Labský traverz 1998
Vrtulník pomohl vytvořit světový
rekord
Pořadatelem rekordní akce nazvané Labský traverz byla v roce 1998 Speleologická záchranná služba České speleologické společnosti. Na realizaci se kromě ní podíleli i další záchranáři, jak profesionální, tak i dobrovolní.
Místo rekordního přemostění nebylo vybráno nahodile, Labské pískovce se svými vysokými a štíhlými pískovcovými věžemi, dostatečně vzdálenými od sebe, jsou pro akce tohoto typu ideálním prostředím. K přemostění byl vybrán pilíř na Dolním Žlebu a „Vyhlídka Belveder“ u Labské Stráně. Lokalita vyžadovala zajistit bezpečnost nejen při přetahování lana přes údolí, ale i při jeho překonávání lezci a následném stažení lana. Údolí Labe je v tomto místě velice frekventovanou vodní, silniční a železniční tepnou, a jakékoliv narušení dopravy spadlým lanem nebo šňůrou bylo nutno předem eliminovat.
Jediný bezpečným způsob, jak údolí přemostit, byl následující:
napřed přetáhnout vrtulníkem přes údolí tenkou šňůru o průměru
V pátek 3.7. byl organizátory toužebně vyhlížen vrtulník, bez něhož by akce ztroskotala. Konečně se z oblohy ozval známý zvuk a vrtulník PZL KANIA OK-MIK po letu z Českých Budějovic sedá na louku. Pilot se okamžitě seznámil se svým úkolem a aktuální situací. Mezi záchranáři bylo dohodnuto, že z důvodu určitého procenta rizika bude na palubě vrtulníku kromě pilota jen armádní specialista Pavel CHVALINA. Šňůra musela být přetažena perfektně hned napoprvé. Na obou koncích připravovaného lanového přemostění byla již připravena kotvení a další technická zařízení.
Vrtulník
vystartoval a nalétl nad vyhlídku Belveder.
Z paluby vrtulníku byla spuštěna manipulační šňůra, kterou
se k vrtulníku připojila hlavní přetahovací šňůra.
Jak později líčil Pavel Chvalina, situace byla poměrně dramatická,
protože vrtulník měl při visu nad plošinou Belvederu vítr v zádech(!).
Jediný pasažér na palubě vrtulníku popsal situaci následovně: Nevyzpytatelné
proudění vzduchu nad údolím nám začalo slušně zatápět. Na mé sdělení:
„Začínám vtahovat šňůru !?“, dostávám od pilota do sluchátka jen úsečné:
„DĚLEJ!!!“. A tak dělám. Všechny plány na vzorné ukládání
šňůry berou za své, pouze hlídám, aby nevylétla z kabiny a
neohrozila vyrovnávací (zadní) rotor stroje. V několika sekundách mám
v rukou karabiny spoje, kotvím je na palubě a s rukou na noži hlásím
pilotovi:“ Mám – PŘIPRAVEN!“, „Jdeme na to!“ je mi odpovědí. Vzápětí
pilot přešel rychle do bočního letu. (Tak rychle, až pozemní obsluha u cívky
ke své pramalé radosti zjišťuje, že má málo vody na její chlazení. Ale
stíhá ji doplňovat.) V průběhu letu kontroluji stav a napínání
pomocné šňůry a průběžně ho hlásím pilotovi. Vše je v pořádku,
ale z polohlasných projevů pilota a podle korun stromů usuzuji, že má
mírně řečeno „plné ruce práce“. Že mám pravdu mi potvrzují jeho
slova asi
Situaci
excelentně zvládl pilot Ján SOKOL, člověk který držel v ruce knipl
již dvacet let (v roce 1998) a užil si své při letech ve Vysokých Tatrách,
pro policii nebo leteckou záchrannou službu. Po přetažení šňůry mohlo na
cestu vzduchem přes údolí pomalu vyrazit hlavní lano. Jeho hmotnost na cívce
byla cca
Po přetažení a ukotvení lana vrtulník ještě několikrát zakroužil pro filmaře nad údolím a odlétl na heliport do Českých Budějovic.
Po slavnostním zahájení a zatížení lanem předjezdcem na cestu
vyrazil první rekordman. Byl jím Zdeněk Kadlec z Děčína, který po
skoro hodině lezení dorazil na západní kotvení (Dolní Žleb). Přítomný
notář Miroslav Marek z agentury Dobrý
den z Pelhřimova po geodetickém měření potvrdil vytvoření nového světového rekordu v délce lanového přemostění
a to
ČASOVÉ A STATISTICKÉ
ÚDAJE K AKCI LABSKÝ TRAVERZ