Avionika zabudovaná v našich vrtulnících (neúplné)

02.03.2021

Vrtulník má přístroje signalizující chod vrtulníku a motoru. Vrtulník je pro létání v podmínkách VFR povinně vybaven těmito letovými přístroji: rychloměrem, výškoměrem, kompasem a hodinami. Dále může být vybaven:

Avionika plánované modernizace Mi-171Š.

Zatáčkoměr

EUP-53K (zabudován v Mi-8)

GZ-08 (zabudován v W-3A)

MIKROTECHNA PRAHA a.s. LUN 1216 (zabudován v R22, R44)

Umělý horizont

 

LUN 1202 (indikace země-letadlo) (zabudován v HC-3A)

AGK-47 (indikace země-letadlo) (zabudován v Mi-2, Mi-4)

AGB-3K (indikace země-letadlo) (zabudován v Mi-8, Mi-17)

Jet Electronics and Technology Model 305-1A (indikace letadlo-země) (zabudován v R22, R44)

AI 804CK (indikace letadlo-země) (zabudován v EC 135) 

Honeywell (indikace letadlo-země) (zabudován v EC 135 T2)

MIKROTECHNA PRAHA a.s. LUN 1241 (indikace letadlo-země) (zabudován v Mi-35)

AGB-96D-S a AGB-96R-S (indikace letadlo-země) (zabudován v Mi-171Š)

Gyrovertikála s ukazatelem umělého horizontu

Gyrovertikála MGV-1SU (zabudována v Mi-24)

Ukazatel umělého horizontu PKP-72 - signály z MGV-1SU (indikace letadlo-země) (zabudován v Mi-24) 

Ukazatel umělého horizontu UKT-2- signály z MGV-1SU (indikace letadlo-země)  (zabudován v Mi-24)

Gyrovertikála KVG 350 (zabudována v W-3A, Mi-8S)

Ukazatel umělého horizontu AG-77-15 (indikace letadlo-země) (zabudován v W-3A)

Ukazatel umělého horizontu 510-027 (indikace letadlo-země) (zabudován v W-3A)

Letecké kukly, helmy a sluchátka

Německé kožené kukly. Sovětské kožené kukly. ШЛ-60 (шлем 60). ŠL-60.

Letecká helma vzor 59 ?

PP-1 (protihluková přilba) pro pozemní personál.

POP-6 (pilotní ochranná přilba).

ЗШ-3 (защитный шлем 3) ZŠ-3.

ЗШ-5 (защитный шлем 5) ZŠ-5.

, vpravo Karlo Kessler, , Co to mají na hlavách za kukly či helmy?

Alpha 200 (nová helma pro vojáky) helo3951.jpg (47623 bytes).

HGU-56 (nová helma pro vojáky od roku 2009)

Gallet LH250 LZS v Hradci Králové je od 8.6.2009 jako první civilní středisko LZS v Česku vybavena leteckými přilbami. Dosud si musela zdravotnická posádka půjčovat přilby od hasičů. Letecké helmy značky Gallet, typ LH250 jsou nejlehčím modelem pro použití v podmínkách LZS a jsou běžně používané v jiných zemích EU. Podrobnosti. helo4190.jpg (96341 bytes)

Alpha Eagle 901 zakoupila firma ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o.

Intercom - audio panel

SPU-2 (zabudován v Mi-1)

SPU-5 (zabudován v Mi-1AKR)

SPU-7 (zabudován v Mi-2, Mi-4, Mi-171Š)

SPU-8 (zabudován v Mi-24)

KMA 24H TSO (zabudován v Mi-2 LZS)

Mesit LUN 35-91 (zabudován v Mi-8S, W-3A)

Becker (zabudována v EC 135 T1)

Bendix/King KMA 24H (zabudována v Bell 427)

NAT12 (zabudována v R22)

Cobham-NAT N301A (zabudována v modernizované Mi-171Š)

Varovný řečový informátor

RI-65B (zabudován v Mi-8, Mi-17, Mi-24)

ALMAZ (zabudován v Mi-35, Mi-171Š, v modernizované Mi-171Š)

Spojení

Letecké radiostanice VKV, UKV

RSI-6K (zabudována v Mi-1)

VKP-10 od roku 1958 výroba v Mařaticích (zabudována v HC-3?)

VKDC-1 (LUN-3521) od roku 1966 výroba v Mařaticích (zabudována v HC-3A) , .

