RTZ na letišti Prostějov

 04.08.2016

Prostějov je v letecké historii spojen především dlouholetým působením Leteckého učiliště. Všechny zde působící školní útvary používaly "jen" vrtulová letadla, pro něž nebyla letiště nijak zvlášť radiotechnicky zabezpečena! Přesto na letišti Prostějov Stichovice byl  zřízen letištní goniometr, což byl zaměřovač, jako tehdy "nejpotřebnější" prostředek LZS.

Od r. 1951 zde nejmodernějším letadlem byl Kombajn B-33, jehož nejvyspělejším radionavigačním vybavením byl radiopolokompas! Proto dlouho postačovalo "skromné" pozemní  zabezpečení prostředky Letecké zabezpečovací služby. Ta byla organizována právě podle nároků do Radiotechnických čet LZS I., II., III. třídy.

První jednotkou LZS zde byla 32. radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby III. třídy.

Z ní vznikla po redislokaci 2. lšp do Čáslavi 16. radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby I. třídy.

Na podzim r. 1957 z vznikla 16. četa PZN (Pozemního zabezpečení navigace). Její vybavení postačovalo i během krátkého působení 1. dvlp. (od 20.8.1959 do 19.8.1960).

Po jeho redislokaci do Mošnova pro něj v r.1962 byl zřízen 12.6.1962 52. prapor PZN. V Prostějově byla v té době dislokována letka letounů An-2. Ty byly zabezpečovány prostředky jeho odloučené 2. roty 52. praporu PZN/RTZ.

Pro radiotechnické zabezpečení činnosti 51. vrp vznikla z "odloučené 2. roty 52. pr rtz v Prostějově v r.1975 61. rota spojení a RTZ (61. rsrtz). Svým složením umožňovalo komplexní spojovací a radiotechnické zabezpečení  činnosti pluku ze dvou letišť. Velitelé 61. rsrtz: mjr. Suchý, pplk. Štecura, kpt. Lichvár, pplk. Ing. Lisický, kpt. Ing. Březina.

Jako osvětlovací souprava složil systém SVĚTLUŠKA-2.

Později byly "zabezpečovací pozemní prostředky" dodávány jako komplety BASA. Jako spojovací VKV a UKV rdst sloužila PLR-80, přívodná rdst LPR-80 a osvětlovací SVĚTLUŠKA.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.