Vojenské vrtulníky USA u nás

11.09.2022

The 4th squadron of the 2nd Armored Cavalry Regiment působila v NSR od počátku 80. let. Posádky vrtulníků OH-58C Kiowa a AH-1F Huey Cobra prováděli mimo jiné i průzkum německo-československé hranice. Redcatcher missions se ale odehrávaly často i nad naším územím.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

6.6. - 8.6. 1991 se konal v Bardejově Mezinárodní East - West summit, na který dne 7.6.1991 přiletěl na letiště do Popradu 44. US vicepresident Dan Quayle s tehdejší velvyslankyní USA u nás v Československu Shirley Temple Black.

K zabezpečení jejich přepravy z Popradu do Bardejova byla na letišti Poprad od 4.6.1991 letecká USA skupina asi 10-12 UH-60 a jeden CH-47 Chinook. Tehdejší velitel letectva, můj spolužák z LU a VAAZ genmjr. Jan Ploc mě tam poslal s nejasným pokynem – „být po ruce“. Byl tam přítomen pan Motyka (mluvil česky) americký voj. přidělenec v Československu. Tomu jsem se,  jak jsem do Popradu dne 6.6. přiletěl, hlásil. Jeho pokyny – „ubytujte se v hotelu Grand ve St. Smokovci, all inclusiv zabezpečeno“. Kdyby něco potřeboval, tak mě řekne. Nechtěl nic. My v hotelu a na letišti jsme měli otevřené účty, technici nekouřili nic jiného než Marlboro a nepili nic jiného než Balantinku nebo Jeníka chodce. A jídla vybírali podle ceny (max). Měl jsem tam jednu Mi-8, byl tam se mnou Jožo Ostrolucký a Jaromír Dočekal a pár techniků. V hotelu jsme navázali styk s piloty US vrtulníků, slíbil jsem jim svezení v Mi-8 která je velmi zajímala. Asi 7 dobrovolníků pak se mnou letělo nad Tatry. 

7.6. přiletěl ráno asi v 08.30 americký dopravní letoun – asi ten co vozil vicepresidenta, počasí nic moc, déšť, mraky nízko. Ihned přesedli do připravených (již spuštěných) 4 x UH-60 – Quayle do jedné a Shirley do druhé a odletěli do Bardejova. Já jsem si vyjednal, že se svezu ve skupině dalších tří UH-60 a CH-47 (sanitní verze) které jako zabezpečení letěly do prostoru Svidník. Tam mi američtí hoši předvedli pilotáž UH-60 (srovnatelná s Mi-24) jen přetížení si dovolili vyšší. Prolezl jsem Chinooka. V prostoru Poprad bylo ten den počasí velmi špatné, nízko mraky, pršelo. Za letu do Svidníku v kopcích QBA někdy 300 m. Jeden pilot měl nějaké infrabrýle a pozoroval terén a překážky. Akce skončila návratem všech a odletem Quaylova dopravního letounu z Popradu asi ve 13.00, počasí již bylo výborné. US skupina plánovala přelet do Německa přes Náměšť nad Oslavou na zítřek dne 8.6.1991. Já jsem odstartoval s Mi-8 dne 8.6.   v 06:36 hod. s úkolem zabezpečit přistání v Náměšti. V Brně jsem vzal "americky" hovořícího ŘL a v Náměšti jsme odřídili skupinu. Jeden UH-60 ovšem zkolaboval a zůstal v Náměšti. Ostatní odletěli.

10.6. přiletěl CH-47 z Německa s náhradním dílem (bylo to lože s motory a s hlavním reduktorem UH-60). To pak vyměnili a 11.6. v 09.45 odletěl generálkovaný UH-60 společně s CH-47. Oba dny jsem byl na věži v Náměšti jako ŘL s pomocníkem anglicky hovořícím Kulhánkem. Událost popsal Zdeněk Dvorník 

----------- Vznik Česka k 1.1.1993 ----------

25.-27.6.1993  Memorial air show v Roudnici nad Labem. Účast amerického AH-64A ev. č. 88-0225 od 11th Aviation Regiment (11th AHR) ze základny v německém Illesheimu, UH-60 Black Hawk a OH-58D Kiowa Warrior. Fotografie Miloše Jenčíka.

helo909.JPG (74945 bytes) V Prostějově se oslavovalo 20. výročí založení 51. vrtulníkového pluku na mezinárodním leteckém dni Helicopter Flight Day 10.9.1994. Účast dvou AH-64, OH-58D a UH-60.

