ARNOŠT TABÁŠEK, FOTO EDUARD KARKAN (L+K 82)
Stránky novin a časopisů přinášejí každoročně svědectví o vzájemné spolupráci našich a sovětských letců. Úspěchy pilotů a techniků obou bratrských
armád navazují na historický odkaz předchůdců. Vznik prvního československého leteckého
stíhacího pluku na území Sovětského svazu, jeho letecká operace ve Slovenském národním povstání i
společná účast našich a sovětských letců při osvobozováni území naší republiky, to vše dalo pevný základ bojovému přátelství, které trvá dodnes.
Pro účastníky spojeneckého cvičení Družba 82 bylo vystoupení našich a sovětských pilotů příkladem bojového
mistrovství a dokonalé součinnosti různých druhů letectva. Dnes už příslušníci jednotek
plní úkoly letního výcvikového období. Ke zkušenostem, které získali v
posledním lednovém týdnu, se vracejí při leteckotaktických cvičeních i v běžném výcviku.
Stojí zato připomenout si události, jež předznamenaly vysoké hodnocení připravenosti letců nejvyššími veliteli
československé lidové armády i představiteli Spojeného velení Varšavské smlouvy právě v těchto májových dnech.
Vzdušný výsadek
Druhý den cvičení. Na letišti hustě sněží, dohlednost je na hranici minima,
fouká nárazový vítr. Příslušníci vzorné letky majora Jevgenije Ignatova a
motostřelci kapitána Jevgenije Danilova chtějí těchto podmínek plnit úkol.
Na vzdušný taktický výsadek v týlu "východních" se poctivě připravovali. "Osádky
vrtulníků Mi-8 a Mi-24 tvoří zkušení specialisté. Jsme zvyklí na létání za
ztížených povětrnostních podmínek," říká zástupce velitele letky pro politické věci major
Alexan Poletajev. "Na trase i v prostoru vysazení nás čeká složitá taktická situace.
Musíme si poradit s nepředvídanými okolnostmi, jinak je úspěch výsadku
ohrožen.
Piloti vrtulníků, piloti operátoři i palubní technici usedají na svá místa v
kabinách. Ve dveřích dopravních strojů Mi-8 postupně mizí motostřelci. Na
stojánkách víří oblaka vloček. Listy rotorů zvedají sněhové pápěří a
vrhají je vzhůru a do stran. Jeden za druhým rolují stroje na dráhu, stoupají a řadí se do sestavy.
Dlouhý pás šedezelených vážek připomíná létající koberec, který se
vlní v padesátimetrové výšce, podle toho, jak piloti kopírují terén před sebou. V čele a po stranách, s výhružně
skloněnými příděmi, se dvěstěkilometrovou rychlostí ženou bitevní
vrtulníky Mi-24. Piloti využívají údolí a proláklin, kryjí se za vrchy svahů před obsluhami
zbraní protivzdušné obrany i před paprsky radiolokátorů.
Jediný odraz na obrazovkách operátorů znamená předčasné prozrazení a tím i neúspěch celé operace.
Bezpečnost letu nízko nad zalesněnými vršky je dílem všech členů osádek.
Velkou zodpovědnost má kapitán vedoucího stroje, major Jeygenij Ignatov. Má na svém kontě
více než tři tisíce hodin strávených ve vzduchu. V pilotáži mu pomáhá poručík Anatolij Kuzměnko, nováček, pro nějž je výsadek
první složitou zkouškou.
Sestava je nad prostorem. Palbou z kulometů a raketami zasypávají osádky cíle. Sotva první stroje vystřihnou do šedivých cárů
mlhy vzorovou zteč a mizí ostrou zatáčkou, už je tady další dvojice Po útoku
bitevních vrtulníků přilétají Mi-8 s motostřelci. Vojáci pálí z ručních zbraní ještě z paluby strojů.
Kapitán Nikolaj Kuzněcov
udržuje vrtulník v nízkém visu a sotva z paluby seskočí poslední voják, vzlétá prudce vzhůru a nabírá výšku.
Znovu je slyšet svist rotorů. Bitevní vrtulníky se vracejí, aby podpořily boj výsadku.
Mají značný podíl na tom, že jednotka kapitána Jevgenije Danilova udrží stanovenou pozici do příchodu
hlavních sil. Piloty čeká návrat. Tentokrát se před protivzdušnou obranou
kryjí v mracích. Po půlhodině bezpečně přistávají na mateřském letišti.
Piloti útočí
Svítání zastihuje jednotky tří bratrských armád připravené k průlomu obrany "západních". Už od
časného rána působí v různých výškových hladinách českoslovenští a sovětští
stíhači, kteří kryjí soustředěné skupiny vojsk.
