04.08.2016
Výstavba
betonové VPD ukončena koncem roku 1954.
Spolu s dobudováním letiště bylo třeba zajistit pozemní prostředky
letecké zabezpečovací služby. Byla zřízena 10. rota leteckých zabezpečovacích
prostředků VÚ 9445. Jejím hlavním úkolem bylo vybudování systému
OSP-48.
Další pokračování působení útvaru bylo ovlivňováno postupným zdokonalováním jak techniky, tak i potřebami. Tak na podzim 1957 z rot LZP vznikají roty pozemního zabezpečení navigace: 10. rota pozemního zabezpečení navigace VÚ 9445.
Za rok byly u letištních praporů zrušeny spojovací čety a včleněny spolu s rotou PZN do nového útvarů - praporu PZN. Do jeho "tabulek" jsou zařazeny i letištní radiolokátory. Tak na letišti Bechyně vznikl 10. prapor pozemního zabezpečení navigace VÚ 9445.
V podřízení
10. lpr vznikla
v r.1962 10. letištní
a PZN
rota "S".
Dále zde byla dislokována od roku 1962 131. spojovací rota "S".
Při
"přejmenování"praporů PZN na RTZ v r. 1963 z ní vznikla 10.
letištní a RTZ
rota "S".
Vzhledem
k zařazení radiolokační techniky mezi prostředky radiotechnického zabezpečení,
dochází na podzim 1963 k dalšímu "přejmenování" na prapory
radiotechnického zabezpečení. (Jednak nyní název lépe vyjadřoval poslání
a v neposlední řadě zde jistě hrál svou roli fakt, že
"náš velký spojenec" tak
"zabezpečovačky" tak nazýval!) 10. prapor radiotechnického zabezpečení VÚ
9445 působil od podzimu 1963.
Velitelé 10.
pr pzn/rtz: mjr. Štěrba .., npor. Kurc,
mjr. Malečák .., mjr. Pazderník .., mjr. Pulkrábek .., pplk. Ing. Klištinec
.. , mjr. Ing. Jaroň .., pplk. Ing. Nagy .., mjr. Ing. Kramer ..,
Bechyně
byla také od roku 1958 sídlem velitelství 1 .sld. Vzhledem k jejímu zařazení
od r. 1961 k "frontovému letectvu", tak jako u ostatních svazků 10.
LA, pro jejich zabezpečení po stránce spojení a RTZ byl zřízen v r. 1963
31. prapor spojení a RTZ. Skládal
se z velitelství, linkové roty, radiové roty, roty naváděcích radiolokátorů.
Ze spojovací techniky používaly radiostanice RM-31Ma, R-108, R-824, radiovozy
Ral 3/4t, Ral 1,5t, Radioreleové RDS-66,
z RL P-8, P-12, P-15, P-30 a RL výškoměry PRV-11.
Velitelé 31. prspojrtz: mjr. Synek.., mjr. Mervart .., mjr. Bernášek .., mjr. Ing. Benák .., mjr. Ing. Ptáček .., mjr. Ing. Dolenek .., kpt. Ing. Kletečka ..
V roce 1965 byly rozděleny na samostatné útvary. Pro RTZ zabezpečení vznikla 10. rota RTZ "S". (10. letištní rota "S" viz Týl na letišti v Bechyni.)
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
10. rota RTZ "S" působila až do podzimu r. 1968.
131. spojovací rota "S".byla zrušena v roce 1968.
31. smíšená letka velení a průzkumu v Bechyni byla od roku 1985 zabezpečována 31. rotou letištního a radiotechnického zabezpečení.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
31.
prspojrtz byl zrušen v r.1990
10. prapor radiotechnického zabezpečení VÚ
9445 působil až do 31.5.1992, kdy byl zrušen 10.
lpr a 10. prrtz a vzniká 9. letecká
základna (9. LZ).
Zrušena v r.1993.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.