Northrop Grumman Integrated Systems VTUAV

RQ-8 Fire Scout  (Vojenské letectvo 4/04, ATM 5/03, 2/06, L+K 11,16/03)

 

helo2864.jpg (1348987 bytes) RQ-8A dne 22.7.2005 vykonal první pokusné střelby neřízenými raketami.

Fire Scout změnil označení na MQ-8.

helo2865.jpg (211618 bytes) MQ-8A pro US Navy.

MQ-8B dostal čtyřlistý rotor.

MQ-8B Fire Scout (ATM 2/06)

Nově vybudované výrobní středisko firmy Northrop Grumman v Moss Point (Missouri) dne 3.1.2006 obdrželo od švýcarské dodavatelské firmy Schweizer Aircraft první bezpilotní vrtulník MQ-8B Fire Scout v základním konstrukčním provedení. Tím byla oficiálně zahájena výroba víceúčelových bezpilotních vrtulníků pro americké vojenské námořnictvo a pozemní vojsko. Projekt nese název VTUAV (vertical takeoff and landing tactical unmanned aerial vehicle, bezpilotní prostředek se svislým vzletem a přistáním). Jedná se o první bezpilotní vrtulník z celkem 12, které mají být vyrobeny v rámci uzavřeného kontraktu (4 pro US Navy a 8 pro US Army). US Army a Navy společně požadují až 192 bezpilotních prostředků MQ-8B, které mají být vyrobeny v příštích 8 letech. Dálkově ovládané bezpilotní vrtulníky Fire Scout mají americkému vojenskému námořnictvu, námořní pěchotě a pozemnímu vojsku v budoucích bojových operacích poskytovat operativní průzkum bojiště, situační výstrahu, zabezpečovat údery přesnými zbraněmi a podporu bojových operací ve městě. Fotky a videa

Firma FLIR Systems úspěšně dokončila počáteční letové testy optoelektronického systému BRITE Star(R) II v přesně stabilizované otočné základně na bojovém bezpilotním vrtulníku MQ-8B Fire Scout. BRITE Star(R) II představuje poslední generaci multisenzorového systému velkého dosahu k vyhledávání a ozařování pozemních cílů. Optoelektronický systém je tvořen zdokonalenou termovizní kamerou, barevnou televizní kamerou a laserovým označovačem/ozařovačem/dálkoměrem cílů. Termovizní kamera třetí generace pro noční podmínky, osazená velkoplošným detektorem, pracuje v pásmu 3-5 um a poskytuje výstupní obraz s vysokým rozlišením. Pro denní podmínky je ideální barevná nízkoúrovňová televizní kamera. ND:YAG laserový označovač/ozařovač/ cílů pracuje na vlnové délce 1,06 um, laserový dálkoměr na vlnové délce 1,57 um (bezpečná vlnová délka pro lidský zrak). Senzory jsou vestavěné v kulovém krytu o průměru 22,8 cm, celkové hmotnosti 51,2 kg. Testy senzorů představují důležitý mezník ve vývojovém programu. Americké vojenské námořnictvo plánuje na tyto testy v létě 2009 navázat ověřovacími vojskovými zkouškami. Fire Scout má podle předpokladů dosáhnout schopnosti počátečního operačního nasazení záhy po ukončení těchto zkušek, ještě v roce 2009. www.atmonline.cz

Zkoušky MQ-8B Fire Scout s optoelektronickýmo systémem BRITE Star(R) II a datalinkem Cubic Corporation TCDl. www.atmonline.cz

