04.08.2016
Při zajišťování letového
provozu leteckých útvarů na letišti Kbely již v počátcích organizování
Letecké zabezpečovací služby vznikl LOS 1
Praha-Kbely (velitel pplk.Mach ......)
K
jeho pozemním radionavigačním prostředkům patřily radiové zaměřovače:
oblastní goniometr EP-2E a sestupový
goniometr.
Od
r. 1953 vznikají první samostatné útvary Letecké zabezpečovací služby.
Zde
je to 47. rota LZP.
Nebylo
jednotné vybavení, první prostředky byly často kořistního původu.
Jedním
z nejstarších dochovaných dokumentů je zatím:
Podle
přílohy MNO-VPVOS-SL čj.0040214 (plány čs.letišť a stav prostředků LZS
v r. 1955):
dálná
DPRS 4050 m, bližná BPRS 1000 m před prahem dráhy. Systém OSP-48
byl zřízen ve směru 242°.
Samozřejmě
s ohledem na význam letiště jak pro jednotky sloužící
k letecké dopravě vysokých funkcionářů MNO, velitelství letectva i
velitelství PVOS, tak pro "bojové" stíhače byl zabezpečovací systém
zdokonalován a také modernizován.
Postupně
47. rota leteckých zabezpečovacích prostředků prošla všechny "dobové
změny" na 47.
rota
pozemního zabezpečení navigace
a
47.
prapor
pozemního zabezpečení navigace působil
ve Kbelích do r.1963, kdy byl zrušen.
V
roce 1963 byl z Klecan do Kbel přemístěn 50. spojlp a s ním jeho zabezpečovací
útvary: 8. letištní prapor
Velitelé
16. pr pzn/rtz: kpt.
Gaštan .., mjr. Bohataj .., pplk. Ing. Pilař .., pplk. Vladyka .., pplk. Ing.
Tůma .., mjr. Ing. Hasal ..,
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
23. 8. 1974 byl 50. spojovací letecký pluk ve Kbelích přejmenován na
3.dopravní letecký pluk. Oba zabezpečovací útvary zůstaly. V tomto
složení spolu působily do r.1985. Na jejich základě zde vznikl Dopravní
letecký pluk MNO (název se postupně měnil) a jeho týlové a RTZ převzal
reorganizovaný útvar vzniklý na podstatě 8. lpr a
16. prrtz - 8.
prapor letištního a
RTZ.
----------
Převrat 17.11.1989 ----------
Tento letištní a radiotechnický zabezpečovací útvar byl v červnu
1993 přejmenován na 3. LZ a v r.1994 na 6. LZ.
U pozemních prostředků byla provedena výměna za modernější (radiolokátory RPL-5, RP-5G), osvětlovací systém KSPL s dálkovým ovládáním, přesný přistávací maják ILS/DME Normarc atd.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.