v afghánské provincii Lógar poslední třicítka českých vojáků, která uzavřela rotaci 3. kontingentu České armády PRT v misi ISAF helo4138.jpg (118329 bytes).

helo4139.jpg (59583 bytes)Čeští vojáci v Uruzgánu v rámci plnění svých úkolů zajišťují bezpečnost heliportu. Větší část přepravy osob a materiálu je na základně Camp Hadrian v Deh Rawod zabezpečována právě vrtulníky. V neděli 22.3. navštívili základnu Camp Hadrian v afghánském Uruzgánu první náměstek ministryně obrany Martin Barták a náčelník Generálního štábu České armády generálporučík Vlastimil Picek. Delegaci, kterou dále tvořili zástupce náčelníka Generálního štábu - ředitel Společného operačního centra MO generálmajor Jiří Halaška a další představitelé České armády, přivítal na heliportu základny velitel 2. kontingentu České armády v Uruzgánu kapitán Jiří Líbal.

V dubnu 2009 4. rotace OMLT. Velitel major Petr Juračka.

helo4150.jpg (68311 bytes) 11.4.2009 krátce po půl šesté večer se do Česka z Afghánistánu vrátilo posledních 21 příslušníků 2. kontingentu České armády v misi ISAF Uruzgán. Spolu s nimi přiletělo zpět do vlasti i 10 příslušníků 3. rotace skupiny OMLT z Kábulu. Jejím hlavním úkolem bylo nastolit systém ošetřování této vrtulníkové letecké techniky Afghánské národní armády a verifikovat systém přípravy leteckého personálu, doporučit nutné změny v přípravě a vyhodnocování letů. „Kdo nezažil na vlastní kůži spolupráci s afghánskými piloty, umí si jen těžko představit komplikovanost našeho úkolu. Vše začíná u jazykové bariéry, odlišného systému práce i odlišné mentality lidí,“ přiblížil práci uplynulých měsíců přítomným velitel OMLT kapitán Martin Vaniš. Na fotce je nizozemský AS 532UC Cougar Mk. 2.

helo4326.jpg (155013 bytes) Mi-24V 117 ANA (ex česká 0838).

6.7.2009 v 13.50 hodin při nehodě kanadského vrtulníku CH-146 Griffon v provincii Zábul na jihu Afghánistánu zahynuli dva vojáci z Kanady a jeden z Británie. Vrtulník havaroval při startu z americké předsunuté základny Tarnak Va Jaldak v provincii Zábul.

Ve dnech 8. a 9.7.2009 navštívil náčelník Generálního štábu České armády generálporučík Vlastimil Picek Afghánistán. Na cestě za českými vojáky ho doprovázeli zástupci Českého parlamentu Jan Hamáček, Tomáš Dub a Jiří Petrů. Na letišti v Kábulu navštívili OMLT. „Podílíme se na výcviku a přípravě 11 afghánských pilotů na vrtulnících Mi-24 z českého daru,“ informoval přítomné major Petr Juračka, velitel 4. rotace OMLT, který tvoří 11 příslušníků létajícího a pozemního technického personálu z náměšťské letecké základny. „Je to náročné zejména s ohledem na jazykovou bariéru a omezené možnosti komunikace,“ specifikoval největší problémy při výcviku major Juračka. Podle jeho slov afghánští piloti komunikují buď v jazyce Dárí a nebo v ruštině. Znalosti angličtiny jsou minimální, a proto pokud není po ruce tlumočník, tak dorozumívacím jazykem českých vojáků je ruština. „Učil jsem se létat před dvaceti lety v Rusku,“ podělil se se svými zkušenostmi Chárum, jeden z afghánských pilotů a dodal „Máme problémy zejména s moderními prostředky např. GPS apod. Musíme se s tím naučit zacházet a v tom nám pomáhají naši čeští přátelé,“ dodal. „Často jsou pro nás nepředvídatelní. Musíme s nimi neustále všechno opakovat, aby nedošlo za letu k nepochopení,“ podpořil slova velitele palubní technik praporčík Robert Nagy-Bačo. „Naším hlavním úkolem v současné době je připravit afghánské osádky na zvládnutí leteckých střeleb. Výcvik pak vyvrcholí na konci července jejich samostatnými střelbami,“ doplnil na závěr major Juračka. Army.cz

14.7.2009 civilní vrtulník Mi-26 byl sestřelen v okrsku Sangin v jihoafghánské provincii Helmand. Zahynulo šest Ukrajinců. Vrtulník patřil moldavské firmě Pectox-Air.

19.7.2009 ruský vrtulník Mi-8 společnosti VERTICAL-T se zřítil při startu z kandahárské letecké základny. Šestnáct lidí zahynulo a pět lidí bylo zraněno.

26.7.2009 byly na letiště v Kábulu dopraveny velkokapacitním dopravním letounem An-124 tři bojové vrtulníky EC 635 Tiger verze HAP (hélicoptre d'appui et de protection). Vrtulníky Tiger, vyzbrojené kanóny ráže 30 mm, mají posílit koaliční vzdušné údery, ke kterým již nyní Francie přispívá třemi vrtulníky Caracal EC 725 bojové pátrací a záchranné služby CSAR a třemi lehkými průzkumnými vrtulníky Sa 342 Gazelle Viviane, které operují z Kábulu. (ATM 1/11, L+K 1/14)

OMLT v srpnu 2009.

V srpnu 2009 5. rotace OMLT. Velitel ?

Afghánistán koupil další čtyři dopravní vrtulníky Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H), přičemž za každý zaplatil 11 miliónů dolarů. (ATM on-line 14.8.2009)

6.8.2009 polský Mi-24V byl na trati z Kábulu do Ghazni zasažen a nouzově přistál. Posádka vyvázla bez zranění.

20.8.2009 britský CH-47 byl sestřelen v oblasti Sangin v provincii Helmand.

Návštěva místopředsedy vlády a ministra obrany Martina Bartáka v Afghánistánu pokračovala v sobotu 29.8.2009 prohlídkou základny Sharana, kde budou působit české transportní vrtulníky Mi-171, a jednáním s americkým brigádním generálem Harringtonem, který základně velí. (Army.cz)

30.8.2009 britský CH-47 byl sestřelen v oblasti Sangin v provincii Helmand. Vrtulník zničen, posádka vyvázla bez zranění.

V září 2009 sestřelen americký CH-47 Chinook u Kandaháru. Nouzové přistání se obešlo bez poškození.

