Paravýsadky

04.11.2019

mil/helo155.JPG (38591 bytes)Už 2.9.1956 na leteckém dni, pořádaném ke Dni československého letectva v Ruzyni se vrtulníky Mi-4 předvedly v sestavě 1. ldp. První vrtulník (Jindra, Rejhon) vezl 1 dělo, druhý (Němeček, Zahrádka) vezl vlečný automobil. Výsadek byl proveden ve skupině do prostoru ukázky bojové činnosti výsadkářů. Po vyložení přepravovaného nákladu do druhého vrtulníku, který zavisel nad zemí, nastoupila po provazovém žebříku tříčlenná skupina výsadkářů. Po nastoupání vrtulníku do 800 m pak provedli seskok.

9.5.1957 ze čtyř vrtulníků Mi-4 od 1. dvlp (stroje D-53, D-54, D-56 a D-57) seskočili na Strahovský stadion svazarmovští parašutisté Drobník, Jerguš, Kadidlo, Nečas, Ryba, Urban, Valachovič, Jehlička, Koubek a Kaplan. (L+K 2/99)  

Zkušební seskok parašutisty se provedl i z XZ-35 v roce 1962. Byl jím parainstruktor Svazarmu v Otrokovicích Alfons Kolář. Vysazení proběhlo při rychlosti asi 60 km/h, a to bez jakékoliv komplikace. (L+K 5/84)

Lučenec 1991 - výsadky z vrtulníků Mi-8 OK-DXO helo2642.jpg (55061 bytes), OK-DXN helo6442.jpg (393767 bytes).

Nejčastěji se skákalo z vrtulníků Mi-4, Mi-8, Mi-2 a nyní z Mi-17. Typy Mi-8 a Mi-17 umožňují po demontáži zadních dveří seskok skupin. Výsadky i z vrtulníku BO 105CBS4. 

W-3A Sokol nebyl vystrojen pro seskoky. Zkušební seskoky ze Sokolu v Líních v listopadu 2000. (L+K 7/01)

Výsadky z Mi-8 OK-XYB firmy AEROCENTRUM, spol. s r. o.

helo2936.jpg (32580 bytes) V červnu 2005 představila AČR ve Vyškově unikátní trenažér, který nemá ve světě obdobu. Vrtulníkový a výsadkový trenažér JAKUB KOLOSEUM.

Výsadky na letišti v Prostějově o víkendu 22.-23.4.2006 Natáčení reklamy pro Orange. Slovenská Mi-8 OM-TMT helo2946.jpg (918070 bytes) firmy TECH - MONT Helicopter company, s. r. o. Foto Coyoták. Reklama Orange.

Výsadky na letišti v Příbrami 22. - 23.7.2006. helo3153.jpg (62545 bytes), helo3154.jpg (54290 bytes), helo3155.jpg (49825 bytes), helo3156.jpg (41343 bytes). Slovenská Mi-8 OM-ORO firmy TECH - MONT Helicopter company, s. r. o. Posádka: Ľubomir Mick, Jano Poprac a Miro Slavkovský.

Ve dnech 12. až 15.2.2007 se na prostějovském letišti konaly vojskové zkoušky použití vrtulníku Mi-171Š k výsadkům a současně se ověřovalo nouzové opuštění stroje z pilotní kabiny. Celý týden výsadkáři ze všech útvarů AČR zkoušeli různé způsoby opuštění vrtulníku. Cvičili nejenom instruktoři padákové přípravy, ale i sportovci z Dukly a 1. výsadková rota z Chrudimi. Vrtulník Mi-171Š je schopen přepravit 24 osob, 19 výsadkářů specialistů s padáky typu křídlo a 14 výsadkářů s plnou výzbrojí. "Všech 14 plně vyzbrojených výsadkářů je schopno opustit vrtulník v jednom náletu pravými i levými dveřmi na rozdíl od vrtulníku Mi-17, který má pouze jedny dveře," vysvětlil kapitán Petr Štěpán z Ministerstva obrany ČR. Během uplynulého týdne 40 výsadkářů uskutečnilo více než 170 seskoků s různými typy padáků, například záchranné výsadkové služby, padáky s kruhovým vrchlíkem pro mechanizované jednotky, speciální padáky pro průzkumníky, sportovní padáky typu křídlo, nákladní padáky a také záchranné padáky pro piloty letounů. Z vrtulníku Mi-171Š tak lze provádět vzdušné výsadky všech zavedených typů padáku v Armádě České republiky," řekl major Roman Kopřiva z Velitelství společných sil Armády.

 

Odkazy : L+K 2,6/74, 8/75, 20/94,

Šolc Jiří - Červené barety, Naše vojsko, 1998

Koníček, Blahoutovi - Výsadkáři a průzkumníci československé a české armády 1945-1999