Modřany

05.03.2021

, , od 12.1926.

V roce 1930 vznikla Místní skupina MLL Modřany. Její členové si pod vedením modřanského rodáka ing. Jana Haissingera postavili podle získaných plánů kluzák Zögling II a začali létat na točenském svahu. Zdroj.

V roce 1935 bratři Karel a Míla Brabcové si v půdních prostorách modřanského nádraží postavili kluzák Skaut Standard s křídly takových rozměrů, že museli probourat štít domu, aby mohli na dvoře celý letoun sestavit.

V roce 1936 zkonstruoval ing. Haissinger svůj první kluzák s gondolou, ale ještě před dokončením mu jej za protektorátu zabavili německé úřady.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

V roce 1938 si Modřaňáci přivezli z obsazeného pohraničí další kluzák Zögling se zvětšeným rozpětím.

Před druhou světovou válkou i během ní organizoval ing. Haissinger v modřanské chlapecké a měšťanské škole výstavy unikátních leteckých modelů. Značně mu konkuroval modelář Ladislav Neubert, konstruktér leteckých modelů typu NELA a konstruktér leteckých přístrojů u Klevinů. 

Za okupace se v Modřanech omezil letecký sport na modelářství. 

Ing. Haissinger konstruoval u Klevinů v Modřanech letecké přístroje a připravoval konstrukci jednomístného větroně s pomocným tlačným motorem.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Po osvobození se modřanská skupina leteckých nadšenců - Hodek, Štorch, Brabec, Haissinger a další - pustila do práce. Z Polska si přivezli množství leteckého materiálu včetně tří automobilů. Od modřanské firmy Klevin převzali darem dřevěnou montovanou halu o rozměrech 12,5 x 45 m.

Létalo se na svahu zvaném Nouzov u vesnice Točná.

18.11.1945 začalo na darovaných letadlech létat první letecké družstvo ČNA odbočky Modřany. Instruktorem byl Vladimír Štorch.

Už 5.12.1945 splnili podmínky plachtařské zkoušky B.

V dřevěném baráku umožnili činnost modřanským skautům a začali stavět letadlo s pomocným dvouválcovým motorem DKW podle plánů ing. Haissingera.

V roce 1946 získal Aeroklub Modřany darem druhou velkou dřevěnou halu za školou T. G. Masaryka.

31. 3. 1946 bylo na nich za účasti 7 tisíc návštěvníků a četných oficiálních hostí slavnostně otevřeno letiště. Při slavnosti bylo vyřazeno prvních 20 plachtařů vyučených na Točné, z toho 7 plachtařů z modřanské skupiny, mezi nimi Věra Šlechtová-Špačková z Vrchlabí, několikanásobná mistryně ČSR v létání a dlouholetá náčelnice ústřední letecké školy ve Vrchlabí.

V roce 1947 ČNA odbočka Modřany měla 150 členů, z toho čtyři děvčata. Provozovala dva kluzáky.

Modřaňák František Tůma v roce 1947 splnil poslední podmínku k získání stříbrného C přeletem na větroni typu Grunau Baby IIb z Točné do Mladé Vožice. Provedl také jako první Modřaňák looping na Grunau Baby IIb.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Na letišti Točná bylo v poválečném nadšení letecky přeplněno. Členové ČNA odbočky Modřany se proto dohodli se členy ČNA odbočky Radotín a Zbraslav že na polích mezi Zbraslaví a Radotínem vybudují letiště o rozměrech větších než 1 km. Jejich nový aeroklub se jmenoval ČNA Modřany, Radotín, Zbraslav. Provoz od roku 1948, oficiálně od roku 1949.

Větší část modřanských pilotů začala pak od ledna 1949 létat na letišti Radotín-Zbraslav. Létal tu i pplk. Vladimír Šimůnek z Dobřichovic. V té době byl vojenským pilotem ve Kbelích. Se svým bratrem zkonstruoval letoun Kuňkadlo, které je dnes vystaveno v Národním technickém muzeu na Letné vedle Kašparova Blériota. Na letišti byla také početná modelářská a parašutistická skupina.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Od roku 1950 název Čs. svaz lidového letectví, základní skupina Aeropal Modřany.