1. dopravně-výsadkový letecký pluk VÚ 2073 Mošnov
21.07.2024
Ve dnech 25.7. až 20.8.1960 byl 1. dvlp přemístěn do Mošnova. Pluk až do roku 1969 měl 3 letky Il-14/Av-14 (každá 9 letounů). Týlové zabezpečení zajišťoval 25. letištní prapor a 52. prapor PZN, od 1.9.1963 "přejmenován" na 52. pr rtz.
<>Velitel 1. dvlp pplk. Jurkovič Štefan 24.10.1961.Velitel 1. dvlp pplk. Ing. Penker Jiří od 25.10.1961 do 24.6.1965.
V Prostějově působila pro potřeby výsadkářům letka An-2 v letech 1962-1971, podřízená 1.dvlp v Mošnově. Historie.
S rostoucí potřebou vojskových armád na taktickou podporu a přepravu vojsk nestačil již 1. dvlp plnit požadavky. Od roku 1964 do 1.10.1969 byl podřízen 46. dvld Olomouc.
Velitel 1. dvlp plk. Grolmus Vladimír od 25.6.1965 do2.11.1977.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
V období 1969 až 1974 měl 1. dvlp 2 letky Il-14/Av-14 a odloučenou část v Prostějově.
Od roku 1974 1. dvlp měl opět 3 letky Il-14/Av-14.
Letouny An-2 byly v roce 1977 předánu Svazarmu.
Velitel 1. dvlp plk. Ing. Bárci Arpád od 3.11.1977 do 31.3.1983.
Od 19.9. do 3.10.1980 provoz Il-14T ze záložního letiště Stránecká Zhoř či Měřín.
Koncem roku 1980 dostává 1. letka 2 letouny An-12 a od října 1982 do listopadu 1983 přichází 6 letounů An-26.
Velením pověřen ZV plk. Ing. Vandl Otto od 1.4.1983 do 15.10.1985.
V roce 1984 dostává 1. dvlp 9 letounů L-410 UVP, M, T.
V roce 1985 zrušeny Il-14/Av-14.
Od 28.9. do 1.10.1985 provoz An-26 ze záložního letiště Stránecká Zhoř či Měřín.
Velitel 1. dvlp plk. Mgr. Pešta Vladimír od 16.10.1985 do 31.8.1993.
V důsledku zařazení vrtulníků do stavu 1. dvlp v r. 1986 byl tento "přejmenován na 1. smíšený dopravní letecký pluk s ponechání krycího čísla VÚ 2073.
Odkazy: Miroslav Moudrý - 1. letecký dopravní pluk. Svět křídel 77, 2005