RTZ na letišti Žatec

Poloha: 50°22´00´´N, 013°35´00´´E  *  6 km SV od ŽATCE  * Nadmořská výška: 276 m

Radionavigační prostředky na hlavním směru přistání 28 (278°) DPRS 4000 m; BPRS 1000 m před začátkem VPD.

Spolu ze zahájením leteckého provozu na letišti bylo nutné zřídit útvar letecké zabezpečovací služby. Tento útvar byl zřejmě nejrozlehlejším na letišti! Stanoviště prostředků se rozkládala v linii osy VPD v délce až 8750 m. Od „Dálné“ u Seménkovic, až k bývalému KV zaměřovači DFG 26 (byl používán až do r. 1958) ve vzdálenosti 2250 m za koncem VPD - v poli směrem na Chomutov, za silnicí ze Žatce do Mostu.

„Pozemními radiovými, radiotechnickými a světlotechnickými prostředky zabezpečit nepřetržitě letovou činnost stihačům, chránícím naši vzdušnou hranici“.

"Otevřený"  název útvaru se několikrát změnil, nezměnil se však nikdy jeho hlavní úkol:

Světlometná četa * 1.6.1952 zřízena MNO č. j. 001660-OMS-1952 z 10.6.1952  dle tab. číslo 7/24 (Dokument podepsal NGŠ div. gen Václav Kratochvíl). Zrušena 1.1.1953 č. j. 0055964-VL-1953.

Světlometná četa LUČ-1 * 15.6.1952 zřízena MNO č. j. 001852-OMS-1952 z 25.6.1952 dle tab. číslo 7/32 (Dokument podepsal zást. NGŠ brig. gen. František Veselý). Zrušena 1.1.1953 č. j. 0055964-VL-1953.

Velitelem čety a fakticky prvním velitelem žatecké „zabezpečovačky“ byl ustaven npor. Neliba Josef. V srpnu 1952  přebral velení čety npor. Grunt Jan, který velel četě až do konce r.1952.

(V dokumentaci příslušníků útvaru  je uváděno označení “PS 95 - Žatec).

1.1.1953 dochází k reorganizaci jednotek Letecké zabezpečovací služby (LZS). Pro zabezpečení provozu leteckých divizí v letištním uzlu jsou zřízena roty LZP (“číslované“ jako příslušná letecká divize) již jako samostatný útvar. Podřízená NŠ 5. lsd. Velitelem „ zabezpečovačky “ zůstal  npor. Grunt Jan. U velitelství 5. letecké stíhací divizi proudové v Žatci je to 5. rota leteckých zabezpečovacích prostředků (5. rota LZP - 5.r lzp) VÚ 2705 (č. j. 0055964).

Tato etapa byla těžká jak pro velitele, tak pro vojáky základní služby. Ubytovací objekty nebyly zdaleka dokončeny. Vojáci z povolání byli z části ubytováni v hotelu "Zlatý lev" a na svobodárně. K ubytování vojáků roty byl po "dobudování" přidělen dřevěný barák K-20. Budovala se jednotlivá  stanoviště prostředků - většinou dřevěné objekty, v nichž se musela umístit technika i "postele"! (VPRS, BPRS). Další pak na stanovištích světlometů a jednotlivých "agregátech LUČ, Tornáda, Gonia EP-2, vysílacího střediska na statku. Čas vojáků se dělil jen na službu a budování pracovišť svépomocí a jen málo času zbývalo na odpočinek. Stanoviště byla budována svépomocí, bylo nutné vybudovat "bunkry" pro elektrocentrály, pro "světlomet č.1" 200N byl "navršen" kopec vysoký 6 m s nutností provést příslušné "zpevnění" proti sesouvání. Samotná technika - prostředky byly ještě kořistního původu - přívodné rdst "LORENZ" 1500W, 100WS (ten se dokonce "udržel" jako stabilní vysílač na BPRS až do r.1958!), světlomety 60N a 200N, elektocentrály Phanomen, stanoviště zaměřovače TORNÁDO, zaměřovač DFG 26 a pod. Postupně byla dodávána technika sovětská - mobilní prostředky byly v zástavbách na automobilech ZIS-150 (LUČ-1, APM-90) a ZIS-151 (Par-3b, ARP-5, RAS-RSK 1).

Velitelé 5. roty LZP: npor./kpt.Grunt Jan; npor. Tischler Václav; npor.Havlíček Jan

Rota byla organizována podle TMP č. 70/86. Plánovaný stav: 9 důstojníků, 14 poddůstojníků z povolání, 5 poddůstojníků základní služby, 47 mužstva základní služby + 1 občanský zaměstnanec.

