RTZ na letišti v Plané u Českých Budějovic

04.08.2016

Při zajišťování letového provozu a zejména zajištění „hotovostního systému“z letištního uzlu Planá u Českých Budějovic, již od počátku působení 1. lp v létě r. 1952 bylo nezbytné zřídit jednotku a vybavit letiště prostředky LZS . V té době však již probíhaly přípravy ke zřízení dalšího leteckého svazku - 1. ld.

Nařízením MNO-GŠ/OMS č. j. 001660 z 10.6.1952 ke zřízení světlometných čet byla tato zřízena i na letišti České Budějovice.

Počátkem r. 1953 vznikají první samostatné útvary letecké zabezpečovací služby. Zde je to 1. rota LZP. Nebylo jednotné vybavení, první prostředky byly často kořistního původu!

Jedním z nejstarších „dochovaných“dokumentů je zatím:

Podle přílohy MNO-VPVOS-SL č. j. 0040214 (plány čs. letišť a stav prostředků LZS v r.1955): osvětlovací souprava LUČ-1 a světlomety letištní přívodná  radiostanice stanice 12000 m před začátkem dráhy a 1500 m severně od osy dráhy!, dálná DPRS 5800 m, bližná BPRS 1000 m před prahem dráhy, KV zaměřovače: 5780 m před prahem VPD, druhý 1125 m za koncem VPD.

Postupně byl vybudován systém OSP-48 na hlavním směru přistání 270°.

Na podzim 1957 byly roty LZP přejmenovány na roty pozemního zabezpečení navigace 1 rota PZN.

K 1.9.1958 byly zrušeny spojovací čety u letištních praporů a reorganizovány roty PZN. Vznikají další prapory PZN.

1. pr pzn byl zřízen 1.10.1957 v Přerově, proto nelze již pro zdejší prapor použít "1." a  tak vzniká na letišti v Plané 6. prapor pozemního zabezpečení navigace VÚ 3495.

Novinkou u "zabezpečovaček" bylo zavádění radiolokátorů mezi prostředky PZN. Již v r. 1958 sem byla zasazena sovětská souprava PRL-5. Po ukončení vojskových zkoušek byl zasazen RPL-2A.

V r. 1963 byly prapory PZN přejmenovány na prapory RTZ. Tak zde vznikl 6. prapor radiotechnického zabezpečení  VÚ 3495. Velitelé 6. prpzn/rtz: kpt. Ševčík Fridolín, kpt.Melena Jan, pplk. Werner .., pplk.Ing.Dvořák .., pplk.Ing.Zábranský ..

Pozemní prostředky byly nejen doplňovány, ale docházelo i k jejich obměně s ohledem na používanou leteckou techniku u 1. slp. Tak např. nevýhodou RPL-2A  byl malý dosah, což se projevilo zejména se zařazením MiGů 21. V r. 1964 zasazen do provozu sovětský RL RSP-6. Současně začal v TESLE vývoj radiolokačního přistávacího systému RPL-4. Jedna z prvních dvou souprav byla zasazena na letišti v Plané. (Říkalo se mu KOMÁR).

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

V r.1975 byl dostavěn světlotechnický systém na opačném směru přistání. V té době došlo k významné organizační změně. V rámci praporu vznikly dvě roty RTZ: 1. rota RTZ byla určena k zabezpečení záložního letiště, 2. rota RTZ zabezpečoval základní letiště.

Spolu s dodávkou MiGů 23 byl zasazen radionavigační systém blízké navigace (RSBN) a přistávací radiové majáky (PRGM). Ty  byly u 2. roty RTZ.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

1. června 1992 byly zrušeny stávající zabezpečovací útvary 1. letištní prapor a 6. prapor radiotechnického zabezpečení. Reorganizací a na základě části bývalých útvarů zřízena 1. letecká základna (1. LZ). Prvním velitelem plk. František Černý.

K 31.12.1994 byla 1. LZ zrušena.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.