Ovládání bezpilotního prostředku z vrtulníku

16.11.2011

Dalším krokem v prosazování robotizace na bojišti je ověřování možností dálkového ovládání létajících robotických bezpilotních systémů z jiných létajících základen. Smysl takového úsilí je minimalizovat riziko ztrát životů pilotů v nejnebezpečnějších situacích. Firma Boeing v souladu s tímto úsilím vůbec poprvé předvedla zcela novou schopnost bojového vrtulníku AH-64D Apache Longbow ovládat zbraně nesené bezpilotním prostředkem. Předváděcí letové zkoušky se uskutečnily v únoru 2006 v prostoru výrobního závodu v Mesa (Arizona). Vrtulník Apache reálně předvedl novou převratnou technologii dálkového řízení letu a ovládání zbraní funkčního prototypu ULB (Unmanned Little Bird). V polovině letošního dubna vrtulník Apache postoupil do další fáze své nové schopnosti - řízení letu bezpilotního prostředku včetně ovládání jeho palubních senzorů a nesených zbraní. Při těchto zkouškách byl vrtulník Apache na zemi a dálkově řídil všechny uvedené funkce bezpilotního prostředku Hunter, který působil ve vzduchu v prostoru vzdáleném několik kilometrů. Imitováno bylo postupné odpálení standardních protizemních řízených střel Hellfire z místa operátora zbraňových systémů vrtulníku bez úprav na jeho technickém vybavení. Přitom byl využíván společný taktický datalink firmy L3 Communications. Další ověřovací zkoušky nové technologie s bezpilotním prostředkem Hunter Killer budou pokračovat koncem tohoto roku. ATM 3.5.2006

Vrtulník AH-64D obdobně odpálil Hellfire z (A-MUST Airborne Manned/Unmanned System Technology Demonstrator) A/MH-6M (ATM 12/09)

Americká armáda v roce 2008 vyzkoušela spolupráci bitevního vrtulníku AH-64D Apache Longbow s bezpilotním prostředkem RQ-7A Shadow. Konkrétně šlo o přenos obrazu v reálném čase z jeho videokamery na jeden z displejů PFD (Primary Flight Display) pilota helikoptéry. Ten tedy již nebude při hledání cílů odkázán pouze na pokyny pozemního leteckého návodčího. To pochopitelně zvyšuje účinnost úderu Apache Longbow, vyzbrojeného zejména šestnácti protitankovými řízenými raketami Hellfire a kanonem ráže 30 mm. Elektronická zařízení, která zajistí uvedené propojení, by ještě letos měla dorazit k americkým kontingentům v Iráku i Afghánistánu.

Izraelské vrtulníkové čtyřnásobné odpalovací zařízení PLŘS Spike ER, u kterého je jedno odpalovací zařízení nahrazeno válcovým kontejnerem s bezpilotním letounem Skylite B. ATM 9/08

helo4234.jpg (175905 bytes)Piloti bojových vrtulníků AH-64 Longbow Apache amerického pozemního vojska mohou během letu v reálném čase sledovat na svých displejích videoinformaci, pořízenou senzory bezpilotních prostředků, působících v blízkém okolí. Umožňuje jim to technologická novinka - videozařízení nazývané VUIT-2 (Video from UAS for Interoperability Teaming Level II) ve spojení s novým vysokorychlostním velkakapacitním datalinkem firmy Lockheed Martin. AH-64 Apache má všesměrovou anténu instalovanou nad nosným rotorem. Důmyslné elektronické vybavení dokáže propojit víceúčelový displej v kabině vrtulníku s příslušnými pozemními terminály. Firma nyní videozařízení zdokonaluje s cílem zvýšit kapacitu a zabezpečit současné přenosy přenášených dat mezi mnoha prvky v síti. Výsledkem je, že pilot vrtulníku se dívá na bojiště "očima senzorů" bezpilotních prostředků, působících "v první linii" a může tak vyhodnotit rozmístění sil a prostředků protivníka, reálnou situaci v prostoru, kam senzory jeho vrtulníku nemohou vidět. Tato schopnost mu poskytuje rovněž dokonalou situační výstrahu. V testech byl prakticky ověřen dosah více než 40 kilometrů. Zařízení lze efektivně využívat i obráceně - velitelé na zemi mohou s využitím videozařízení VUIT-2 také sledovat obraz na displeji, pořízený senzory vrtulníků Apache, včetně modernizovaných optoelektronických systémů průzkumu a řízení palby s vysokou rozlišovací schopností MTADS (Modernized Target Acquisition Designation Sight). Mohou tak sledovat které cíle pilot zaměřuje, na které vede palbu a které zničil bez zbytečného dotazování rádiem. Získáním obrazů z několika vrtulníků dostávají věrohodný obraz bojiště a přehled, co se zde konkrétně děje. ATMonline 6.1.2009

AH-64D Apache Block III, vybavený novou sestavou UTA (Unmanned Aerial Systems Tactical Common Data Link Assembly) pro řízení průzkumných bezpilotních prostředků pilotem s využitím taktického datalinku byl nedávno testován ve vzduchu. K testu byl použit bezpilotní vrtulník Gray Eagle MQ-1C s prvky sestavy UTA. Významným kvalitativním faktem je skutečnost, že vůbec poprvé byly bezpilotní prostředky řízeny z vrtulníku Apache během letu. Jedná se o významný mezník ve vývoji zbraňového systému, obsahujícího prvky s lidskou obsluhou a bez obsluhy. Sestava UTA výrazně rozšiřuje situační výstrahu všem pilotům vrtulníků Apache, velitelům pozemních sil i operátorům bezpilotních prostředků ve vytvářené datové síti na bojišti. Co vlastně soustavu UTA představuje? Celým názvem LONGBOW UTA je dvoucestný a proti elektronickému rušení vysoce odolný datalink vysokého kmitočtového pásma. Vrtulníky Apache, vybavené sestavou UTA, umožňují posádce řídit let bezpilotních prostředků na velké vzdálenosti, přijímat živé video ve vysokém rozlišení v reálném čase a zobrazovat ho na víceúčelových displejích ve vrtulníku a to z míst, kam posádka kvůli nerovnosti terénu nemůže vidět (a to ani s použitím běžných senzorů). Technologie UTA je plně integrována do počítače bojové mise vrtulníku Apache nové verze Block III. Vrtulník Apache amerického pozemního vojska bude alternativně vybaven milimetrovým radarem průzkumu a řízení palby nebo novou sestavou UTA, a vyzbrojen ŘS HELLFIRE RF s milimetrovou radiolokační naváděcí soustavou s plně digitálním odpalovacím zařízením M299. Sestava LONGBOW UTA má být zavedena na vrtulnících AH-64D Apache Block III již počátkem roku 2012. ATMonline 16.11.2011