Zrušena 30.9.1957 (č. j. 0025700-OMS-1957) a přejmenována na 5. rotu pozemního zabezpečení navigace Žatec (5. rota PZN - 5. r pzn). Zřízena k 1.10.1957 (č. j. 0025700-OMS. Během "jednoročního"období pod novým názvem nedošlo k žádné významnější organizační, ani personální změně. V podstatě se jedná o období, v němž byl zcela dobudován systém prostředků OSP-48. V posledním roce "existence roty" bylo dokončeno svépomocí vybudované zděné stanoviště "dálné", které se stalo důstojným "domovem" - ložnice vojáků, soc.zařízení a služební místnost, osazení stabilní soupravou PAR-7. Velitel 5. roty PZN : npor.Havlíček Jan .

Zrušena k 31.8.1958 (č. j. 0018887-VL PVOS-1958) - reorganizován  na 5. prapor pozemního zabezpečení navigace Žatec (5. prapor PZN - 5. pr pzn). Zřízen k 1.10.1958. Součástí rozsáhlé reorganizace a redislokace v letectvu v r. 1958 bylo především "kvalitativní řešení". Přes celkové snížení počtů leteckých útvarů a jednotek v období zavádění nadzvukových letounů MiG-19 se podstatně zvýšila "síla" stíhacího letectva a "naplněnost" leteckých pluků. Na letišti Žatec "zůstal" jeden "bojový pluk". Místo dosavadní existence tří jednotek „zabezpečujících“ činnost bojových leteckých  útvarů RL divizní rota - spojovací četa letištního praporu - rota PZN) vznikl jediný útvar! Z letištních praporů byly „vyčleněny“spojovací čety a tyto „včleněny“ k rotám PZN a postupně byly doplněny o RL techniku. Rozkazem NMNO VLPVOS-1958-č. j. 0018887, byl uvedený proces stanoven tak, aby byl ukončen k 1.10.1958. Tak vznikaly v závěru srpna, resp. září 1958 z "rot PZN" prapory PZN. Ve většině případů "se shodným číslem". Celkem měl mít prapor PZN dle TMP : 18 důstojníků, 26 poddůstojníků z povolání a cca 90 vojáků zs. Sídlo štábu praporu se stalo 1. patro na „prostředním Téčku“.

Jednou z významných změn bylo zařazení "meteorkářů"-LPS, ale především radiolokačního systému (RPS), Prvním náčelníkem se stal npor. Kotek Jiří. Proto přišlo záhy i zařazení řídících přistání do sestavy "praporu". Velitelé 5. praporu PZN: kpt. Bareš František; od 26.11.1962 pověřen kpt. Mervart Václav; od 16.2.1963 mjr. Ševčík Fridolín; od 6.1963 do reorganizace velitelem kpt. Tomek Bohuslav.

Na počátku šedesátých let se v letectvu zaváděla nejnovější nadzvuková letecká technika MiG-21. Nástup nové techniky byl provázen rozšířením využití radiolokační techniky - naváděcí a přistávací RL systémy. Podle sovětské typové organizace byly i naše prapory PZN přejmenovány tak, že název lépe vystihoval poslání i charakter činnosti - prapory radiotechnického zabezpečení (RTZ).

Jednotky zvláštního určení“ „S“ roty. Zvláštní kapitolu v historii letectva a jeho zabezpečovacích útvarů tvoří existence "jednotek zvláštního určení",  označovaných také jako „S - roty“. Jednalo se o velice zvláštní útvary letištního a radiotechnického zabezpečení, určené k zabezpečení bojové činnosti „spojeneckého letectva“. Byly zřizovány jak u „frontového“letectva 10. LA, tak u leteckých útvarů PVOS. Tak ani letiště v Žatci nebylo výjimkou! Podléhaly „zvláštnímu režimu“, provázeného nejvyšším stupněm utajení a je tak přirozené, že ani v době existence, ani po jejich „zrušení“ se o nich moc neví a ani se u nás nenachází dokumentace!

1.9.1962 byla na letišti Žatec zřízena 23. letištní a PZN rota “S“ Žatec.  

Zrušen k 31.8.1963 (č. j. 005045-OMS-1963)  - přejmenován na 5. prapor radiotechnického zabezpečení Žatec (5. prapor RTZ - 5. pr rtz) k 1.9.1963.

Mimo změny názvu došlo k některým "organizačním změnám": především s ohledem na značný narůst složité techniky byla zřízena funkce Inženýr pro oznamovací, radionavigační a RL techniku.