Ruský Mil-26 společnosti Vertical-T Air Transport se 14.10.2009 účastnil záchranné akce vrtulníku CH-47 Chinook americké armády. Ten byl nedávno nucen následkem ostřelování nouzově přistát v okolí Kandaháru. Po nezdařeném pokusu o přepravu stejným typem byl na pomoc povolán nejvýkonnější sériově vyráběný vrtulník světa, který v podvěsu odnesl Chinook na 110 kilometrů vzdálené bezpečnější místo. Mil-26 má maximální vzletovou hmotnost 56 tun a může přepravovat náklady o váze až 20 tun. L+K 7/10

Na vrtulníkové základně v Přerově vrcholí přípravy na operaci v Afghánistánu. S přepravou předsunutého týmu a materiálu začala armáda 20.10.2009. Tým tvoří 37 vojáků, kteří mají na základně Sharana připravit velitelské a opravárenské stanoviště pro samotnou vrtulníkovou jednotku. (army.cz)

26.10.2009 se jeden vrtulník CH-47G zřítil na západě země v provincii Badghis a zahynulo v něm sedm vojáků a tři civilisté. Zranění utrpělo 12 Američanů a 14 Afghánců. Vrtulník odlétal z místa střetu s ozbrojenci a kromě vojáků odvážel i civilisty. Další dva vrtulníky, UH-1N a AH-1, se z dosud neznámých příčin srazily na jihu Afghánistánu. Zahynuli čtyři američtí vojáci a dva další byli zraněni.

Stavba hangáru na afghánské základně Sharana. army.cz, idnes.cz

23.11.2009 ukrajinský vrtulník Mi-8 se zřítil v provincii Lógar. Tříčlenná posádka zahynula. Vrtulník patřil firmě Air Freight Aviation (UAE).

26.-28.11.2009 navštívila Afghánistán společná delegace Ministerstva obrany, vedená vicepremiérem a ministrem obrany Martinem Bartákem, a zákonodárců Českého parlamentu. Delegace se mimo jiné setkala i s velitelem afghánského vojenského letectva generálem Mohammadem Dawranem. Seznámil ji se situací rozvoje afghánského vojenského letectva, diskutovala se i možnost využití L-159 a stav výzbroje a využití techniky. Hosté potom navštívili český poradní a výcvikový tým OMLT. Ten působí na kábulském letišti a pomáhá cvičit afghánské piloty vrtulníků, které Česko darovalo Afghánistánu. Cvičí i techniky a pozemní personál. Členové delegace byli seznámeni s činností tohoto týmu a součástí návštěvy byla i prohlídka letecké techniky. Navštívili také pracoviště vojenských meteorologů České armády, kteří na kábulském letišti působí. army.cz

V listopadu 2009 6. rotace OMLT. Velitel pplk. Rudolf Straka.

Elita je elitou, protože dává příklad. Důsledkem neochoty českých elit k činu je i to, že Češi jsou dodnes největším národem na světě, který sám sebe považuje za malý. Česká národní hymna neopěvuje hodnoty, ale pídí se po tom, „kde domov můj“. A je více než logické, že právě Češi mají jedinou hlavu státu na světě, která nikdy ve svojí téměř dvacetileté politické kariéře nepovažovala za důležité navštívit vojáky, které stát v rámci svých spojeneckých závazků vyslal do zahraničních misí. Je dokonalým symbolem české politiky, která se ani po dvou stoletích usilování o respekt ostatního světa nenaučila s pokorou uznávat hodnotu krve, jako nutné oběti za svobodu a suverenitu národního společenství.

Trpká téze Jana Patočky, že „Češi jsou shora osvobození slouhové“, není spravedlivá, pokud nechceme zapomenout na legionáře, československé zahraniční vojáky druhé světové války, statisíce politických vězňů a pronásledovaných komunistickým režimem, či na vzpouru studentů z listopadu 1989. Platí však beze zbytku pro české politické elity. Tyto elity, v nedostatku hodnot, kterým by věřily, které by je sjednocovaly už jenom proto, že by je považovaly za natolik důležité, aby za ně byly ochotny bojovat, už dvě stě let raději věří v oslavování výročí, vytváření mýtů a dávání nálepek. Mezi výročími můžeme být sami sebou, věrni pouze hodnotám okamžiku. Neexistuje podobný případ, kde by národní elita tolikrát po statisících obětovala svoje spoluobčany ve jménu vlastních výhod a přežití. Jan Urban 25.11.2009

3.12.2009 polský Mi-24V hned po vzletu byl nucen nouzově přistál autorotací. Posádka vyvázla bez zranění.

První část hlavních sil české vrtulníkové jednotky HELI UNIT ISAF odlétla do Afghánistánu 17.12.2009 v počtu 37 osob. Zbývající část kontingentu vrtulníků odletěl 5.1.2010, a tím dosáhl kontingent cílového stavu 110 osob. army.cz   

V prosinci 2009 ukončení bojového nasazení 601. skupiny speciálních sil v Afghánistánu.


Zprovoznění operačního střediska (DSQOC – Deployable Squadron Operation Centre) a opravárenského pracoviště - hangár pro údržbu a opravy letecké techniky na základně Sharana. army.cz

1. kontingent české vrtulníkové jednotky HELI UNIT ISAF, s vlastním označením jednotky Task Force HIPPO (úkolové uskupení HIPPO), se již začal připravovat na své operační nasazení na základně Bagram. army.cz

Česká vrtulníková jednotka se naplno zapojila do mise NATO v Afghánistánu. Od 25.1.2010 čeští letci se třemi vrtulníky Mi-171Š zajišťují ze základny Šarana v provincii Paktika zásobování i přepravu českých a spojeneckých jednotek. Posádky s vrtulníky dosáhly plných operačních schopností. army.cz, idnes.cz

V březnu 2010 7. rotace OMLT.

Česká omeleta L+K 2/10

23.2. incident na trati Bagram - Shank, škrtnutí pravého podvozkového kola Mi-171Š o vrchol duny. idnes.cz 17.3.2010

Operace v distriktu Azra army.cz

Cesta ministra obrany do Afghánistánu 5.3.2010 army.cz helo4359.jpg (80560 bytes)

Bez nich by to nešlo army.cz

23.3.2010 turecký vrtulník UH-60 nouzově přistál kvůli technické závadě na základně Midan Shar v provincii Wardak. Vrtulník se převrátil. Posádka vyvázla bez zranění.

24.3.2010 najmutý vrtulník Mi-17 byl zasažen a nouzově přistál v provincii Kunduz. Posádka vyvázla bez zranění.

28.3.2010 vrtulník UH-60 nouzově přistál  v provincii Zabul. 14 osob bylo zraněno.

