01.07.2013
Pánové Šilhavý a Mladý (Šiml) zkonstruovali vírník. Po jeho úspěšném zalétání se pan Mladý zaměřil na další zajímavou konstrukci vírníku - ocasní plochy byly ofukovány proudem vzduchu od tlačné vrtule, nikoliv od rotoru - stroj byl VÍRNÍK, s možností startu odskokem, p. Mladý jej však ve svém duševním pohnutí neustále snažil prezentovat jako VRTULNÍK.
Poté byl do projektu na radu z LAA přizván Ing. Jana Námisňák.
Výroba Pavel Matoška SCHIMMEL
s. r. o. v Říčanech v roce 2007 .
Pilot vírníku a vrtulníku Josef Mladý v pořadu Všechnopárty 30.10.2007.
Pokus o létání v Roudnici v červnu 2008. Pilot Karel Sluka.
Technické údaje:
Vývoj: |
První vzlet 6.2008 |
Motor T1: |
Suzuki GRX1200 o 93 kW |
Rotor: |
Levotočivý o průměru 8,2 m, dvoulistý |
Vrtulka: |
Průměr 1,8 m |
G / G max: |
300 / 450? kg |
Osádka: |
1 + 1 cestující |
Spotřeba: |
15 l/hod Benzín automobilový BA95 |
Použití: |
Víceúčelový |