Mil Mi-26
Nejtěžším a nejvýkonnějším vrtulníkem na světě je už pěknou řádku let ruský transportní vrtulník Mi-26. Vyvinut byl začátkem 70. let v konstrukční kanceláři Michaila Leonťjeviče Mila pro přepravu nákladů až do váhy dvaceti tun a jako náhrada za modely Mi-6 a Mi-10. První prototyp byl vyroben v říjnu 1977 a svůj první, zhruba tříminutový zkušební let absolvoval 14. prosince téhož roku. Tento první vrtulník s osmilistým hlavním rotorem byl zařazen do výzbroje sovětské armády na počátku 80. let. Je určen převážně k týlové podpoře, k transportu vozidel a dělostřelectva, ale používá se i pro civilní účely, například k dopravě nebo k likvidaci požárů. Vyrobeno ho bylo více než 300 kusů, z nichž pak 40 bylo prodáno do ciziny. Velkokapacitní stroj, 40 metrů dlouhý a přes osm metrů vysoký vrtulník, který obsluhuje pětičlenná posádka, dokáže přepravit 80 plně vyzbrojených vojáků nebo 20 000 kilogramů nákladu. Dosahuje maximální rychlosti 295 kilometrů v hodině a cestovní rychlosti 255 kilometrů za hodinu a je držitelem řady výškových a zátěžových rekordů
Vývoj |
První vzlet 14.12.1977 |
Motor |
2 x D-136 po 8380 kW |
Rotor |
Pravotočivý o průměru 32 m, osmilistý |
Vrtulka |
Tlačná, pětilistá o průměru 7,6 m |
G / G max |
28 200 kg / 56 0000 kg |
Osádka |
2 piloti + palubní technik + navigátor + nákladový specialista |
Spotřeba |
? l/hod JET A1-L |
Kabina | 120 m², 12 x 3,2 x 2,97 m, náklad do 20 000 kg |
Info o typu |
L+K 20/81, 3/95, 7/09, ATM 8/04, 7/16 |
Použití |
Transportní s nosností až 20 tun |
Vlastnosti |
Největší provozovaný vrtulník na světě |
Provoz | Slovensko v roce 1994 SMP v Tatrách. |
Barevná úprava vrtulníku pro UN v Bratislavě.