9.4.2010 se konvertoplán CV-22 Osprey zřítil v provincii Zábul. Zahynuli tři američtí vojáci a jeden civilista, několik dalších vojáků je zraněno. Zatím všechny důkazy a rozbor záznamu letových dat svědčí o tom, že letoun ve chvíli nárazu letěl vysokou rychlostí velmi nízko nad terénem v režimu, kdy masivní rotory byly nastaveny kolmo k zemi, což je zřejmé porušení základních zásad bezpečnosti letu stroje této koncepce. Během letu ve velmi malé výšce konvertoplán zavadil rozměrnými rotory o zem, což způsobilo jeho pád a následné zničení po nárazu do země a vzniklém požáru. O síle nárazu svědčí to, že před převrácením konvertoplánu, se oddělilo celé křídlo i s motorovými gondolami. 

Mobilní operační středisko letky. Český DSQOC v současnosti tvoří jeden z nejmodernějších komplexů tohoto typu v rámci NATO. army.cz

Létání v noci. army.cz Létání ve dne. army.cz

Rotace 2. kontingentu TF HIPPO 15.4.2010. army.cz

25.4.2010 vrtulník Bell 214 najmutý NATO nouzově přistál kvůli mechanické poruše v provincii Farah. Po přistání vrtulník shořel.

30.4.2010 se uskutečnil slavnostní nástup českých vrtulníkářů u příležitosti prvního střídání kontingentů TF HIPPO na předsunuté základně Šarana. army.cz

2.5.2010 kyrgizský vrtulník Mi-17 EX 40008 najmutý NATO zničen při nouzovém přistání na FOB Kalagush v Nuristánu. Posádka zraněna.

Údržba vrtulníků na Šaraně. army.cz

10.5.2010 vrtulník MH-60 po zásahu nepřátelskou palbou nouzově přistál  v provincii Helmand. Bez zranění. Poškozený vrtulník byl poté zničen.

14.5.2010 vrtulník UH-60 tvrdě přistál v provincii Kandahar. Několik koaličních a afghánských vojáků bylo zraněno. Poškozený vrtulník byl poté zničen.

21.5.2010 vrtulník Westland Sea King přepravující 5 vojáků byl sestřelen RPG a dopadl u Nad-e Ali v provincii Helmand.

Od května slouží v kanadské armádě čtyři nově zakoupené vrtulníky Mi-17-V5 (kanadské označení CH-178). L+K 10/10

30.5.2010 vrtulník Mi-8 tvrdě přistál v distriktu Jaji v provincii Paktika. Jedna osoba na zemi byla zabita troskami, tříčlenná posádka vyvázla s malými zraněními.

9.6.2010 vrtulník HH-60 Pawe Hawk CSAR se zřítil po zásahu RPG  v okrese Sangín v provinci Helmand. Pět amerických vojáků zahynulo.

21.6.2010 vrtulník UH-60 se zřítil v provinci Kandahár. Tři australští a jeden americký voják zahynul.

23.6.2010 britský vrtulník Merlin Mk. 3 po tvrdém přistání v provincii Helmand bez zranění osob na palubě, byl pomocí vrtulníku CH-53E odvezen na základnu camp Bastion.

25.6.2010 vrtulník ISAF tvrdě přistál v provincii Kunar kvůli technické závadě.

28.6.2010 poprvé v zahraniční operaci proběhly na vrtulníku Mi-171Š, nasazeném v operaci ISAF v afghánské Šaraně třísethodinové práce. army.cz

V Afghánistánu slouží vrtulníky z těchto zemí: Austrálie, Česko, Dánsko, Francie, Itálie, Kanada, Německo, Norsko, Polsko, Španělsko, USA a UK. Počet vrtulníků ISAF k červnu 2010 naleznete v L+K 11/10.

helo4462.jpg (380130 bytes) Foto Jan Beran.

22.7.2010 vrtulník AH-1W byl sestřelen v provincii Helmand. Dva američtí vojáci zahynuli.

26.7.2010 nehoda vrtulníku CH-47 východně Kábulu. Dva vojáci zahynuli.

31.7.2010 nehoda amerického vrtulníku v provincii Kunar.

5.8.2010 kanadský CH-47 byl sestřelen v provincii Kandahar. Po přistání shořel, zraněno osm osob.

V srpnu 2010 8. rotace OMLT. Velitel podplukovník Ivan Pospíchal. V průběhu přeznačeno na AMT (Air Mentoring Team - tým pro výcvik pilotáže)   army.cz

6.8.2010 přistál na letišti ve Kbelích armádní speciál, na jehož palubě bylo posledních 28 vojáků 2. kontingentu TF HIPPO, kteří se vrátili domů ze tříměsíční mise v Afghánistánu. army.cz

První týden v srpnu, po převzetí plnění operačního úkolu, provedli příslušníci 3. vrtulníkové jednotky TF HIPPO pod velením majora Roberta Papše svůj první operační let ve spolupráci s polskými vrtulníky Mi-24V. army.cz

10.8.2010 nehoda britského vrtulníku CH-47 v provincii Helmand. Technická závada.

19.8.2010 tvrdé přistání vrtulníku na jihu Afghánistánu. Osm zraněných.

Posádky vrtulníků Mi-17 prezidentské letky afghánského letectva úspěšně ukončili vůbec první operační letové úkoly v Afghánistánu s použitím NVG. Nácvik těchto speciálních letových misí v noci má napomoci posádkám vrtulníků uskutečňovat skryté přesuny prezidentova týmu v noci. Skupina speciálně vycvičených posádek pro noční lety má být tvořena čtyřmi piloty a dvěma palubními inženýry. Základní výcvik posádek vrtulníků se zaměřením na využití prostředků pro noční vidění při pilotáži se uskutečnil na letecké základně ve Fort Bliss v americkém Texasu v roce 2007. Na ten má nyní navázat dvoutýdenní intenzívní výcvik technických specialistů na letecké základně v Bagramu, zaměřený na údržbu a ošetřování brýlí pro noční vidění v běžném provozu. ATMonline 1.9.2010

21.9.2010 nehoda vrtulníku UH-60 v provincii Zábul. Devět amerických vojáků zahynulo.

Na přelomu září a října 2010 poprvé v zahraniční operaci proběhly na vrtulníku Mi-171Š, nasazeném v operaci ISAF v afghánské Šaraně tisíchodinové práce. army.cz

12.10. jednoho mrtvého a osm zraněných z 26 osob na palubě si vyžádal výbuch granátu odpálený povstalci těsně po přistání stroje nedaleko hranic s Pákistánem, kdy posádka zahájila vykládku materiálu. Při taktickém přeletu vrtulníkem nad Afghánistánem se pytlík na zvratky hodí. idnes.cz

19.10. 2010 odlet 4. kontingentu vrtulníkové jednotky TF HIPPO s velitelem plukovníkem Jaromírem Šebestou z Prahy-Kbel do afghánského Bagramu. Na palubě Airbusu bylo 57 vojáků, převážně členů létajícího personálu a všech těch, kteří budou mít zodpovědnost za materiální a technické zabezpečení základny. Zbývající část z celkem devadesátidevítičlenného kontingentu by měla odletět na začátku příštího týdne. 

