Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.
07.12.2019
4.11.1979 obsazení velvyslanectví USA íránskými studenty. 25.4.1980 nezdařený pokus osvobodit rukojmí na velvyslanectví USA. Anglicky. Vrtulník během vzdušného pojíždění se v mračnu prachu srazil s letounem.
Video: - Nehoda AH-1 v prachu.
Izraelská firma Elbit Systems Ltd. představila svou pokročilou technologickou novinku Dust-Off. Jde o řešení problému pilotů vrtulníků během přistání v terénu při nízké viditelnosti (LVL - Low Visibility Landings). V aktivních bojových zónách se vojenské vrtulníky během plnění taktických úkolů přepravy vojáků, výzbroje a materiálu často vystavují značnému nebezpečí, které souvisí s omezenou viditelností v důsledku zvíření jemných částic zeminy a prachu nosným rotorem v blízkém okolí místa přistání. Zvířený prach se tak rychle ocitne ve vzduchu kolem vrtulníku a pilot ztratí vizuální kontakt se zemí v nejnáročnější fázi letu - těsně před dosednutím na terén. Podobná situace nastane v případě přistání vrtulníku na zasněžený terén. Je jasné, že takové situace se v bojových akcích velmi rychle stanou velmi nebezpečnými. To je i důvodem snah o hledání vhodného způsobu řešení. S jedním takovým řešením pro zajištění bezpečného přistání přichází firma Elbit Systems. Dust-Off poskytuje pilotům vrtulníků dokonalou situační výstrahu, vytváří předpoklady k tomu, aby se s vrtulníkem bezpečně vyhnuli terénním překážkám, jako např. stromům, stožárům, elektrickému vedení apod. při omezené viditelnosti a nepříznivých meteorologických podmínkách v prostoru přistání. Dust-Off k tomu využívá integrovanou soustavu elektronického vybavení - brýle pro noční vidění ANVIS/HUD(r)-24T (Ve Velké Británii známé jako DNVG) se sledovacím systémem na přímou rádiovou viditelnost LOS Tracker, laserový radar (LADAR) SWORD a systém digitální mapy DMS (Digital Map System). ATM online 29.7.2008
Od 2.12.2008 se 55 příslušníků 23. vrtulníkové základny z Přerova účastnilo
v Izraeli cvičení Etzion 2008. Cílem tohoto cvičení bylo připravit
osádky vrtulníků Mi-171 Š na jejich plánované nasazení v Afghánistánu v
druhé polovině příštího roku. Vzhledem ke geografickým podmínkám Česka
byla část přípravy pilotů vrtulníků a létajícího a zabezpečujícího
pozemního personálu realizována v zahraničí. Ve Francii posádky
vrtulníků absolvovaly v září výcvik v létání ve vysokohorském terénu
v nadmořských výškách pohybujících se až nad 2800 metrů. V Izraeli
je výcvik zaměřen na létání v prašném a pouštním prostředí. S průběhem
a podmínkami náročného výcviku se přímo v Negevské poušti seznámil
náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Vlastimil Picek společně
s velitelem vzdušných sil AČR generálmajorem Ladislavem Minaříkem a
velitelem 23. vrtulníkové základny z Přerova podplukovníkem Jaromírem Šebestou,
kteří navštívili cvičící vojáky na základně Ovda izraelských vzdušných
sil ve dnech 16. a 17.12.2008. Po příletu na leteckou základnu
izraelské armády Ovda se generál Picek
krátce setkal s velitelem Izraelských vzdušných
sil generálmajorem Ido Nehushtanem. Společně diskutovali o podmínkách
a průběhu výcviku českých vrtulníkářů v Izraeli. V závěru
setkání poděkoval generál Picek generálu Nehushtanovi za vstřícnost
izraelské armády a vytvořené podmínky pro výcvik našich vojáků v
Izraeli. Poděkování zopakoval i v telefonickém rozhovoru s náčelníkem