Ve skupině letového a radionavigačního zabezpečení se změnila struktura podle systémů:

a) radionavigační systém - OSP;

b) radiolokační přistávací systém - RSP;

c) systém naváděcí systém RL (P-15 a P-12)

Spolu s „přejmenováním na RTZ“ byl od  1.9.1963 „aktualizován“ také název 23. letištní a RTZ rota „S“ Žatec.

a/ - Nařízením (č. j. 00100-OMS-1965) v r. 1965 došlo k "vyčlenění roty  zvláštního určení 5. r rtz "S" VÚ 1120 a byla včleněna do „sestavy" 5. pr rtz. Velitelem určen pplk. Berka Bohumil, od 5.10.1966. kpt. Antala Ladislav, který byl na uvedeném postě až do zrušení "S" rot!  

b/ - V r.1969 nařízením (č. j. 002540-OMS-1969) "včleněna" další rota zvláštního určení - 2. r rtz “S" VÚ 3590 a  byla včleněna  do „sestavy“ 5. pr rtz. Velitelem určen mjr. Štola Jiří, od 12.1970 mjr. Ing. Kilberger Josef; od 4.1971 mjr. Kotek Jiří; od 3.6.1971 plk. Ing. Kacl Miloslav, od 19.9.1972 mjr. Linek Jaroslav /do 1.1976;……….pplk. Mourek Vladimír. Posledním velitelem byl mjr. Šaloun Jaroslav.

Oba tyto útvary byly vybaveny nejnovější sovětskou technikou, pro kterou byl vybudován autopark "ESO"..

Tabulkový" stav činil 42 vojáků, z nichž 24 tvořili řidiči, z toho 19 bylo součastně strojníky EC.

 

Jaký byl plánovaný stav příslušníků  2. a  5. r rtz “S“:

 

Důstojníci

Praporčíci

AVKVŠ

Podd.zsl.

Četaři

Desátníci

Svobodníci

vojíni

Celkem

2. r rtz“S“

7+1

1+1

-

11

/ 2 /

/ 6 /

/ 3 /

28+3

47+5

5. r rtz“S“

7+1

1+1

-

11

/ 2 /

/ 6 /

/ 3 /

28+3

47+5

V r. 1967 byly zrušeny "skupiny" a byla zavedena "rotní organizace". Nové TMP vytvořily podmínky pro spolehlivé zabezpečení leteckého provozu ze dvou letišť. Nic méně při zabezpečení provozu na každém letišti působily prostředky a obsluhy více rot!

Podstatná reorganizace v r. 1975 sledovala záměr vytvořit dvě roty RTZ, z nichž každá byla schopná zabezpečit jedno letiště a tvořily je: spojovací četa, rádiová četa, četa RTZ a RSP.

1. rota RTZ byla určena k zabezpečení záložního letiště - proto měla "navíc" v sestavě skupinu naváděcích RL k zabezpečení VS a NS pluku.

2. rota RTZ zabezpečovala základní letiště. Proto měla prostředky zabezpečení LSŘLP. Po zavedení MiGů 23 na jaře 1983 byla rota "rozšířena" o radionavigační systém blízké navigace RSBN a přistávací radiomajáky PRMG.

Četa technického a týlového zabezpečení měla družstva technického zabezpečení, hospodářské a automobilní, také "praporní" dílnu spojovacích a radiotechnických prostředků.

Jaký byl plánovaný stav příslušníků 5. pr rtz:

 

Důstojníci

Praporčíci

AVKVŠ

Podd.zsl.

Četaři

Desátníci

Svobodníci

Vojíni

Celkem

Štáb:

8

2

-

-

-

-

-

-

10

1. rota:

6

5

-

31

3

17

11

49

91

2 .rota:

7

15

-

30

3

18

9

38

90

Četa tz:

1

4

1

3+1

1

2

-

7

17

Útvar:

22

26

1

64+1

7

37

20

94

208

Po r. 1990 byly "S" jednotky zrušeny. V dalším období se významně podílely na zajištění úkolů „praporu.

3. dubna 1991 vydal velitel 5. pr rtz TR č. 04: čl.1-Zařazení vojáků základní služby. (Byli to "poslední" vojáci základní služby, zařazení u samostatné "zabezpečovačky"): 1. rota RTZ: (celkem 80 vojáků  a poddůstojníků); 2. rota RTZ: (celkem 79 vojáků a poddůstojníků).

Velitelé 5. praporu RTZ: mjr. Tomek Bohuslav; od 15.6.1970 mjr. Masopust Jan; od 11.1975 mjr./plk. Ing. Dvořák Miroslav; od 15.10.1977 mjr./pplk. Ing. Šilhavý Jiří; od 15.11.1979 npor./pplk. Ing. Veselý Josef; od 1.1.1982 mjr./pplk. Weinhauer Zdeněk; od 5.1985 kpt./mjr. Ing. Slezák Jan; od r. 1988 pplk. Čížek Josef; od 9.1990 do zrušení mjr. Ing. Tausch Jindřich.  