Budoucnost bitevních vrtulníků Mi-24 v afghánské armádě je velkou otázkou. V současné době Afghánci disponují pouze devíti kusy, s jejichž provozem se počítá do roku 2016, kdy jim skončí životnost. Šest z nich pochází z českého daru. Oproti vrtulníkům Mi-17, kterých mají vzdušné síly nyní 29 a do budoucna plánují zvýšit jejich počet na téměř sedm desítek, je tak obnova této techniky stále otevřená. I od této skutečnosti se odvíjí přístup řady afghánských pilotů na tomto typu vrtulníku.

5.11.2010 navštívil v rámci své několikadenní cesty po Afghánistánu ministr obrany Alexandr Vondra jednotku AMT s velitelem pplk. Pospíchalem v Kábulu i 4. vrtulníkovou jednotku na základně Šarana. 

Od 13.11.2010 proběhly na druhém vrtulníku Mi-171Š, nasazeném v operaci ISAF v afghánské Šaraně tisíchodinové práce. army.cz

Afghánské vojenské letectvo obdrželo na vojenské letecké základně Shindand v provincii Herat v západním Afghánistánu první dva vrtulníky Mi-17. Jedná se o první stroje ve stavu afghánského vojenského letectva, určené k provozu na zmíněné letecké základně, kde mají být využívány pro pokročilý letecký výcvik. Předpokládá se, že na vojenské letecké základně Šindand vznikne specializované výcvikové a školící středisko, kde budou afghánští letečtí instruktoři odborně připravovat posádky vrtulníků. Postupně se má toto výcvikové středisko rozrůstat, již v roce 2015 má mít zhruba 40 letounů a vrtulníků a okolo 900 příslušníků vojenského letectva. S počátečním výcvikovým procesem mají výrazně napomoci ozbrojené síly NATO, ale později má být jeho provoz zabezpečován výhradně afghánskými vojenskými specialisty. ATMonline 19.11.2010

Afghánské vojenské letectvo obdrželo 10.12.2010 další 4 vrtulníky Mi-17SV.

Poláci posílili svůj kontingent dvěma vrtulníky Mi-24V a Mi-17-1V. V Polsku konečně došlo k modernizaci vrtulníků Mi-24V pro nasazení v Afghánistánu. Plánuje se nasazení čtyř vrtulníků Mi-17-1V a jednoho vrtulníku Mi-172.

Od listopadu 2010 do března 2011 2. rotace AMT. Velitel pplk. Petr Kratochvíl. Výcvik pilotů Mi-24 a nově i na Mi-17.

 TF Hippo L+K 1/11, ATM 1/11


26.1.2011 polský vrtulník Mi-24V měl problém při vzletu ze základny Ghazni.

31.1.2011 poprvé a naposledy společně nastoupily 4. a 5. vrtulníková jednotka pod velením pplk. Karla Krejčiříka k slavnostnímu předání a zároveň převzetí operačního úkolu na základně Šarana v Afghánistánu. army.cz

5.2.2011 poškozením a zraněním posádky skončil vrtulník Tiger francouzského pozemního vojska v nepříznivých povětrnostních podmínkách v noci bez svitu měsíce po "velmi tvrdém přistání" ve 20 hodin místního času v horské oblasti Surobi, východně od Kábulu. Let v danou chvíli probíhal podle přístrojů a s využitím brýlí pro noční vidění. K záchraně posádky havarovaného vrtulníku Tiger byly vyslány tři vrtulníky - Tiger, Caracal a Cougar, přičemž jejich noční záchrannou misi zajišťoval jeden další vrtulník AH-64 Apache amerického pozemního vojska. Havarovaná posádka byla vyzvednuta ve 21.30 hodin, poškozený vrtulník Tiger byl přepraven dvěma vrtulníky CH-47 amerického pozemního vojska druhý den odpoledne.

Firma Thales oznámila 17.2.2011, že francouzské a americké ozbrojené síly společně nasadily v Afghánistánu na bojových vrtulnících Tiger a Huey UH-1Y přilbový zaměřovač TopOwl. Ten je nyní provozován v rámci pěti hlavních vrtulníkových programů: Tiger, NH90, Cobra AH-1Z, Huey UH-1Y a Rooivalk. V poslední době se pracuje i na připojení programu T129. TopOwl si pro své bojové/úderné a dopravní vrtulníky již vybralo pozemní vojsko, námořnictvo a vojenské letectvo (vzdušné síly) armád 16 zemí. TopOwl v sobě kombinuje zobrazení pilotní symboliky spolu s obrazem noční scény prostoru před vrtulníkem a cílovými daty. Co to pro pilota zamená? Jedním slovem - zjednodušení. Není nucen střídavě odečítat údaje a sledovat obraz na různých přístrojích, ale vše vidí na jednom displeji, který má přímo před očima na pilotní přilbě, která ho navíc nijak neomezuje v pohybu hlavou. V konečném důsledku nejde jen o komfort, ale zejména o výrazné snížení stresu, o který v žádné bojové misi není nouze. TopOwl využívá unikátní koncepci, jejíž základem je systém pro noční vidění s projekcí binokulárního obrazu na čelním průhledovém displeji. Přitom pro zobrazení letových hodnot byla plně využita standardní symbolika, na kterou jsou piloti zvyklí z běžných pilotních displejů pro zobrazování letových hodnot a cílových dat z běžných zaměřovačů. Počáteční obavy, že systém bude velice složitý a jeho využívání komplikované, se již po prvních testech rychle rozplynuly a piloti si TopOwl oblíbili. Nyní jsou TopOwly sériově vyráběny, firma již dodala více než 700 pilotních přileb s vestavěným displejem. Podle současných předpokladů bude v období příštích 10 let používáno více než 1600 těchto systémů. ATMonline 24.2.2011

9.3. první český pilot vrtulníku Mi-24 překonal v Afghánistánu hranici 100 nalétaných hodin. army.cz

V březnu 2011 vyhrála firma MD Helicopter tendr na školní vrtulníky pro Afghánské letectvo. První dodávka 6 kusů vrtulníku MD 530F. L+K 9/12

Od března 2011 do července 2011 3. rotace AMT. Velitel pplk. Rudolf Straka. A report 4/12

8.4.2011 se na Generálním štábu uskutečnil slavnostní nástup devatenácti příslušníků jednotky AAT.

