04.08.2016
Při zajišťování letového provozu a zejména zajištění „hotovostního systému“z letištního uzlu Planá u Českých Budějovic, již od počátku působení 1. lp v létě r. 1952 bylo nezbytné zřídit jednotku a vybavit letiště prostředky LZS . V té době však již probíhaly přípravy ke zřízení dalšího leteckého svazku - 1. ld.
Nařízením MNO-GŠ/OMS č. j. 001660 z 10.6.1952 ke zřízení světlometných čet byla tato zřízena i na letišti České Budějovice.
Počátkem r. 1953
vznikají první samostatné útvary letecké zabezpečovací služby. Zde je to
1. rota LZP. Nebylo jednotné
vybavení, první prostředky byly často kořistního původu!
Jedním z nejstarších
„dochovaných“dokumentů je zatím:
Podle přílohy MNO-VPVOS-SL
č. j. 0040214 (plány čs. letišť a stav prostředků LZS v r.1955): osvětlovací
souprava LUČ-1 a světlomety
Postupně byl
vybudován systém OSP-48 na hlavním směru přistání 270°.
Na podzim 1957 byly
roty LZP přejmenovány na roty pozemního zabezpečení navigace 1
rota PZN.
K 1.9.1958 byly zrušeny
spojovací čety u letištních praporů a reorganizovány roty PZN.
Vznikají
další prapory PZN.
1. pr pzn byl zřízen
1.10.1957 v Přerově, proto nelze již pro zdejší prapor použít
"1." a tak vzniká na
letišti v Plané 6. prapor pozemního zabezpečení navigace
VÚ 3495.
Novinkou u "zabezpečovaček"
bylo zavádění radiolokátorů mezi prostředky PZN. Již v r. 1958 sem byla
zasazena sovětská souprava PRL-5. Po ukončení vojskových zkoušek byl
zasazen RPL-2A.
V r. 1963 byly
prapory PZN přejmenovány na prapory RTZ. Tak zde vznikl 6.
prapor radiotechnického
zabezpečení VÚ
3495. Velitelé 6. prpzn/rtz:
kpt. Ševčík Fridolín, kpt.Melena Jan
Pozemní prostředky byly nejen doplňovány, ale docházelo i k jejich obměně
s ohledem na používanou leteckou techniku u 1. slp. Tak např. nevýhodou RPL-2A
byl malý dosah, což se projevilo zejména se zařazením MiGů 21. V r.
1964 zasazen do provozu sovětský RL RSP-6. Současně začal v TESLE vývoj
radiolokačního přistávacího systému RPL-4. Jedna z prvních dvou souprav
byla zasazena na letišti v Plané. (Říkalo se mu KOMÁR).
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
V r.1975 byl dostavěn světlotechnický systém na opačném směru přistání.
V té době došlo k významné organizační změně. V rámci praporu vznikly
dvě roty RTZ: 1. rota RTZ byla určena k zabezpečení záložního letiště,
2. rota
RTZ zabezpečoval základní letiště.
Spolu s dodávkou MiGů 23 byl zasazen radionavigační systém blízké
navigace (RSBN) a přistávací radiové majáky (PRGM). Ty
byly u 2. roty RTZ.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
1. června 1992 byly zrušeny stávající zabezpečovací útvary 1. letištní prapor a 6. prapor radiotechnického zabezpečení. Reorganizací a na základě části bývalých útvarů zřízena 1. letecká základna (1. LZ). Prvním velitelem plk. František Černý.
K 31.12.1994 byla 1. LZ zrušena.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.