Boeing A160T Hummingbird

13.11.2009

A160T je vrtulník bez lidské posádky, poháněný proudovým motorem, navržený k plnění širokého rozsahu bojových misí, včetně vzdušného průzkumu, přehledu zpravodajství, komunikací, doplňování zásob vojsk na bojišti, apod. Ve své kategorii letadel vytvořil světový rekord ve vytrvalosti letu (delší než 18 hodin bez doplňování paliva za letu), v době vznášení se na jednom místě (ve visu) ve výšce 6000 metrů, přičemž je schopen nést užitečné zatížení o hmotnosti 1134 kg.

Bezpilotní vrtulník A160T Hummingbird firmy Boeing úspěšně ukončil sérii 20 letových testů s instalovaným průzkumným, přehledovým, sledovacím a naváděcím radarem se schopností průniku signálu skrz listí stromů. Tento svým způsobem unikátní radar je vyvíjen americkým pozemním vojskem a Agenturou pro pokročilé výzkumné projekty amerického ministerstva obrany (DARPA) v programu s názvem FORESTER (Foliage Penetration Reconnaissance, Surveillance, Tracking and Engagement Radar). Při testech ve Fort Stewart byly ověřovány letové charakteristiky bezpilotního vrtulníku A160T, nesoucího radar FORESTER po více než 50 letových hodin. Nový radar má být schopen detekovat a sledovat vozidla a vojáky pohybující se v terénu pod vegetací (korunami olistěných stromů) a přitom zabezpečovat přehled situace v širším rozsahu. Zrovna má "nahlížet" pod klasické maskovací sítě, zjišťovat počty ukryté bojové techniky a lidí. Z technického hlediska jde o složitý problém - rádiové vlny se při prostupu vegetací potýkají se silným útlumem a navíc s intenzívním rušením v důsledku odrazů v blízkosti země. Kombinace unikátního nosiče a senzoru vytváří důmyslný univerzální systém. Předpokládá se, že jestliže bezpilotní vrtulník A160T neponese radar FORESTER, v závislosti na podmínkách a úkolech jej bude možné vyzbrojit až 8 střelami Hellfire/JAGM. Vývojový program radaru, financovaný agenturou DARPA ve výši 35 miliónů dolarů, byl zahájen v roce 2005. I když systém v poslední době přešel do fáze dlouhodobých testů a předváděcích zkoušek, americké pozemní vojsko již plánuje přechod programu do třetí fáze a nákup tří dalších systémů, které mají být nainstalovány do bezpilotních vrtulníků A160T. Radar kmitočtového pásma UKV v testu prokázal, že je schopen z bezpečné vzdálenosti zjistit vozidla a osoby, ukryté pod vegetací za všech meteorologických podmínek a dohlednosti. Testován již byl na vrtulnících Blackhawk ve velké výšce a na A160 s dlouhou vytrvalostí letu proti cílům pod jednoduchou i dvojitou vrstvou vegetace. defense-update.com

,

FORESTER není jediným UKV radarem tohoto druhu. Podobný radar shodného kmitočtového pásma s vývojovým názvem FOPEN vyvíjí a testuje také firma Lockheed Martin. V poslední fázi programu, známého pod názvem TRACER, je nyní testován na náhradním bezpilotním prostředku. Jak to vypadá, využívání vegetace jako přírodního maskovacího materiálu, již nebude vždy účinné, jak by se očekávalo. ATM online  13.11.2009