04.08.2016
Letiště v Trenčíně patřilo mezi letiště, na nichž
působily nejdříve letecké školní pluky a proto v počátcích budování
LZS nebyla vybavena složitější zabezpečovací technikou, protože používané
letouny byly často i bez radiostanic!
"Letecká zabezpečovací služba je na letištích organizována v radiotechnických
četách letecké zabezpečovací služby I.,
II., III. třídy podle vybavení letišt. Radiotechnické čety LZS jsou operačně
podřízeny veliteli letecké jednotky, jejíž letecký provoz zajišťují,
velitelsky jsou podřízeny veliteli letištního praporu, u něhož jsou ve
stavu."
Tak byla na letišti Trenčín zřízena 34. radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby III. třídy.
Vzhledem k přemístění 32. lbip z Brna do Trenčína a na "B-33" byl již radiopolokompas, byla tato jednotka 1.11.1954 zrušena a vznikla zde 14. radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby I. třídy.
K 1.10.1957 byla LZS reorganizována na pozemní zabezpečení navigace - zde tedy "přejmenována" na 14. četu pozemního zabezpečení navigace Trenčín. Spolu s 32. bilp tak působily u 34. bild do léta 1958.
Po roce - k 1.9.1958 vznikl "prapor PZN"- 14. prapor pozemního zabezpečení navigace Trenčín. Stalo se to po zrušení 34. bild a tak "všechny útvary v Trenčíně" přešly ke 46. bold Přerov. V tomto "spojení vydržely do r. 1960, kdy byla "divize" zrušena.
Ze zrušeného 32. bilp vznikl 1.10.1960 "nový" 3. lšp LU Košice.
Tak pokračoval 14. prpzn
spolu s 3. lšp až do
podzimu 1963, kdy došlo k "přejmenování
praporů PZN na prapory RTZ.
Vznikl 14. prapor radiotechnického zabezpečení
Trenčín, byl však spolu s 3. lšp zrušen
na podzim 1964.!
Velitelé 14. praporu PZN/RTZ:
pplk. Danác ..,
Zpracoval
Stanislav Vystavěl.