Rearwin Junior 4000 s motorem Walter Polaris II

06.12.2022

Letecké oddělení firmy Baťa, a.s. na letišti Zlín zakoupilo letoun Rearwin Junior 4000 výr. č. 224.

Akciová továrna automobilů Josef Walter a spol. od 27.9.1934 provozovala letoun imatrikulovaný OK-WAO ve společnosti letounů mj. Breda Ba.15 OK-WAL, Caproni Ca.100 OK-WAM a Letov Š 39-II OK-WAN. U firmy Walter sloužil společně s ostatními letouny jako „živá“ reklama zástavby motorů Walter – v tomto případě Walter Polaris.

, .

Koncem září 1934 se měl tento letoun pilotován Janem Anderlem zúčastnit Národního letu RČs., ale krátce před samotnou akcí Anderle oznámil, že jeho zdravotní stav mu nedovoluje, aby v závodě letadlo pilotoval.


Když v roce 1935 Antonín Kumpera tovární ekipu rozpustil, dostaly se všechny zmíněné letouny pod Ministerstvo národní obrany v rámci akce „1000 nových pilotů“.

Rearwin Junior byl od srpna 1935 propůjčen Slovenskému Aeroklubu gen. M. R. Štefánika z Bratislavy.


.


.


---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


---------- Vznik slovenského štátu 14.3.1939 ----------

Civilní znaky od května 1939.

Rearwin Junior 4000 OK-WAO.


3.5.1940 byl ustanoven Slovenský Letecký Sbor (SLeS). Velitel německé vojenské mise na Slovensku gen. Otto (?) blahopřeje sborovému veliteli SLeS Imrichu Kubišovi k jeho ustavení do funkce.

Veliteľstvo SleS ústredie v Bratislave.

Rearwin Junior 4000 OK-WAO byl zařazen do SLeS.

3.12.1940 Snem Slovenskej republiky přijal Zákon o SLeS. (Slovenský letecký sbor sústreďuje príslušníkov Hlinkovej gardy, Freiwilige Schutzstaffel, Hlinkovej mládeže a Deutsche Jugend (v daľšom texte HG, FS, HM a DJ), ktorí sa dobrovoľne prihlásia, a sú pre leteckú výchovu a výcvik spôsobilí.) Sborovým velitelem se stal Imrich Kubiš.

SLeS sa stal jedinou leteckou športovou organizáciou a bol podriadený MNO. Na území Slovenska bolo pôvodne zaistených 34 motorových lietadiel (väčšina neletuschopných), pochádzajúcich z majetku predvojnových inštitúcií. V prvých rokoch vojny sa športový letecký život príliš nezmenil v porovnaní s predchádzajúcim obdobím, ale neskôr dochádzalo k postupnej stagnácii, ktorú nemohol zastaviť ani príliv nových lietadiel, nech už pochádzajúcich z vojnovej koristi (klzáky Wróna-Bis, Morane Saulnier MS.230) alebo z nemeckých dodávok (Klemm Kl 35). Motorové lietanie sa prevádzkovalo prakticky len na letiskách Vajnory a Trenčianske Biskupice, plachtárskych stredísk bolo o čosi viac. Nedostatok náhradných dielov a rôzne administratívne obmedzenia diktované vojnovou situáciou a obavou z úletov do cudziny nakoniec spôsobili, že športová letecká činnosť na Slovensku v podstate ustala do konca roku 1943.


.


.


 V roce 1943 dolétal.


.


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----