Poloha:
50°22´00´´N, 013°35´00´´E
* 6
km SV od ŽATCE
* Nadmořská výška: 276 m
Radionavigační
prostředky na hlavním směru přistání 28 (278°) DPRS 4000 m; BPRS 1000 m před
začátkem VPD.
Spolu
ze zahájením leteckého provozu na letišti bylo nutné zřídit útvar letecké
zabezpečovací služby. Tento útvar byl zřejmě nejrozlehlejším na letišti!
Stanoviště prostředků se rozkládala
v linii osy VPD v délce až 8750 m. Od „Dálné“ u Seménkovic,
až k bývalému KV zaměřovači DFG 26 (byl používán až do r. 1958)
ve vzdálenosti 2250 m za koncem VPD - v poli směrem na Chomutov, za silnicí
ze Žatce do Mostu.
„Pozemními radiovými, radiotechnickými a světlotechnickými prostředky zabezpečit nepřetržitě letovou činnost stihačům, chránícím naši vzdušnou hranici“.
"Otevřený" název útvaru se několikrát změnil, nezměnil se však nikdy jeho hlavní úkol:
Světlometná četa * 1.6.1952 zřízena MNO č. j. 001660-OMS-1952 z 10.6.1952 dle tab. číslo 7/24 (Dokument podepsal NGŠ div. gen Václav Kratochvíl). Zrušena 1.1.1953 č. j. 0055964-VL-1953.
Světlometná
četa LUČ-1 * 15.6.1952 zřízena MNO č. j. 001852-OMS-1952 z 25.6.1952 dle tab. číslo
7/32 (Dokument podepsal zást. NGŠ brig. gen. František Veselý). Zrušena
1.1.1953 č. j. 0055964-VL-1953.
Velitelem čety a fakticky prvním velitelem žatecké „zabezpečovačky“
byl ustaven npor. Neliba Josef. V srpnu 1952
přebral velení čety npor. Grunt Jan, který velel četě až do konce
r.1952.
(V dokumentaci příslušníků útvaru je uváděno označení “PS 95 - Žatec).
1.1.1953 dochází k reorganizaci jednotek Letecké zabezpečovací služby (LZS). Pro zabezpečení provozu leteckých divizí v letištním uzlu jsou zřízena roty LZP (“číslované“ jako příslušná letecká divize) již jako samostatný útvar. Podřízená NŠ 5. lsd. Velitelem „ zabezpečovačky “ zůstal npor. Grunt Jan. U velitelství 5. letecké stíhací divizi proudové v Žatci je to 5. rota leteckých zabezpečovacích prostředků (5. rota LZP - 5.r lzp) VÚ 2705 (č. j. 0055964).
Tato etapa byla těžká jak pro velitele, tak pro vojáky základní služby.
Ubytovací objekty nebyly zdaleka dokončeny. Vojáci z povolání byli z části
ubytováni v hotelu "Zlatý lev" a na svobodárně. K ubytování vojáků
roty byl po "dobudování" přidělen dřevěný barák K-20. Budovala
se jednotlivá stanoviště prostředků
- většinou dřevěné objekty, v nichž se musela umístit technika i
"postele"! (VPRS, BPRS). Další pak na stanovištích světlometů a
jednotlivých "agregátech LUČ, Tornáda, Gonia EP-2, vysílacího střediska
na statku. Čas vojáků se dělil jen na službu a budování pracovišť svépomocí
a jen málo času zbývalo na odpočinek. Stanoviště byla budována svépomocí,
bylo nutné vybudovat "bunkry" pro elektrocentrály, pro "světlomet
č.1" 200N byl "navršen" kopec vysoký 6 m s nutností provést
příslušné "zpevnění" proti sesouvání. Samotná technika -
prostředky byly ještě kořistního původu - přívodné rdst
"LORENZ" 1500W, 100WS (ten se dokonce "udržel" jako stabilní
vysílač na BPRS až do r.1958!), světlomety 60N a 200N, elektocentrály
Phanomen, stanoviště zaměřovače TORNÁDO, zaměřovač DFG 26 a pod.
Postupně byla dodávána technika sovětská - mobilní prostředky byly v zástavbách
na automobilech ZIS-150 (LUČ-1, APM-90) a ZIS-151 (Par-3b, ARP-5, RAS-RSK 1).
Velitelé 5. roty LZP: npor./kpt.Grunt Jan; npor. Tischler Václav;
npor.Havlíček Jan
Rota byla organizována podle TMP č. 70/86. Plánovaný stav: 9 důstojníků, 14 poddůstojníků z povolání, 5 poddůstojníků základní služby, 47 mužstva základní služby + 1 občanský zaměstnanec.