RTL-22 výroba v Kolíně (KV 8/61)

R-800 (RSIU-3M) (zabudována v Mi-1, Mi-4)

R-108 (přenosná v Mi-1AKR)

R-860 (zabudována v Mi-2, Mi-24)

R-863 (zabudována v Mi-17, Mi-24, Mi-171Š)

Baklan 20 (zabudována v Mi-8)

Bendix/King KX 155 TSO (+ přijímač VOR, ILS, DMI) (zabudována v R22, R44)

Bendix/King KX 155A (+ přijímač VOR, ILS, DMI) (zabudována v Bell 427)

King KY 196A (zabudována v Bell 427)

King KY 197A (zabudována v R22)

Bendix/King KTR 908 (zabudována v EC 135 T1, Bell 412EPI)  

Mesit LUN 35-20 (zabudována v W-3A)

Rockwell Collins AN/ARC-210 (zabudována v Mi-17 SOR)

Garmin GNC 250XL (+ GPS Navstar, displej pohyblivé mapy) (zabudován v R22)

Garmin GNS 430 (+ přijímač VOR, ILS, DMI, GPS Navstar, displej pohyblivé mapy) (zabudován v EC 135 T2)

LUN 3524 (zabudována v Mi-17 SOR)

ORLAN-85ST  (zabudována v Mi-171Š)

Rockwell Collins Talon Radio série 8100 s Have Quick I/II  (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Rohde@Schwarz ELCRODAT 4-2 (utajené spojení) (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Garmin GTN 635 (zabudován v Bell 412EPI)

Česká trunková siť TETRAPOL/PEGAS Integrovaného záchranného systému

EADS MC 9610 CS G1/Smart (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Letecké radiostanice KV

RSB-5 (vysílač) a US-9BM (přijímač) (zabudována v Mi-4)

R-842 (zabudována v Mi-2)

R-828 (zabudována v Mi-24)

Karát M-24 (zabudována v Mi-24)

Jádro-1A (zabudována v Mi-8, Mi-24)

RF-13L Radmila (zabudována v Mi-17 SOR)

Kyodowest (zabudován v Mi-2 LZS - spojení s Horskou službou, Policií, Hasiči, dispečinkem sanitek)

KHF 950 (zabudována v W-3A)

Jádro-1G1 (zabudována v Mi-171Š)

SATCOM

Aerodata Systems AeroPhone (Iridium) (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Datalink

AD-STUI-01 blok satelitního datového přijímače/vysílače, který je součástí pohyblivé mapy EuroAvionics EuroNav V RN6. Ten slouží pro přijímání malých objemů dat (např. souřadnice) do systému digitální mapy a naopak dat ze systému digitální mapy na pozemní pracoviště. (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Navigace

Kompasy

KAI-13 (zabudován v Mi-1, Mi-2, Mi-4, Mi-6, Mi-8, Mi-17)

KAI-13K (zabudován v Mi-24)

BL-03 (zabudován v W-3A)

Kurzové systémy - gyrokompasy

GIK-1 (zabudován v Mi-2, Mi-4)

GMK-1AE s ukazatelem UGR-4UK (zabudován v Mi-8, Mi-17)

Grebeň-1 s ukazatelem RMI-2 (zabudován v Mi-24)

KCS 305 s ukazatelem KNI-582 (zabudován v W-3A)

RMI-36 (zabudován v Mi-17 SOR)

GMK-1GE s ukazatelem UGR-4UK (zabudován v Mi-171Š)

Aerometrická ústředna

Revue Thommen AD-32 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Inerciální navigační systém

Northrop Grumman LN-100 s GPS modulem SAASM (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Doplerův navigátor

Doplerův měřič traťové rychlosti a úhlu snosu DISS-15 (zabudován v Mi-17)

Doplerův měřič traťové rychlosti a úhlu snosu DISS-15D (zabudován v Mi-24)

../accidents/helo763.JPG (489546 bytes) Mapa používaná v kartografu DISS-15. 

Doplerův měřič traťové rychlosti a úhlu snosu DISS-32 (zabudován v Mi-171Š)

Radiovýškoměr

RV-2 (zabudován v Mi-1, Mi-4)

RV-3 (zabudován v Mi-2, Mi-8, Mi-8S)

RV-5 (zabudován v Mi-24)

UV-5 (zabudován v Mi-24)

A-037 s ukazatelem A-034 (zabudován v Mi-8, Mi-171Š, v modernizované Mi-171Š)

KRA 405 (zabudován v W-3A)

Collins ALT-55 (zabudován v Mi-17 SOR)

KRA 405B (zabudován v EC 135 T1, T2)

FreeFlight RA-4500 s digitálním ukazatelem DevCom LUN 1793 (zabudován v Mi-171Š)  

Automatický radiokompas (ARK) / ADF (přijímač NDB)

RPKO-10M (zabudován v Mi-1)

RKL-301 výroba v Kolíně po roce 1960 (KV 3/62) (zabudován v HC-3) civil/helo3363.jpg (2154468 bytes), civil/helo3364.jpg (415829 bytes). KV 3/62

ARK-5 (zabudován v Mi-1, Mi-4)