23.4.2011 pád amerického OH-58 po střetnutí s dráty mezi dvěma kopci severovýchodně Kábulu. Jeden člen posádky zahynul.

helo4544.jpg (66164 bytes)Usámu bin Ládina zabilo zvláštní komando amerických sil v noci na pondělí 2.5.2011 při cílené operaci v domě v Abbottabádu u pákistánské metropole Islámábádu. Usáma bin Ládin byl zabit při přestřelce, při které zemřeli i další členové jeho rodiny. Celou operaci sledovala živě centrála CIA a kromě Američanů o ní nikdo jiný nevěděl, ani pákistánská strana. Vrtulníky s komandem z Afghánistánu vstoupily do pákistánského vzdušného prostoru tajně a americká armáda informovala pákistánskou o zabití teroristy až v okamžiku, kdy bylo komando i s bin Ládinovým tělem na palubě lodi Carl Vinson v Arabském moři. Speciální komando amerického námořnictva SEAL (SEa, Air and Land) zcela zjevně použilo k útoku na úkryt teroristy Usámy bin Ládina vrtulník vybavený technologií stealth, která znesnadňuje zachycení letadla radarem. Vyplývá to z vyhodnocení dostupných snímků trosek stroje, jež při akci havaroval. Jeden z amerických strojů se při přistávání u bin Ládinovy rezidence v severním Pákistánu zřítil a členové komanda ho po skončení akce vyhodili do vzduchu. Na veřejnost se ale dostaly snímky zachované ocasní části, které nesou zřetelný stopy po technologii stealth, avšak nepřipomínají žádné známé vrtulníky.

14.5.2011 6. vrtulníková jednotka pod vedením plk. Václava Valeše převzala operační úkol na základně Šarana v Afghánistánu. army.cz. 

2000 hodin nalétaných v misi postupně jednotlivými vrtulníkovými jednotkami od začátku roku 2010. army.cz

11.5.2011 nehoda afghánského vrtulníku Mi-17 v provincii Nuristan. Zraněno devět vojáků.

15.5.2011 noční nehoda kanadského vrtulníku CH-47D Chinook. Zraněni čtyři vojáci.

24.5.2011 vrtulník NATO měl nehodu v západním Afghánistánu. Bez obětí.

26.5.2011 nehoda US vrtulníku AH-64 v provincii Paktika. Jeden pilot zahynul.

30.5.2011 nehoda australského CH-47D v provincii Zabul. Po dopadu začal hořet a na následky zranění jeden cestující později zemřel. Ostatních pět osob na palubě bylo lehce zraněno.

5.6.2011 nehoda US vrtulníku OH-58 v provincii Khost. Posádka zahynula.

10.6.2011 nehoda francouzského vrtulník Gazelle Viviane 20 km severně Bagramu ve špatném počasí. Jeden pilot zahynul, druhý těžce zraněn.

12.6. odepsán poškozený polský vrtulník Mi-24V v provincii Ghazni.

15.6.2011 nehoda afghánského vrtulníku Mi-17 v provincii Kunar. Šest osob zraněno. iDnes.cz helo4557.jpg (85070 bytes) Českého druhého pilota Miloslava Synka z jednotky AAT, který se při přistání zranil, přepravili do nemocnice na vojenské základně v Bagramu. Chorvatský kapitán se dostal během přistávání do oblaku prachu v kterém zachytili rotorem o překážku a převrátili se.

19.6.2011 téměř stočlenné úkolové uskupení tvořené výhradně z příslušníků 601. skupiny speciálních sil odletělo do Afghánistánu. Po dobu šesti měsíců v provincii Nangarhar poprvé v historii působili pod vlajkou NATO v rámci koaličních sil ISAF.

24.6.2011 tvrdé přistání vrtulníku NATO v provincii Helmand.

7.7.2011 tvrdé přistání vrtulníku NATO ve východním Afghánistánu bez obětí.

Velení amerických pozemních sil a ruská zbrojní vývozní společnost Rosoboronexport podepsaly kontrakt v celkové hodnotě převyšující 300 milionů dolarů na dodávky 21 exemplářů víceúčelového vrtulníku Mil Mi-17V5, včetně náhradních dílů a podpůrných služeb, do Afghánistánu. Dodávky prvních devíti vrtulníků se uskuteční již v říjnu l2011 a zbývajících 12 v průběhu roku 2012. Posádky víceúčelových dopravních vrtulníků Mi-17 afghánského letectva jsou po intenzívním výcviku připraveny plnit operační letové úkoly v Afghánistánu, včetně nočních letů s použitím brýlí pro noční vidění (NVG - Night Vision Goggles).

25.7.2011 byl pomocí RPG sestřelen vrtulník CH-47F poblíž Camp Nangalam v provincii Kunar. Dva vojáci byli zraněni.

6.8.2011 byl pomocí RPG sestřelen vrtulník CH-47F v provincii Vardak. Zahynulo 38 osob.

8.8.2011 vrtulník CH-47 tvrdě přistál v provincii Paktika.

31.8.2011 se na předsunuté základně Šarana uskutečnil slavnostní nástup u příležitosti předání operačního úkolu 7. vrtulníkové jednotce Úkolového uskupení AČR ISAF s velitelem plukovníkem Jaromírem Šebestou. Vojákům 6. jednotky, kteří působili v provincii Paktika na jihovýchodě Afghánistánu, poděkoval i velitel amerického úkolového uskupení TF Gridley podplukovník Dial.

Od července 2011 do prosince 2011 4. rotace AMT. Velitel mjr Miroslav Boruvka.

28.9.2011 havaroval při vzletu v provincii Helmand vrtulník CH-47 od USMC. Jedna osoba zahynula.

21.10.2011 se na Generálním štábu uskutečnil slavnostní  nástup příslušníků jednotky AAT.

23.10.2011 vrtulníky přeletěly na letiště v Kábulu. Příprava na přepravu do Česka. Konec dvouleté angažovanosti českých vrtulníků v Afghánistánu.

6.11. přistál na letišti v Přerově An-124 Ruslan, který z Afghánistánu přepravil zpět do Česka tři vrtulníky Mi-171Š.

Od listopadu 2011 do dubna 2012 5. rotace AMT. Velitel pplk. Ing. Petr Kratochvíl. V průběhu přeznačeno na AAT (Air Advisory Team). A report 3/12

18.12.2011 zahájení zkušebního provozu bezpilotního vrtulníku Kaman K-Max. E15

V prosinci 2011 druhá rotace 601. skupiny speciálních sil v Afghánistánu.


Na začátku roku 2012 se piloti Mi-35 příslušníci 5. AAT zúčastnili první ostré mise jako ozbrojený doprovod vrtulníků Mi-17 při zásobení vojenské základny v Barga-Matal u hranic s Pákistánem. army.cz

16.1.2012 nehoda civilního vrtulníku Bell 214 v provincii Hílmand,. NATO ho využívalo k zásobování. Zemřeli tři lidé.

