11. vrtulníkový pluk VÚ 5621 (po převratu)

23.12.2019

Po převratu se nic u pluku nezměnilo. Pouze dva absíci stihli za jednu noc zalepit kolonku stranická příslušnost v kádrových materiálech u všech příslušníků pluku.

17.1.1990

Mi-24V "0710"

Lazák, Štokr, Bělík Prostějov Ztráta orientace.

Ve dnech 6. až 9.2.1990 proběhlo cvičení 11. vrp. Lety probíhaly do VVP Boletice. 

5.2.1990

Mi-24V

? Plzeň Poškození pravého motoru.

.

6.2.1990

Mi-24V "0701"

Dvořák V., Plos, Jílek Pod Plzní Odpadnutí přídavné nádrže za letu do Boletic.

Ve dnech 2. až 4.3.1990 proběhlo cvičení 11. vrp. Lety probíhaly do VVP Doupov. Na počátku března 1990 se velení pluku ujímá pplk. Ing. Čajka Vladimír, který v dané funkci setrvá až do prosince téhož roku. Velitelem 1. letky se stává mjr. Kadrnožka Jan.

11.4.1990

Mi-17 "0812"

Ponocný, Liška, Beran

Bechyně

Vysazení motoru. Narušení technologie výměny motoru.

Ve dnech 21. až 24.6.1990 proběhlo cvičení 11. vrp. Létalo se na Doupov. helo16.JPG (65980 bytes), helo12.JPG (35627 bytes) , helo8.JPG (19061 bytes), helo48.JPG (32443 bytes), helo19.JPG (37253 bytes).

Přílet na letiště Plzeňy od západu. helo4105.jpg (225662 bytes) Palmový háj v dobách slávy 11. vrp. Dnes průmyslová zóna.

1.9.1990 se na letišti v Českých Budějovicích konal letecký den, na němž se s Mi-24V představila posádka ve složení František Dvořák, Otakar Štokr a Jiří Kučera.

Ve dnech 13. a 14.9.1990 se konalo další cvičení pluku, tentokrát v součinnosti s pozemními vojky ve VVP Doupov. Jednalo se zároveň o ukázkové cvičení pro zahraniční vojenské přidělence, na němž osádka pplk. Františka Dvořáka předvedla i odpal PTŘS Šturm z visu. Souběžně s tím probíhala na letišti Praha-Kbely pozemní ukázka letecké techniky. Na její závěr proběhl dne 15.9.1990 ve Kbelích letecký den.

13.12.1990 se velitelem 11. vrp stává pplk. Ing. Jogl Jiří. Velitelem 2. letky se stává mjr. Ing. Dvořák Bohuslav. V roce 1990 se začalo uvažovat o sestavení plzeňské ukázkové skupiny, která posléze vznikla o dva roky později.

Jaro 1991 helo7.JPG (47666 bytes), helo31.JPG (36272 bytes), helo32.JPG (60432 bytes)

Během první poloviny roku 1991 se 11. vrp připravuje na změnu působiště. Během roku 1991 byly všechny Mi-17 v rámci vídeňských dohod postupně "odzbrojeny" odstraněním zbraňových nosníků se závěsníky a demontáží elektrické kabeláže výzbroje. helo722.JPG (46748 bytes).

helo4106.jpg (271201 bytes) 3. plro Pernarec (185. plrp Kralovice) západně Plzně, nad kterým vrtulníky 11. vrp Plzeň-Bory často létaly, protože to bylo v jedné zóně určené pro létání vrtulníků z Plzně. Jednou jsem cvičil střelbu na pozemní cíl, na zde umístěné rakety S-75 Volchov. Vzdálenost střelby jsem si nejdříve stanovil pomocí mapy, abych měl představu, jak se cíl jeví v zaměřovači na stanovené vzdálenosti. Potom jsem se přiřítil těsně nad stromy na určený bod, prudce jsem vystoupal, zamířil, imitoval střelbu a rychle pryč. Rakeťáci si ale prý ztěžovali a tak nám to zakázali. To byl už rok 1991.

7.6.1991 

Mi-24 "0786"

Čech, Vladík, Běták

Holoubkov

Střet rotoru s větví. Poškozeny tři okrajové oblouky.

Srpnový pokus o puč v SSSR. Monitorování východní hranice.

helo1463.JPG (81292 bytes), helo1464.JPG (97144 bytes).

7.9.1990 se na letišti v Žatci se konal další letecký den. Z Plzně se jej zúčastnily dva vrtulníky Mi-24V. Posádka ve složení F. Dvořák, M. Pecuch a J. Vlček zde s "0837" předvedla ukázku vyšší techniky pilotáže, další vrtulník "0929" byl vystaven na statické ukázce.

14.9.1991 na leteckém dni CSIAF 91 ve Kbelích průlet trojice Mi-24.

14.9.1991

Mi-24V "0816"

Jogl, Malina, Hudák, záklaďáci

Vodochody

Očesání rotorů za letu ve skupině s nouzovým přistáním před sebe.

14.9.1991

Mi-24V "0929

Kadrnožka, Matl, Zdeněk, záklaďáci

Vodochody

Očesání rotorů za letu ve skupině s nouzovým přistáním před sebe. Podrobnosti.

helo1465.JPG (179259 bytes)helo217.jpg (56670 bytes), helo1458.JPG (95510 bytes).

Přemístění na letiště Dobřany bylo 30.09.1991. Video. helo227.jpg (53131 bytes), helo228.jpg (34013 bytes)

Letiště Plzeň bylo zrušeno na podzim 1991 a 11. vrp se přemístil místo zrušeného 5. slp na letiště do Dobřan. (L+K 1/92) 

11. vrp Dobřany