VR-3.1 OK-BZX dne 5. července 1948 při mezipřistání v prostoru Libuše.
Od bývalého pracovníka
Bezpečnostního letectva se mi podařilo získat další důkaz o policejním
využití tohoto stroje - rozkaz ke spojovacímu cvičení, které proběhlo dne 5.
července 1948 a sloužilo k prezentaci součinnosti bezpečnostních složek za
využití radiostanic. Jednalo se o ukázku součinnosti letounu K-65 Čáp,
vrtulníku VR-1 a pěti osobních služebních automobilů. V rámci cvičení došlo k ukázkovému
přistání vrtulníku v prostoru Libuše u státní silnice na Benešov.
Zároveň je třeba konstatovat že naše policejní letectvo prokazatetně použilo poprvé na světě
vrtulníku k plnění policejních úkolů minimálně o dva měsíce dříve než
New York Police Department. Mezi odborníky na využívání vrtulníků přetrvávalo
totiž povědomí, že New York Police Department Aero Bureau, který použil v září 1948 poprvé
vrtulník pro plnění policejních úkolů nese světový primát. Tamní policejní letecká jednotka si
uvědomila předností vrtulníku od samého začátku jejich používání a poprvé byl americký vrtulník Bell 47D s
označením NC201 B, vybavený plováky, použit k výkonu policejní činnosti - usnadnění
přepravy osob z New Yorku na leteckou základnu US Navy Floyd Bennett v souvislosti s blíže nespecifikovaným soudním procesem.
(Z publikace Policejní letectvo - Včera a dnes. Michal Dlouhý a Jaroslav Minařík)