Datalink v našich vrtulnících
04.12.2014
V září 2000 během zasedání MMF a SB Praze LS Policie použila zapůjčený termovizní komplet LEO II (pozdější UltraForce II-EP) společnosti FLIR Systems, doplněnou down datalinkem pro přenos videosignálu z vrtulníku Bell 412 na pozemní pracoviště Policie ČR v Kongresové ulici. Stabilita a kvalita obrazu denní kamery i termovize tohoto zařízení byla velmi vysoká v porovnání se současně používaným kompletem FLIR Systems 2000FN Pro nezkušenost obsluhy minimální využití. Pozemní přijímací anténu bylo nutno ručně směrovat na vrtulník.
AVIATION SERVICE, spol. s r.o. modifikovala v roce 2002 vrtulník EC 120 Colibri S5-HCE. Americká firma BMS dodala down datalink - mikrovlnný systém pro přenos audio a video signálů z vrtulníku k pozemní stanici, a to až na vzdálenost 60 km.
LS Policie zakoupila v roce 2002 pro vrtulníky Bell
412HP tři termovizní komplety
UltraForce II společnosti
FLIR Systems s down datalinkem
firmy BMS.
Modernizovaný vrtulník Mi-171Š má blok satelitního datového přijímače/vysílače AD-STUI-01 satelitního systému Iridium, který je součástí pohyblivé mapy EuroAvionics EuroNav RN6. Ten bude sloužit pro příjem dat do systému digitální mapy a naopak dat ze systému digitální mapy na pozemní pracoviště.
Modernizovaný vrtulník Mi-171Š má systém BFTS, jehož anténa je umístěna nad místem pravého pilota. Systém poskytuje jednotný obraz o poloze vlastních vojsk.
23.9.2009 Vysočina se nejpozději do konce roku stane prvním krajem v zemi, kde budou záchranáři kompletně vybaveni novým speciálním komunikačním a informačním systémem. Takzvaný tablet systém bude nainstalován v 50 výjezdových vozech záchranné služby včetně vrtulníku. Nová technika výrazně zjednoduší a zkvalitní práci záchranářů v terénu. Systém se v kraji zavádí postupně. Po zkušební době začal ostrý provoz v červenci na Jihlavsku, kde bylo novým komunikačním systémem vybaveno 11 sanitek a vrtulník. Pokračovalo Třebíčsko a Pelhřimovsko, nyní se vybavují všechna záchranářská vozidla na Žďársku, od začátku listopadu zahájí provoz také na Havlíčkobrodsku. Dosavadní zkušenosti jsou velmi dobré, lékaři nemusí vypisovat papírovou dokumentaci, mohou využívat zabudovaný navigační systém. Drobné softwarové nedostatky se odstraňují za provozu. Kromě vestavěné GPS navigace systém lékaři umožňuje mít přímo ve voze okamžitě všechny potřebné údaje o pacientovi a místu události. Lékař má na místě přehled, kolikrát byl pacient zdravotníky ošetřován, zda může zůstat v domácím ošetření nebo musí být převezen do nemocnice. V budoucnu by mohla lékaři usnadnit rozhodování o léčebném postupu možnost přímo z místa zásahu nahlédnout prostřednictvím počítačového systému do propouštěcích zpráv pacienta z nemocnice. Zdravotník během zásahu vyplní přímo v terénu elektronicky zprávu o pacientovi. Zpráva je pak automaticky odeslána do informačního systému záchranné služby. V sanitním voze je také umístěna přenosná tiskárna, na níž posádka vytiskne kompletní dokumentaci a předá ji spolu s pacientem personálu ve zdravotnickém zařízení. Všechny zprávy v systému mají jednotnou úpravu, což následně umožňuje snadné statistické vyhodnocování výjezdů záchranné služby. Celkové náklady na zavedení tablet systému dosáhly 33 milionů korun. Dvě třetiny uhradil kraj Vysočina, zbytek pokryla zdravotnická záchranná služba z vlastních prostředků.
Rota předsunutých leteckých návodčích (FAC) na 22. základně letectva u Náměště nad Oslavou existuje již od roku 2001. Je perspektivní jednotkou, která je určena pro přípravu a výcvik skupin navedení taktického letectva. Konečným produktem výcviku je specialista, který je schopen podporovat vedení bojové činnosti jednotek pozemních sil a efektivně vést přímou palebnou podporu s využitím taktického a vrtulníkového letectva. V součinnosti s piloty 221. vrtulníkové a 222. výcvikové letky z náměšťské základny se zdokonalují v procedurách přímé letecké podpory (Close Air Support - CAS). Jelikož jsou piloti vrtulníků Mi-24 vybaveni brýlemi pro noční vidění, je možné provádět výcvik také v noci. Kromě základního výcviku v úzké spolupráci s dalšími armádami NATO (především s Velkou Británií a USA), probíhá intenzivní zdokonalovací výcvik na mateřské základně v Náměšti nad Oslavou, kde bylo po několik let organizováno rozsáhlé mezinárodní cvičení určené pro přípravu příslušníků FAC do zahraničních operací s názvem Flying Rhino - Létající nosorožec. Navíc, již dvakrát během necelého roku proběhl na základě potřeby výcviku jak létajícího personálu, tak příslušníků FAC, vysílaných do Afghánistánu, nepřetržitý vojenský výcvik s částečným vyvedením sil a prostředků 22. základny letectva. Cílem vyvedení jednotek je výcvik a zdokonalení procedur přímé letecké podpory při ostrých střelbách leteckého personálu Mi-24/35, kdy každé střelbě na pozemní cíl předchází komunikace s návodčím a následné navedení vrtulníku na určený cíl. Významným počinem zvyšující úroveň vycvičenosti návodčích, letových osádek a příslušníků pozemních jednotek byla realizace navádění CAS s integrací vzdušné střelby a minometné palby. K tomuto pomyslnému zvýšení laťky obtížnosti došlo v rámci leteckého taktického cvičení 221. vrtulníkové letky, které probíhalo v úzké součinnosti s minometnou baterií 7. mechanizované brigády na letecké střelnici Milovany v dubnu 2012. Poprvé v historii bylo během procedurálního výcviku přímé letecké podpory, který se konal tento týden v prostoru nedaleko letecké základny u Náměště, použito digitálního přenosu dat mezi leteckým návodčím na zemi a letadlem. K tomu účelu bylo použito zařízení QUICKDRAW 2. Jedná se o způsob komunikace mezi leteckým návodčím a pilotem na bázi přenosu dat, který nahrazuje hlasovou komunikaci.