RTZ na letišti Kbely

04.08.2016

Při zajišťování letového provozu leteckých útvarů na letišti Kbely již v počátcích organizování Letecké zabezpečovací služby vznikl LOS 1 Praha-Kbely (velitel pplk.Mach ......)

K jeho pozemním radionavigačním prostředkům patřily radiové zaměřovače: oblastní goniometr EP-2E a sestupový goniometr.

Od r. 1953 vznikají první samostatné útvary Letecké zabezpečovací služby. Zde je to 47. rota LZP.   

Nebylo jednotné vybavení, první prostředky byly často kořistního původu.

Jedním z nejstarších dochovaných dokumentů je zatím:

Podle přílohy MNO-VPVOS-SL čj.0040214 (plány čs.letišť a stav prostředků LZS v r. 1955):

dálná DPRS 4050 m, bližná BPRS 1000 m před prahem dráhy. Systém OSP-48 byl zřízen ve směru 242°.

Samozřejmě s ohledem na význam letiště jak pro jednotky sloužící  k letecké dopravě vysokých funkcionářů MNO, velitelství letectva i velitelství PVOS, tak pro "bojové" stíhače byl zabezpečovací systém zdokonalován a také modernizován.

Postupně 47. rota leteckých zabezpečovacích prostředků prošla všechny "dobové změny" na 47. rota pozemního zabezpečení navigace a 47. prapor pozemního zabezpečení navigace působil ve Kbelích do r.1963, kdy byl zrušen. Velitelé 47. prpzn: npor. Strocký .., mjr. Dobiáš .., pplk. Čik, .

V roce 1963 byl z Klecan do Kbel přemístěn 50. spojlp a s ním jeho zabezpečovací útvary: 8. letištní prapor a 16. prapor RTZ.

Velitelé 16. pr pzn/rtz: kpt. Gaštan .., mjr. Bohataj .., pplk. Ing. Pilař .., pplk. Vladyka .., pplk. Ing. Tůma .., mjr. Ing. Hasal ..,  

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

23. 8. 1974 byl 50. spojovací letecký pluk ve Kbelích přejmenován na 3.dopravní letecký pluk. Oba zabezpečovací útvary zůstaly. V tomto složení spolu působily do r.1985. Na jejich základě zde vznikl Dopravní letecký pluk MNO (název se postupně měnil) a jeho týlové a RTZ převzal reorganizovaný útvar vzniklý na podstatě 8. lpr a 16. prrtz -  8. prapor letištního a RTZ.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Tento letištní a radiotechnický zabezpečovací útvar byl v červnu 1993 přejmenován na 3. LZ a v r.1994 na 6. LZ. Od července 1994 pak v rámci 6. z DL. V jejím rámci působí Letecké technické zabezpečení. Úkoly "RTZ" plní technická letka RTZ.

U pozemních prostředků byla provedena výměna za modernější (radiolokátory RPL-5, RP-5G), osvětlovací systém KSPL s dálkovým ovládáním, přesný přistávací maják ILS/DME Normarc atd.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.