Vrtulníky s radiolokátory

Neúplné.

08.04.2022

Mi-4M, VM z roku 1953. Protilodní verze pro boj s ponorkami ASW a plavidly, v přídi byl umístěn radiolokátor Kurs. V gondole pod trupem seděl operátor bojových systémů, v nákladovém prostoru byla umístěna palivová nádrž o objemu 500 litrů, tu doplňuje ještě echolokátor Baku. Ve spodní části nákladového prostoru jsou umístěny hlubinné pumy, osádka má k dispozici v případě havárie nafukovací člun a plovací vesty.

Mi-4MR byla verze M s radiolokátorem Rubin-V.

Mi-4PS pro SAR z roku 1958 měl v přídi na instalován radiolokátor Rubin-V.

helo4405.jpg (91764 bytes) V roce 1958 zkonstruovány pro US NAVY dva kusy vrtulníku Sikorsky HR2S-1W s radiolokátorem AN/APS-20E s šířkou antény 5,34 m! V roce 1959 pro značnou poruchovost projekt AEW ukončen.

Mi-4GR z roku 1963 byl AEW.

Mi-4ME byla exportní provedení verze M s radiolokátorem Rubin-V z roku 1964, pozdější verze již mají zabudovaný typ RBP-4G. , helo1546.JPG (133595 bytes). Vyfotografoval Viliam Švacho 27.2.2003 v Muzeum Lotnictwa Polskiego v Krakově.

 

V září 1979 obdržela firma Sikorsky kontrakt na vývoj a výrobu osmi vrtulníků EH-60B pro systém průzkumu a udávání cílů SOTAS (Stand-Off Target Aquisition System). Jeho základním úkolem mělo být zjišťování a zaměřování pohyblivých pozemních a nízko létajících cílů - tanků, obrněných vozidel,,vrtulníků a letounů - až do vzdálenosti 80 km a postupné odevzdávání údajů o těchto cílech v reálném čase až do vzdálenosti 75 km se záměrem zpracovat a zobrazit je na příslušných zařízeních. Pod trup byla namontována otočná anténa přehledového radiolokátoru s bočním vyzařováním AN/APS-94 o rozměrech 5,8 x 0,55 m. Podvozek vrtulníku byl kvůli objemné anténě zvýšen a za letu se dal sklopit k trupu, aby nepřekážel otáčení antény. První prototyp YEH-60B odstartoval poprvé 6.2.1981, avšak prudký nárůst ceny programu v kombinaci s technickými problémy vedly k jeho ukončení. (L+K 18/87)

helo159.jpg (50912 bytes)Sea King AEW Mk.2A s radiolokátorem Thorn EMI Searchwater, který má účinný dosah z výšky 3000 m až 230 km. Vytrvalost vrtulníku se čtyřčlennou osádkou je až 4,5 h. První vzlet se uskutečnil 31.7.1982. (L+K 9/86, ATM 3/98, AR 60,61, Encyklopedie letadel)

Sea King AEW Mk.7 (L+K 17/00)

helo137.jpg (33406 bytes)Vývojový program Super Puma ORCHIDÉÉ - montáž velkého přehledového radaru do zadní části vrtulníku Super Puma sloužící ke zjištění a zaměření vozidel i letadel na vzdálenost 150 km. První vzlet v červnu 1990. Program byl ale zrušen. (L+K 1/91)

Francouzský vrtulníkový systém radiolokačního průzkumu pozemních a nízkoletících cílů AS 532 Cougar HORIZON. Radiolokační anténa je na zemi sklopena k trupu, za provozu je spouštěna do svislé polohy, může být podélně stabilizována nebo rotovat a zabezpečovat celokruhové snímání prostoru bojiště. Průzkumné údaje o cílech jsou předávány v reálném čase do pozemních vyhodnocovacích středisek pozemního vojska. Standardizovaný formát dat umožňuje v rámci budovaného integrovaného systému NATO AGS (NATO - Alliance Ground Surveillance Ground Segment) výměnu informací s obdobnými prostředky vzdušného průzkumu, např. s americkým JSTARS, britským ASTOR, či s italským CRESO. Firma Motorola představila zdokonalenou verzi pozemního vyhodnocovacího střediska CGS (Common Ground Station) pro příjem a vyhodnocování průzkumných údajů systému vzdušného radiolokačního průzkumu a navedení JSTARS pro potřeby amerického vojenského letectva a pozemního vojska. Nové středisko dovoluje podstatně lepší zpracování a distribuci dat v rámci informačních systémů. Přenos dat zabezpečuje přenosný terminál, vybavený směrovou anténou a zařízením pro automatické sledování letounů E-8 během letu. Systém HORIZON byl letos zaveden do operačního použití ve francouzském pozemním vojsku.

