15. letecký pluk
15. letecký stíhací proudový pluk
15. stíhací letecký pluk Žatec VÚ 8699
12.07.2019
15. lp v Žatci byl zřízen k 1.4.1952 spolu s nadřízenou 5. sld. Místem zřízení „patnáctky“ dle MNO-GŠ-OMS č. j. 00663 ze 6.3.1952 mělo být letiště v Mladá. MNO-VL č. j. 0042216 z 21.3.1952 nařídilo veliteli 15. ls odpovědnost za organizaci a postavení 15. lp. Rozkazem ministra národní obrany /ve věcech kádrových č.j. 429/1952 z 12.3.1952 byli ustanoveni: kpt. let. Jaďut Štefan (dosud velitel 1. letky 5. lp 3. ld) - zástupcem velitele 15. lp. (Veškeré TR v průběhu dubna 1952 jsou jím podepsány jako velitelem pluku! Tak vlastně řídil počáteční formování útvaru, až do příchodu definitivního velitele pluku. Původně ustanovený npor. let. Hradecký Miloš si vyměnil 15. a 9. lp s kpt. let. Frosem Vladimírem!)
15. lsp vznikl jako proudový. (Znamená to, že neměl nikdy "Mezky", jako původní pluky 3. ld a 22. ld). Hlavním typem po celou dobu jeho existence byla patnáctka S-102/MiG-15, CS-102/UTI MiG-15 a S-103/MiG-15bis. „Cvičným“typem bylo z počátku Arado C-2, později C-11. Jako kurýrní K-65 Čáp a K-75 Aero-45.
Při vzniku pluku na jaře 1952 však nebyla situace v dodávkám letounů ještě nijak příznivá! V čs. letectvu bylo zatím stále jen 67 letounů S-102 a 4 cvičné CS-102, dodané v průběhu r. 1951 ze SSSR. V Letovu Letňany byla sice již v r.1951 zahájena licenční výroba, ale zatím jen ověřovací serie 10 ks ještě ze SSSR dodaných dílů! První z nich - v.č.225101 byl zalétán 6.11.1951! A právě 15. lp byl prvním lp, který dostal z nich minimálně 9 letadel!
První přidělení
letounů ( v dubnu 1952):
ITP npor. let. Leško Jozef: S-102 v. č. 225106;
1. letka - VL por. Horák Jiljí: S-102 v. č. 225101; VR por. Kovář Jan: 5103; SP ppor. Paldus Oldřich: 5104; por. Bartoš Antonín 5105; C-2B: v. č. 727, 750
2. letka - VL por. Konečný Jiří: S-102 v. č. 225102; VR ppor. Filip Stanislav 5107; SP ppor. Bláha Jan 5108; por. Liška Liboslav 5109; C-2B: v. č. 561, 653
Velitelé pluku: npor. let. Hradecký Miloš, 1952 kpt. let. Fros Vladimír, 1954 kpt. Šíma Jaromír, 1955 mjr. Hobl Miloslav, 1956 mjr. Borský Vladimír do zrušeníVýstavba 15. lsp probíhala zvolna! Ani zdaleka nebyly naplněny TMP v lidech, ani technice! K radikální změně došlo až v r.1953, po nástupu absolventů LU nejsilnějších ročníků ze XIII. a XIV. turnusu. K další stabilizaci pak v závěru r. 1954 - po redislokaci 17. slp do Mladé, kdy část personálu zůstala a posílila 11. a 15. slp.
Do doby, než dodaly továrny dostatek letounů z licenční výroby, bylo u leteckých pluků ještě větší množství Arad! 15. slp se dohistorie žateckého letectva zapsal množstvím pozitivních výsledků v bojové přípravě a k jeho nejznámějším pilotům patřili bezesporu piloti akrobatické trojky Paldus, Burda, Křemen.
Do vědomí se dostal také epizodou z léta r. 1953, kdy nad žateckým letištěm provedly defilírku dva F-84 Thunderjet! V té době ještě ani zdaleka nedosahovala hlásná služba potřebnou úroveň, ale rozhodující podíl měla špatná práce ŘL a dále hotovostní S-102, v jehož kabině byl npor. Vl. Kvarda ani opakovaně nemohl nahodit motor! (Padaly funkce i hlavy . . . !)
Označení příslušnosti
letounů k jednotce (do léta r. 1957):
Velitelský roj: PR–01; -02; -03; -04; další (cvičné a kurýrní) dle potřeby až po -09
1. letka: OL-10 až 29; 2. letka: NF-30 až 49; 3. letka: RD-50 až 69; 4. letka: TC-70 až 89.S-102.
Velitelé letek (1. ,2., 3. letka): npor. Farbiak Ondrej; por. let. Horák Jiljí; npor. Jiroušek Jaroslav; por. let. Konečný Jiří; npor. Koceda….....; npor. Kvarda Vladimír; npor.Penc Ladislav; npor. Paldus Oldřich; kpt. Polášek Václav, npor. Růžička Milan; kpt. Sládek Vladimír; 4.letka (do října 1956): npor. Dohnálek Josef.
Týlovým útvarem pro něj byl 13. letištní prapor, který stihl stejný osud-zrušen v srpnu 1958!!
Okolnosti zrušení : "Usnesení vlády ČSR na snížení počtů Čs. lidové armády" - Rozkaz NMNO, VLaPVOS č. j. 0018887 z července 1958 k provedení organizačních a dislokačních změn v r.1958.
Datum zrušení: Podle uvedeného rozkazu v době 1. až 15.8.1958.
Na konci existence byl 15. slp zcela vyzbrojen MiGy 15bis. V srpnu 1958 jich měl celkem 38 ks, které při zrušení předával: např.14 ks přešlo k 11. slp a 5 ks UTI MiG-15 předány 2. lšp. Dále 1 ks kurýrní Aero-45 K-75 předán také 11. slp.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.