Výcvik na ultralehkých vrtulnících (LAA)

04.11.2019

Zájemce by měl kontaktovat provozovatele ultralehkých vrtulníků. Informace můžete najít na stránkách LAA. Provoz ultralehkých vrtulníků.

Upozornění: tímto vrtulníčkem nesvezete vaši tlustou tchýni. Pokud ji chcete svést, musíte mít výkonnější vrtulník.

Výcvik na vrtulnících

a kde na to vzít?

Abyste mohli svést své známé vrtulníkem, který unese i vaší tlustou tchýni, musíte získat průkaz způsobilosti soukromého pilota vrtulníku PPL(H) (ten neopravňuje k létání za úplatu). Výcvik se dělá v Registrovaném zařízení pro piloty vrtulníků (RZ(H) Organizace pro výcvik leteckého personálu.

Praktický výcvik se provádí podle ÚCL schválených Osnov pro výcvik, přeškolování a zácvik. Nejdříve je nutno prostudovat typ vrtulníku na kterém budete provádět výcvik - což znamená prostudovat si průvodní technickou dokumentaci - letovou příručku, technický popis a nahlédnout do dokumentace pro obsluhu, údržbu a opravy), poté už nic nebrání tomu, abyste se s instruktorem vznesli.

Před sólo lety musí žák absolvovat lékařské vyšetření a získat tak zvaný Medical. Prvotní zdravotní způsobilost se prověří podle předpisu JAR FCL-3 a to v odborných zdravotnických zařízeních. Pro budoucí profíky je dobré získat 1. třídu JAR-FCL a vstupní zdravotní prohlídku s vámi udělá Ústav leteckého zdravotnictví v Praze ÚLZ. Pro PPL(H) stačí 2. třída JAR-FCL, kterou s vámi může udělat schválený doktor.

Dále před sólem je nutno prostudovat ovládání radiostanice a vykonat přezkoušení na Českém telekomunikačním úřadě a tím získat Omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. (Otázky od stránky 10/57 do 14/57 a od 8/44 do stránky 13/44. Otázek je 40+60+40.)

 

A můžete letět sólo lety. Instruktor na zemi se bude potit strachy :-)

 

Žák vstřebává další a další znalosti. Pomalu dostává do hlavy velké množství informací. Samostudiem si je musí utřídit. Zkušební otázky, které najde na webu, mu pomůžou se zorientovat. Instruktor nejasnosti rád vysvětlí. Takto se připravujete na teoretické zkoušky. Při nich se ověřují znalosti z následujících předmětů a odborností : lidská výkonnost a omezení, letecká meteorologie, spojovací předpisy, letecká navigace, aerodynamika, letecké předpisy, vrtulníky, letecké pohonné jednotky, palubní přístroje a elektrotechnika. Teoretické zkoušky na ÚCL. 

Při výcviku je nutno odlétat minimálně 45 hodin. Po získání stanovených zkušeností a dovedností je musíte prokázat praktickou zkouškou - přezkoušení odborné způsobilosti (skill test) examinátorem FE. Tímto získáte typovou kvalifikaci vrtulníku a průkaz způsobilosti PPL(H)

Potom už můžete létat pro svoje potěšení a svést kámoše. Nezapomínejte dopisovat Zápisník letů.

 

Každý rok si musíte prodlužovat platnost průkaz způsobilost PPL(H). Podmínky jsou: teoretické přezkoušení (tak zvané "zimní školení", mít nalétán minimální počet letových hodin (2 hodiny) a vykonat přezkoušení odborné způsobilosti POZ (profi check) s examinátorem FE, který vám prodlouží průkaz způsobilosti. Vše si potvrdit do Zápisníku letů.

Absolvovat vyšetření u doktora (jak často je podle věku).

Poté už si jenom kontrolujte platnost průkazu PPL(H) a platnost průkazu radiotelefonisty. Před koncem platnosti se podivte na webové stránky ÚCL a ČTÚ.

 

Chcete li létat v zahraničí, musíte získat jazykovou doložku.

Chcete li létat s jiným typem vrtulníku, musíte si udělat typový výcvik. Je to kolem šesti hodin praktického výcviku a přezkoušení s examinátorem FE.

 

 

A pak už jen praxe a praxe. Zkušenosti z praxe.

Nejnáročnější létání: video - přibližování dřevní hmoty s CH-64 v Kanadě. To je ale dřina!