Schiebel Camcopter S-100

07.05.2011

U rakousko-slovenských hranic 19.9.2006  úspěšně absolvoval zkušební let bezpilotní rakouský hlídkový vrtulník Camcopter S-100. Chlouba rakouského "leteckého" průmyslu bez jediné poruchy zvládla 67 minut trvající let. Zahájen tak byl zkušební provoz tohoto systému na ostrahu hranic. Camcopter už měl vzlétnout minulý pátek, ale jeho start byl zrušen kvůli příliš silnému větru. Camcopter, který vyvinula rakouská firma Schiebel, je tři metry dlouhý a váží 200 kilogramů. Společnost z Vídeňského Nového Města by jich měla vyrábět zhruba stovku ročně, jeden kus za milion eur (více než 28 milionů korun). Název stroje je složeninou anglických výrazů pro kameru (cam) a vrtulník (helicopter). Rakouský vrtulník je totiž vybaven kamerou pro denní světlo a infračervenou kamerou pro noční vidění s vysokým rozlišením. Zařízení dokáže i za tmy dodávat pozemním jednotkám ostré snímky terénu z letové výšky zhruba 300 metrů. Vrtulník je schopen vyvinout maximální rychlost 240 kilometrů za hodinu. Rakouská ministryně vnitra Liese Prokopová řekla, že bezpilotní vrtulníky nenahradí ty klasické, ale umožní zdokonalit ostrahu rakouských hranic. Rakouské ministerstvo hospodářství loni ocenilo futuristický vzhled Camcopteru státní cenou Adolfa Loose za design. Stroj létal kolem slovensko rakouské hranice po dva týdny. L+K 5/08

 

Francouzské vojenské námořnictvo během plavby ve Středomoří uskutečnilo přistání bezpilotního vrtulníku na palubě francouzské fregaty Montcalm s využitím systému SADA v plně automatickém režimu. Tento úspěch je výsledkem úzké spolupráce francouzské agentury DCNS a rakouské společnosti Schiebel, výrobcem bezpilotního vrtulníku Camcopter S-100, který byl použit k ověřovacím testům.
Systém SADA je určen k zajištění plně automatického vzletu a přistání na palubě lodi. Celý proces svislého vzletu či přistání VTOL (vertical take-off and landing) na pohyblivé palubě (během plavby po moři) netrvá ani 2 minuty. SADA využívá k přesnému spojitému sledování bezpilotního vrtulníku infračervený senzor, přičemž počítač generuje odpovídající řídicí povely pro vymezení přesné přibližovací a přistávací trajektorie až do okamžiku, dokud se bezpečně nezachytí přistávací plochy. Přesnost sledování vrtulníku dosahuje asi 30 cm, tzn. výrazně lepší, než může poskytnout přistávací systém, využívající družicový navigační systém GPS. Řízení automatického přistání probíhá zcela automaticky, bez zásahu lidské obsluhy. Největší předností přistávacího systému SADA je to, že je postaven na principu tzv. "otevřené architektury" a může být snadno vestavěn do jakéhokoliv bezpilotního vrtulníku a integrován do speciálního technického vybavení libovolného typu lodě. ATMonline 31.10.2008

L+K 4/11