RotorWay Scorpion Three

06.07.2016

Svých dnešních úspěchů rozhodně nedosáhla firma RotorWay “přes noc”. Jde o vyvrcholení dlouhých třiceti let technického vývoje, spoustu přesné, neúnavné a tvrdé práce skupiny lidí oddaných svému poslání: poskytovat zákazníkům po celém světě bezpečný a levný prostředek pro uskutečnění jejich snu o vrtulníkovém létání. Na počátku všeho stál zakladatel firmy RotorWay Aircraft, konstruktér, amatérský stavitel a skutečný “vizionář” vrtulníkového létání B. J. Schramm, který se už v roce 1961 rozhodl vytvořit malý vrtulník poháněný motocyklovým motorem o výkonu 40 koní. Tento první pokus se nazýval Javelin a přes mnoho konstrukčních proměn vyspěl až v první skutečně úspěšně létající jednomístný vrtulník Scorpion, uvedený na trh v roce 1967. Scorpion byla první komerčně nabízená stavebnice helikoptéry a v leteckém světě vyvolala hodně rozruchu. Bylo to experimentální letadlo v pravém smyslu toho slova a firma tím průkopnicky razila koncepci osobního vlastnictví i létání s vrtulníky. Celá věc nebyla cílena na silný obchodní úspěch, ale spíše pro nadšence sportovního létání pro radost. Cena 6000 dolarů se sice pohybovala silně nad tehdejšími cenami průměrných automobilů, ale otevírala cestu k vlastnictví vrtulníku pro mnohem širší vrstvy. Nejnáročnější přitom bylo to, aby ho dokázal postavit každý průměrný zákazník a přitom poskytoval základní prvky nutné pro bezpečný vrtulníkový let.

helo4267.jpg (108810 bytes)Ze všech tehdy dostupných pohonných systémů si firma RotorWay vybrala nejúčinnější a nejběžnější soustavu s jedním hlavním a jedním vyrovnávacím rotorem. Po analýze všech pro a proti byla pro vrtulník Scorpion vybrána koncepce polotuhého nosného rotoru, při které se patentovaným způsobem zcela odděleně ovládalo kolektivní a cyklické řízení pomocí pružně uložených lanek v bowdenech. Všechny prvky řízení pracovaly s využitím přesných ložisek a tlumicích prvků. Toto převratné řešení ve spojení s mimořádně jednoduchým rotorem a běžným pohonem přispělo k tomu, že byl vrtulník RotorWay skutečně konstrukčně jednoduchý bez toho, že by se tak dělo na úkor strukturální pevnosti draku. Původní prototyp zalétaný v roce 1966 měl ještě velmi nízkou životnost hlavních prvků. To byla jeho největší slabina, na kterou se také zaměřil další vývoj a zkoušky. Díky pomoci vnějších konzultantů a dalších kreativních nápadů amatérských stavitelů vznikla v roce 1971 zlepšená verze vrtulníku Scorpion II. Mezi její zásadní vylepšení patřila montáž hliníkových rotorových listů, použití dvoudobého motoru OMC o výkonu 115 koní (ve skutečnosti šlo o upravený lodní závěsný motor Evinrude Vulcan V-4) a masivnějšího systému náhonu (hřídelí a ložisek). Pro pohon ocasního vyrovnávacího rotoru se stále využíval systém s klínovými řemeny, což mělo příznivý vliv na bezpečnost provozu a nižší nároky na údržbu. Doba stavby tehdy trvala asi 600 hodin a u výrobce se finálně dohotovovalo mnohem větší procento draku, než je tomu u současného modelu. Scorpion II se stal mezi amatérskými staviteli velmi populární a připravil tak půdu pro to, co mělo následovat.

RotorWay Aircraft Scorpion II. v Rychnově nad Kněžnou, v březnu 2009. helo4268.jpg (77753 bytes), helo4269.jpg (94833 bytes), helo4270.jpg (97531 bytes), helo4271.jpg (85222 bytes). Foto Antonín Dostál. Takto se to přivezlo z USA je zámysl to dát do letuschopného stavu.

V roce 1974 totiž zahájila firma RotorWay práce na zásadních úpravách konstrukce vrtulníku, opět s cílem co nejvíce snížit rozsah nutné údržby na jednu letovou hodinu. První věcí, jakou bylo třeba řešit, byl neúčinný dvoudobý motor. Konstruktéři si totiž uvědomovali, že jeho trvalé a přílišné vibrace i vrozený nízký krouticí moment nelze do budoucna nijakým způsobem vyřešit. Vibrace způsobovaly rychlé opotřebovávání různých prvků a díky nim vznikaly drobné praskliny v konstrukci draku i v systému náhonu. Žádného vhodného dodavatele čtyřdobého motoru se ale nepodařilo najít, a tak se firma RotorWay rozhodla pro vývoj a výrobu své vlastní pohonné jednotky. Tím je jedinečná mezi všemi leteckými výrobci dodnes. Za vzor zpočátku posloužil plochý čtyřdobý čtyřválec Volkswagen, ale s tím rozdílem, že nový motor nazvaný RW 133 byl chlazený vodou a umístěný na výšku. Ten poskytoval tolik výkonu i krouticího momentu, že s ním nyní už dvoumístný Scorpion III úspěšně létal cestovní rychlostí 80 mil za hodinu (129 km/h) při doletu 120 mil (193 km) a nosnosti užitečného zatížení 420 liber (191 kg). Pozdější verze motoru RW 145 a RW 152 představovaly výsledky neustálého technického vylepšování a vývoje. Stejně jako většinu celé stavebnice si i motory vyráběla továrna zcela sama, od odlitků až po výkovky hřídelí.

 

Obec Lštění u Prachatic 7.9.2003 vrtulník Scorpion III. NY 658 45 helo1847.jpg (62791 bytes), helo2576.jpg (175690 bytes).

 

V roce 2005 je vrtulník na prodej. Mobil 606 957 337.

 

Technické údaje:

Vývoj :

První vzlet 197?

Motor :

 RW 152 o 100 kW

Rotor :

Pravotočivý o průměru ? m, dvoulistý

Vrtulka :

Tažná, dvoulistá

G / G max

? kg / 600 kg

Osádka :

Pilot + cestující

Spotřeba :

? l/hod

Použití :

Víceúčelový

Odkazy: L+K 13/68, 2/75, 6/05