Vrtulník AgustaWestland Super Lynx 300 (Armscor korporace) s RL typu Telephonics APS-143B(v)3. (ATM 10/03)

Ka-31 (exportní označení Ka-29RLD) je určen pro službu včasné výstrahy. Rotující anténa radiolokačního systému Oko je umístěna pod trupem. Systém je optimalizován pro námořní službu a je schopen rozlišit až dvacet vzdušných cílů na vzdálenost 100 až 150 km, hladinová plavidla až na vzdálenost 250 km. (L+K 23/94, AR 65) Indické Ka-31.

Trupové číslo 31 helo1670.jpg (18855 bytes), Výstava MAKS 2003, č. 32 helo2544.jpg (110808 bytes), helo2545.jpg (124839 bytes), č. 56 helo2548.jpg (206998 bytes).

Ka-27M (exportní označení Ka-28) s radiolokátorem NIIR-Fazotron Alba (pro export Kopjo-A). (ATM 9/04)

Připravuje se zástavba nového Arbalet-D (na bázi Arbalet-L), který je tvořen čtyřmi plochými anténami 32 x 27 cm na trupu, do vrtulníku Ka-27M.

Sea King ASoC. 7 (modernizace AEW. 2A) Pod trup byla namontována otočná anténa přehledového radiolokátoru s bočním vyzařováním Thales Searchwater 2000 AEW.  (L+K 1/07)

 

 

helo164.JPG (24716 bytes)U vrtulníku AH-64D Longbow slouží k vedení palby radarový a raketový systém AAWWS (Airborne Adverse Weather Weapons System). Ten je umístěn nad rotorovou hlavou a skládá se ze střeleckého radiolokátoru (FCR - Fire Control Radar) a z nové hlavice rakety AN/APG-78 Hellfire s naváděním radiovými vlnami. Systém vyvíjela firma Martin Marietta a Westinghouse od roku 1986. Zkoušky od května 1989. Radar Longbow FCR pro průzkum a řízení palby umožňuje bojovému vrtulníku AH-64D velmi rychle zjišťovat, zaměřovat a ničit jak mobilní, tak stacionární cíle. Je schopen během 6 sekund nasnímat prostor o rozloze 50 čtverečních kilometrů, či poskytovat informace o cílech dalším bojovým vrtulníkům a letounům nebo pozemním střediskům pro potřeby velitelů k řízení pozemních operací. Radar Longbow zvyšuje údernou sílu a zároveň pravděpodobnost na přežití bojových vrtulníků Apache v moderním boji. Je vysoce výkonným senzorem, nedílnou součástí integrovaného systému řízení palby, který je charakterizován nízkou pravděpodobností odhalení. Zabezpečuje rychlý průzkum, automatické zjišťování, rozpoznávání a určování poloh a stanovení priorit pozemních, vzdušných i hladinových cílů za všech povětrnostních podmínek a situací na bojišti ze vzdálenosti převyšující efektivní dosah řízených střel Hellfire. Systém má tři mody: AG země-vzduch, AA vzduch-vzduch a přehled terénu a překážek. Vestavěný rádiový interferometr (RFI - Radio Frequency Interferometer) AN/APR-48 poskytuje rychlé rozpoznávání a velmi přesné zaměřování elektronických prostředků protivzdušné obrany protivníka. Upravený systém M-TADS/PNVS umístěný v přídi zůstal. Přilbový průhledový displej a zaměřovač IHADSS (Integrated Helmet And Display Sighting System) firmy Honeywell Avionics.