V mrazivé výšce operují dva roje MiGů 23, které vedou, piloti první třídy kapitáni
Alexander Dokšin a Sergej Filipin. Před útoky ze vzduchu zajišťují hladký průběh letecké přípravy a podpory. Dnes mají příležitost ukázat vysoký stupeň
vycvičennosti a bojového mistrovství. Patří k vzorné jednotce a navazují na slavné
tradica svých předchůdců, z nichž osm získalo tituly hrdina Sovětského svazu. Kapitán
Alexander Dokšin dostává povel ze země a zahajuje přepad vzdušného cíle. Hluboko pod ním začíná letecká
příprava útoku pozemních vojsk.
Stíhací bombardéry přivádí k přednímu okraji obrany "západních"
velitel vzorné letky podplukovník Karel Hřebačka. Startovali s naprostým zákazem
radiokorespondence před dvaceti minutami. Teď se letouny ve vyrovnané sestavě
přehoupnou téměř devítisetkilometrovou rychlostí přes hřeben kopce. Ve výši několika desítek metrů se řítí do údolí a k
protějšímu svahu. Jejich nečekaný útok zesiluje přílet dalšího roje letounů MiG-23:, který vystřidají stříbřitá
"súčka" Su-7.
Když poslední dvojice stíhacích bombardérů zmizí za vrcholem kopce, objevují se
těsně nad stromy československé a sovětské vrtulníky, které vzlétly ze
společného polního letiště. Na sekundu přesně zahajují palbu na určené
cíle. Zteče a energické manévry ve vysoké rychlosti jsou zkouškou sladěnosti rojů a dvojic, souhry jednotlivých osádek. Piloti dokáží
využít všech možností moderních strojů. Znovu a znovu přilétají k přednímu
okraji obrany.
Jen na okamžik ztichne svistot rotorů a znovu zaútočí stíhací bombardéry. Tentokrát piloti z
palubních zbraní likvidují ohniska odporu. Muži v kabinách, ale i technici, nadporučík
Ervín Volko, poručík Ladislav Kousal, praporčík Miroslav Pavouk a další specialisté, kteří stroje připravili k letu,
dokazují věrnost tradicím útvaru. Letci, kteří po boku sovětských soudruhů statečně
bojovali o Český Těšín a Ostravu, mají důstojné nástupce. Vrtulníky a stíhací bombardéry
nepřetržitě podporují útok československých, sovětských a maďarských tankistů a motostřelců.
Pozemní jednotky prolomily obranu "západních" a rozvíjejí útok do hloubky.
Letiště přátelství
Na poli stojí vyrovnané řady vrtulníků se znaky dvou bratrských armád a
piloti a technici se chystají k dalším úkolům. Kapitán František Mirohna se
svěřuje: "Na tak důležitém cvičení pilotuji vrtulník poprvé a s poručíky
Jaromírem Krestýnem a Pavlem Písařem nelétám dlouho. Při včerejším útoku jsme mnohokrát ve vzduchu měnili sestavu a celá
osádka si vzájemně pomáhala. Mám radost, že všechno vyšlo tak, jak jsme si
představovali."
S našimi letci úzce spolupracovala i sovětská osádka vrtulníku, major Alexander Plešanov, nadporučík Jevgenij Kulasov a poručík Alexander Dražilov."Máme společné úkoly
přímo ve vzduchu a myslím, že jsme včera ukázali vzornou spolupráci. Ale i tady na letišti nám
českoslovenští soudruzi pomáhají v pozemním zabezpečení. Jsem politický pracovník a mohu potvrdit, že náš pobyt na tomto letišti je školou internacionalismu."
Slova majora Plešanova zanikají v sílícím hukotu motorů. Piloti dopravních vrtulníků
Mi-8 startují se vzdušným taktickým výsadkem na palubách. Několikaminutový let - a jsou nad prostorem
vysazení. Dokázali se přiblížit skrytě ve směru proti větru. Major
Miloslav Chmelík a kapitán Josef Došlík přistávají na určeném místě. Ze vzduchu je zajišťují
bitevní vrtulníky.
"Výsadek byl dokonale poučený, během dvou minut jsme vysadili všechny. Zatímco jedna dvojice vzlétala,
další už přistávala. Komplikace byly jen s manévrem na přistání, ale předem
jsme rozebrali všechny možné varianty a změna směru větru celou akci neovlivnila." Major Chmelík je skromný. Všichni vědí,
že letěli ve složitých povětrnostních podmínkách, kopce se ztrácely v nízké oblačnosti a také dohlednost nebyla nejlepší.
Piloti československých vrtulníků se vypořádali s celou škálou různorodých úkolů. Jejich bojová
morálka a iniciativa pozemního personálu jsou příslovečné. V tomto výcvikovém roce jsou vyzývateli socialistického
soutěžení v leteckém svazu.
Na společném letišti se v předvečer ukončení spojeneckého cvičeni sešli s
našimi a sovětskými letci také maďarští tankisté a dělostřelci. Vojáci
tří armád si měli o čem povídat. Než stroje vzlétly a nabraly kursy do mateřských osádek, bylo jasné, že v lednových dnech piloti vepsali na oblohu novou kapitolu tradice bojového přátelství a spolupráce.