Zrušena
30.9.1957 (č. j. 0025700-OMS-1957)
a přejmenována na 5. rotu pozemního zabezpečení navigace Žatec (5. rota PZN - 5. r pzn). Zřízena k 1.10.1957 (č. j.
0025700-OMS. Během "jednoročního"období pod novým názvem nedošlo
k žádné významnější organizační, ani personální změně. V
podstatě se jedná o období, v němž byl zcela dobudován systém prostředků
OSP-48. V posledním roce "existence roty" bylo dokončeno svépomocí
vybudované zděné stanoviště "dálné", které se stalo důstojným
"domovem" - ložnice vojáků, soc.zařízení a služební místnost,
osazení stabilní soupravou PAR-7. Velitel 5. roty PZN : npor.Havlíček Jan .
Zrušena k 31.8.1958 (č. j. 0018887-VL PVOS-1958) - reorganizován na 5. prapor pozemního zabezpečení navigace Žatec (5. prapor PZN - 5. pr pzn). Zřízen k 1.10.1958. Součástí rozsáhlé reorganizace a redislokace v letectvu v r. 1958 bylo především "kvalitativní řešení". Přes celkové snížení počtů leteckých útvarů a jednotek v období zavádění nadzvukových letounů MiG-19 se podstatně zvýšila "síla" stíhacího letectva a "naplněnost" leteckých pluků. Na letišti Žatec "zůstal" jeden "bojový pluk". Místo dosavadní existence tří jednotek „zabezpečujících“ činnost bojových leteckých útvarů RL divizní rota - spojovací četa letištního praporu - rota PZN) vznikl jediný útvar! Z letištních praporů byly „vyčleněny“spojovací čety a tyto „včleněny“ k rotám PZN a postupně byly doplněny o RL techniku. Rozkazem NMNO VLPVOS-1958-č. j. 0018887, byl uvedený proces stanoven tak, aby byl ukončen k 1.10.1958. Tak vznikaly v závěru srpna, resp. září 1958 z "rot PZN" prapory PZN. Ve většině případů "se shodným číslem". Celkem měl mít prapor PZN dle TMP : 18 důstojníků, 26 poddůstojníků z povolání a cca 90 vojáků zs. Sídlo štábu praporu se stalo 1. patro na „prostředním Téčku“.
Jednou z významných změn bylo zařazení "meteorkářů"-LPS,
ale především radiolokačního systému (RPS), Prvním náčelníkem se stal
npor. Kotek Jiří. Proto přišlo záhy i zařazení řídících přistání
do sestavy "praporu". Velitelé 5. praporu PZN: kpt. Bareš František;
od 26.11.1962 pověřen kpt. Mervart Václav; od 16.2.1963 mjr. Ševčík Fridolín; od 6.1963 do reorganizace velitelem
kpt. Tomek Bohuslav.
Na počátku šedesátých let se v letectvu zaváděla nejnovější nadzvuková letecká technika MiG-21. Nástup nové techniky byl provázen rozšířením využití radiolokační techniky - naváděcí a přistávací RL systémy. Podle sovětské typové organizace byly i naše prapory PZN přejmenovány tak, že název lépe vystihoval poslání i charakter činnosti - prapory radiotechnického zabezpečení (RTZ).
Jednotky
zvláštního určení“ „S“ roty.
1.9.1962
byla na letišti Žatec zřízena
23. letištní a
PZN
rota “S“ Žatec.
Zrušen k 31.8.1963 (č. j. 005045-OMS-1963) - přejmenován na 5. prapor radiotechnického zabezpečení Žatec (5. prapor RTZ - 5. pr rtz) k 1.9.1963.
Mimo změny názvu došlo k některým "organizačním změnám":
především s ohledem na značný narůst složité
techniky byla zřízena funkce Inženýr pro oznamovací, radionavigační a RL
techniku.
Ve skupině letového a radionavigačního zabezpečení se změnila
struktura podle systémů:
a) radionavigační systém - OSP;
b) radiolokační přistávací systém - RSP;
c) systém naváděcí systém RL (P-15 a P-12)
Spolu
s „přejmenováním na RTZ“ byl od 1.9.1963
„aktualizován“ také název
23. letištní a
RTZ
rota „S“
Žatec.
a/
- Nařízením (č. j. 00100-OMS-1965) v r. 1965 došlo k "vyčlenění
roty zvláštního určení
5. r
rtz "S" VÚ 1120
a byla včleněna do „sestavy" 5. pr rtz. Velitelem určen pplk.