3. Memorial Air Show v Roudnici nad Labem v roce 1995. UH-60 Black Hawk. Fotografie Miloše Jenčíka.

Vrtulníky USA používaly též i české vojenské výcvikové prostory.

První společné cvičení českých, německých a amerických jednotek Olšina 95 ve dnech 13. až 20.9.1995 v Boleticích na Českokrumlovsku. Pro nácvik záchranných operací měly cvičící jednotky k dispozici vrtulník UH-60 ze stavu US ARMY v SRN. (L+K 22/95)

---------- Češi v NATO od 12.3.1999 ----------

30.3.2001 v Boleticích cvičení Lion Stealth 2001 za účasti dvou UH-60. (AZ 5/01)

Plzeň navštívil AH-64A od 6th US Cavalry 11th Aviation Regiment z Illesheimu. Přistál v Plzni 4.5.2001 a dva dny byl vystaven na heliportu LZS v Plzni a poté v Plešnici. Vrtulník odletěl 7.5.

2.6.2001 na Bahnech 2001 účast amerického AH-64.

Ve dnech 2. až 26.3.2002 proběhlo ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště (okres Karlovy Vary) cvičení vojskového letectva US Army nazvané Talon Strike, jehož se účastní 2nd Squadron of the 6th US Cavalry(2/6 CAV) 11th Aviation Regiment z německého Illesheimu s 21 bitevními vrtulníky AH-64A Apache. Tyto stroje doplňuje i několik transportních strojů UH-60 Black Hawk. Osádky zde například procvičují denní i noční ostré střelby palubními kanony a neřízenými raketami. Asi čtyři stovky příslušníků amerického V. sboru cvičily ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště skoro celý březen. Hlavním cílem cvičení byly ostré střelby 2nd Squadron of the 6th Cavalry 11th Aviation Regiment, která je vyzbrojena bitevními vrtulníky AH-64 Apache. Těch v Hradišti působilo celkem 24, spolu s dvojicí víceúčelových strojů UH-60 Blackhawk, které zde měly především úlohu záchrannou. Byl to také právě jeden z Blachawků, který byl pozorován místními obyvateli nedaleko VVP, proti čemuž někteří z nich ihned vystupovali. Jak ovšem sdělil velitel V. sboru generálporučík William S. Wallace, šlo o rekognoskační let za účelem obhlídky záložních přistávacích ploch. Kromě mimořádných situací měly všechny posádky jednoznačně stanoveno, kde se mohou pohybovat. Před samotnými ostrými střelbami provedly osádky vrtulníků řadu nácviků, při kterých se seznamovaly s terénem, střelnicí a rozmístěním jednotlivých terčů. Jak nám sdělil jeden z pilotů, je pro ně český terén nový, a tudíž i velice zajímavý. Po nácviku přilétají do prostoru střelnice Apache již plně vyzbrojené. Nadporučík Smith, který je u 2nd Squadron střeleckým důstojníkem, k tomu říká: „Připravil jsem pro naše osádky celkem deset střeleckých úloh, které musí plnit. U každé vyžadujeme alespoň sedmdesátiprocentní úspěšnost při zásazích.“ Nadporučík Smith zároveň ukazuje na videu záznam z pilotní kabiny: „Tady střílí ještě málo zkušená dvojice z palubního kanónu. Vidíte, jak jdou střely před terč?“ Skutečně, několik prvních výstřelů bylo krátkých. Druhá dávka však již neomylně kácí terč k zemi. A jak vypadá střelba zkušené osádky? Vyhledání cíle, zamíření a střelba netrvají více než několik málo vteřin. Kromě 30mm kanonu je AH-64 vyzbrojen ještě bloky s neřízenými raketami ráže72 mm a řízenými střelami Hellfire. Podle slov jednoho z palubních operátorů si v Hradišti každý z nich vystřelil zhruba osmdesát ostrých neřízených raket. O něco složitější je situace u střel Hellfire, které pracují v režimu „odpal a zapomeň“ a jsou schopné ničit cíle ve vzdálenosti až 8000 metrů. Střelecký důstojník k tomu říká: „Snažíme se, aby každá osádka provedla ostrý odpal této zbraně alespoň jednou do roka. U vás ale střelbu pouze imitujeme, a to zejména z bezpečnostních důvodů.“ Cvičení TALON STRIKE se kromě posádek vrtulníků účastnily i ostatní části jednotky. Na své si tak přišel například pozemní personál, který v polních podmínkách prováděl veškeré práce na technice - od běžné údržby a předletových příprav až po urychlené dotankování a vyzbrojení vrtulníků v průběhu střeleb. Jen pro zajímavost, vše se prý dá stihnout do patnácti minut. Protože šlo o první případ, kdy na našem území cvičila americká letecká jednotka, těšil se TALON STRIKE také mimořádné pozornosti nejvyšších představitelů naší i americké armády. Pozvání na ukázku přijali vedle ministra obrany Jaroslava Tvrdíka například také velitel pozemních sil generálmajor František Hrabal a velitel vzdušných sil generálporučík František Padělek. Za americkou stranu se ukázek zúčastnil kromě velitele V. sboru například i velvyslanec USA v Českku Craig Stapleton. Generál Wallace nám řekl, že hlavním úkolem vojáků je obrana míru, svobody a demokratických hodnot. Podle něj je zejména po 11. září loňského roku nutné využívat pro výcvik každou příležitost. Navíc se tak nadále prohlubují dobré vztahy obou armád i národů. „Cvičení TALON STRIKE jen potvrzuje, že ani rozdílný jazyk a národnost nejsou překážkami pro vzájemnou spolupráci,“ dodává americký generál. 

