03.03.2006
Podle oznámení firmy Bell Helicopter Textron dne 26.1.2006 na
letišti nedaleko Mineral Wells (Texas) uskutečnil svůj první zkušební let
bezpilotní prostředek s překlopnými nosnými rotory TR918 Eagle Eye. Výrobní
verze bezpilotního prostředku provedla svislý vzlet, po dobu 9 minut prováděla
různé letové manévry a bezpečně přistála. Poté následoval druhý
30minutový bezchybný zkušební let. Bezpilotní prostředky Eagle Eye hodlá
jako první nakoupit americká pobřežní ochrana. Jedná se o jeden z prvních
bezpilotních prostředků této revoluční koncepce s překlopnými rotory
(nazývaná též konvertoplán), které vstupují do obchodu s obrannou
technikou. V poloze vrtulí směrem dopředu je Eagle Eye schopen létat vysokou
rychlostí, srovnatelnou s rychlostí letounů s pevným křídlem. Jestliže
jsou rotory překopeny do polohy směrem nahoru, bezpilotní prostředek může
létat podobně jako klasický vrtulník, být relativně dlouho "zavěšen"
na jednom místě, přistávat v omezeném prostoru, jako např. na palubě malé
lodi.
Bezpilotní prostředek o délce 5,46 m, výšce 1,73 m, rozpětí 4,63 m a
celkové hmotnosti 1020 kg (hmotnost prázdného bezpilotního prostředku 590
kg), může nést užitečné zatížení do hmotnosti až 90 kg. Rotory mají
průměr 2,9 m. Létá rychlostí 0 až 360 km/h, jeho dostup je 6100 m a
vytrvalost letu až 8 hodin.
Činnost bezpilotního prostředku, včetně speciálního průzkumného vybavení je řízena dálkově dvoucestným datalinkem s dosahem na přímou rádiovou viditelnost, který pracuje v kmitočtových pásmech S (2-4 GHz) a UHF (300-1000 MHz). Eagle Eye je vybaven radarem a soustavou optoelektronických senzorů (termovizní kamerou, CCD televizní kamerou, ad.) na přesně stabilizované základně. Je schopen vyhledávat a zaměřovat polohy pozemních pohyblivých i nepohyblivých cílů, vzdálených 125 až 175 kilometrů. Může také hlídkovat nad cílovým prostorem, vzdáleným 160 kilometrů po dobu až 4 hodin. ATM 2/06