 19.1.2012 americký vrtulník CH-53 Sea Stallion se zřítil ve večer provincii Hílmand na jihu Afghánistánu. Šest amerických vojáků zahynulo. helo4609.jpg (158064 bytes)

V první polovině února plnili příslušníci 5. AAT s afghánskými vrtulníky Mi-17 V-5 úkol při přepravě materiálu a osob ve prospěch 203. sboru Afghánské národní armády (ANA). army.cz

6.2.2012 nehoda US vrtulníku AH-64 na základně Šarana.

11.2.2012 nehoda civilního vrtulníku Mi-8 firmy Supreme v provincii Zábul v jižním Afghánistánu. Zahynuli čtyřčlenná posádka. 

6.3.2012 převzalo 23 příslušníků AAT z rukou vojenského přidělence ozbrojených sil USA v Česku plukovníka Charlese H. Wilsona americká vyznamenání Army Achievement medal za svoji práci během nasazení v Afghánistánu. army.cz

 16.3.2012 turecký vrtulník S-70 se zřítil na předměstí Kábulu. Zahynulo 12 tureckých vojáků a dva tlumočíci. Jeden dům se zřítil a v něm zahynuli tři osoby.

Od března 2012 do července 2012 6. rotace AAT. Velitel pplk. Jaroslav Falta. army.cz

3.4.2012 vrtulník NATO nouzově přistál ve východním Afghánistánu.

19.4.2012 zřícení vrtulníku UH-60 v provincii Hílmand. Čtyřčlenná posádka zahynula.

28.5.2012 zřícení AH-64. Posádka zahynula. Ještě jeden vrtulník ISAF  měl nehodu.

6.6.2012 sestřelen OH-58 v provincii Ghazni. Posádka zahynula.

Česká jednotka AAT (Air Advisory Team), složená z kbelských a náměšťských vrtulníkářů, je v rámci AEAS (Air Expeditionary Advisory Squadron), ve které je začleněná, zodpovědná za výcvik pilotů ANA Air Corps. army.cz

21.6.2012 havaroval CH-53 Sea Stallion v provincii Khost. Vrtulník shořel.

12.7.2012 ruský vrtulník Mi-8 najmutý NATO narazil do plotu při přistávání asi 60 km od Kandaharu. Palubní technik zahynul.

18.7.2012 zřícení vrtulníku NATO v klidném západním Afghánistánu. Dva vojáci zraněny.

Od července 2012 do prosince 2012 7. rotace AAT.

Od 1.8.2012 na základně KAIA první skupina leteckých techniků - specialistů s velitelem podplukovníkem Aloisem Matýzkou. Po dopravení potřebného vybavení a rozvinutí mobilního opravárenského pracoviště budou prioritně dokončeny předepsané práce po 200 hodinách  na dvou vrtulnících Mi-35 tak, aby na nich mohl být obnoven letecký výcvik. Dále budou zahájeny předepsané práce po 300 hodinách také na vrtulníku Mi-171. Podle předpokladu se bude pracovat na dvou pracovištích s možností rozšíření až na tři. army.cz

16.8.2012 nehoda UH-60 v distriktu Shah Wali Kot v provincii Helmand. Jedenáct osob zahynulo.

27.8.2012 tvrdé přistání CH-47 Chinook v provincii Logar. Těžce poškozený vrtulník posádka zničila.

29.8.2012 nehoda vrtulníku Bell UH-1Y od USMC v provincii Helmand. Dva mrtví Australani.

helo5312.jpg (112936 bytes) 1.9.2012 návštěva premiéra Petra Nečase v Lógaru. 

5.9.2012 nehoda Bell OH-58 Kiowa ve východním Afghánistánu. Posádka zahynula.

11.9.2012 na základně Bagram zahynuli tři Afghánci poté co byl zasažen vrtulník CH-47 Chinook palbou.

Velitel afghánského vojenského letectva generálmajor Wahab Abdul Wardak s doprovodem navštívil Česko koncem listopadu 2012. army.cz

1.10.2012 havaroval CH-47 Chinook v provincii Zabul.

15.10.2012 vrtulník Mi-17 najmutý OSN se zřítil v distriktu Yakawolang v provincii Bamyan. Sedm osob zraněno.

Od prosince 2012 do března 2013 8. rotace AAT. Velitel major Pavel Procházka. army.cz

V prosinci 2012 Němci vyslali čtyři vrtulníky Tiger UHT od Kampfhubschrauberregiment 36 do Mazār-e Sharīf.


7.2.2013 nehoda OH-58 se obešla bez zranění.

V únoru 2013 se po půl roce vrátil domů pplk. ing. Jiří Vávra.

11.3.2013 nehoda vrtulníku UH-60 v bouři u Daman v provincii Kandahár. Pět mrtvých.

16.3.2013 nehoda vrtulníku OH-58 v bouři u Daman v provincii Kandahár. Jeden mrtví.

Koncem března 2013 Španělé vyslali tři vrtulníky Tiger do provincie Harát.

Od dubna 2013 do července 2013 9. rotace AAT. Velitel kapitán Miroslav Šajban. army.cz

9.4.2013 nehoda vrtulníku AH-64 v provincii Nangarhar. Posádka zahynula.

V doprovodu náčelníka Generálního štábu AČR generálporučíka Petra Pavla a 1. náměstka ministra zahraničních věcí Jiřího Schneidera zavítal v sobotu 13. a neděli 14.4.2013 již podruhé za českými vojáky v Afghánistánu předseda vlády Petr Nečas. Při té příležitosti ho v první den jeho cesty přijal v Kábulu prezident Afghánistánu Hámid Karzáí. army.cz

  Pro špatné počasí se vrátili a pokračovali příští den.

21.4.2013 Taliban zajal nejméně osm Turků a jednoho ruského pilota Mi-8T společnosti Khorasan Cargo Airlines, který musel nouzově přistát na východě země v provincii Lógar. 17.12.2013

V dubnu 2013 zrušeno plánované nasazení českých vrtulníků v Afghánistánu.

Od července 2013 do listopadu 2013 10. rotace AAT. Velitel pplk. Jaroslav Falta.

23.9.2013 se na generálním štábu uskutečnilo krátké pracovní setkání zástupce náčelníka Generálního štábu České armády - náčelníka štábu generálmajora Bohuslava Dvořáka s velitelem afghánských vzdušných sil generálmajorem Wahabem Abdulem Wardakem. Předmětem jednání byla především spolupráce mezi Českou armádou a Afghánskou národní armádou při výcviku příslušníků afghánských vzdušných sil, kterou Wahab Abdul Wardak během rozhovoru vysoce ocenil. Zajímal se rovněž o zkušenosti při opravách a modernizaci vrtulníků a výcviku leteckého personálu, který probíhá ve spolupráci se státním podnikem LOM Praha. Ostatně o možnostech LOM Praha a Centra leteckého výcviku Pardubice se velitel afghánských vzdušných sil v rámci své návštěvy dozví i osobně. Například v Pardubicích se seznámí se stavem výcviku skupiny afghánských pilotů, kteří zde právě absolvují přeškolení na vrtulníky Mi-17.

