Letiště Ivanovo Aэродром Иваново

26.04.2024

14.4.1944 přijela z Moskvy první skupina na letiště Ivanovo k 6. náhradní letecké brigádě 6-я запасная авиабригада. MAPA.

Přeškolování na sovětskou techniku bylo zahájeno 17.4.1944. Intenzivní teoretická výuka probíhala rychle. Od 20.4.1944 si už mohli stíhači poprvé osahat přidělené letouny, nové Lavočkiny La-5FN, zatím na zemi v hangáru. Bývalé příslušníky RAF, "rozmazlené" poctivou celokovovou konstrukcí spitfirů, zprvu zaskočila téměř výhradně dřevěná stavba lavoček s potahem z bakelizované překližky. Pro pocit bezpečí též postrádali gyroskopické přístroje, konkrétně umělý horizont a gyrokompas. A dílenské zpracování zdaleka nedosahovalo standardu západních ekvivalentů.

Létat se začalo první květnové dny roku 1944, nejprve na dvoumístných cvičných La-5UTI (ULa-5). V době zahájení létání 3.5.1944 zároveň vznikla 128. československá stíhací peruť (1-й чехословацкий отдельный истребительный авиацонный полк 128. Čechoslovackaja otdělnaja istrebitělnaja aviacionaja eskadrila) jejíž vznik byl oficiálně oznámen 22.5.1944, tvořená právě školenými piloty.

Výcvik v létání podle přístrojů na typu UT-2.

9.5.1944 se počet stíhačů v jednotce zvýšil na 22 o dva piloty Letky 13 Slovenských vzdušných zbraní, kteří dezertovali 9.9.1943 k Sovětům.

K 16.5.1944 měl pluk ve stavu 22 kusů La-5FNa a 3 kusy Po-2.

18.5.1944 se (včetně 6-я заб) přesunuli na letiště Kubinka. Piloti již přeletěli se svými novými stíhačkami. Sovětský pozemní personál přijel vlakem. MAPA.