4. BULLETIN ALZS L+K 18/95

Letecká služba Policie ČR se představuje

JUDr. VLADIMÍR PANENKA

Letecká služba Policie České republiky je útvarem policejního prezídia s celorepublikovou působností. Její současná činnost se stala neodmyslitelnou součástí policejní praxe a záchranných systémů. Historie vzniku policejního (tedy bezpečnostního) leteckého útvaru začíná již za první republiky, kdy barevné provedení a imatrikulační označení letadel schvaloval prezident T. G. Masaryk. Od této doby je charakteristickým znakem označení sférický trojúhelník se státní trikolorou a značkou začínající písmenem "B" a bíle lemovaným červeným čtyřčíslicovým rozlišením. Po 2. světové válce začínalo bezpečnostní letectvo létat na trofejních strojích, postupně přešlo na letadla provenience bývalého Sovětského svazu a Polska.

Činnost a hlavní náplň letových úkolů se časem přetvářela a měnila. Po roce 1990 nastaly koncepční a rozsáhlé změny, charakter činnosti a nasazení si vyžádaly rozdělení provozu policejních vrtulníků od klasických letounů v samostatné složky, započala nezbytná modernizace strojů. Letecká služba PČR zřízená 1. 3. 1993 (Policejní letka) je nově koncipovaným výkonným útvarem se specializací činnosti policejní práce, pohotovostního nasazení a záchranných akcí. Došlo k podstatným změnám ve složení parku vrtulníků, byly zvýšeny nároky na odbornost a specializaci letového i pozemního personálu, systém práce a řízení byl přizpůsoben novým úkolům. Dnešní letová činnost útvaru je značně široká. Do popředí vystoupilo pohotovostní nasazení, preventivní činnost a realizace nočních letových akcí. Dnes jsou k dispozici špičkové stroje včetně speciální doplňkové techniky.

ROZSAH ZÁKLADNÍCH TYPICKÝCH LETOVÝCH ČINNOSTÍ ÚTVARU

I. Základní policejní nasazení

· pohotovostní nasazení, zásahy, pátrání

· pátrání po pachatelích, pohřešovaných osobách a věcech

· dokumentace trestné činnosti

· dopravní průzkum a řízení dopravy

· dozor nad režimem státních hranic

· prevence a zásahy v oblasti požární ochrany

· preventivní informační a dokumentační činnost při odhalování trestné činnosti

· vzdušná ochrana a dozor nad režimovými oblastmi (např.zdroje pitné vody)

· vzdušné řízení rozsáhlých policejních akcí

· záchranné lety pro pomoc a likvidaci následků hromadných neštěstí, katastrof apod.

II. Nasazení v záchranných systémech

· trvalé pohotovostní nasazení policejních vrtulníků na stanovištích letecké záchranné služby v Praze a Hradci Králové

· přeprava v rámci transplantačního programu, repatriace postižených ze zahraničí

· záchranné lety pro Horskou službu, Báňskou záchrannou službu a jiné složky záchranného charakteru

· pátrání po letadlech v rámci SAR

· přeprava a záchranné lety záchranného systému při hromadných neštěstích

III. Přeprava VIP

· přeprava ústavních a vládních činitelů České republiky a jejich zahraničních hostů při návštěvách v ČR

V současné době provozuje Letecká služba Policie ČR čtyři typy vrtulníků.

BO 1O5CBS4

· Vrtulník lehké kategorie německé výroby pro čtyři až pět cestujících. Vzhledem ke své špičkové manévrovací schopnosti je tento vrtulník využíván především pro plnění speciálních úkolů zásahových, jednotek, pro sledování a případný transport zadržených pachatelů trestné činnosti, k zajišťování dopravního provozu, ke kontrole pozemních objektů atd. Může být použit i k přepravě cestujících charakteru VIP.

· Jeden z těchto vrtulníků je v současné době vybaven speciální zástavbou a trvale plní úkoly Letecké záchranné služby na stanovišti ZS v Hradci Králové.

· U Letecké služby-PČR je tento typ provozován od 7. 5. 1991

Mi-2

· Jde o typ vrtulníku, který u Letecké služby PČR dosud vykonal největší kus letecké práce. Od 1 .1 .1972 létají tyto polské vrtulníky lehké kategorie na území našeho státu. Tento vrtulník pro osm cestujících plnil téměř všechny úkoly ze spektra tehdejší vrtulníkové policejní činnosti.

· Patří mu rozhodující podíl na zrodu Letecké záchranné služby v našem státě. Zkušební provoz této vysoce humánní služby byl zahájen právě nasazením vrtulníků Mi-2 z leteckého parku LS-PČR. Výsledky a zkušenosti získané tímto provozem se staly podkladem pro rozšíření LZS na celé území naší republiky.

· Mi-2 létá i dnes ve službách Policie České republiky a plní některé policejní úkoly. Do provozu LZS je však díky obnově letecké techniky u LS PČR zařazován jen jako mimořádná náhrada výkonnějších strojů.

Bell 412HP

· Vrtulník americké výroby, který patří do kategorie středně těžkých vrtulníků. Od 10. 8. 1993 je LS PČR prvním a dosud jediným provozovatelem tohoto typu vrtulníku v ČR. S kapacitou 13 míst pro cestující zaručuje potřebné přepravní výkony.

· Přístrojové vybavení vrtulníku umožňuje jeho bezpečný provoz i při letu za ztížených povětrnostních podmínek. Nejmodernější technologie v oblasti výroby i technického ošetření umožňuje v dnešní době široké uplatnění tohoto typu nejen v policejní činnosti. V součinnosti se složkami tísňových služeb je vrtulník nasazován k výsadkům do nepřístupných či jinak kritických míst, pro dopravu pacientů do a ze zahraničí atd. Je také používán k přepravě cestujících charakteru VIP.

· Prostřednictvím tohoto typu vrtulníku jsou od srpna roku 1993 plněny úkoly LZS na pražském stanovišti ZS.

Mi-8

· Vrtulník těžké hmotnostní kategorie ruské výroby, který je u LS PČR provozován od 1. 1. 1970. Jde tedy o služebně nejstarší vrtulníkový typ.

· V minulosti byl používán pro cestovně transportní úkoly. Kapacita 28 míst umožňuje přepravu cestujících. Pro dopravu cestujících charakteru VIP je provozována i salónní verze tohoto typu.

· Transportní verze umožňovala použít vrtulník při stavebně montážních pracích, výsadkové činnosti a při přepravě rozměrných nákladů do nepřístupných míst, Na svém podvěsu unese až tři tuny těžké břemeno.

· Vrtulník je používán k letům se zajištěnými pacienty nejen na území našeho státu. Stejně úspěšně byl také zapojen do zdravotního programu IKEM.