ARK-9 (zabudován v Mi-2, Mi-8, Mi-17)

ARK-15M (zabudován v Mi-24, Mi-171Š)

Bendix/King KR 87 TSO (zabudován v R22, R44, Bell 427)

KDF 806 A (zabudován v Bell 412HP, Mi-8S, W-3A)

Bendix/King KFS 586 A (zabudována v EC 135 T1)  

VOR, ILS, DME a MKR

MKR MRP-48 (zabudován v Mi-4)

ILS SP-50 (zabudován v Mi-17)

DME Rockwell Collins DME-442 (zabudován v Mi-17 SFOR a SOR)

DME KDM 706 A (zabudován v Bell 412HP, Mi-8S, W-3A)

VOR/ILS/DME/MKR KNR 634 A (zabudován v Bell 412HP, Mi-8S, W-3A)

VOR/ILS/DME/MKR Rockwell Collins VIR-32 s ovladačem CTL-32 (zabudován v Mi-17 SFOR a SOR)

VOR/ILS/DMI/MKR (+ rádio) Bendix/King KX 155 TSO (zabudována v R22, R44, EC 135 T1)

VOR/ILS/DMI/MKR (+ rádio) Bendix/King KX 155A (zabudována v Bell 427)

VOR/ILS/MKR/GPS Navstar (+ rádio) Garmin GNS 430 (zabudován v EC 135 T2)

DME Bendix/King KN 63 (zabudován v EC 135 T2)

VOR/ILS/MKR Rockwell Collins NAV-4500 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

DME Rockwell Collins DME-4000 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

TACAN

Rockwell Collins AN/ARN-153 (zabudován v Mi-17 SOR)

SATNAV (družicová navigace)

Přijímač GPS Navstar

GPS Scout (ruční pro přepočet koordinát)

Trimble TNL-2100 (zabudován v Bell 412HP)

Trimble TNL-2101 I/O+ (zabudován v Mi-17)

King KLN 90 (zabudován v Mi-2 LZS, GPS Data System PAS)

King KLN 90B (zabudován v Mi-8S, Mi-17, W-3A, EC 135 T1, Bell 427)

Bendix/King KMD 540 (zabudována v Mi-8S)

Garmin GPS 95 XL (přenosný v Bell 206)

Garmin GPS 100 (přenosný v R22)

Garmin GPS 150 (zabudován v Mi-24DU)

Garmin GPS 155 (zabudován v Mi-24)

Garmin GPS 155 XL (zabudován v Mi-35)

Garmin GPSMAP 296 (přenosný v Mi-17 SOR)

Displej pohyblivé mapy EuroAvionics IV (zabudován v W-3A)

Displej pohyblivé mapy EuroAvionics EuroNav III (zabudován v EC 135 T1)

Displej pohyblivé mapy Dornier DKG 3 (přenosný, používán u LS Policie)

Displej pohyblivé mapy Dornier DKG 4 (zabudován v EC 135 T2 u LS Policie)

Displej pohyblivé mapy Moving Terrain Air Navigation Systems Aktiengesellschaft MT Vision Air II (zabudován v Bell 427)

VOR/ILS/MKR/DMI/GPS Navstar Garmin GNS 430 (displej pohyblivé mapy + rádio) (zabudován v EC 135 T2)

Displej pohyblivé mapy EuroAvionics EuroNav V RN6 s externím senzorem GPS a výstupem na dva displeje EHSI typu Barco MDU-268 a satelitním datalinkem (zabudován v W-3A, modernizované Mi-171Š)

Garmin GNC 250XL (displej pohyblivé mapy + rádio) (zabudován v R22)

CMC Electronics CMA-3024 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Easterline (dříve CMC) Electronics CMA-5024 (GLSSU) (s pomocí SBAS umožňuje přesné GPS přistání) (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Displej pohyblivé mapy EuroAvionics EuroNav 7 (zabudován v Bell 412EPI)

Garmin GTN 750 (displej pohyblivé mapy + rádio) (zabudován v Bell 412EPI)

Heliport ve Fakultní nemocnici v Motole byl modernizován zavedením přistávacího postupu EGNOS. Ten umožňuje pilotům vrtulníků bezpečné přistání na jejím střešním heliportu i za nepříznivého počasí. EGNOS (The European Geostationary Navigation Overlay Service) je evropský regionální augmentační satelitní systém. Zlepšuje výkon globálních navigačních satelitních systémů tím, že poskytuje vyšší úroveň přesnosti během přistání. Ukázkový let toho přistání proběhl začátkem prosince 2020, kdy vrtulník Airbus H135 od LS Policie České republiky vybavený systémem EGNOS, přistál na Motolském heliportu za pomocí navigace EGNOS. Zdroj. Agentura pro evropský GNSS.