Výcvik na základně Shindand.

Od listopadu 2013 11. rotace AAT. Velitel mjr. Dalibor Křenek. army.cz

29.11.2013 se v konferenčním sále Domu armády Praha uskutečnil slavnostní nástup příslušníků 10. jednotky AAT po jejich návratu z Afghánistánu. army.cz

17.12.2013 nehoda UH-60 v okrese Šadžau povincie Zábul. Šest osob zahynulo, jedna zraněna.


24.1.2014 odletěl český prezident Miloš Zeman do Afghánistánu. army.cz

26.4.2014 se zřítil britský vrtulník Westland Lynx AH.9 v provincii Kandahár. Pět mrtvých.

Od dubna 2014 12. rotace AAT. Velitel kpt. Petr Šafařík. army.cz

28.5.2014 zřícení vrtulníku UH-60 v provincii Kandahar. Jeden mrtví. 

3.7.2014 v Kábulu poškození čtyř vrtulníků Mi-17 Afghánské národní armády.

17.7.2014 přiletěl do Afghánistánu ministr obrany Martin Stropnický.

 Šikovný Bob zprovoznil vrtulník Mi-35. army.cz

Od července 2014 13. rotace AAT.

14.9.2014 zřítil vrtulník Mi-17 Afghánské národní armády v oblasti Gezab. Jeden mrtví.

11.10.2014 zřícení dánského vrtulníku EH101 "M518" u Mazar-e-Sharifu.

Od listopadu 2014 14. rotace AAT. Velitel mjr. Petr Slíva. army.cz

V prosinci 2014 přiletěl ministr obrany Martin Stropnický do Bagrámu a Kábulu.


V lednu 2015 zřícení soukromého vrtulníku.

14.2.2015 proběhl slavnostní ceremoniál na základně Hamid Karzai International Airport (HKIA) a v jejím průběhu bylo slavnostně předáno velení 438th Air Expeditionary Advisory Squadron majoru Miroslavu Šajbanovi. Je to poprvé, kdy v historii afghánské mise velí mezinárodní výcvikové jednotce, která působí z kábulského mezinárodního letiště, někdo jiný než Američan. Slova chvály na příslušníky AAT týmu zazněla i z úst předávajícího velitele, amerického podplukovníka Scotta T. Yeatmana, který poděkoval předchozím velitelům AAT týmů za dosavadní spolupráci i kvalitu mentorovacích týmů českého vrtulníkového letectva. Major Miroslav Šajban má nyní před sebou nelehký úkol – zkoordinovat činnost českých, amerických, chorvatských, afghánských a maďarských příslušníků letky. army.cz

Od 20.3.2015 15. rotace AAT. Velitel mjr. Ivo Pacovský. army.cz

V březnu 2015 britské vrtulníky Puma HC.2 vystřídaly Chinooky.

17.5.2015 v Kábulu se zřítil vrtulník MD 530 Afghánské národní armády.

17.5.2015 Afghánská národní armáda přišla o blíže neurčený typ vrtulníku v oblasti Khak-e- Jabar.

28.6.2015 Afghánská národní armáda přišla o blíže neurčený typ vrtulníku, který se zřítil buď z technických důvodů nebo byl sestřelen. Při dopadu zahynuli dva z osmi lidí na palubě. Vrtulník se zřítil v oblasti Garmawak, mezi distrikty Maiwand a Ghorak.

16. rotace AAT. Velitel mjr. ing. Dalibor Křenek.

Předáno velení 438th Air Expeditionary Advisory Squadron majoru Vladimíru Vigašovi.

6.8.2015 v 9.30 hod v provincii Zábul nehoda vrtulníku Mi-17 patřící ANA. 17 osob zahynulo.

Dodávka 16 vrtulníků MD 530. Zkušenosti z provozu.

Po 7 letech a nalétání 5 750 hod ukončily provoz darované české vrtulníky Mi-24.

Srpen 2015. Vrtulníky S-61N N408FS  helo9989.jpg (183145 bytes) a N408UD helo9990.jpg (230862 bytes).

3.9.2015 v provincii Lógar se zřítil vrtulník Mi-17 Afghánské národní armády.

11.10.2015 se zřítil na letišti v Kábulu britský vrtulník Puma HC.2. "XW229". Pět mrtvých a pět zraněných.

12.10.2015 v provincii Lógar se zřítil vrtulník Mi-17 Afghánské národní armády.

25.11.2015 byl sestřelen civilní vrtulník Mi-17-1V ER-MGM firmy Valan International Cargo v provincii Farjáb. Tři mrtví. Velitel vrtulníku byl zastřelen na zemi. Zbytek z 21 osob drží talibán.

Od 28.11.2015 17. rotace AAT.


3.1.2016 v provincii Lógar se zřítil při výcviku z technických důvodů vrtulník Mi-17 Afghánské národní armády. Zahynuli tři z pěti lidí na palubě.

5.1.2016 nouzové přistání dvou vrtulníků HH-60 Pave Hawk v oblasti Sepon.

4.2.2016 se uskutečnila výměna velitele 438th Air Expeditionary Advisory Squadron, jejíž součástí je i tým AAT. Velení letky převzal již třetí Čech - major Radek M. - zkušený vojenský profesionál, třikrát nasazený v Afghánistánu na různých pozicích v rámci AAT. Velitel 438. letecké expediční skupiny plukovník Sean Philip LeRoy ocenil podplukovníka Vladimíra Vigaše. Během aktu byla letka přejmenována na 311st Air Expeditionary Advisory Squadron, jejíž název odkazuje na slavnou No. 311  (Czechoslovak) Squadron RAF z 2. světové války. army.cz

16.2.2016 vrtulník Mi-17 firmy UTair byl poškozen střelbou v Kunduze.

18.3.2016 tvrdé přistání kvůli technické závadě vrtulníku UH-60 v provincii Helmand.

Od 19.3.2016 18. rotace AAT. army.cz, army.cz

24.3.2016 zničení vrtulníku Mi-17 Afghánské národní armády v distriktu Nari, provincii Kunar. Zahynulo 21 osob.

24.4.2016 zahájil předseda Vlády České republiky Bohuslav Sobotka návštěvu v Afghánistánu. Kromě oficiálních jednání s prezidentem Afghánské islámské republiky Mohamadem Ashrafem Ghanim, premiérem Abdullahem Abdullahem a jednání na velitelství mezinárodní operace Resolute Support byla na programu premiéra také návštěva českých vojáků na základně HKIA (Hamid Karzai International Airport). army.cz

V červnu 2016 byl na základně HKIA v Kábulu pod vedením leteckého poradního týmu završen kurz šesti pilotů a jednoho palubního technika Afghánských vzdušných sil na bitevní vrtulník Mi-24. army.cz

19. rotace AAT.

