04.11.2019
Už 2.9.1956 na leteckém dni, pořádaném ke Dni československého
letectva v Ruzyni se vrtulníky Mi-4 předvedly v sestavě 1.
ldp. První
vrtulník (Jindra, Rejhon) vezl 1 dělo, druhý (Němeček, Zahrádka) vezl vlečný
automobil. Výsadek byl proveden ve skupině do prostoru ukázky bojové činnosti
výsadkářů. Po vyložení přepravovaného nákladu do druhého vrtulníku,
který zavisel nad zemí, nastoupila po provazovém žebříku tříčlenná
skupina výsadkářů.
Po nastoupání vrtulníku do 800 m pak provedli seskok.
9.5.1957 ze čtyř vrtulníků Mi-4 od 1. dvlp (stroje D-53, D-54, D-56 a
D-57) seskočili na Strahovský stadion svazarmovští parašutisté Drobník,
Jerguš, Kadidlo, Nečas, Ryba, Urban, Valachovič, Jehlička, Koubek a Kaplan. (L+K
2/99)
Zkušební
seskok parašutisty se provedl i z XZ-35 v roce 1962. Byl jím parainstruktor
Svazarmu v Otrokovicích Alfons Kolář. Vysazení proběhlo při rychlosti asi
60 km/h, a to bez jakékoliv komplikace. (L+K 5/84)
Lučenec 1991 - výsadky z vrtulníků Mi-8 OK-DXO ,
OK-DXN
.
Nejčastěji se skákalo z vrtulníků Mi-4, Mi-8, Mi-2 a nyní z Mi-17. Typy Mi-8 a Mi-17 umožňují po demontáži zadních dveří seskok skupin. Výsadky i z vrtulníku BO 105CBS4.
W-3A Sokol nebyl vystrojen pro seskoky. Zkušební seskoky ze Sokolu v Líních v listopadu 2000. (L+K 7/01)
Výsadky z Mi-8 OK-XYB firmy AEROCENTRUM, spol. s r. o.
V červnu 2005 představila AČR ve Vyškově unikátní trenažér, který nemá ve světě obdobu.
Vrtulníkový a výsadkový trenažér JAKUB KOLOSEUM.
Výsadky na letišti v Prostějově o víkendu
22.-23.4.2006 Natáčení reklamy pro Orange. Slovenská Mi-8 OM-TMT
firmy TECH - MONT Helicopter company, s. r. o. Foto
Coyoták. Reklama Orange.
Výsadky na letišti v Příbrami 22. - 23.7.2006. ,
,
,
.
Slovenská Mi-8 OM-ORO firmy TECH - MONT Helicopter company,
s. r. o. Posádka: Ľubomir Mick, Jano Poprac a Miro Slavkovský.
Ve dnech 12. až 15.2.2007 se na prostějovském
letišti konaly vojskové zkoušky použití vrtulníku Mi-171Š k výsadkům a
současně se ověřovalo nouzové opuštění stroje z pilotní kabiny. Celý týden
výsadkáři ze všech útvarů AČR zkoušeli různé způsoby opuštění
vrtulníku. Cvičili nejenom instruktoři padákové přípravy, ale i sportovci
z Dukly a 1. výsadková rota z Chrudimi. Vrtulník Mi-171Š je schopen přepravit
24 osob, 19 výsadkářů specialistů s padáky typu křídlo a 14 výsadkářů
s plnou výzbrojí. "Všech 14 plně vyzbrojených výsadkářů je schopno
opustit vrtulník v jednom náletu pravými i levými dveřmi na rozdíl od
vrtulníku Mi-17, který má pouze jedny dveře," vysvětlil kapitán Petr
Štěpán z Ministerstva obrany ČR. Během uplynulého týdne 40 výsadkářů
uskutečnilo více než 170 seskoků s různými typy padáků, například záchranné
výsadkové služby, padáky s kruhovým vrchlíkem pro mechanizované jednotky,
speciální padáky pro průzkumníky, sportovní padáky typu křídlo, nákladní
padáky a také záchranné padáky pro piloty letounů. Z vrtulníku Mi-171Š
tak lze provádět vzdušné výsadky všech zavedených typů padáku v Armádě
České republiky," řekl major Roman Kopřiva z Velitelství společných
sil Armády.
Odkazy : L+K 2,6/74, 8/75, 20/94,
Šolc Jiří - Červené barety, Naše vojsko, 1998
Koníček, Blahoutovi - Výsadkáři a průzkumníci československé a české armády 1945-1999