Letecká fyziologie

Fyziologické účinky pracovního prostředí letce

Atmosféra je pracovní prostředí letce. Základní význam z hlediska letecké fyziologie mají tři funkce atmosféry.

Biologická funkce atmosféry - složení atmosférického vzduchu, respirace, hypoxie, hyperventilace, mechanické účinky změn barometrického tlaku.

Ochranná funkce atmosféry - elektromagnetické a korpuskulární záření.

Aerodynamická funkce atmosféry - dva aspekty létání : stabilita atmosféry a rychlost pohybu letadla. Účinek prudkého toku vzduchu - vlečení vzduchem.

Gravitační pole - standardní přetížení, vysoké dlouhotrvající přetížení, nárazové přetížení, alternující přetížení - vibrace, Coriolisův efekt a snížená tíže či beztíže.

Hluk - hluk rotoru a z výfuku, aerodynamický hluk, hluk z radiokomunikace a hluk klimatizace. Podrobnosti.

Vysokofrekvenční elektromagnetické pole - vzrůst teploty, netepelný efekt, ochrana.

Teplotní vlivy - práce pilota v horku.

Biologické rytmy

Psychofyziologické faktory létání

Psychofyziologické aspekty vztahů v systému "pilot - letoun - prostředí".

Kvantitativní postižení - Výkonnost letce a Emoční napětí

Prostředky pro objektivní hodnocení člověka v systému "pilot - letoun - prostředí". Fyziologické indikátory - srdeční frekvence, amplituda Té vlny EKG, krevní tlak, dechové parametry, motorický systém - komponenty : korekční, informační a složka spontánních svalových mikrovibrací, metody biochemické, komunikační aktivity.

Zvláštnosti funkce smyslových orgánů za letu - zrakový, sluchový, vestibulární, propriorecepční a somatosenzorický smysl.

Orientace za letu - orientace za vidu, orientace podle přístrojů. Letové iluze a nezvyklé pocity.

Psychofyziologie leteckého výcviku a provozu

Letové návyky a obraz letu. Přeměna neletce v pilota má čtyři fáze :

  1. Fázi zvládnutí návyků pro činnost při pohybu v prostoru se šesti stupni volnosti. Senzomotorický návik pilotování prochází 3 stadii.
  2. Fázi zvládání orientace za vidu. Senzorické a rozumové návyky orientace za vidu. Obraz letu. Konceptuální model letu. Trenáž v kabině letounu.
  3. Fázi zvládání orientace podle přístrojů. Informační model letu.
  4. Fázi zvládání nestandardních a havarijních situací. Zjištění, identifikace situace.

Přeškolování - pozitivní a negativní přenos náviků. Simulátory a trenažéry.

Psychofyziologické zvláštnosti jednotlivých druhů letectva

Úloha lékaře - fyziologa v leteckém provozu.