Neúplné.
08.04.2022
Mi-4MR byla verze M s radiolokátorem Rubin-V.
Mi-4PS pro SAR z roku 1958 měl v přídi na instalován radiolokátor Rubin-V.
V roce 1958 zkonstruovány pro US NAVY dva kusy vrtulníku Sikorsky HR2S-1W s radiolokátorem
AN/APS-20E s šířkou antény 5,34 m! V roce 1959 pro značnou poruchovost projekt AEW ukončen.
Mi-4GR z roku 1963 byl AEW.
Mi-4ME byla exportní provedení verze M s radiolokátorem
Rubin-V z roku 1964, pozdější verze již mají zabudovaný typ RBP-4G.
,
.
Vyfotografoval Viliam Švacho 27.2.2003 v Muzeum
Lotnictwa Polskiego v
Krakově.
V září 1979 obdržela firma Sikorsky kontrakt na vývoj a výrobu osmi
vrtulníků EH-60B pro systém průzkumu a
udávání cílů SOTAS (Stand-Off Target Aquisition System). Jeho základním
úkolem mělo být zjišťování a zaměřování pohyblivých pozemních a nízko
létajících cílů - tanků, obrněných vozidel,,vrtulníků a letounů - až
do vzdálenosti 80 km a postupné odevzdávání údajů o těchto cílech v reálném
čase až do vzdálenosti 75 km se záměrem zpracovat a zobrazit je na příslušných
zařízeních. Pod trup byla namontována otočná anténa
přehledového radiolokátoru s bočním vyzařováním AN/APS-94 o rozměrech
5,8 x 0,55 m. Podvozek vrtulníku byl kvůli objemné anténě zvýšen a
za letu se dal sklopit k trupu, aby nepřekážel otáčení antény. První
prototyp YEH-60B odstartoval poprvé 6.2.1981, avšak
prudký nárůst ceny programu v kombinaci s technickými problémy vedly k jeho
ukončení. (L+K 18/87)
Sea
King AEW Mk.2A s radiolokátorem Thorn EMI
Searchwater, který má účinný dosah z výšky 3000 m až 230 km.
Vytrvalost vrtulníku se čtyřčlennou osádkou je až 4,5 h. První vzlet se
uskutečnil 31.7.1982. (L+K 9/86, ATM 3/98, AR 60,61,
Encyklopedie letadel)
Sea King AEW Mk.7 (L+K 17/00)
Vývojový
program Super Puma ORCHIDÉÉ - montáž velkého
přehledového radaru do zadní části vrtulníku Super Puma sloužící
ke zjištění a zaměření vozidel i letadel na vzdálenost 150 km. První
vzlet v červnu 1990. Program byl ale zrušen. (L+K
1/91)
Francouzský vrtulníkový systém radiolokačního průzkumu pozemních a nízkoletících cílů AS 532 Cougar HORIZON. Radiolokační anténa je na zemi sklopena k trupu, za provozu je spouštěna do svislé polohy, může být podélně stabilizována nebo rotovat a zabezpečovat celokruhové snímání prostoru bojiště. Průzkumné údaje o cílech jsou předávány v reálném čase do pozemních vyhodnocovacích středisek pozemního vojska. Standardizovaný formát dat umožňuje v rámci budovaného integrovaného systému NATO AGS (NATO - Alliance Ground Surveillance Ground Segment) výměnu informací s obdobnými prostředky vzdušného průzkumu, např. s americkým JSTARS, britským ASTOR, či s italským CRESO. Firma Motorola představila zdokonalenou verzi pozemního vyhodnocovacího střediska CGS (Common Ground Station) pro příjem a vyhodnocování průzkumných údajů systému vzdušného radiolokačního průzkumu a navedení JSTARS pro potřeby amerického vojenského letectva a pozemního vojska. Nové středisko dovoluje podstatně lepší zpracování a distribuci dat v rámci informačních systémů. Přenos dat zabezpečuje přenosný terminál, vybavený směrovou anténou a zařízením pro automatické sledování letounů E-8 během letu. Systém HORIZON byl letos zaveden do operačního použití ve francouzském pozemním vojsku.