Longbow Limited Liability, společný podnik firem Lockheed Martin a Northrop Grumman, vyhrál v roce 2005 výběrové řízení a obdržel kontrakt ve výši 17,6 mil. USD na zahajovací práce ve vývoji radiolokační elektronické jednotky REU (Radar Electronics Unit). Podnik vyrábí radary řízení palby, řízené střely Hellfire na principu "vystřel a zapomeň" a odpalovací zařízení M299. Jednotka REU je součástí modernizačního projektu Block III bojového vrtulníku AH-64D Apache Longbow. Radiolokační elektronická jednotka REU využívá technologie, původně vyvinuté pro perspektivní vyzbrojený průzkumný bojový vrtulník RAH-66 Comanche, jehož vývojový program byl v důsledku několikaletého zpoždění a enormnímu nárůstu výdajů v roce 2004 zrušen. Nová jednotka výrazně snižuje pořizovací a provozní náklady, zvyšuje rychlost a kapacitu zpracovávaných dat, provozní spolehlivost a snižuje celkovou hmotnost vrtulníku. 


helo106.jpg (502924 bytes)V roce 1997 byl zalétán první prototyp verze Mi-28N Night Havoc OP-1 č. 014 (z č. 32), který byl vybaven palubním radiolokátorem firmy Almaz z Moskvy typu ALMAZ-280 s délkou vlny 3 cm, sloužící k navádění PTŘS Chryzanténa-V. Optoelektronická přehledová a zaměřovací stanice firmy Zenit z Krasnogorska typu Tor s denním optickým, denním TV a nočním termovizním kanálem. Optoelektronická přehledová stanice pilota firmy Geofyzika Stolb. Létal do roku 2002 a následovala přestavba na OP-2. Foto z  výstavy MAKS 2003.

Od roku 2004 létal vrtulník Mi-28N Night Havoc OP-2 č. 02. Radiolokátor je od firmy GPRZ z Rjazaně typu N-025 Almaz-280. Optoelektronická přehledová a zaměřovací stanice firmy Zenit z Krasnogorska typu Tor s denním optickým, denním TV a nočním termovizním kanálem. Konstruktéři ji ale chtějí vyměnit za systém firmy UOMZ. Optoelektronická přehledová stanice pilota firmy UOMZ z Jekatěrinburgu typu GOES-520. Předpokládá se použití brýlí nočního vidění firmy LZOS z Litkarino typu OVN-1 Skosok.

Almaz N-025 Almaz-280


helo116.jpg (72657 bytes) Ka-52 Alligator (1997). Systém Samšit E, umístěný na horní straně kabiny, je gyroskopicky stabilizovaná stanice s vyhledávací aparaturou, pracující v televizním a termovizním pásmu, spojenou s laserovým zaměřováním. Zařízení je určeno k vyhledávání, rozpoznávání a označování cílů a k jejich dalšímu automatickému sledování. Pod mírně zploštělou přídí se nachází termovizní zaměřovač francouzské firmy Thomson-CSF a mikrovlnný radiolokátor Fazotron. Přilbový zaměřovač Ščel V, vybavené zařízením pro noční vidění.

helo2547.jpg (185221 bytes)  Ka-52 Alligator předvedený na výstavě MAKS 2003. Radiolokační komplet PHAZOTRON – NIIR CORPORATION Arbalet-52 (v ruských ozbrojených silách Meč-U) tvoří:

 Vyvíjí se nový Arbalet-D, který má nahradit Arbalet-L.

Rusko vybavuje své průzkumné vrtulníky Ka-52 zdokonalenými radary Arbalet firmy Fazotron NIIR, které jim umožňují zjišťovat a zaměřovat polohy útočících letounů, vrtulníků a střel, pozemních pohyblivých cílů, rozpoznávat typy těchto cílů, zabezpečovat navedení protizemních řízených střel a střelbu z palubního kanónu, zajišťovat kruhovou skupinovou ochranu, či vlastní ochranu, mapovat terén za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci. Radar Arbalet o hmotnosti 140 kg zjistí například most ze vzdálenosti 25 km, tank 12 km, letoun 15 km, střelu 5 km v rozsahu celých 360° (60° v elevaci), elektrické vedení ze vzdálenosti 400 m. ATMonline 11.2.2010


Mi-24.10 Sinij Drakon (1998) byl vybaven radiolokátorem Skorpion. (ATM 3/06)

Mi.24VPT Tirannozaurus (2002) byl vybaven radiolokátorem Arbalet. (ATM 3/06)

 

Radar_III.jpg (782981 bytes)

Střelecké radiolokátory v bitevních vrtulnících. ATM 4/22