Letová zkušební činnost u vojáků
21.5.2000
U vrtulníku VR-1 V-25 se v roce 1948 ověřoval vliv podvěšené palivové nádrže, umístěné pod trupem, na řiditelnost vrtulníku.
5.6.1949 |
VR-1 V-25 |
? |
Hradec Králové |
Při předvádění propadnutí z výšky 20 m. |
Vlastní letovou zkušební činnost prováděl letecký zkušební oddíl, který byl v průběhu let přebudován na Letecké zkušební pracoviště. Náčelník LZ pplk. M. Dvořák. Letecký zkušební oddíl měl dvě Mi-4.
První kus vrtulníku Mi-8 přišel k Výzkumnému a zkušebnímu středisku 031 do Kbel v roce 1967. Personál se podílel u civilního podniku Slov-air s vrtulníky Mi-8 na zvládnutí stavebně montážních prací. Piloti : Zahrádka, Nusl, Jíša, ..
17.1.1968 |
Mi-8 0610 |
pplk. Zahrádka Jiří |
Vestec |
Vibrace vrtulníku. Přistání do terénu. Odlepení povrchu sekcí u 2 listů rotoru. |
.
12.2.1968 |
Mi-8 0910 |
mjr. Nusl Zdeněk |
? |
Vysazení levého motoru v podmínkách námrazy. |
.
15.5.1971 |
Mi-8 0910 |
mjr. Nusl Zdeněk |
Ostrov u Piešťan |
Samovolné odpadnutí pravého okna pilotní kabiny. Poškozeny listy rotoru a stabilizátor. Přistání. |
Velitel letky a zkušební pilot pplk. Ing. Zdeněk Nusl. ZV ILS LZO pplk. Miloš Volavka.
23.2.1977 |
Mi-8T 0910 |
pplk. Nusl Zdeněk, pplk. Bílek, kpt Plzák |
Sazená |
Při vzletu rána. Na výzvu výsadkářů pilot přerušil a přistával. Vrtulník se ztočil doprava směrem k oraništi. Pilot brzdil rotorem a listy urazily ocasní nosník. (Všechno bylo jinak.) |
Letecký zkušební oddíl po odvelení Mi-8 měl dvě Mi-4.
Výzkumné a zkušební středisko 031 se přejmenovalo v roce 1978 na Výzkumný ústav 030.
V únoru 1979 byla předána Mi-8 0910 do prostějova.
Příslušníci VÚ 030 v roce 1985.
Posádka Šebánek, Mikšík, Gurník přeletěla 4142 ze Kbel do Nového Města nad Metují 14. dubna 1986. Byl to poslední let s Mi-4 v historii tohoto typu u nás. Foto.
Letecké zkušební pracoviště dostalo jednu Mi-2 a později jednu Mi-17.
Vojskové zkoušky vyzbrojených Mi-2 v roce 1986. Vyzkoušela se střelba s kulomety, NŘS a protitankovými řízenými střelami "Maljutka" odpalovaných z Mi-2 od 1.spojovací letky (Líně).
V srpnu 1988 byla předána prostějovská Mi-8 3932 k VÚ 030.
Šéf zkušebních pilotů - plk. Ing. Oldřich Pelčák.
Zkoušela se Mi-17Z-2.
V roce 1989 se zkoušelo použití raketometů RM-122 po 4 NŘS S-13 (Grad L) (L+K 17/93) z vrtulníku Mi-24V od 11. vrp (Bory) včetně střeleb na střelnici v Malackách. Podrobnosti.
Podobně se vyzkoušeli tyto rakety i na Mi-17.
Od ledna 1995 Letecký zkušební odbor LZO VÚ 9026 - velitel Rada Josef a 2.výzkumná letka s Mi-2, Mi-17 ve Kbelích.
ZV pro logistiku Dvořák. Zkušební piloti vrtulníků - Karel Jančík, Vladimír Pružina. Palubní technici - Lubor Hanuš, Stanislav Verzich.
Vojskové zkoušky vrtulníku W-3A Sokol v zimě 1996-97.
V roce 1997 přechod na západní oleje. Náhrada sovětských olejů za oleje západní provenience se moc nepovedla a vedlo to k nehodě Mi-17 v Bosně a ke zadření 23 motorů u Mi-2. S vrtulníkem Mi-2 se nalétalo zkušebně 50 hodin s olejem AeroShell 555 místo B-3V, ač výrobce motoru tento olej neschválil pro použití. U 34. zŠL postupně v roce 1997 se zadřelo 23 motorů GTD-350. Dnes se používá olej Castrol 5000.
V lednu 1999 vrtulník Mi-17 0830, který je ve stavu LZO prodělal svoji první generální opravu a byl opatřen novým standardem ochranných zbarvení.
Na podzim 1999 LZO přešlo do Pardubic k 34. zŠL.