Od 24.4. do 6.5.2002 ve VVP Hradiště proběhlo cvičení Griffin Strike. Vrtulníky: 15 kusů UH-60, 2 kusy ve verzi LZS a jeden CH-47 od 12th Aviation Brigade US Army z německého Giebelstadtu. (L+K 10/02)

? CH-47 US Army ? Bechyně Nasátí plachty do rotoru. Tvrdé přistání z výšky 4 m.

22.7.2002 přilétly do Přerova z Německa dva AH-64.

Před summitem NATO se na ruzyňském letišti objevilo několik obřích letadel C-5B Galaxy s materiálním zabezpečením americké delegace. Na palubě jednoho z letounů byl do Prahy dopraven pro potřeby amerického prezidenta i vrtulník Black Hawk. 17.11.2002 odpoledne měli návštěvníci ruzyňského letiště možnost vrtulník spatřit v akci, když s ním američtí vojáci prováděli výcvikový let. Po každé přepravě vrtulníku letounem Galaxy z Andrews AFB do místa určení musí totiž po opětovném smontování stroj kromě technické prohlídky absolvovat i pětihodinový zahřívací let, kteří ověří pevnost materiálu. Vrtulník VH-60N Black Hawk, čísla 163266, má na sobě nápis United States of America a patří jednotce HMX-1 (Marine Helicopter Squadron-1). helo1912.jpg (27136 bytes) Foto Palo.

UH-60 v dubnu 2003 na Ruzyni. Foto: Planes.cz

United States Army Europe USAREUR

Bojové vrtulníky AH-64 Apache 11th Aviation Regiment (11th AHR) ze základny v německém Illesheimu od 15.11.2004 do 2.12. využívaly vojenský výcvikový prostor Armády České republiky Hradiště na Karlovarsku. Cvičení vrtulníků americké armády Talon Charge zkomplikovalo počasí. Velitel jednotky kapitán Chat Rooney sdělil, že kvůli mlze a oblačnosti v některých dnech piloti vrtulníků z bezpečnostních důvodů střelbu raději necvičili. Ve VVP Hradiště se vystřídaly téměř tři desítky bojových vrtulníků AH-64 Apache a Black Hawk. Cílem cvičení byl nácvik střelby raketami a konóny na pohyblivé pozemní cíle a let v neznámém terénu. I když tyto vrtulníky mohou být nasazeny i v takovém počasí, Američané nechtěli zbytečně riskovat. Pokud bylo nepříznivé počasí, museli vojáci z vrtulníků AH-64 Apache a Black Hawk připravenou munici vyjmout, protože se ostrá střelba a lety v neznámém terénu neuskutečnily. Cvičení se zúčastnilo téměř 150 vojáků. Američtí vojáci cvičili i na zemi boj s využitím cvičných laserových zbraní. Výcvikový prostor Hradiště je pro Američany výhodný tím, že je poměrně blízko jejich základny v Německu. Piloti amerických vrtulníků musí absolvovat osmnáctiměsíční letecký výcvik a pak tři měsíce cvičí na vrtulnících Apache. V Hradišti si piloti mohou vyzkoušet jak let ve členitém terénu, tak ostrou střelbu.

