Předvádění vrtulníků v 50. letech

04.11.2019

18.6.1950 při příležitosti vyřazení nových poručíků letectva, absolventů LVA v Hradci Králové, vrtulník VR-1.2 V-25 poletoval před plochou pro diváky poblíž původní silnice Pouchov - Rusek a pak se náhle propadl z visení ve výšce 15-20 m. Už s ním neodletěli.

1.2.1951 filmování XE-II.

2.2.1951 foto pro imatrikulaci. Předvádění pro gen. ř. Horáka, pro MD, Aero.

9.-17.4.1951 předvádění pro ČZAL, MD, MZ a MNO u LVÚ.

24.5.1951 foto za C-103 a v letu.

3.6.1951 je XE-II-C předváděn na Baních, na letišti Zbraslav-Radotín, v Chuchli a na letišti Točná. Na chuchelském závodišti Janča přeskakoval překážky.

Foto K. Masojídek  helo1852.jpg (47948 bytes), helo1856.jpg (38114 bytes), helo1854.jpg (68854 bytes), helo1855.jpg (22140 bytes), helo1103.jpg (16123 bytes), helo1853.jpg (30185 bytes).

Předvádění zachytil na filmový pás Čs. zpravodajský film a v natáčení se pokračovalo ještě 11.6. na Barrandově

5.6. předvádění v Kralupech, 17.6. v Mladé Boleslavi a 1.7. v Kladně.

XE-II-D byl předveden na Točné 26.8.1951.

XE-II E byl předváděn v Hradci Králové a v Liberci 23.9., v Turnově 30.9.1951.

Den armády v Letňanech 7.10.1951.

14.10.1951 potom v Kolíně a Terezíně a Brně.

Přelet Choceň - Brno - Kunovice ve dnech 19. - 22.10.1951.

Během předvádění ve Kbelích 2.11.1951 za deště se zničily náběžné hrany listů.

V roce 1955 byla HC-2 poprvé předvedena na Strojírenském veletrhu v Brně. Předvádění druhého prototypu HC-2 VR-2. Video1 a video2. (Vzduch je naše moře (16. díl), ČT 2001).

V roce 1956 Zdeněk Pondělíček předváděl HC-2 na Strojírenském veletrhu v Brně.

2.9. naši instruktoři předvedli své umění veřejnosti na leteckém dnu v Ruzyni se dvěma vrtulníky Mi-4. První vrtulník D-56 (Jindra, Rejhon) vezl 1 kanon PTK-57, druhý vrtulník D-54 (Němeček, Zahrádka) vezl vlečný automobil. Výsadek byl proveden ve skupině do prostoru ukázky bojové činnosti výsadkářů. Po vyložení přepravovaného nákladu do druhého vrtulníku D-54, který zavisel nad zemí, nastoupila po provazovém žebříku tříčlenná skupina výsadkářů. Po nastoupání vrtulníku do 800 m pak provedli seskok. 

, mil/helo1160.JPG (22410 bytes), mil/helo1929.JPG (21437 bytes), mil/helo155.JPG (38591 bytes), mil/helo1930.JPG (32540 bytes).

KV 22/1956 mil3/helo3269.jpg (134611 bytes), mil3/helo3270.jpg (134078 bytes), KV 20/1957 mil3/helo3287.jpg (102763 bytes)

KV 24/1956 mil3/helo3272.jpg (230288 bytes).

helo4500.jpg (231515 bytes) Letecký den v Medlánkách v roce 1956.

V roce 1957 Zdeněk Pondělíček předváděl první prototyp HC-2 na Strojírenském veletrhu v Brně. KV 21/57 civil/helo3288.jpg (242033 bytes), civil/helo3290.jpg (204607 bytes).

Seskoky výsadkářů z Mi-4 na Strahovský stadion 9.5.1957. KV 12, 13/1957 mil3/helo3280.jpg (348262 bytes), mil3/helo3281.jpg (332213 bytes).

První prototyp HC-2 V-10 s pilotem Pondělíčkem na střeše Bílé labutě v září 1957. KV 21/57 civil/helo3289.jpg (274303 bytes). helo645.JPG (94537 bytes), helo648.JPG (51596 bytes), helo549.JPG (126341 bytes), video (Vzduch je naše moře ( 16. díl), který pojednává o československých vrtulnících. ČT 2001).

mil/helo150.JPG (59918 bytes)Na Točné 14.9.1958 František Jindra s Mi-4 vlekl kluzák VT-7 Luňák pilota Mojmíra Stratila.

 

 

 

 

Dne 3.9.1958 odstartoval z letiště VZLÚ zkušební pilot Zd. Pondělíček s mechanikem Jaroslavem Písaříčkem na palubě HC-2 OK-IVA k dlouhému letu na Světovou výstavu EXPO 58 do Bruselu. Z Letňan vedla cesta do Ruzyně, potom do Chebu a dále přes Norimberk, Trennfurt, Egelsbach, Hagelan, Bonn až do Belgie. Doba činila necelých 10 hodin čistého času.

Děda Mráz v Leteckých opravnách Malešice. HC-2 OK-IVA.

KV 19/59 mil3/helo3328.jpg (394526 bytes).

60. léta