29. dubna 1991 vydal velitel VÚ 2705 "Rozkaz velitele útvaru" č. 91 poslední rozkaz "služeb" u 5. pr rtz:

čl.1-Celodenní směna na den 30.4.1991:

Dozorčí útvaru: npor. Vančík Vladimír; PDÚ: rtm. Pokorný Karel; Dozorčí štábu: voj. Hrstka Martin

čl.2-Směna hotovostního systému na den 30.4.1991

Technik RL: mjr. Beneš Miloslav; EC-RL: voj. Koníř Zdeněk; ARP-oper.: voj. Lux Josef, voj. Skapura Miroslav, MLOK V a Z: voj. Valigura Pavel, voj. Rampas Oldřich, voj. Holienčík Miroslav, voj. Litavecz Zdeněk, ZIL-130: 277-24-97: voj. Višňai Vojtěch; SVS: des. Balasko Ladislav, voj. Mikeš Jiří; LSŘL: des. Daďo Peter, VPRNS: voj. Weisman Marek, Obsluha ATÚ: voj.Černý Josef; Dozorčí technik RSBN: rtm. Kolcun Milan, EC-RSBN: voj. Papiernik Josef.

 

Některé momenty ze zasazování zabezpečovacích prostředků a techniky:

R.1958: instalace PAR-7 v novém, zděném objektu na "dálné".

R.1959: nasazen první přistávací radiolokátor PRL-5M.

R.1962: u útvaru zahájeny vojskové zkoušky nového čs. radiolokátoru RPL-2A.

R.1963: po úspěšných zkouškách byl RPL-2A zasazen do plného provozu.

R.1964: vybudován nový světelný obrazec LUČ-57 a dodán nový přistávací systém RSP-6.

R.1977: k útvaru k vojskovým zkouškám dodán první RPL-4.

R.1983: v souvislosti s nasazením MiG-23 MF byl zřízen přeškolovací kurz, na jehož zdárném průběhu

             se podílel útvar celým systémem OSP, RSP, PRMG-4 a RSBN-4.

VÚ 2705 končí svou samostatnou existenci. Zrušen 30.4.1991 - reorganizován a sloučením s 23. l pr   1.5.1991/?2.5.1991/ vznikla 11. letecká  základna (11. LZ) VÚ 4928.

ZV základny pro RTZ                :

mjr./pplk. Ing. TAUSCH  Jindřich

SKUPINA SPOJENÍ A RTZ:

 

Zástupce náčelníka

kpt. Ing. Antoš Pavel

Spojovací náčelník

mjr. Koháček Karel

Inženýr skupiny

kpt. Murko Miloš; por.Ing.Juhaščík Jar.; npor. Ing. Kubinec

Rota radiotechnického zabezpečení

Velitel roty RTZ

pplk. Antala Ladislav

 

mjr.Šaloun Jaroslav

Náčelník skupiny radiových majáků

por. Kubíček František

Náčelník skupiny zabezpečení přistání

por. Stieber František

Náčelník radiolokačního přistávacího systému

mjr. Jirkovský Miroslav

velitel radiolokátoru

kpt. Ing.Košinár Milan

velitel radiolokátoru

mjr. Beneš Miloslav

Náčelník  systému RTZ letů

npor. Ing.Vančík Vladimír

velitel VKV/UKV zaměřovače

rtm. Malý Luboš

Velitel družstva světlotechnického zabezpečení

npor. Suk Rudolf

Dozorčí pro spojení a RTZ LSŘL

npor. Ing.Havrda Vladimír; npor. Bayer Miroslav

Rota spojení a RTZ:

Velitel

por. Ing. Bako Ludovít

Zástupce velitele

kpt. Adam Lubomír

Náčelník spojovacího uzlu letiště

por. Kameníček Libor

Náčelník skupiny rtz VS

ppor. Wlaschinský Robert

Technický sál - velitel družstva

nrtm. Mareček Jiří

Dílna spojení a RTZ

nprp. Císař Karel; rtm. Lát Marek

Dozorčí pro spojení a RTZ LS ŘL

kpt. Ing. Rameš Pavel; por. Ing. Val´ko Peter

31.3.1994 byla 11. LZ zrušena.

1.4.1994 vznikla “Letištní správa Žatec“.“Existovala“do 31.12.1994.

1.1.1995 vznikl poslední „týlový“útvar na  letišti Skupina pro střežení, údržbu a ochranu letiště.

 K 31.8.1995 byl tento poslední "letecký "útvar v Žatci zrušen.  

Zpracoval Stanislav Vystavěl.