04.08.2016
Výstavba betonové VPD.
Pro týlové zabezpečení 20. slp byl určen 19. letištní prapor VÚ 8673. Velitelem byl kpt. Josef Dvořák. Přesun 19. letištního praporu z Čáslavi do Náměšti nad Oslavou bylo nařízeno provést v době od 21. listopadu do 14. prosince 1959.
Hlavním
úkolem letištních praporů bylo zabezpečení letového provozu leteckých
pluků po materiální stránce, dále finanční, výstrojní, zdravotní a další
druhy zabezpečení. V té době měl prapor tabulkově 337 osob, ve skutečnosti
měl 317 osob, z toho bylo 50 důstojníků a 15 poddůstojníků
z povolání.
Na základě plánovaných změn u 7. A letectva a PVOS v roce 1961 byl letištní prapor převeden k 13. červenci do podřízenosti 3. ltd v Čáslavi, které velel pplk. Morenc. V této době se prapor stále ještě potýkal se špatným stavem ve stavební vybavenosti letiště v Náměšti.
V roce 1964 byl už prapor podřízen 5.
ltd v Olomouci.
Před přezbrojením pluku na letouny SU-7 v roce 1965 musel být letištní prapor vybaven novou automobilovou technikou. Především to byly těžké tahače Tatra 141 a cisternové automobily Tatra 138CL. Jejich cisterny měly objem 10 kubických metrů a s přívěsem byly schopny přepravit přes 20 kubických metrů leteckého paliva pro věčně „žíznivé“ letouny SU-7. Letištní prapor byl rovněž vybaven novými moderními prostředky pro zásobování letounů kyslíkem a vzduchem a novou protipožární technikou.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
Koncem
60. let byla provedena reorganizace
letištních praporů. Z jeho jednotek byly složeny 2 roty zabezpečení
leteckého provozu a jedna rota letištního technického zabezpečení. Jedna
rota zabezpečení leteckého provozu byla teoreticky schopna zabezpečit provoz
pluku na jednom letišti.
Přezbrojování
pluku na letouny SU-22 muselo být s předstihem zabezpečeno dodáním nových
tahačů Tatra 815 a další nové zabezpečovací techniky.
Velitelé 19. letištního praporu: pplk.
Josef Končál (1956 – 1957), pplk. Gustav Kugler (1957 – 1958), mjr. Gustav
Lorenc (1958 – 1959), kpt. Josef Dvořák (1959 – 1962), pplk. Jan Plesnivý
(1962 – 1966), pplk. Ing. Josef Dvořák (1966 – 1971), pplk. František
Lukeš (1971 – 1972), pplk. Ing. Josef Rábek (1972 – 1974), pplk. Ing. Václav
Sodoma (1974 – 1976), pplk. Ing. Bohumil Hofr (1976 – 1981), pplk Jan Hamák
(1981 – 1990), mjr. Zdeněk Bestvina (1990 – 1991).
19. letištní prapor byl zrušen k 1. květnu 1991 spolu s 51.
praporem RTZ a reorganizován na 20.
leteckou základnu (20. LZ). Velitelem základny byl ustanoven mjr.
Zdeněk Bestvina.
Letecká
základna se skládala z velitelství, roty zabezpečení letového
provozu, letištní roty, roty bojového zabezpečení, roty týlového zabezpečení
týlových a technických jednotek, roty technického zabezpečení týlových a
technických jednotek. RTZ a spojení zabezpečovaly : rota radiotechnického
zabezpečení a rota spojení a RTZ.
20.
letecká základna byla zrušena spolu s 20. sbolp k 31.březnu 1994 a
reorganizována
na 32. základnu
Taktického letectva.(32.z TL).
Týlové
zabezpečení patří organizačně pod Zabezpečení letového provozu,
kde je letka letištní provozní techniky a letka letištního zabezpečení.
Zpracoval Stanislav Vystavěl