Týlové zabezpečení na letišti Kbely

04.08.2016

Úkolem leteckých základen v poválečném období bylo všestranně zajišťovat pozemní činnost leteckých útvarů. Letecká základna se zpravidla vytvářela pro jedno letiště na němž mohl být dislokován jeden, ale i více leteckých pluků. Do složení letecké základny náležely velitelství se štábem, hospodářská správa (hospodářské oddělení, účtárna, intendanční sklad, technický sklad), letištní správa, technická letka (spojovací četa, dopravní četa, fotoroj), pomocná letka (ošetřovna, kuchyně, strážní a pomocné mužstvo) a dílny.  

20.5.1945 vznikla strážní letky.

26.5.1945 zřízena Technická správa Kbely. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb Velitelství letectva. V působnosti byla letiště Liberec, Kumr, Hvězdov, Hodkovice, Zbraslavice, Boží dar, Čakovice, Pardubice, Havlíčkův Brod, Vysoké Mýto, Humpolec, Skuteč a příslušné sklady.

18.6.1945 bylo Velitelství letiště Kbely přejmenováno na Letištní peruť Kbely. Velitel pplk. let. Karel Navrátil a od 4.12.1945 mjr. let. Bohumír Sedlák.

24.9.1945 byla Letištní peruť Kbely přejmenována na Letištní peruť 1, určená zabezpečovat nové útvary. Nacházející se v podřízenosti Velitelství 1. letecké oblasti a od ledna 1946 Velitelství letectva 1. oblasti.

V říjnu 1945 vznikla Letištní správa Kbely, která měla zabezpečovat místní letiště. Ta dávala k dispozici svoje zařízení a personál Letištní peruti 1

V březnu 1946 se uskutečnila reorganizace perutě a letištní správy na Leteckou základnu 1 VÚ 4638. Velitel byl mjr. let. Bohumír Sedlák, od 15.2.1949 pplk. let. Eduard Jokl, od 1.3.1949 mjr. let. Čestmír Frič, od 31.7.1949 plk. let. František Sklenář.V této podobě útvar setrvala až do počátku 50. let. 

LZ 1 zabezpečovala postupně 1. ld, LP 10, LP 12, 3. ld. LP 7, LP 8, Fotoleteckou skupinu, LDP, Cvičnou letku 1, LP 25.

Od 1.6.1947 se nacházela ve složení I. leteckého okruhu.

Letecká základna 1 od 1.10.1949 VÚ 9450. Zabezpečovala taky provoz v Klecanech a v Žatci.

Výstavba betonové VPD.

LZ 1 zabezpečovala postupně dále Výcvikovou letku tryskových letadel při LVÚ, 4. lt LP 41, LP 47.

V souvislosti s přemístěním  1. lp do Kbel (spolu s 8. lp a velitelstvím 3. ld) se stala situace v zajištění všech útvarů a jednotek ve Kbelích neúnosná a proto zde vznikla další, nová 5. letecká základna, která byla zřízena k 1.12.1950 ve Kbelích, k zabezpečení 1. leteckého dopravního pluku.

V závěru roku  1950 došlo k reorganizaci leteckého týlu - 31.12.1950 z I. leteckého okruhu vznikla 1. letecká technická divize VÚ 4570).

Bylo změněno označení, vznikly  nové letecké základny. Od 1.1.1951 vznikla 1. letecká základna VÚ 9450, v březnu 1951 vznikl 1. letištní prapor VÚ 9450 s velitelem plk. Sklenářem. Při přemístění 1. lp k přezbrojení  do Mladé jej 1. lpr následoval také. (Týl na letišti Mladá.)

Z podstaty 5. letecké základny na jaře r. 1951 vznikl 5. letištní prapor VÚ 5951 s velitelem pplk. Žáčkem.

K .???1951 zřízen 23. letištní prapor VÚ 8682 pro nově zřízený 11. letecký pluk (11. lspp). V prosinci 1951 byl 23. lpr přemístěn na letiště Žatec. (Týl na letišti Žatec.)

Dalším týlovým útvarem, vzniklým  v r. 1951 ve Kbelích byl 31. letištní prapor VÚ 9687. Byl určen k týlovému zabezpečení 47. lp/47. lzp. Velitelem 31. lpr byl mjr. Sosenka. Ten zabezpečoval až do r. 1954, kdy byl 47. lzp přemístěn do Mladé.

V říjnu 1954 jej vystřídal 8. lsp přemístěný z Dobřan/Líní do Kbel. Jeho týlové zabezpečení "převzal" 31. letištní prapor. Počátkem října 1959 byly oba útvary přemístěny do Mošnova. (Týl na letišti Mošnov.)

5. letištní prapor zde působil až do podzimu 1959 (z 1. ldp vznikl 1. dlp a v r. 1956 1. dvlp). Po redislokaci 1. dvlp do Prostějova byl 5. lpr přemístěn do Prešova. (Týl na letišti Prešov.)

V roce 1963 byl z Klecan do Kbel přemístěn 50. spojlp a s ním jeho zabezpečovací útvary: 8. letištní prapor a 16. prapor RTZ.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

23. 8. 1974 byl 50. spojovací letecký pluk ve Kbelích přejmenován na 3. dopravní letecký pluk. Oba zabezpečovací útvary zůstaly. V tomto složení spolu působily do r. 1985.

Na jejich základě zde vznikl Dopravní letecký pluk MNO (název se postupně měnil) a jeho týlové a RTZ převzal reorganizovaný útvar, vzniklý na podstatě 8. lpr a 16. prrtz -  8. prapor letištního a RTZ.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Tento letištní a radiotechnický zabezpečovací útvar byl v červnu 1993 přejmenován na 3. LZ a v r. 1994 na 6. LZ. Od července 1994 pak v rámci 6. z DL. V jejím rámci působí Letecké technické zabezpečení. Úkoly "týlové služby" plní letka letištní provozní techniky a letka leteckého zabezpečení.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.