Berka Bohumil, od 5.10.1966. kpt. Antala Ladislav, který byl na uvedeném postě
až do zrušení "S" rot!
b/
- V r.1969 nařízením (č. j. 002540-OMS-1969) "včleněna" další
rota zvláštního určení -
2. r rtz “S" VÚ 3590
a
byla včleněna do „sestavy“ 5. pr rtz. Velitelem určen mjr. Štola Jiří,
od 12.1970 mjr. Ing. Kilberger Josef; od 4.1971 mjr. Kotek Jiří; od 3.6.1971
plk. Ing. Kacl Miloslav, od 19.9.1972 mjr. Linek Jaroslav /do
1.1976;……….pplk. Mourek Vladimír. Posledním velitelem byl mjr. Šaloun
Jaroslav.
Oba tyto útvary byly vybaveny nejnovější
sovětskou technikou, pro kterou byl vybudován autopark "ESO"..
Tabulkový"
stav činil 42 vojáků, z nichž 24 tvořili řidiči, z toho 19 bylo součastně
strojníky EC.
Jaký
byl plánovaný stav příslušníků 2.
a 5. r rtz “S“:
|
Důstojníci |
Praporčíci |
AVKVŠ |
Podd.zsl. |
Četaři |
Desátníci |
Svobodníci |
vojíni |
Celkem |
2.
r rtz“S“ |
7+1 |
1+1 |
- |
11 |
/
2 / |
/
6 / |
/
3 / |
28+3 |
47+5 |
5.
r rtz“S“ |
7+1 |
1+1 |
- |
11 |
/
2 / |
/
6 / |
/
3 / |
28+3 |
47+5 |
V r. 1967 byly zrušeny "skupiny" a byla zavedena "rotní
organizace". Nové TMP vytvořily podmínky pro spolehlivé zabezpečení
leteckého provozu ze dvou letišť. Nic méně při zabezpečení provozu na každém
letišti působily prostředky a obsluhy více rot!
Podstatná reorganizace v r. 1975 sledovala záměr vytvořit dvě roty
RTZ, z nichž každá byla schopná zabezpečit jedno letiště a tvořily je:
spojovací četa, rádiová četa, četa RTZ a RSP.
1. rota RTZ byla určena k zabezpečení záložního letiště - proto měla
"navíc" v sestavě skupinu naváděcích RL k zabezpečení VS a NS
pluku.
2. rota RTZ zabezpečovala základní letiště. Proto měla prostředky
zabezpečení LSŘLP. Po zavedení MiGů 23 na jaře
1983 byla rota "rozšířena" o radionavigační systém blízké
navigace RSBN a přistávací radiomajáky PRMG.
Četa technického a týlového zabezpečení měla družstva technického
zabezpečení, hospodářské a automobilní, také
"praporní" dílnu spojovacích a radiotechnických prostředků.
Jaký byl plánovaný stav příslušníků 5. pr rtz:
|
Důstojníci |
Praporčíci |
AVKVŠ |
Podd.zsl. |
Četaři |
Desátníci |
Svobodníci |
Vojíni |
Celkem |
Štáb: |
8 |
2 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
10 |
1. rota: |
6 |
5 |
- |
31 |
3 |
17 |
11 |
49 |
91 |
2 .rota: |
7 |
15 |
- |
30 |
3 |
18 |
9 |
38 |
90 |
Četa tz: |
1 |
4 |
1 |
3+1 |
1 |
2 |
- |
7 |
17 |
Útvar: |
22 |
26 |
1 |
64+1 |
7 |
37 |
20 |
94 |
208 |
Po
r. 1990 byly "S" jednotky zrušeny. V dalším období se významně podílely na
zajištění úkolů „praporu“
3.
dubna 1991 vydal velitel 5. pr rtz TR č. 04: čl.1-Zařazení vojáků základní
služby. (Byli
to "poslední" vojáci základní služby, zařazení u samostatné
"zabezpečovačky"): 1. rota RTZ: (celkem 80 vojáků
a poddůstojníků); 2. rota RTZ: (celkem 79 vojáků a poddůstojníků).
Velitelé
5. praporu RTZ: mjr. Tomek Bohuslav; od 15.6.1970 mjr. Masopust Jan; od 11.1975
mjr./plk. Ing. Dvořák Miroslav; od 15.10.1977 mjr./pplk. Ing. Šilhavý Jiří;
od 15.11.1979 npor./pplk. Ing. Veselý Josef; od 1.1.1982 mjr./pplk. Weinhauer
Zdeněk; od 5.1985 kpt./mjr. Ing. Slezák Jan; od r. 1988 pplk. Čížek Josef;
od 9.1990 do zrušení mjr. Ing. Tausch Jindřich.
