4. BULLETIN ALZS L+K 18/95
Letecká služba Policie ČR se představuje
JUDr. VLADIMÍR PANENKA
Letecká služba Policie České republiky je útvarem policejního prezídia s celorepublikovou působností. Její současná činnost se stala neodmyslitelnou součástí policejní praxe a záchranných systémů. Historie vzniku policejního (tedy bezpečnostního) leteckého útvaru začíná již za první republiky, kdy barevné provedení a imatrikulační označení letadel schvaloval prezident T. G. Masaryk. Od této doby je charakteristickým znakem označení sférický trojúhelník se státní trikolorou a značkou začínající písmenem "B" a bíle lemovaným červeným čtyřčíslicovým rozlišením. Po 2. světové válce začínalo bezpečnostní letectvo létat na trofejních strojích, postupně přešlo na letadla provenience bývalého Sovětského svazu a Polska.
Činnost a hlavní náplň letových úkolů se časem přetvářela a měnila. Po roce 1990 nastaly koncepční a rozsáhlé změny, charakter činnosti a nasazení si vyžádaly rozdělení provozu policejních vrtulníků od klasických letounů v samostatné složky, započala nezbytná modernizace strojů. Letecká služba PČR zřízená 1. 3. 1993 (Policejní letka) je nově koncipovaným výkonným útvarem se specializací činnosti policejní práce, pohotovostního nasazení a záchranných akcí. Došlo k podstatným změnám ve složení parku vrtulníků, byly zvýšeny nároky na odbornost a specializaci letového i pozemního personálu, systém práce a řízení byl přizpůsoben novým úkolům. Dnešní letová činnost útvaru je značně široká. Do popředí vystoupilo pohotovostní nasazení, preventivní činnost a realizace nočních letových akcí. Dnes jsou k dispozici špičkové stroje včetně speciální doplňkové techniky.
ROZSAH ZÁKLADNÍCH TYPICKÝCH LETOVÝCH ČINNOSTÍ
ÚTVARU
I. Základní policejní nasazení
· pohotovostní nasazení, zásahy, pátrání
· pátrání po pachatelích, pohřešovaných osobách a věcech
· dokumentace trestné činnosti
· dopravní průzkum a řízení dopravy
· dozor nad režimem státních hranic
· prevence a zásahy v oblasti požární ochrany
· preventivní informační a dokumentační činnost při odhalování trestné činnosti
· vzdušná ochrana a dozor nad režimovými oblastmi (např.zdroje pitné vody)
· vzdušné řízení rozsáhlých policejních akcí
· záchranné lety pro pomoc a likvidaci následků hromadných neštěstí, katastrof apod.
II. Nasazení v záchranných systémech
· trvalé pohotovostní nasazení policejních vrtulníků na stanovištích letecké záchranné služby v Praze a Hradci Králové
· přeprava v rámci transplantačního programu, repatriace postižených ze zahraničí
· záchranné lety pro Horskou službu, Báňskou záchrannou službu a jiné složky záchranného charakteru
· pátrání po letadlech v rámci SAR
· přeprava a záchranné lety záchranného systému při hromadných neštěstích
III. Přeprava VIP
· přeprava ústavních a vládních činitelů České republiky a jejich zahraničních hostů při návštěvách v ČR
V současné době provozuje
Letecká služba Policie ČR čtyři typy vrtulníků.
BO 1O5CBS4
· Vrtulník lehké kategorie německé výroby pro čtyři až pět cestujících. Vzhledem ke své špičkové manévrovací schopnosti je tento vrtulník využíván především pro plnění speciálních úkolů zásahových, jednotek, pro sledování a případný transport zadržených pachatelů trestné činnosti, k zajišťování dopravního provozu, ke kontrole pozemních objektů atd. Může být použit i k přepravě cestujících charakteru VIP.
· Jeden z těchto vrtulníků je v současné době vybaven speciální zástavbou a trvale plní úkoly Letecké záchranné služby na stanovišti ZS v Hradci Králové.
· U Letecké služby-PČR je tento typ provozován od 7. 5. 1991
Mi-2
· Jde o typ vrtulníku, který u Letecké služby PČR dosud vykonal největší kus letecké práce. Od 1 .1 .1972 létají tyto polské vrtulníky lehké kategorie na území našeho státu. Tento vrtulník pro osm cestujících plnil téměř všechny úkoly ze spektra tehdejší vrtulníkové policejní činnosti.
· Patří mu rozhodující podíl na zrodu Letecké záchranné služby v našem státě. Zkušební provoz této vysoce humánní služby byl zahájen právě nasazením vrtulníků Mi-2 z leteckého parku LS-PČR. Výsledky a zkušenosti získané tímto provozem se staly podkladem pro rozšíření LZS na celé území naší republiky.
· Mi-2 létá i dnes ve službách Policie České republiky a plní některé policejní úkoly. Do provozu LZS je však díky obnově letecké techniky u LS PČR zařazován jen jako mimořádná náhrada výkonnějších strojů.
Bell 412HP
· Vrtulník americké výroby, který patří do kategorie středně těžkých vrtulníků. Od 10. 8. 1993 je LS PČR prvním a dosud jediným provozovatelem tohoto typu vrtulníku v ČR. S kapacitou 13 míst pro cestující zaručuje potřebné přepravní výkony.
· Přístrojové vybavení vrtulníku umožňuje jeho bezpečný provoz i při letu za ztížených povětrnostních podmínek. Nejmodernější technologie v oblasti výroby i technického ošetření umožňuje v dnešní době široké uplatnění tohoto typu nejen v policejní činnosti. V součinnosti se složkami tísňových služeb je vrtulník nasazován k výsadkům do nepřístupných či jinak kritických míst, pro dopravu pacientů do a ze zahraničí atd. Je také používán k přepravě cestujících charakteru VIP.
· Prostřednictvím tohoto typu vrtulníku jsou od srpna roku 1993 plněny úkoly LZS na pražském stanovišti ZS.
Mi-8
· Vrtulník těžké hmotnostní kategorie ruské výroby, který je u LS PČR provozován od 1. 1. 1970. Jde tedy o služebně nejstarší vrtulníkový typ.
· V minulosti byl používán pro cestovně transportní úkoly. Kapacita 28 míst umožňuje přepravu cestujících. Pro dopravu cestujících charakteru VIP je provozována i salónní verze tohoto typu.
· Transportní verze umožňovala použít vrtulník při stavebně montážních pracích, výsadkové činnosti a při přepravě rozměrných nákladů do nepřístupných míst, Na svém podvěsu unese až tři tuny těžké břemeno.
· Vrtulník je používán k letům se zajištěnými pacienty nejen na území našeho státu. Stejně úspěšně byl také zapojen do zdravotního programu IKEM.