Vrtulník AgustaWestland Super Lynx 300 (Armscor korporace) s RL typu Telephonics APS-143B(v)3. (ATM 10/03)
Ka-31 (exportní označení Ka-29RLD) je určen pro službu včasné výstrahy. Rotující anténa radiolokačního systému Oko je umístěna pod trupem. Systém je optimalizován pro námořní službu a je schopen rozlišit až dvacet vzdušných cílů na vzdálenost 100 až 150 km, hladinová plavidla až na vzdálenost 250 km. (L+K 23/94, AR 65) Indické Ka-31.
Trupové číslo 31 ,
Výstava MAKS 2003, č. 32
,
,
č. 56
.
Ka-27M (exportní označení Ka-28) s radiolokátorem NIIR-Fazotron Alba (pro export Kopjo-A). (ATM 9/04)
Připravuje se zástavba nového Arbalet-D (na bázi Arbalet-L), který je tvořen čtyřmi plochými anténami 32 x 27 cm na trupu, do vrtulníku Ka-27M.
Sea King ASoC. 7 (modernizace AEW. 2A) Pod trup byla namontována otočná anténa přehledového radiolokátoru s bočním vyzařováním Thales Searchwater 2000 AEW. (L+K 1/07)
U
vrtulníku AH-64D Longbow slouží k vedení palby radarový a raketový
systém AAWWS (Airborne Adverse Weather Weapons
System). Ten je umístěn nad
rotorovou hlavou a skládá se ze střeleckého radiolokátoru
(FCR - Fire Control Radar) a z nové
hlavice rakety AN/APG-78 Hellfire s naváděním radiovými vlnami. Systém vyvíjela
firma Martin Marietta a Westinghouse od roku 1986. Zkoušky od května 1989. Radar Longbow
FCR pro průzkum a řízení palby umožňuje bojovému vrtulníku
AH-64D velmi rychle zjišťovat, zaměřovat a ničit jak mobilní, tak stacionární cíle. Je schopen během 6 sekund nasnímat prostor o rozloze 50 čtverečních kilometrů, či poskytovat informace o cílech dalším bojovým vrtulníkům a letounům nebo pozemním střediskům pro potřeby velitelů k řízení pozemních operací.
Radar Longbow zvyšuje údernou sílu a zároveň pravděpodobnost na přežití bojových vrtulníků Apache v moderním boji. Je vysoce výkonným senzorem, nedílnou součástí integrovaného systému řízení palby, který je charakterizován nízkou pravděpodobností odhalení. Zabezpečuje rychlý průzkum, automatické zjišťování, rozpoznávání a určování poloh a stanovení priorit pozemních, vzdušných i hladinových cílů za všech povětrnostních podmínek a situací na bojišti ze vzdálenosti převyšující efektivní dosah řízených střel
Hellfire.
Systém má tři mody: AG země-vzduch, AA vzduch-vzduch a přehled terénu a překážek. Vestavěný rádiový interferometr (RFI - Radio Frequency Interferometer)
AN/APR-48 poskytuje rychlé rozpoznávání a velmi přesné zaměřování elektronických prostředků protivzdušné obrany protivníka.
Upravený
systém M-TADS/PNVS
umístěný v přídi zůstal. Přilbový průhledový
displej a zaměřovač IHADSS (Integrated Helmet And Display Sighting
System) firmy Honeywell Avionics.