29.
dubna 1991 vydal velitel VÚ 2705 "Rozkaz velitele útvaru" č. 91
poslední rozkaz "služeb" u 5. pr rtz:
čl.1-Celodenní
směna na den 30.4.1991:
Dozorčí
útvaru: npor. Vančík Vladimír; PDÚ: rtm. Pokorný Karel; Dozorčí štábu:
voj. Hrstka Martin
čl.2-Směna
hotovostního systému na den 30.4.1991
Technik RL: mjr. Beneš Miloslav; EC-RL: voj. Koníř Zdeněk; ARP-oper.: voj. Lux Josef, voj. Skapura Miroslav, MLOK V a Z: voj. Valigura Pavel, voj. Rampas Oldřich, voj. Holienčík Miroslav, voj. Litavecz Zdeněk, ZIL-130: 277-24-97: voj. Višňai Vojtěch; SVS: des. Balasko Ladislav, voj. Mikeš Jiří; LSŘL: des. Daďo Peter, VPRNS: voj. Weisman Marek, Obsluha ATÚ: voj.Černý Josef; Dozorčí technik RSBN: rtm. Kolcun Milan, EC-RSBN: voj. Papiernik Josef.
Některé
momenty ze zasazování zabezpečovacích prostředků a techniky:
R.1958:
instalace PAR-7 v novém, zděném objektu na "dálné".
R.1959:
nasazen první přistávací radiolokátor PRL-5M.
R.1962:
u útvaru zahájeny vojskové zkoušky nového čs. radiolokátoru RPL-2A.
R.1963:
po úspěšných zkouškách byl RPL-2A zasazen do plného provozu.
R.1964:
vybudován nový světelný obrazec LUČ-57 a dodán nový přistávací systém
RSP-6.
R.1977:
k útvaru k vojskovým zkouškám dodán první RPL-4.
R.1983:
v souvislosti s nasazením MiG-23 MF byl zřízen přeškolovací kurz, na
jehož zdárném průběhu
se podílel útvar celým systémem OSP, RSP, PRMG-4
a RSBN-4.
VÚ
2705 končí svou samostatnou existenci. Zrušen 30.4.1991 - reorganizován
a sloučením s 23.
l pr 1.5.1991/?2.5.1991/
vznikla 11. letecká základna (11.
LZ) VÚ
4928.
ZV základny
pro RTZ
: |
mjr./pplk.
Ing. TAUSCH Jindřich |
SKUPINA
SPOJENÍ A RTZ: |
|
Zástupce náčelníka |
kpt. Ing.
Antoš Pavel |
Spojovací náčelník |
mjr. Koháček
Karel |
Inženýr
skupiny |
kpt. Murko
Miloš; por.Ing.Juhaščík Jar.; npor. Ing. Kubinec |
Rota
radiotechnického zabezpečení |
|
Velitel roty
RTZ |
pplk. Antala
Ladislav |
|
mjr.Šaloun
Jaroslav |
Náčelník
skupiny radiových majáků |
por. Kubíček
František |
Náčelník
skupiny zabezpečení přistání |
por. Stieber
František |
Náčelník
radiolokačního přistávacího systému |
mjr. Jirkovský
Miroslav |
velitel
radiolokátoru |
kpt. Ing.Košinár
Milan |
velitel
radiolokátoru |
mjr. Beneš
Miloslav |
Náčelník
systému RTZ letů |
npor. Ing.Vančík
Vladimír |
velitel VKV/UKV
zaměřovače |
rtm. Malý
Luboš |
Velitel družstva
světlotechnického zabezpečení |
npor. Suk
Rudolf |
Dozorčí pro
spojení a RTZ LSŘL |
npor. Ing.Havrda
Vladimír; npor. Bayer Miroslav |
Rota spojení
a RTZ: |
|
Velitel |
por. Ing.
Bako Ludovít |
Zástupce
velitele |
kpt. Adam
Lubomír |
Náčelník
spojovacího uzlu letiště |
por. Kameníček
Libor |
Náčelník
skupiny rtz VS |
ppor.
Wlaschinský Robert |
Technický sál
- velitel družstva |
nrtm. Mareček
Jiří |
Dílna spojení
a RTZ |
nprp. Císař
Karel; rtm. Lát Marek |
Dozorčí pro
spojení a RTZ LS ŘL |
kpt. Ing.
Rameš Pavel; por. Ing. Val´ko Peter |
31.3.1994 byla 11.
LZ
zrušena.
1.4.1994 vznikla
“Letištní správa Žatec“.“Existovala“do 31.12.1994.
1.1.1995 vznikl
poslední „týlový“útvar na letišti Skupina pro střežení,
údržbu a ochranu letiště.
K
31.8.1995 byl tento poslední "letecký "útvar v Žatci zrušen.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.