5.4.2006 na Ruzyni helo2941.JPG (166089 bytes), helo2942.JPG (192714 bytes) UH-60A(C) "87-24584" (výr.č. 70-1090) U.S. Army / Shape Flt Det. - základna vrtulníku je v Chievres, Belgie. Foto Václav Kudela. 

23.8.2006 na Ruzyni  UH-60A(C) "87-24584" (výr.č. 70-1090) U.S. Army / Shape Flt Det. - základna vrtulníku je v Chievres, Belgie. helo3407.jpg (142578 bytes) Foto Maťko. helo3827.jpg (282726 bytes)

Návštěva amerického prezidenta v Česku ve dnech 5.-6.6.2007. Nad Prahou se proháněl VH-60N Black Hawk. helo3730.jpg (198443 bytes) Foto Filip Koška, www.planes.cz. helo3731.jpg (141824 bytes) Foto Robert Šulda, www.planes.cz.

helo3728.jpg (160250 bytes), helo3812.jpg (226481 bytes), helo3782.jpg (194636 bytes). 14.08.2007 trojice transportních vrtulníků Sikorsky MH-53M Pave Low IV přistála v Praze na cvičném letu, který pokračoval přes Budapešť do Rumunska. Domovská základna těchto vrtulníků patřící jednotce 21st SOS je Mildenhall ve Velké Británii.  25.8.2007 opět Ruzyně. Vrtulník Sikorsky MH-53M Pave Low IV 70-1630 společně s reg. "69-5796" a "69-5795".

helo3977.jpg (87576 bytes) Letošního ročníku významné akce Dny NATO, která se na letišti Leoše Janáčka v Ostravě-Mošnově konala o předposledním zářijovém víkendu, se mimo jiné zúčastnily i dva vrtulníky Sikorsky UH-60A(C) Blackhawk sériových čísel "87-24583" (v.č. 70-1088) a "87-24584" (v.č. 70-1090), ze stavu 357th AvDet "SHAPE 4" amerického pozemního vojska (viz fotografie). Oba stroje, provozované z belgické základny Chievres ve prospěch Vrchního velitelství spojeneckých ozbrojených sil v Evropě (SHAPE) v Monsucestou, cestou na zmíněnou akci mezipřistály ve dnech 19. a 21.9.2008 na pražském ruzyňském letišti.

 helo4148.jpg (455651 bytes) Na pražském letišti Ruzyně 1.4.2009 přistál vojenský přepravní letoun C-17, ze kterého američtí vojáci vyložili speciální vrtulník Marine One Sikorsky VH-60N "163260" US Marine Corps sloužící pro přepravu amerického prezidenta Baracka Obamy. Novinky.cz Blesk.cz Nova.cz

helo4183.jpg (252907 bytes) MH-60S Knighthawk (S-70A) na letišti Ruzyně 3.6.2009.

helo4263.jpg (119816 bytes)  UH-60A(C) 87-24642 na pražském letišti Ruzyně 11.09.2009, opět zastávka pro palivo dvou strojů z jednotky 1-214th AVN ze základny v německém Heidelbergu.

helo4392.jpg (209834 bytes) 5.4.200 přivezl C-17 do Prahy Obamův vrtulník Sikorsky VH-60N "163264" Marine One. idnes.cz, tn.cz

helo4619.jpg (243084 bytes) UH-60A(C) "87-24589" na pražském letišti Ruzyně 16.3.

helo4617.jpg (400034 bytes) UH-60A(C) "87-24584" na letišti v Pardubicích 19.03. Zastávka pro palivo na cestě z Hofu do Krakova.

helo6177.jpg (559791 bytes) MH-60S HSC-28 na letišti v Brně na cestě do Swidniku.17.3.2013.

