Středa 23. července 2003 odpoledne. Nad prahem vzletové a přistávací dráhy letecké základny v Praze - Kbelích se objevují siluety čtyř vrtulníků. Ačkoliv jsou již místní na mnohé zahraniční typy zvyklí, tentokrát jde vskutku o novinku. Zmiňovanými vrtulníky jsou totiž stroje typu Lynx patřící britskému královskému námořnictvu, jejichž osádky si naplánovaly cvičení právě v České republice.
Čtveřice vrtulníků Lynx (dva verze
Mk.3 a dva Mk.8) přilétla do Kbel z britské námořní letecké základny
Yeovilton, kde má svůj domov jejich jednotka, 815. Naval Air Squadron. 815.
letka je dnes pravděpodobně největší vrtulníkovou jednotkou v Evropě a možná
i ve světě, počet jejích strojů dosahuje pětatřiceti. Protože jde ale o
jednotku námořnictva, je zhruba polovina techniky i personálu prakticky nepřetržitě
dislokována mimo svou domovskou základnu. Nejčastějším působištěm lynxů
z Yeoviltonu jsou paluby britských fregat a torpédoborců. A právě skutečnost,
že většinu času létají osádky nad mořskou hladinou, vedla velení 815.
letky k tomu, že uspořádalo cvičení nad členitým terénem naší země.
"Naše jednotka provádí obdobná cvičení nad pevninou pravidelně každým
rokem. V minulosti jsme trénovali například nad Dánskem, Norskem či Francií.
Vzhledem k velmi dobrým vztahům mezi Českou republikou a Velkou Británií
jsme se rozhodli letošní cvičení uskutečnit u vás," říká velitel
815. Naval Air Squadron, commander David Salisbury. Hlavními úkoly jeho osádek
byly zejména navigační lety nad neznámým terénem a nácvik společných
postupů s jednotkami české armády. K tomu došlo ve čtvrtek 24. července,
kdy britské stroje přelétly do Liberce. Zde pak Britové ve spolupráci s našimi
chemiky trénovali vysazování a vyzvedávání osob v hornatém terénu či
taktický průzkum. "Pro nás je tento výcvik velice důležitý, protože
i když naší primární úlohou je boj s námořními plavidly, občas je naše
jednotka pověřována také úkoly na podporu vojáků na pevnině," vysvětluje
David Salisbury, který mimo jiné oceňuje vysokou míru profesionality českých
vojáků. Bohužel nepříznivé počasí v pátek 25. července neumožnilo
dokončit přelet do Přerova a britské vrtulníky se musely vrátit zpět do
Kbel. Nevyšla tak druhá část cvičení, kterou měla být společná činnost
s příslušníky přerovské vrtulníkové základny. I tak si ale britští
piloti vyzkoušeli navigaci nad neznámým terénem, kterou jako mnohem zajímavější
než létání nad mořem.
Skupinu příslušníků 815. letky, která se zúčastnila cvičení v Čechách,
tvořilo čtyřicet lidí, z nichž tři desítky patřily k pozemnímu personálu
a zbylých deset byly letové osádky lynxů. Jak jsme se dověděli přímo od
britských letců, všichni piloti jsou plně vycvičeni a jsou tzv. Combat
Ready, tedy použitelní pro bojové nasazení. Jak dodává velitel letky,
zhruba tři čtvrtiny jeho lidí mají již své bojové nasazení za sebou, a
to nejčastěji v oblasti Perského zálivu. 815. squadron se tak bezesporu řadí
k nejzkušenějším vrtulníkovým jedtotkám v NATO, k čemuž přispívá také
fakt, že zdejší piloti nalétají ročně zhruba 240-300 hodin, což je
zhruba 3-6krát více než jejich čeští kolegové většina britských letců
patřila ke zkušeným válečníkům, nezapomínají ani na výcvik svých nástupců.
Důkazem toho byla také čtyřiadvacetiletá pilotka Amy Dobson, která ukončila
leteckou školu teprve před několika měsíci.
Westland Lynx
Lynx je lehký víceúčelový dvoumotorový vrtulník vyvinutý v první polovině sedmdesátých let. Námořní verze označovaná jako Mark 8 je určena zejména k boji s hladinovými plavidly i s ponorkami. K tomu může být vrtulník vyzbrojen až čtyřmi řízenými střelami Sea Skua či dvěma střelami Penguin, případně proti ponorkovými torpédy. Vrtulníky jsou mimo jiné vybaveny radiolokátorem Seaspray Mk.1 nebo Mk.3000, pasivním termovizním pozorovacím a průzkumným systémem Sea Owl a centrálním taktickým systémem, jehož informace jsou pilotům zobrazovány na velké obrazovce uprostřed přístrojové desky. Nové kompozitní vrtulové listy dávají námořním lynxům lepší letové vlastnosti potřebné při náročném působení z palub lodí nebo i ponorek.
Základní takticko-technická data
Výkon motorů: 2 x 686 kW
Hmotnost prázdného vrtulníku: 2740 kg
Max. vzletová hmotnost: 5330 kg
Průměr nosného rotoru: 12,8 m
Délka včetně rotorů: 15,2 m
Výška: 3,5 m
Maximální cestovní rychlost: 256 km/h
Dostup: 3200 m
Dolet: 593 km
Text a foto: Tomáš SOUŠEK