Letiště Kubinka Aэродром Кубинка

26.04.2024

18.5.1944 se (včetně 6-я заб) z letiště Ivanovo přesunuli na letiště Kubinka. Piloti již přeletěli se svými novými stíhačkami. Sovětský pozemní personál přijel vlakem. MAPA.

Poručík František Chábera rozděluje pilotům úlohy. Zleva: Vendl, Hlučka, Konfelda, Mráz, Motyčka, Chábera, Šrom.

Cvičný let v roji. V Lavočce "bílá 71" je podporučík Šrom, v "bílé 23, na pravé straně zakrytou 2 a na levé straně zakrytou 3" později 23 s malou hvězdičkou podporučík Vendl. Zdroj.

Sovětští instruktoři a čeští piloti. Křížkem jsou označeni čs. letci, kteří padnou na Slovensku během SNP. Zdroj.

Volný čas pilotů v kasárnách v Kubince. Zleva: Stehlík, Dobrovodský, Borovec, Motyčka, Šrom, Loucký, Vendl, Mráz a stojící Chábera.

Nerozlučné „dvojčata“ rotmistři Bohuslav Mráz a František Vaculík u řeky Moskva v Kubince. Oba padli na Slovensku při útoku na pozemní cíle.

Šest týdnů po zahájení byla celá procedura přeškolování 30.5.1944 ukončena komplexními zkouškami a peruť získala status bojeschopné jednotky. 

Ve dnech 1.-15.6.1944 byla skupina přeformována na 1. československý samostatný stíhací letecký pluk (1-й чехословацкий отдельный истребительный авиацонный полк 1. čechoslovackij otdělnyj istrebitělnyj aviacionnyj polk) (měl prozatím jen dvě letky místo plánovaných tří). Výzbroj pluku tehdy tvořilo 22 ks stíhacích letadel Lavočkin La-5FN. Ve stavu se dále nacházely 3 kusy spojovacích dvouplošníků Po-2. Podřízen byl 6 заб.

3.6.1944 ukázka výsledků výcviku před sovětským generálem a zástupci čs. vojenské mise v SSSR.

Slavnostní přehlídka pluku na letišti v Kubince 19.7.1944. Na snímku je sovětský pozemní personál.

Letiště v Kubince 20.7.1944. Odlet na frontu. Prostřední z třech postav v otevřeném terénu je velitel 6 заб palkovnik Šumov. Dohlíží, aby se startovalo po dvojicích. Roluje škpt. Fajtl ve své "58".

Letecký pluk byl po stránce vojenské a kázeňské podřízen 1. čs. armádnímu sboru, po stránce taktické a operační spadal od 20.7.1944 pod pravomoc sovětského leteckého svazku 2 ВА.

22.7.1944 za letounem Pe-2 přes ruský Brjansk a ukrajinské Priluky přiletěli na letiště Proskurov dnes Хмельни́цький. MAPA.