Týlové zabezpečení na letišti Náměšť nad Oslavou

 04.08.2016

Výstavba betonové VPD.

Pro týlové zabezpečení 20. slp byl určen 19. letištní prapor VÚ 8673. Velitelem byl kpt. Josef Dvořák. Přesun 19. letištního praporu z Čáslavi do Náměšti nad Oslavou bylo nařízeno provést v době od 21. listopadu do 14. prosince 1959.

Hlavním úkolem letištních praporů bylo zabezpečení letového provozu leteckých pluků po materiální stránce, dále finanční, výstrojní, zdravotní a další druhy zabezpečení. V té době měl prapor tabulkově 337 osob, ve skutečnosti měl 317 osob, z toho bylo 50 důstojníků a 15 poddůstojníků  z povolání.

Na  základě plánovaných změn u 7. A letectva a PVOS v roce 1961 byl letištní prapor převeden k 13. červenci do podřízenosti 3. ltd v Čáslavi, které velel pplk. Morenc. V této době se prapor stále ještě potýkal se špatným stavem ve stavební vybavenosti letiště v Náměšti.

V roce 1964 byl už prapor podřízen 5. ltd v Olomouci.

Před přezbrojením pluku na letouny SU-7 v roce 1965 musel být letištní prapor vybaven novou automobilovou technikou. Především to byly těžké tahače Tatra 141 a cisternové automobily Tatra 138CL. Jejich cisterny měly objem 10 kubických metrů a s přívěsem byly schopny přepravit přes 20 kubických metrů leteckého paliva pro věčně „žíznivé“ letouny SU-7. Letištní prapor byl rovněž vybaven novými moderními prostředky pro zásobování letounů kyslíkem a vzduchem a  novou protipožární technikou.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Koncem 60. let  byla provedena reorganizace letištních praporů. Z jeho jednotek byly složeny 2 roty zabezpečení leteckého provozu a jedna rota letištního technického zabezpečení. Jedna rota zabezpečení leteckého provozu byla teoreticky schopna zabezpečit provoz pluku na jednom letišti.

Přezbrojování pluku na letouny SU-22 muselo být s předstihem zabezpečeno dodáním nových tahačů Tatra 815 a další nové zabezpečovací techniky.

Velitelé 19. letištního praporu: pplk. Josef Končál (1956 – 1957), pplk. Gustav Kugler (1957 – 1958), mjr. Gustav Lorenc (1958 – 1959), kpt. Josef Dvořák (1959 – 1962), pplk. Jan Plesnivý (1962 – 1966), pplk. Ing. Josef Dvořák (1966 – 1971), pplk. František Lukeš (1971 – 1972), pplk. Ing. Josef Rábek (1972 – 1974), pplk. Ing. Václav Sodoma (1974 – 1976), pplk. Ing. Bohumil Hofr (1976 – 1981), pplk Jan Hamák (1981 – 1990), mjr. Zdeněk Bestvina (1990 – 1991).

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

19. letištní prapor byl zrušen k 1. květnu 1991 spolu s 51. praporem RTZ a reorganizován na 20. leteckou základnu (20. LZ). Velitelem základny byl ustanoven mjr. Zdeněk Bestvina.

Letecká základna se skládala z velitelství, roty zabezpečení letového provozu, letištní roty, roty bojového zabezpečení, roty týlového zabezpečení týlových a technických jednotek, roty technického zabezpečení týlových a technických jednotek. RTZ a spojení zabezpečovaly : rota radiotechnického zabezpečení  a rota spojení a RTZ.

20. letecká základna byla zrušena spolu s 20. sbolp k 31.březnu 1994 a reorganizována na 32. základnu Taktického letectva.(32.z TL).

Týlové zabezpečení patří organizačně pod Zabezpečení letového provozu, kde je letka letištní provozní techniky a letka letištního zabezpečení.

Zpracoval Stanislav Vystavěl