Morálka u vrtulníkářů

Aby se někdo mohl stát pilotem vrtulníku za totality, musel pořádně ohnout hřbet nebo se rovnou stát uvědomělým. Někomu prošlo to, co jinému ne. Proč asi?

Světové prvenství použití vrtulníku pro bezpečnostní účely u nás je jen důkazem toho, že pro potřeby represivních složek policejního státu při terorizování společnosti komunisti zneužili cokoli. U bezpečnostního letectva to někteří soudruzi dotáhli od visení s vrtulníkem nad hřbitovem při pohřbu disidenta- profesora Patočky až po přepravu papeže.

V armádě se málokdy hodnotilo to, jestli někdo dobře létá. Spíše se hodnotilo, jak si dotyčný vede na politickém školení. Podle čeho by taky měl být vojenský pilot hodnocen? Po roce 1968 bylo hodně lidí vyhozeno a další odešli s tím, že "pod těmahle kurvama sloužit nebude". Stačí si přečíst knihu od velitele 10. letecké armády soudruha Sochora - Vzhůru do oblak, Erika 2000, aby člověk pochopil, kdo tím byl míněn. Kdo měl někdy možnost  poslechnout si generála Remka, Sochora, Váňu, Sabola, či jiné funkcionáře, tomu muselo vytanout na mysl známé - "tam kde končí lidská blbost, začíná vojenské mistrovství".

Ten, co postupoval v kariéře, musel být - za 1. neschopný, aby se ho nadřízení nebáli, že je někdy vystřídá. Za 2. dotyčný musel umět vařit kafe a být funkcionářům při ruce a za 3. musel s velitelem chodit na pivo. Tady je prapříčina katastrof Mi-24 kapitánů Pechy a Chromého.

Vrcholem frašky bylo, když první kosmonaut byl syn velitele letectva genpor. Jozefa Remka.

To, že celý systém byl scestný, je vidět na příkladu gen. Diblíka - stíhače, kterému v roce 1990 dali funkci generála vrtulníkářů. Ten se dokonce přeškolil na Mi-2, Mi-17 a i Mi-24 v době, kdy se mladým pilotům už snižovaly nálety pro výcvik. Po drahém přeškolení pak následně odešel do důchodu.

Ale i v tomto sajrajtu byli výborní piloti, instruktoři a velitelé. Osobně si vážím pánů pilotů B. Dvořáka, Došlíka, Dvorníka, Hájka, Jašša, Křenka, Macury, Matějova, Pintnera, Píši, Randáčka, Rašli,  Šedka, Špilky a dalších.

V civilu to bylo jiné. Kolik kdo popráškoval hektarů, takový byl borec. Ale dostat se k lítání bylo téměř nad lidské síly.

Zasloužilý pracovník československého letectví (L+K 5/69)  

Po převratu bylo zábavné sledovat jak se znovu konstituoval Svaz letců. Ale jak to mohlo dopadnout, když jsou tu generace pilotů s úplně odlišnou morálkou. První generace - angláni - utekli nebo byli vyhozeni po roce 1948 druhou generací - komunisty. Tihle byli po roce 1968 převálcováni třetí generací - komunistickými vlastizrádci.

Zde https://ibadatelna.cz/search/ si je můžete vylustrovat.