4.8.2016 v provincii Lógar nehoda vrtulníku Mi-17-V pandžábské vlády na své cestě z Pakistánu do Uzbekistánu. Taliban zajal sedm členů posádky.

8.8.2016 převzal velení 311th AEAS na základně HKIA v pořadí již třetí český velitel. Rozšiřuje tím skupinu Čechů, kteří se přímo podílejí na řízení společných výcvikových aktivit pěti národů. army.cz

9.10.2016 v provincii Baghlan se pro technickou závadu zřítil vrtulník Mi-17 Afghánské národní armády. Sedm osob zahynulo.

14.11.2016 v provincii Ghor nouzové přistání vrtulníku Afghánské národní armády.

15411.2016 v provincii Lógar nouzové přistání vrtulníku Afghánské národní armády.

23.11.2016 20. rotace AAT. Velitel major Ivo Pacovský. army.cz

29.11.2016 v provincii Badghis se pro technickou závadu zřítil vrtulník Mi-17V-5 Afghánské národní armády. Z jedenácti osob na palubě zahynula jedna osoba. Pět osob bylo zraněno.

20.12.2016 první skupina afghánských pilotů vrtulníků a malých letounů završila základní výcvik. army.cz.

26.12.2016 na letišti Shindand se na budovu zřítil vrtulník Afghánské národní armády.


9.2.2017 převzal velení 311st Air Expeditionary Advisory Squadron na základně HKIA v Kábulu další český velitel, major Jiří Chrobák. army.cz

23.2.2017 v distriktu Dasht-e-Archi nehoda vrtulníku MD 530G-I "261" Afghánské národní armády.

24.3.2017 21. rotace AAT. army.cz

18.4.2017 Mi-8MTV-1 ER-MHD firmy Valan ICC nad vrtulníkem Alouette na letišti v Kábulu hel164.jpg (318346 bytes).

6.6.2017 příslušníci 21. leteckého poradního týmu v Kábulu pokročili ve výcviku afghánských posádek vrtulníků Mi-17V5, když zahájili výcvikové lety s brýlemi nočního vidění. Tím se připojili k americkým kolegům 311. AEAS, kteří s tímto druhem výcviku začali. army.cz

Červen 2017 a příslušníci 21. AAT se chystají k výcvikovému letu. Foto pořízeno ve chvíli vypnutí AI-9V.hel348.jpg (334438 bytes)

22. rotace AAT.

19.7.2017 jednotku 21. AAT ocenilo velení Afghánských vzdušných sil. army.cz

1.8.2017 v distriktu Achin provincie Nangarhar tvrdé přistíní vrtulníku HH-60 kvůli technické závadě. Dvoučlenná posádka lehce zraněna.

V srpnu 2017 převzal velení 311st Air Expeditionary Advisory Squadron na základně HKIA v Kábulu další český velitel.

22.9.2017 třetí skupina afghánských pilotů vrtulníků završila základní výcvik. army.cz

27.9.2017 na letišti v Kábulu raketovým útokem Talibanů zničen jeden vrtulník a tři poškozeny.

27.10.2017 po srážce se stromem tvrdé přistání vrtulníku MH-47G od 4th Battalion, 160th Special Operations Aviation Regiment from Joint Base Lewis-McChord. Jeden mrtví a šest zraněných vojáků.


7.2.2018 převzal velení 311st Air Expeditionary Advisory Squadron na základně HKIA v Kábulu další český velitel. army.cz

10.2.201 Basirkhelo, v distriktu Darqad provincie Takhar tvrdé přistání vrtulníku Mi-17 od ANA.

4.3.2018 v Marshal Fahim military Academy, Qambar square v Kábulu zřícení vrtulníku Mi-8 při vzletu. Pět osob bylo zraněno.

23. rotace AAT.

10.4.2018 skupina afghánských pilotů vrtulníků završila základní výcvik. army.cz

12.5.2018 nouzové přistání vrtulníku Mi-17 od ANA v distriktu Greshk, provincie Helmand. Bez zranění. Vrtulník zničen.

1.8.2018 nouzové přistání  vrtulníku Mi-35 od ANA v distriktu Sarobi. Jedna osoba zahynula, 4 osoby zraněni.

2.9.2018 při vzletu zřícení vrtulníku Mi-8MTV ER-MHR (Moldávie) od Valan International Cargo Charter v provincii Balkh. Zahynulo 12 osob. Z toho dva ukrajinští piloti.

14.9.2018 zřícení vrtulníku Mi-17 od ANA ve vesnici Ranng, okres Khaksafid, provincie Farah. Po dopadu začal hořet. Pět osob zahynulo.

24. rotace AAT. Kdy?

29.9.2018 nehoda vrtulníku od ANA distriktu Koh-e-Safi district, provincie Parwan. Během přistání pád. Zahynulo 8 osob.

22.10.2018 nehoda vrtulníku USAF v Niyamau, provincie Logar.

31.10.2018 nehoda vrtulníku Mi-17 od ANA mezi distrikty Shindand a Anar Dara.ˇPo vzletu ve špatném počasí pád. Zahynulo 25 osob.

24.11.2018 nehoda vrtulníku UH-60 od ANA v distriktu Maruf, provincie Kandahar. Po vzletu vynucené přistání kvůli technickým problémům. Nejméně dvě osoby zahynuli.

9.12.2019 nehoda vrtulníku od ANA v provincii Kandahar. Po vzletu vynucené přistání kvůli technickým problémům. Pět osob bylo zraněno.

12.12.2018 nehoda vrtulníku Mi-17 od ANA v Sar-e-Hawz, Faryab. Po vzletu vynucené přistání. Vrtulník shořel.


29.1.2019 oficiálně ukončila činnost 311st Air Expeditionary Advisory Squadron.

8.2.2019 nehoda vrtulníku MD 530F od ANA v regionu Wardak. Převrácení.

Stav Afghánského vojenského letectva. L+K 2/2019

V únoru 2019 návrat posledního AAT. Za tu dobu se v Afghánistánu vystřídalo třicet českých jednotek a téměř 250 leteckých mentorů. Společně se slovenskými a maďarskými kolegy proškolili a zacvičili pět stovek afghánských letců na vrtulnících Mi-24/35 a Mi17/171. army.cz

 

 

Nehody vrtulníků v Afghánistánu.

Nedatovaná nehoda, další nehoda, L+K 11, 12/09

Odkazy:

601. skupina speciálních sil

PRT Logar

České vrtulníky darované Afghánistánu.