Generálního štábu Izraelských ozbrojených sil generálem Gabim Aškenazim,
který se o průběh výcviku osobně velmi zajímal. Podplukovník Petr
Schwarz, který bude velet prvnímu kontingentu vrtulníkové jednotky v Afghánistánu,
poté seznámil generála Picka s průběhem výcviku a se specifiky, se
kterými se museli čeští piloti při výcviku v poušti potýkat. Při
svém dokladu vyzdvihl, že je to pro české piloty, techniky, palubní střelce
a konečně i pro pozemní zabezpečující personál jedinečná zkušenost a
jeden z nejdůležitějších a nejpotřebnějších výcviků před vlastním
nasazením. „Od 7.12. jsme absolvovali 900 letů, při
kterých jsme nalétali přes
91 letových hodin“, uvedl podplukovník Schwarz. „Cvičili jsme létání v poušti
a prašném prostředí jak ve dne, tak i v noci za použití NVG (brýlí
pro noční vidění). Létali jsme jednotlivě i ve formacích. Trénovali jsme
létání v nízkých výškách, vzlety a přistání v neznámém
terénu. Zaměřili jsme se i na taktiku letů, která je důležitá zejména
pro plnění úkolů v Afghánistánu, kde hrozí napadení vrtulníků.
Pokud mám létání v pouštních podmínkách k něčemu přirovnat,
tak je to jako když couváte do garáže se zavřenýma očima,“ popsal náročné
podmínky výcviku podplukovník Schwarz. Zdůraznil, že v této
souvislosti je třeba věnovat značnou pozornost následné údržbě techniky,
protože dochází k jejímu zvýšenému opotřebování. „Prach a
písek je všude a může zničit všechno,“ dodal. Ocenil přitom pomoc a
cenné rady, které jim poskytli izraelští instruktoři. Jeden z nich,
který se účastnil přímých bojových operací v posledních letech,
potvrdil, že létání v těchto podmínkách je velmi náročné. „Byl
jsem překvapen profesionalitou a přístupem českých pilotů k výcviku,“
uvedl izraelský instruktor a dodal, že izraelští piloti vrtulníků mají
obrovské zkušenosti z létání v přímých bojových operacích. Přes
93% osob z bojové zóny bylo evakuováno právě vrtulníky a řada z nich
se přitom ocitla pod palbou. Instruktor zdůraznil, že právě v těchto
situacích je rozhodující kvalitní příprava v taktickém létání,
protože dostat se k cíli a zpět, kdy více jak 30 sekund na
jednom místě
znamená ohrožení pro vrtulník, záleží právě na úrovni vycvičenosti
posádky. „Jsme připraveni vám předat jak zkušenosti z létání, tak
i z následné údržby vrtulníků,“ uvedl na závěr. Posádky vrtulníků
pak předvedly generálu Pickovi své umění přímo za letu. Oblaka zvířeného
prachu mapovala jejich cestu Negevskou pouští. Při neformálním setkání a
rozhovoru s posádkami vrtulníků pak generál Picek ubezpečil všechny
cvičící, že velení AČR klade velký důraz na to, aby jednotka měla před
nasazením veškeré potřebné vybavení a techniku, které jsou nezbytné pro
plnění úkolů v Afghánistánu. „Do mise budete vysláni až po splnění
všech podmínek včetně nalétaného počtu hodin na modernizovaných vrtulnících,“
dodal generál Picek. V závěru návštěvy Izraele se generál Picek
setkal s velitelem vrtulníkového letectva Ozbrojených
sil Izraele brigádním generálem Yakovem Shaharbanim. Ten zdůraznil připravenost
izraelské armády na případnou další spolupráci i v následujících
letech. Čeští vrtulníkáři ukončí letecký výcvik 18.12. Do Česka se i
s technikou vrátí 21.12.. Do té doby musí tři vrtulníky Mi-171 připravit
na přepravu letounem An-124. Podívejte
se na výcvik českých pilotů vrtulníků v izraelské poušti
DSTL (Ferranti Technologies) systém pro přistání v prachu. ATM 4/11