238 отдельный вертолётный полк (238 овп) "войсковая часть полевая почта 95730". Зволен /Слияч/

365 отдельный батальон аэродромно-технического обслуживания (365 обато) "войсковая часть полевая почта 23434" Зволен /Слияч/

463 отдельная рота связи и радиотехнического обеспечения (463 орсрто) "войсковая часть полевая почта 23367" Зволен /Слияч/

17.06.2021

В период с мая 1977 года по 22 октября 1990 года на аэродроме базировался 238-й отдельный вертолётный полк "войсковая часть полевая почта 95730" на вертолетах Ми-8ТВ, МТ (1977—1992), Ми-24Д (1977—1988), Ми-24В, П (1985—1992) обслуживал отдельный батальон аэродромно-технического обслуживания (обато) и отдельная рота связи и радиотехнического обеспечения (орсрто) 365-й обато (в/ч 23434) и 463-я орсрто (в/ч 23367). 238 овп – пришёл с Бердичева, Украина, (ПрикВО), 131 сад ВВС ЦГВ. Вертолетный полк (две аэ Ми-24 и 1аэ Ми-8).

Od května 1977 na Sliači sloužil 238 отдельный вертолётный полк vyzbrojen vrtulníky Mi-24D a Mi-8T. Tento pluk disponoval třemi letkami o celkovém počtu do 60 vrtulníků. Dvě letky byly vyzbrojené útočnými Mi-24D, zatímco zbývající letka měla transportní Mi-8TB/MT. Každá letka se skládala z pěti rojů (zvenó) po čtyřech vrtulnících. Část vrtulníků zřejmě plnila bojovou podporu celému 28-й армейский корпус se sborovým velitelstvím v Olomouci.

V listopadu 1977 se Mi-24A vrátily do SSSR.

Od prosince 1977 přezbrojování 1. a 2. letky na vrtulníky Mi-24D.


.


Sovětská agrese v Afghánistánu od 24.12.1979.


.


Spojenecké cvičení Družba 82.


Ve dnech 7. a 8.6.1983 se piloti našeho 51. vrp z Prostějova zúčastnili návštěvy sliačského pluku a po oba dva dny létali ze zdejšího letiště. Dva naši piloti si rovněž mohli vyzkoušet i zdejší trenažér na Mi-24.

Veřejnosti se poprvé bitevní vrtulníky ze sliačského pluku představily v srpnu 1984, když se leteckého dne k 40. výročí SNP na letišti Očová zúčastnil roj sovětských bitevních vrtulníků Mi-24D. Stroje pocházely z prvních výrobních sérií, neboť neměly nainstalovány filtry PZU na vstupech k motorům a infrarušič L-166V-11E "Ispanka". Zajímavá je kamufláž těchto vrtulníků, neboť nemají klasickou "trojlístkovou" kamufláž, ale stejný nátěr a rozmístění polí jako naše první Mi-24D. (L+K 23/84)  


Spojenecké cvičení Štít 84.


26.4.1986 vybuchla atomová elektrárna v Čornobylu.

Spojenecké cvičení Družba 86.

V roce 1986 proběhlo na Sliači a přilehlém VVP Lešť cvičení Podzim 86, kterého se zúčastnila naše letka vrtulníků Mi-24D z 51. vrp  z Prostějova.


.


Přibližně na konci první poloviny 80. let začíná pluk dostávat nové a modernější verze "čtyřiadvacítek", jako Mi-24V/P či speciální verze Mi-24RChR/K. Rovněž transportní Mi-8TB jsou postupně doplňovány modernějšími Mi-8MT (Mi-17).

Dodané Mi-24RCh sloužily k běžnému výcviku pilotů bitevních Mi-24, neboť pro ně chyběli vyškolení specialisté pro obsluhu zařízení pro radiační a chemický průzkum. Zde se tedy do monitorování situace po Čornobylu zřejmě zapojily ještě starší verze Mi-2RCh, používané v počtu cca 1-2 kusy u divizních vrtulníkových letek vojskového letectva Střední skupiny až do příchodu moderních Mi-24RCh.


Odchod Sovětské armády z Afghánistánu k 16.2.1989.

Полковник Владимир Кокарев velel 238 овп.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------


22.10.1990 238 отдельный вертолётный полк odlétl během druhé etapy stahování vojsk CGV z Československa. První stroj z celkem 54 vrtulníků vzlétl v 10.25 hodin, následován dalšími, které se po zakroužení nad městem Zvolen vydaly na 400 km dlouhý přelet na letiště Novyi Kalyniv. Video.

Na sklonku roku bylo mezi odsunutou techniku útvaru dodatečně započítáno 6 vrtulníků, které odletěly již 22.10.1990, ale nejednalo se o bojové stroje.

Pozemní sled ke svému odjezdu potřeboval 7 železničních transportů vypravených 4.-26.10.1990 z nádraží ve Vlkanové.

Přesun 362. letištního praporu a 463. roty spojení a RTZ do Sovětského svazu proběhl z téhož nádraží 9 železničními transporty ve dnech 20.10.-23.11.1990. Po krátké zastávce na letišti Kalinov v Přikarpatském vojenském okruhu, se pluk přesunul do posádky Ozinki-Slancevyj Rudnik v Přivolžsko-Uralském vojenském okruhu, kde byl sloučen s místním vrtulníkovým útvarem.

Ve Sliači zůstala pouze likvidační skupina 362. letištního praporu, která měla za úkol připravit předání opuštěných objektů.

Čs. armáda na sklonku listopadu 1990 převzala nejenom letiště SNP a letecká kasárna, ale i zaměřovač Badín, bližnou naváděcí stanici Hájníky, dálnou naváděcí stanici Dobrá Niva a muniční sklad Širiny.


V lednu 1991 následovalo předání akumulačního skladu leteckých PHM ve Vlkanové (uloženo 15 tisíc tun PHM).

Poslední transport 362. letištního praporu opustil nádraží ve Vlkanové 20.1.1991.