Prvním radionavigačním
prostředkem Letecké zabezpečovací služby ve vojenském prostoru Milovice je
uváděn zaměřovač VKV Tornádo na Božím Daru. Skutečný rozmach a potřeba pozemních prostředků LZS nastává až z nástupem
proudové techniky. Nové letiště v Mladé se stalo jedním z nejvýznamnějších.
Nařízením MNO-GŠ/OMS č. j. 001660 z 10.6.1952 ke zřízení světlometných čet byla tato zřízena i na letišti Mladá.
Počátkem r. 1953 vznikají první útvary Letecké zabezpečovací služby. Zde je to 10. radiotechnická četa LZS I. třídy.
Po zřízení velitelství 166. lsd vznikla zde 166. rota leteckých zabezpečovacích prostředků.
1.4.1954
byla "přečíslována" na 2. rotu leteckých zabezpečovacích prostředků
VÚ 1102 (2. rlzp). Byl vybudován systém OSP-48 ve směru 275°. První
prostředky byly
často kořistního původu!
Jedním z nejstarších dochovaných dokumentů je příloha MNO-VPVOS-SL č.
j. 0040214 (plány čs. letišť a stav prostředků
LZS v r. 1955): VPRS 4050 m a BPRS 950 m, KV zaměřovač 2400 m před prahem VPD.
Osvětlovací
souprava LUČ-1 a světlomety.
1.9.1957 byly přejmenovány jednotky a útvary LZS.
Vznikají
útvary pozemního zabezpečení navigace (PZN). Protože zde působil 29. bolp,vybavený
letouny Il-28, jejichž palubní radionavigační vybavení vyžadovalo i náročnější
radionavigační pozemní prostředky, byly na letištích v Přerově zřízeny
1. prapor PZN a v Mladé 2. prapor pozemního
zabezpečení navigace VÚ 1102 (2. prpzn).
Na podzim r. 1958,
při
reorganizaci letectva byl zrušen 29. bolp a jediným útvarem zde zůstal 47. pzlp.
Při
zavádění
V podřízení 22. lpr vznikla v r. 1962 22. letištní a PZN rota "S".
Při
přejmenování praporů PZN na RTZ v r. 1963 z ní vznikla
22. letištní
a RTZ rota "S".
Vzhledem k zařazení
radiolokační techniky mezi prostředky radiotechnického zabezpečení, dochází
na podzim 1963 k dalšímu přejmenování na prapory radiotechnického
zabezpečení. 2. prapor
radiotechnického zabezpečení VÚ 1102 (2. prrtz).
V roce 1965 byla rozdělena na samostatné útvary. Pro RTZ vznikla 2. rota RTZ "S" a pro letištní zabezpečení 22. letištní rota "S" působící zde až do podzimu r. 1968.
Dále
zde byla dislokována v období 1962 až 1968 102. spojovací rota
"S".
----------
Okupace 21.8.1968 ----------
V důsledku
"nutných redislokačních změn po Srpnu" se novým působištěm 47. pzlp, 22. lpr a 2. prrtz stalo letiště
Pardubice a detchmenty v Líních a Čáslavi (RTZ
na letišti Pardubice.)
Zpracoval Stanislav Vystavěl.