04.08.2016
Letiště v Bratislavě se stalo v r. 1954 jedním z "plukovních letišť" s novou betonovou VPD, na něž
se měl přemístit na podzim 2. letecký stíhací pluk z Mladé.
"Rota LZP je vybavena prostředky LZS, kterými je schopna zabezpečiti
provoz letecké divise (pluku) v jednom letištním uzlu i za ztížených
povětrnostních podmínek. Operačně je podřízena veliteli letecké divise
(pluku), jejíž provoz zajišťuje. Velitelsky je podřízena veliteli letištního
praporu, který zajišťuje rotu
materielně".
"Bratislavská" rota dostala
číslo "8."- 8. rota leteckých zabezpečovacích prostředků
Bratislava (8. r lzp).
Tento útvar - 8. rota LZP byla určena k zabezpečení letového
provozu 2. slp, který byl spolu s útvary 2. sld zařazen od 1.3.1955 k PVOS. V
té době byly jeho prostředky rozvinuty podle systému OSP-48 ve směru 230°.
4000 m od začátku VPD byla DPRS (dálná), 3600 m od začátku VPD KV
zaměřovač, 1050 m od začátku VPD pak
BPRS (bližná), světlotechnické prostředky tvořily: osvětlovací souprava
Covertova řada a světlomety.
K 1.10.1957 byla "rota LZP" přejmenována na 8.
rotu pozemního zabezpečení navigace Bratislava.
Za rok, při reorganizace PZN a spojení vznikl 8.
prapor pozemního zabezpečení navigace Bratislava. Tento útvar
"prožil" na podzim r. 1961 změnu 2. slp na 2. sbolp. V té době už
bylo mnohem lepší vybavení prostředky-zejména to bylo využití radiolokační
techniky a také osvětlovací soupravy LUČ-57. Velitelem 8. prpzn byl pplk.
Farbiak ..
V r 1963 došlo od 1.9.1963 k "přejmenování" praporů PZN na
RTZ. 8.
prapor radiotechnického zabezpečení
Bratislava.
Tento útvar pak "vydržel s 2. sbolp
jen do r.1964, kdy byly všechny zdejší útvary zrušeny.
Zpracoval
Stanislav
Vystavěl.