15. letecký pluk

15. letecký stíhací proudový pluk

15. stíhací letecký pluk Žatec VÚ 8699

12.07.2019

15. lp v Žatci byl zřízen k 1.4.1952 spolu s nadřízenou 5. sld. Místem zřízení „patnáctky“ dle MNO-GŠ-OMS č. j. 00663 ze 6.3.1952 mělo být letiště v Mladá. MNO-VL č. j. 0042216 z 21.3.1952 nařídilo veliteli 15. ls odpovědnost za organizaci a postavení 15. lp. Rozkazem ministra národní obrany /ve věcech kádrových č.j. 429/1952 z 12.3.1952 byli ustanoveni: kpt. let. Jaďut Štefan (dosud velitel 1. letky 5. lp 3. ld) - zástupcem velitele 15. lp. (Veškeré TR v průběhu dubna 1952 jsou jím podepsány jako velitelem pluku! Tak vlastně řídil počáteční formování útvaru, až do příchodu definitivního velitele pluku. Původně ustanovený npor. let. Hradecký Miloš si vyměnil 15. a 9. lp s kpt. let. Frosem Vladimírem!)

15. lsp vznikl jako proudový. (Znamená to, že neměl nikdy "Mezky", jako původní pluky 3. ld a 22. ld). Hlavním typem po celou dobu jeho existence byla patnáctka  S-102/MiG-15, CS-102/UTI MiG-15 a S-103/MiG-15bis. „Cvičným“typem bylo z počátku Arado C-2, později  C-11. Jako kurýrní K-65 Čáp a  K-75 Aero-45.

Při vzniku pluku na jaře 1952 však nebyla situace v dodávkám letounů ještě nijak příznivá! V čs. letectvu bylo zatím stále jen 67 letounů S-102 a 4 cvičné CS-102, dodané v průběhu r. 1951 ze SSSR. V Letovu Letňany byla sice již v r.1951 zahájena licenční výroba, ale zatím jen ověřovací serie 10 ks ještě ze SSSR dodaných dílů! První z nich - v.č.225101 byl zalétán 6.11.1951! A právě 15. lp byl prvním lp, který dostal z nich minimálně 9 letadel!

První přidělení letounů ( v dubnu 1952):

ITP npor. let. Leško Jozef: S-102 v. č. 225106;

1. letka - VL por. Horák Jiljí: S-102 v. č. 225101; VR por. Kovář Jan: 5103; SP ppor. Paldus Oldřich: 5104; por. Bartoš Antonín 5105; C-2B: v. č. 727, 750

2. letka - VL por. Konečný Jiří: S-102 v. č. 225102; VR ppor. Filip Stanislav 5107; SP ppor. Bláha Jan  5108; por. Liška Liboslav 5109; C-2B: v. č. 561, 653

Velitelé pluku: npor. let. Hradecký Miloš, 1952 kpt. let. Fros Vladimír, 1954 kpt. Šíma Jaromír, 1955 mjr. Hobl Miloslav, 1956 mjr. Borský Vladimír do zrušení

Výstavba 15. lsp probíhala zvolna! Ani zdaleka nebyly naplněny TMP v lidech, ani technice! K radikální změně došlo až v r.1953, po nástupu absolventů LU nejsilnějších ročníků ze XIII. a XIV. turnusu. K další stabilizaci pak v závěru r. 1954 - po redislokaci 17. slp do Mladé, kdy část personálu zůstala a posílila 11. a 15. slp.

Do doby, než dodaly továrny dostatek letounů z licenční výroby, bylo u leteckých pluků ještě větší množství Arad! 15. slp se dohistorie žateckého letectva zapsal množstvím pozitivních výsledků v bojové přípravě a k jeho nejznámějším pilotům patřili bezesporu piloti akrobatické trojky Paldus, Burda, Křemen.

Do vědomí se dostal také epizodou z léta r. 1953, kdy nad žateckým letištěm provedly defilírku dva F-84 Thunderjet! V té době ještě ani zdaleka nedosahovala hlásná služba potřebnou úroveň, ale rozhodující podíl měla špatná práce ŘL a dále hotovostní S-102, v jehož kabině byl npor. Vl. Kvarda ani opakovaně nemohl nahodit motor! (Padaly funkce i hlavy . . . !)

Označení příslušnosti letounů k jednotce (do léta r. 1957):

Velitelský roj: PR–01; -02; -03; -04; další (cvičné a kurýrní) dle potřeby až po -09

1. letka: OL-10 až 29; 2. letka: NF-30 až 49; 3. letka: RD-50 až 69; 4. letka: TC-70 až 89.

S-102.

Velitelé letek (1. ,2., 3. letka): npor. Farbiak Ondrej; por. let. Horák Jiljí; npor. Jiroušek Jaroslav; por. let. Konečný Jiří; npor. Koceda….....; npor. Kvarda Vladimír; npor.Penc Ladislav; npor. Paldus Oldřich; kpt. Polášek Václav, npor. Růžička Milan; kpt. Sládek Vladimír; 4.letka (do října 1956): npor. Dohnálek Josef.

Týlovým útvarem pro něj byl 13. letištní prapor, který stihl stejný osud-zrušen v srpnu 1958!!

Okolnosti zrušení : "Usnesení vlády ČSR na snížení počtů Čs. lidové armády" - Rozkaz NMNO, VLaPVOS č. j. 0018887 z července 1958 k provedení organizačních a dislokačních změn v r.1958.

Datum zrušení: Podle uvedeného rozkazu v době 1. až 15.8.1958.

Na konci existence byl 15. slp  zcela vyzbrojen MiGy 15bis. V srpnu 1958 jich měl celkem 38 ks, které při zrušení předával: např.14 ks přešlo k 11. slp a 5 ks UTI MiG-15 předány 2. lšp. Dále 1 ks kurýrní Aero-45  K-75 předán také 11. slp.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.