  helo8292.jpg (500158 bytes) AH-64D "04-05426". Dne 5.9.2014 přiletělo šest amerických vrtulníků AH-64D na základnu v Náměšti nad Oslavou na cvičení Ample Strike 2014.

helo8299.jpg (327968 bytes) Dny NATO 2014 a Dny vojenského letectva České armády v Ostravě. Dne 19.9.2014 přiletěl do Ostravy americký CV-22B Osprey "04-0026". 

helo8383.jpg (548990 bytes) AH-64D "03-05381" na letišti v Pardubicích 4.11.2014.

helo8418.jpg (551874 bytes) UH-60A "79-23304" na pražském letišti Ruzyně 12.11.2014. Mezipřistání pěti strojů a cestě do Německa.

27.5.2015 se v Brně objevilo šest UH-60L během mezipřistání na cestě z Balkánu do Německa. L+K 7/15

3.6.2015 se v Brně objevilo šest UH-60L během mezipřistání na cestě z Balkánu do Německa. L+K 7/15

31.8-22.9. 2015 proběhl výcvik předsunutých návodčích při cvičení Ample Strike 2015. Ve VVP Boletice na předsunuté ploše Podvoří se cvičení zúčastnilo i pět amerických vrtulníků AH-64D od 2-159th ARB (Attack Reconnaissance Battalion) "Gunslingers" součást 12th Combat Aviation Brigade US Army na základně Ansbach. MAPA. L+K 10/15

Dny NATO 2015 a Dny vojenského letectva České armády v Ostravě ve dnech 19.-20.9.2015. Přílet amerického CV-22B Osprey "12-0062" dne 18.9.2015 helo9119.jpg (560531 bytes).

helo9288.jpg (830831 bytes) CH-47F "13-08435" 20.2.2016 v Plzni.

17.-18.9.2016 Dny NATO 2016 a Dny českého vojenského letectva. Vrtulník AH-64D "04-05467" při příletu 16.9.2016 helo9696.jpg (621180 bytes) a konvertoplán CV-22B "08-0050" při odletu 19.9.2016 helo9698.jpg (446380 bytes), helo9699.jpg (745682 bytes).

hel084.jpg (901386 bytes) 26.6.2017 na letišti Ruzyně UH-60L "93-26494".

hel588.jpg (1006088 bytes), hel589.jpg (1110416 bytes) Čtveřice vrtulníků UH-60M ("15-20791" a "98-26817") z 1st Cavalry Division ve Fort Hood Texas, se v 26.1.2018  Ostravě zastavila pro doplnění paliva a dále pokračovala do Polska.

hel792.jpg (835284 bytes) 9.3.2018 na letišti Ruzyně trojice vrtulníků UH-60L, v popředí "00-26867".

hel827.jpg (733435 bytes)  21.3.2018 na letišti Ruzyně vrtulník AH-64E "14-01016" od 1st Cavalry Division.

he047.jpg (480761 bytes) 11.5.2018 na letišti Ruzyně AH-64 "14-01017".

he048.jpg (905815 bytes) 13.5.2018 na letišti Ruzyně UH-60L "16-20812".

he291.jpg (780198 bytes) 14.9.2018 na letišti Ruzyně Bell UH-1Y Venon S/N:169241 "04" od USMC při nakládce do C-17.

15.-16.9.2018 Dny NATO 2017 a Dny českého vojenského letectva v Ostravě. Vrtulník UH-1Y Venom he299.jpg (327896 bytes) od USMC a v pozadí AH-64 od US Army.

he304.jpg (400097 bytes) 2.10.2018 na letišti Ruzyně UH-60L "17-20942".

27.11.2019 na letišti Ruzyně UH-60 "82-23753" "573".

16.1.2020 na letišti Ruzyně UH-60M "12-20450".

4.11.2020 na letišti Ruzyně CH-47F "08-08776".

5.11.2020 na letišti Pardubice AH-64E "17-031129".

14.12.2020 na letišti Ruzyně CH-47F "08-08774".

24.6.2021 na letišti Ruzyně AH-64E "17-03150". Pro závadu neodletěl. Ostatní čtyři odletěly.

6.9.2022 na letišti Ostrava UH-60M "16-20809".