FMS (Flight Management Systems)

Easterline (dříve CMC) Electronics CMA-9000 s externím senzorem GPS CMA-3024, novější CMA-5024 umožňující GLS  a výstupem na displej EHSI typu Rockwell Collins MFD-255EF a DMAP displeje DMAP Barco MDU-268. Součástí zástavby bude zařízení Targa Electronics Systems Data Loader Unit umožňující přenos dat mezi pozemním PC pracovištěm a systémem FMS pomocí přenosného média PCMCIA. (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Zobrazovací systém EHSI Display (horizontální situace), EADI Display (umělý horizont), DMAP (digitální mapa)

EFIS Bendix King EFIS 50 (zabudován v Bell 412HP, Mi-8S, W-3A)

EFIS Allied Signal Aerospace EFS 40 (zabudován v EC 135 T1)

EHSI Rockwell Collins MFD-255EF (zabudován v modernizované Mi-171Š)

DMAP Barco MDU-268 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Bell BasiX Pro s dvěma zobrazovacími systémy Rogerson Kratos (zabudován v Bell 412EPI)

Přijímač nouzových signálů s radiokompasem

ARK-U2 s přijímačem R-852 (zabudován v Mi-4, Mi-8, Mi-24)

ARK-UD (114-121 a 243 MHz) (zabudován v Mi-17, Mi-171Š)

SAR DF (zabudován v Bell 412)

Rockwell Colins France MDF 124 F (zabudován v W-3A)

Rhotheta RT-600 (zabudován v Bell 412EPI)

COSPAS/SARSAT (Družicový systém monitoruje tísňové frekvence 121,5 MHz, 243 MHz, 406,025 MHz)

Vysílač nouzových signálů ELT

Pointer ELT-3000-10 (zabudován v W-3A, Mi-17 SFOR, R22)

Artex ELT 100-HM (zabudován v EC 135 T1)

KANNAD 406 AF (zabudován v EC 135 T1)

Artex C604-2HM (zabudován v EC 135 T2)

HR Smith ELT 503 využívá informace o poloze vrtulníku z externího senzoru GPS CMA-3024 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

CSAR radiostanice s GPS + Dotazovač

AN/PRC-112G (má posádka modernizované Mi-171Š) + Quickdraw2

Sledování provozu

Odpovídače XPDR a dotazovače IFF

Bendix/King KT 76A (zabudován v R22, R44, Bell 427)

Honeywell KT 76C (zabudován v R22, Mi-171Š)

KXP 756 (zabudován v Mi-8S)

SRO-2 (zabudován v Mi-4, Mi-8)

Stanice 020M (zabudován v Mi-8) ?

SRO-2M Chrom (zabudován v Mi-24) 

SRO-1P Parol nebo 62-01 (zabudován v Mi-24) ?

SRO-32-01 (zabudován v Mi-24) ?

Bendix/King APX-100 (zabudován v W-3A, Mi-8S, Mi-17 SFOR)

Bendix/King KFS 587 A (MST 67A) (zabudován v EC 135 T1)

Garmin GTX 330 (zabudován v EC 135 T2)

Raytheon AN/APX-114 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Raytheon AN/APX-119 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Kódovací výškoměr

5035P2-P44 (zabudován v Mi-171Š)

Revue Thommen AD-32 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

 

Antikolizní systém

Avidyne TAS600 (zabudován v Bell 412EPI)

Palubní radiolokátor

Primus 300 SL (zabudován v Bellu 222)

Bendix King RDR-2000 (zabudován v Mi-8S, W-3A)

Rockwell Collins TWR-850 (zabudován v modernizované Mi-171Š)

Stormskop

BF Goodrich Stormscope (zabudován v Bell 412HP)

Palubní zapisovače

Zapisovač letových dat FDR

SARPP-12DM (zabudován v Mi-24)

SARPP-12DIM (zabudován v Mi-8, Mi-17)

BUR-1-2 (zabudován v Mi-171Š)

BUR-1-2Ž (zabudován v Mi-8 OK-XYC)

SPEEL PRAHA s. r. o. FDR39HG (zabudován v Mi-17)

SPEEL PRAHA s. r. o. FDR 39HGM (zabudován v Mi-24)

SPEEL PRAHA s. r. o. FDR59B-H (zabudován v W-3A)

BUR (zabudován v Mi-35)

Zapisovač zvuku v kabině CVR

MS-61 (zabudován v Mi-8, Mi-24)

P-503 (zabudován v Mi-8)

P-503B (zabudován v Mi-171Š)

MARS-BM (zabudován v W-3A)

CVR-M1 (zabudován v W-3A)

CVFDR

SPEEL PRAHA s. r. o. CVFDR CARE-03 (nahrazuje záznamové zařízení a ovládací panel původního BUR) (zabudován v modernizované Mi-171Š)