Letová zkušební činnost u vojáků

21.5.2000

U vrtulníku VR-1 V-25 se v roce 1948 ověřoval vliv podvěšené palivové nádrže, umístěné pod trupem, na řiditelnost vrtulníku.

5.6.1949

VR-1 V-25

?

Hradec Králové

Při předvádění propadnutí z výšky 20 m.

Vlastní letovou zkušební činnost prováděl letecký zkušební oddíl, který byl v průběhu let přebudován na Letecké zkušební pracoviště. Náčelník LZ pplk. M. Dvořák. Letecký zkušební oddíl měl dvě Mi-4.

První kus vrtulníku Mi-8 přišel k Výzkumnému a zkušebnímu středisku 031 do Kbel v roce 1967. Personál se podílel u civilního podniku Slov-air s vrtulníky Mi-8 na zvládnutí stavebně montážních prací. Piloti : Zahrádka, Nusl, Jíša, ..

17.1.1968

Mi-8 0610

pplk. Zahrádka Jiří

Vestec

Vibrace vrtulníku. Přistání do terénu. Odlepení povrchu sekcí u 2 listů rotoru.

12.2.1968

Mi-8 0910

mjr. Nusl Zdeněk

?

Vysazení levého motoru v podmínkách námrazy.

.

15.5.1971

Mi-8 0910

mjr. Nusl Zdeněk

Ostrov u Piešťan

Samovolné odpadnutí pravého okna pilotní kabiny. Poškozeny listy rotoru a stabilizátor. Přistání.

Velitel letky a zkušební pilot pplk. Ing. Zdeněk Nusl. ZV ILS LZO pplk. Miloš Volavka. 

23.2.1977

Mi-8T 0910

pplk. Nusl Zdeněk, pplk. Bílek, kpt Plzák

Sazená

Při vzletu rána. Na výzvu výsadkářů pilot přerušil a přistával. Vrtulník se ztočil doprava směrem k oraništi. Pilot brzdil rotorem a listy urazily ocasní nosník. (Všechno bylo jinak.)

Letecký zkušební oddíl po odvelení Mi-8 měl dvě Mi-4.

Výzkumné a zkušební středisko 031 se přejmenovalo v roce 1978 na Výzkumný ústav 030.

V únoru 1979 byla předána Mi-8 0910 do prostějova.

Příslušníci VÚ 030 v roce 1985.

Posádka Šebánek, Mikšík, Gurník přeletěla 4142 ze Kbel do Nového Města nad Metují 14. dubna 1986. Byl to poslední let s Mi-4 v historii tohoto typu u nás. Foto.

Letecké zkušební pracoviště dostalo jednu Mi-2 a později jednu Mi-17.

Vojskové zkoušky vyzbrojených Mi-2 v roce 1986. Vyzkoušela se střelba s kulomety, NŘS a protitankovými řízenými střelami "Maljutka" odpalovaných z Mi-2 od 1.spojovací letky (Líně).

V srpnu 1988 byla předána prostějovská Mi-8 3932 k VÚ 030.

Šéf zkušebních pilotů - plk. Ing. Oldřich Pelčák.

Zkoušela se Mi-17Z-2.

V roce 1989 se zkoušelo použití raketometů RM-122 po 4 NŘS S-13 (Grad L) (L+K 17/93) z vrtulníku Mi-24V od 11. vrp (Bory) včetně střeleb na střelnici v Malackách. Podrobnosti.

Podobně se vyzkoušeli tyto rakety i na Mi-17.

Od ledna 1995 Letecký zkušební odbor LZO VÚ 9026 - velitel Rada Josef a 2.výzkumná letka s Mi-2, Mi-17 ve Kbelích.

ZV pro logistiku Dvořák. Zkušební piloti vrtulníků - Karel Jančík, Vladimír Pružina. Palubní technici - Lubor Hanuš, Stanislav Verzich.

Vojskové zkoušky vrtulníku W-3A Sokol v zimě 1996-97.

V roce 1997 přechod na západní oleje. Náhrada sovětských olejů za oleje západní provenience se moc nepovedla a vedlo to k nehodě Mi-17 v Bosně a ke zadření 23 motorů u Mi-2. S vrtulníkem Mi-2 se nalétalo zkušebně 50 hodin s olejem AeroShell 555 místo B-3V, ač výrobce motoru tento olej neschválil pro použití. U 34. zŠL postupně v roce 1997 se zadřelo 23 motorů GTD-350. Dnes se používá olej Castrol 5000.

V lednu 1999 vrtulník Mi-17 0830, který je ve stavu LZO prodělal svoji první generální opravu a byl opatřen novým standardem ochranných zbarvení.

Na podzim 1999 LZO přešlo do Pardubic k 34. zŠL.