Firma Northrop Grumman při testovací průzkumné misi prakticky předvedla provozní možnosti radaru na bezpilotním bojovém vrtulníku MQ-8B Fire Scout (VUAS - Vertical Unmanned Air System) při vyhledávání, zjišťování a sledování vícenásobných cílů. Test, který se uskutečnil dne 19.9.2008 v testovacím středisku Yuma Proving Ground v Arizoně, byl součástí pokračujícího úsilí rozšířit spektrum bojových misí vrtulníku MQ-8B Fire Scout, do kterých by mohl být v budoucnu vysílán. Vrtulník Fire Scout, vybavený námořním zobrazovacím radarem RDR-1700B firmy Telephonics, prakticky dokázal, že je ideální vzdušnou platformou pro plnění úkolů taktického vzdušného průzkumu, přehledu a zpravodajství (ISR - Surveillance and Reconnaissance) pro podporu hladinových lodí jak na otevřeném moři, tak v mělkých vodách v blízkosti pobřeží. Radar RDR-1700B je jedním z několika radarů stejné kategorie, které mají být na vrtulníku Fire Scout postupně ověřovány nad vodní hladinou. Největší taktickou výhodou radaru je schopnost vést průzkum skrz mraky a v situacích, kdy to klasické optoelektronické senzory neumožňují. Bezpilotní vrtulník o celkové hmotnosti asi 1500 kg unese užitečné zatížení do hmotnosti až 275 kg. S vytrvalostí letu větší než 6 hodin (se zatížením 90 kg až 8 hodin) je schopen létat rychlostí do 230 km/h a plnit úkoly ve vzdálenosti až 230 km od místa vzletu. Specialitou jsou sklápěcí listy nosného rotoru, což umožňuje snadné uložení vrtulníku do vnitřních prostor lodi nebo na automobilu pro převážení. Cena bezpilotního prostředku RQ-8, včetně součinnostních pozemních (lodních) prostředků a základních náhradních dílů, se odhaduje na 8 mil. USD. www.atmonline.cz

Bezpilotní bojový vrtulník MQ-8B Fire Scout P7 (VUAS - Vertical Unmanned Aircraft System) firmy Northrop Grumman v srpnu 2009 v testovacím středisku Yuma Proving Ground v Arizoně úspěšně dokončil sérii testů, zaměřenou na ověření jeho schopností plnit úkoly taktického vzdušného průzkumu, přehledu a zpravodajství (ISR - Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) pro podporu hladinových lodí jak na otevřeném moři, tak v mělkých vodách v blízkosti pobřeží. Fire Scout má poskytovat velitelům zevrubný pohled na vybrané prostory v celé šířce spektra a umožnit jim tak rozhodování v efektivním nasazování bojových jednotek, plánování činnosti zbraňových systémů a koordinaci paleb. Ověřování schopností bezpilotního bojového vrtulníku P7 Fire Scout mají pokračovat do konce léta a budou zaměřeny na spolupráci s pozemními velitelskými středisky. Otevřená architektura Fire Scoutu má umožňovat, aby byl operativně a podle potřeb vybaven různými druhy senzorů, jako např. termovizní kamerou BRITE Star II, optoelektronickým systémem Star SAFIRE III, vyhledávacím a přehledovým radarem RDR-1700B, zařízením pro odhalování a odstraňování námořních min ASTAMIDS a dalšími. Největší taktickou výhodou radaru je schopnost vést průzkum skrz mraky a v situacích, kdy to klasické optoelektronické senzory neumožňují. K rádiovému přenosu videoinformace z vrtulníku na zem v reálném čase má být využíván taktický datalink TCDL (Tactical Common Data Link). ATM online 21.8.2009