Longbow Limited Liability, společný podnik firem Lockheed Martin a Northrop Grumman, vyhrál v roce 2005 výběrové řízení a obdržel kontrakt ve výši 17,6 mil. USD na zahajovací práce ve vývoji radiolokační elektronické jednotky REU (Radar Electronics Unit). Podnik vyrábí radary řízení palby, řízené střely Hellfire na principu "vystřel a zapomeň" a odpalovací zařízení M299. Jednotka REU je součástí modernizačního projektu Block III bojového vrtulníku AH-64D Apache Longbow. Radiolokační elektronická jednotka REU využívá technologie, původně vyvinuté pro perspektivní vyzbrojený průzkumný bojový vrtulník RAH-66 Comanche, jehož vývojový program byl v důsledku několikaletého zpoždění a enormnímu nárůstu výdajů v roce 2004 zrušen. Nová jednotka výrazně snižuje pořizovací a provozní náklady, zvyšuje rychlost a kapacitu zpracovávaných dat, provozní spolehlivost a snižuje celkovou hmotnost vrtulníku.
V
roce 1997 byl zalétán první prototyp verze Mi-28N Night Havoc OP-1 č. 014 (z
č. 32), který byl vybaven palubním
radiolokátorem firmy Almaz z Moskvy typu ALMAZ-280 s
délkou vlny 3 cm, sloužící k navádění PTŘS Chryzanténa-V. Optoelektronická přehledová a
zaměřovací stanice firmy Zenit z Krasnogorska typu Tor s denním optickým, denním
TV a nočním termovizním kanálem. Optoelektronická přehledová stanice pilota
firmy Geofyzika Stolb. Létal do
roku 2002 a následovala přestavba na OP-2. Foto z výstavy MAKS 2003.
Od roku 2004 létal vrtulník Mi-28N Night Havoc OP-2 č. 02. Radiolokátor je od firmy GPRZ z Rjazaně typu N-025 Almaz-280. Optoelektronická přehledová a zaměřovací stanice firmy Zenit z Krasnogorska typu Tor s denním optickým, denním TV a nočním termovizním kanálem. Konstruktéři ji ale chtějí vyměnit za systém firmy UOMZ. Optoelektronická přehledová stanice pilota firmy UOMZ z Jekatěrinburgu typu GOES-520. Předpokládá se použití brýlí nočního vidění firmy LZOS z Litkarino typu OVN-1 Skosok.
Almaz N-025 Almaz-280
Ka-52 Alligator (1997). Systém Samšit E,
umístěný na horní straně kabiny, je gyroskopicky stabilizovaná stanice s
vyhledávací aparaturou, pracující v televizním
a termovizním pásmu, spojenou s laserovým
zaměřováním. Zařízení je určeno k vyhledávání, rozpoznávání
a označování cílů a k jejich dalšímu automatickému sledování. Pod mírně
zploštělou přídí se nachází termovizní zaměřovač
francouzské firmy Thomson-CSF a mikrovlnný radiolokátor
Fazotron. Přilbový zaměřovač Ščel
V, vybavené zařízením pro noční vidění.
Ka-52 Alligator
předvedený na výstavě MAKS 2003. Radiolokační komplet
PHAZOTRON
– NIIR CORPORATION Arbalet-52 (v ruských
ozbrojených silách Meč-U) tvoří:
Vyvíjí se nový Arbalet-D, který má nahradit Arbalet-L.
Rusko vybavuje své průzkumné vrtulníky Ka-52 zdokonalenými radary Arbalet firmy Fazotron NIIR, které jim umožňují zjišťovat a zaměřovat polohy útočících letounů, vrtulníků a střel, pozemních pohyblivých cílů, rozpoznávat typy těchto cílů, zabezpečovat navedení protizemních řízených střel a střelbu z palubního kanónu, zajišťovat kruhovou skupinovou ochranu, či vlastní ochranu, mapovat terén za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci. Radar Arbalet o hmotnosti 140 kg zjistí například most ze vzdálenosti 25 km, tank 12 km, letoun 15 km, střelu 5 km v rozsahu celých 360° (60° v elevaci), elektrické vedení ze vzdálenosti 400 m. ATMonline 11.2.2010
Mi-24.10 Sinij Drakon (1998) byl vybaven radiolokátorem Skorpion. (ATM 3/06)
Mi.24VPT Tirannozaurus (2002) byl vybaven radiolokátorem Arbalet. (ATM 3/06)
Střelecké radiolokátory v bitevních vrtulnících. ATM 4/22