Americké pozemní vojsko dne 23.1.2010 oznámilo, že zrušilo svůj projekt bezpilotního vrtulníku RQ-8B Fire Scout firmy Northrop Grumman. Před šesti lety byl tento projekt vybrán jako součást plánované typové řady bezpilotních prostředků se svislým vzletem a přistáním budoucích bojových systémů amerického pozemního vojska (FCS - Future Combat System). Vývoj Fire Scoutu trval 8 let a vyžádal si náklady 115 miliónů dolarů. Bezpilotní vrtulník o celkové hmotnosti asi 1500 kg unese užitečné zatížení do hmotnosti až 275 kg. S vytrvalostí letu delší než 6 hodin (se zatížením 90 kg až 8 hodin) je schopen létat rychlostí do 230 km/h a plnit úkoly ve vzdálenosti až 230 km od místa vzletu. Cena bezpilotního prostředku, včetně součinnostních pozemních (lodních) prostředků a základních náhradních dílů, se odhaduje na 8 miliónů dolarů. Není to poprvé, co americká armáda ustoupila od svého vývojového úsilí v oblasti bezpilotních prostředků, protože nový systém ve skutečnosti v porovnání se stávajícími typy nepřinášel taková zdokonalení a efekt, jak se původně předpokládalo. Před třemi lety zastavila vývoj dvou nových typů bezpilotních prostředků. Jeden z nich byl určen k náhradě typu Shadow 200 o hmotnosti 158 kg a druhý většího typu Hunter a zároveň přešla k realizaci projektu Sky Warrior. Současně pokračovala ve vývoji nového mikroprostředku jako náhrady za současný Raven, nejrozšířenějšího bezpilotního prostředku na světě. V rukou vojáků se nyní nachází několik tisíc kusů. Na rozdíl od nich se bezpilotní vrtulník Fire Scout dokáže vznášet ve vzduchu na jednom místě, což bylo považováno za obrovskou taktickou přednost. Avšak peněz bylo stále méně a armádní specialisté po zralé úvaze dospěli k závěru, že výkon a provozní možnosti typů Shadow 200 i Raven jsou docela dobré a tak od dalšího vývoje Fire Scoutu ustoupili. ATM online 1.2.2010

Účast na potírání pašeráků drog, účast na akcích v Libyi, kde byl jeden kus sestřelen a dva komplety byly nasazeny v Afghánistánu. L+K 11/11

Technet.cz

Firma Northrop Grumman vyhrála kontrakt na zástavbu raketových bloků střel Hydra APKWS II ráže 70 mm do vrtulníků v hodnotě 17 milionů dolarů letos v září 2011. Vrtulník bude možné vyzbrojit podle potřeb 8 nebo 14 střelami. Předpokládá se, že plně operační zbraňový systém bude dodán do roku 2013.

Americké ministerstvo obrany plánuje rozšířit jednotky bezpilotních prostředků Predator a Reaper o nové úderné robotické bezpilotní vrtulníky MQ-8B Fire Scout, vyzbrojené lehlými řízenými střelami s laserovou naváděcí soustavou. Oznámila to přední americká zbrojní firma Northrop Grumman dne 9.11.2011. Zavedení ozbrojených Fire Scoutů v americkém vojenském námořnictvu bude znamenat počátek nové éry v moderních bojových operacích, která nabízí alternativu k pilotovaným bojovým vrtulníkům, bojovým letounům, působícím z palub válečných lodí a odráží zásadní posun k robotické technologii v americké armádě v posledních letech. Neozbrojená námořní verze bezpilotního vrtulníku MQ-8B Fire Scout je již nyní využívána k bojovým misím vzdušného průzkumu, přehledu amerického vojenského námořnictva. K tomu účelu na své palubě v přídi nese termovizní a televizní kamery, radar se syntetizovanou aperturou a další senzory k vyhledávání a sledování pozemních a hladinových cílů. Robotický bezpilotní vrtulník Fire Scout o délce 7 m, výšce 3 m a celkové hmotnosti asi 1500 kg může působit ve výšce až 6100 m a unese užitečné zatížení do hmotnosti až 275 kg. S vytrvalostí letu delší než 8 hodin je schopen létat rychlostí do 230 km/h (hlídkovat při rychlosti 200 km/h) a plnit úkoly ve vzdálenosti až 230 km od místa vzletu. K rádiovému přenosu videoinformace z vrtulníku na zem v reálném čase je využíván taktický datalink TCDL (Tactical Common Data Link). Americké vojenské námořnictvo má podle Pentagonu v současné době letku 15 Fire Scoutů a plánuje jich nakoupit 168. Fire Scout byl nasazen a dodnes působí v Afghánistánu, jeden stroj v průzkumné verzi byl nedávno ztracen během vzdušných operací NATO v Libyi poté, co selhal rádiový přenos dat a v důsledku toho došlo k jeho odchýlení od kursu letu. ATM online 15.11.2011